Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Csütörtök.

2013.05.16. 21:23 :: A Tengerész

Tegnap és ma egész nap a hajóoldal zsilipeléshez való kipufferezésének megoldásán dolgoztam. Kicsit félve írom le a megoldásomat, mert idáig mindenki azt mondta rá, hogy hülyeség, de én ragaszkodom hozzá. A lényeg, hogy több dolgot kell megoldani. 1. A zsilip, illetve az előtte lévő várakozóhely fala ha olyan utálatos mint a Kvassay, vagy a tassi, azaz párnafák állnak ki belőle amik csak az "ütömvágom" uszályokat "párnázzák",  finom hajókat jól összekaristolnak, de a helyzet helyenként még rosszabb, a párnafák már kirohadtak, viszont az azt tartó szögvasak kiállnak a falból alig várva, hogy jól beledöfjenek a hajó oldalába. Tehát olyan vastag puffer kell ami jobban eltartja a hajó érzékeny oldalát a faltól, mint amennyire a párnafák kiállnak. Ez vagy 25-30 cm. RP nagy átmérőjű gömb alakú puffereket javasol, ezek jók lehetnek, de egyrészt iszonyatos drágák, másrészt nagy helyet foglalnak, harmadrészt lifegve kitérnek az erő elől, megszorulva a párnafa és a hajó közt, ha a hajó még mozog előre vagy hátra leszakadnak. 2. Fontos lenne nem domború, hanem egyenes vonalú hajóoldalt mutatni a zsilipfal felé, mert ekkor nem fog billegni a hajó a fal mellett a vízmozgás hatására (mint a tapper, ifjabbaknak http://aprod.hu/hirdetes/tapper-tinta-felitato-a-kepen-itatos-papir-nelkul-irodaszer-IDS8pt.html) tehát elől-hátul meg lehet rendesen fogni, persze ha van mihez, mert pl a tassi zsilipben olyan messze vannak egymástól a kötéspontok (naná, ugye nem létezik más csak kis csónak vagy 850 tonnás uszály) , hogy kettőt egy hajóhosszon belül nem lehet elérni, trükközni kell korlátláb, létrafok felhasználásával. Ezért ezt ötöltem ki.puffer 1_1.JPG

Ezzel a megoldással nem érhet sehogy se a párnafa, se a betonfal a hajó oldalához. A gumikat fel tudom csavarozni a gunwale vízkieresztő nyílásaihoz, ezt ma kitrükköztem, zsilipelés után leszerelhetők. Két darab 10-es csavar tartja őket, vannak olyan erősek, hogy kis sebességgel való elakadás esetén se fognak leszakadni, mint ha kötél tartaná őket. Rengeteg tanácsot kaptam, akácfa dörzsléc körbe, metrókorlátgumi körbe stb, de mindegyikhez egy csomót kéne melózni, szétfurkálni a hajót.... egyelőre ez lesz passz.

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr765303717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IQ_nuku 2013.05.16. 22:00:31

Jó jó... értem én, hogy ez egy hajós blog, de hogy van a macsek? :))))

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.05.16. 22:51:46

@IQ_nuku: Hehe. Nem olvasod a kommenteket, imént meséltem a Mihalik Péternek a tegnapihoz, hogy javul, már eszik, de még nem hagyom kimászkálni, be van börtönözve a
egy nagy (140X65X40cm)berácsozott dobozba.

akiga 2013.05.17. 00:10:46

Az a helyzet, hogy ha cölöpök közé állsz be, vagy két hajó közé, ez a rendszer megint csak nem nagyon véd. Ezek a gumik vízszintesen fognak kiállni két oldalra a hajóból? Nagyon ronda látvány lehet, pláne egy ilyen formás századfordulós hajón. Sok mindenben annyira igyekeztél szépet csinálni, de ez nagyon csúnya lesz így. Az a hajó közepére csavarozott gumi is olyan oda nem illően lóg ki majd, biztos mindég pont rossz helyen lesz majd. Szerintem valami olcsó fából kéne körbe csavarozni egy kopóréteget. A 20-30 cm-re kiálló szögvasak nem olyan gyakoriak, a "hanyatló nyugaton", ahova készültök. Itt magyarban, meg vigyáztok, maximum ideiglenesek legyenek ezek a kocsigumik!

IQ_nuku 2013.05.17. 05:53:32

@A Tengerész: De-de olvasom őket, sőt napjában többször is járok erre, hogy mi a helyzet, van-e új hozzászólás. Az igaz, hogy tegnap este már nem olvastam el a keddi bejegyzés kommentjeit, (mea culpa) mert örültem, hogy van új olvasnivaló. :)

temtom 2013.05.17. 06:22:49

@akiga: Naná, hogy ideiglenes. Ha jól olvasom, akkor zsilipelés előtt kerülnek csak fel a gumik, és -ahogy Tengerészt ismerem- a zsilip után kilenc perccel már le is lesznek szerelve. (Mert valóban randa látvány.)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.05.17. 07:35:01

@akiga: Hehe, mondom! MINDENKI ezt mantrázza. Olcsó (randa) kopófa, persze állandóra felszerelve. Namármost ha állandó akkor szépre kell csinálni, ha szép akkor kár érte amikor teljesíti a funkcióját azaz dörzsölődik. Itt a vége. Mint az autón a lökhárító, képzeld el ha mondjuk azt tényleg lökdösődésre használnák! Utoljára a Volgán volt ilyen. Sajnos itthon a kiálló pilonok pláne vasak gyakoriak, pl itt az RSD-n a valahavolt hajókikötők, ahol pl Sünék beszálltak Szigetszentmiklóson, vagy akár Ráckevén is, mind ilyenek. Azok ellen pedig más nem véd, csak az élére állított autógumi. Egyszerűen nem tudok jobbat kitalálni. Cölöpök közé beállni sose fogok ezekkel a gumikkal, kizárólag az északbalkáni partfalakhoz való.
@temtom: Pontosan... na jó fél óra múlva.

Mihalik Péter2 2013.05.17. 08:16:48

@A Tengerész: Én tudok egy még rondább megoldást, de talán kicsit jobb: a 2 db. vízszintes gumit merőlegesen,de függőbe állítanám a hajó oldalára és megoldanám, hogy a kerekek el tudjanak fordulni, azaz egy felnire szerelném fel, egy csapágyas kerékaggyal, majd egy tartó vasat illesztenék (hegesztenék) hozzá, ami eltartja a hajó falától pl. 4-5 cm-re és így el tud fordulni vertikálisan. Horizontálisan ( azaz előre - hátra) mozgásesetén nem tudom mi a jó megoldás, de talán van olyan erős egy ilyen szerkezet, hogy meg is állítja a hajót a zsilipkamrában. Ha a zsilipelésnek vége, egyszerűen leszerelném a tartóról, amit a hajó oldalára lehet hegeszteni, pl. egy 100x150x10--es kazánlemez darab formájában 4 db, 10-es csavarral. De zet lehet fokozni méghozzá úgy,hogy magát a kereket egy olyan villára szerelem, minha egy bringa első kereke lenne. El is tud fordulni, jobbra balra, ha kell fel-le meg gurul... hülyeség lenne?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.05.17. 08:28:39

@Mihalik Péter2: Sok meló. Ha ez is működik akkor felesleges mást kitalálni. Végülis a hajó nem dodzsem. Szóval az igazi megoldás, hogy meg kell tanuljak tisztességesen manőverezni a hajóval ami csak gyakorlással megy, erre készülök fel egyelőre így és ezzel.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.05.17. 08:30:45

@Mihalik Péter2: Sok meló. Ha ez is működik akkor felesleges mást kitalálni. Végülis a hajó nem dodzsem. Szóval az igazi megoldás, hogy meg kell tanuljak tisztességesen manőverezni a hajóval ami csak gyakorlással megy, erre készülök fel egyelőre így és ezzel.

G.Zs · http://www.dunaihajout.eu 2013.05.17. 10:26:24

Sziasztok

Ez a gumis felnis megoldás sztem tök jó a gumikat le is tudod festeni én hasonlót akartam írni csak zsanéros megoldással de ez sokkal jobb ha szépen le van festve még esztétikus is lehet. Nem csak zsilipben kikötőkben is nagy segítség.

ui: sajnos még itthon :(

egeresz 2013.05.17. 11:59:20

Az egy szál vízszintesen felszerelt üres autogumi nem tünik túl jó ötletnek: könnyen le/fel billen.

Mondjuk 3 autogumi egymás mellett a köpeny oldalán keresztül összecsavarva már nem billen le-fel. Viszont akkor hova teszed menet közben a 6 (2x3) gumit: nem kis helyet foglal az.

Egyébként az ötlet logikusnak hangzik.

Azért elhelyezhetsz egy biztosítókötelet a gumikon (plusz fél méter) ha kis mozgásnál egy parti párnafa mégiscsak kitépi a helyéről, ne vesszen azonnal el.

Amihez csavarod, az erősebb, mint a 2 tizes csavar? Vagy szakadásnál a hajó sérül, a csavarok sértetlenek maradnak?

bananarepublica 2013.05.17. 14:20:46

A tengeresz

Javaslat, 3 -5 literes petpalackok halaszhalotokban, vizzel feltoltve ,olcso teszko gazdasagos.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.05.17. 18:47:45

@G.Zs: Meg voltam győződve, hogy kihasználtad a sohavisszanemtérő alkalmat és kisurrantál a Sión. De a Molnár Pali mondta, hogy.... hüm, hogy is mondjam "le vagy állítva".

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.05.17. 18:58:01

@egeresz: 6-os lemez a gunwale, az autógumi szakad ha szakad valami ( bár acélszövetbetétes gumi... baromi erős), vagy a 10-es csavarok, de azért egy 10-es csavar is kibír olyan 3 tonnát. Billenni nem tud se le, se fel, nem is hathat rá ilyen irányú erő ha belegondolsz, oldalt akar majd kenődni ha elakad vasba, fába. Ha oldalirányú erőtől kihajlik felfelé, vagy lefelé, akkor is betölti a funkcióját, elfogyasztja a hajó mozgási energiáját és megvéd a dörzsölődéstől. Legalábbis ez az elméletem. De mint tudjuk az elmélet rétje zöld, a valóság szikes, kopár puszta. Majd kiderül.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.05.17. 18:59:53

@bananarepublica: Hüm...kikötőben akár jó is lehet, de mitől nem nyúzza le a párnafa, meg a szögvas?

Mihalik Péter2 2013.05.18. 08:29:57

@A Tengerész: Na ezaz... navigálni a zsilipkamrában? Hát a fene tudja, hogy azt hogy lehet gyakorolni egy 15 tonnás hajóval. ha lenne orrsugár kormány, még csak-csak, de így sokkal tehetetlenebb a hajótest.Kamionos boltokban általában lehet kapni ún. rámpafogó gumibakot, amit a pótkocsik hátsó ajtaja alá szokás szerelni. Mikor a sofőr rátolat a rámpára rakodni, a gumibak megóvja a pótkocsit az ütközéstől. Kb. 20 cm-es darab, úgy néz ki, mint egy sima sapka, ára nem veszélyes és évekig eltart, mire elkopik. Mindenféle irányú mozgást elvisel. Egy becsúsztatható tartót a hajó oldalára gyártva, használaton kívül el is távolítható és nem okoz így esztétikai problémát.
süti beállítások módosítása