Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • solidarity1: Ezt írd be a keresőbe: site:amapola.blog.hu korcsolyázás (2024.12.23. 18:24) Hétfő.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: :) Hajón jelenleg csak alszom, mégcsak nem is fűtök, meg minden ami kell hozzá.... (2024.12.23. 07:46) Vasárnap.
  • A Tengerész: @solidarity1: Köszi! Azóta eltűnt a hajó és a világ proletárjainak se sikerült egybesülni a vörös ... (2024.12.18. 12:23) Vasárnap.
  • A Tengerész: @Sunny Days: Nem tudtam pontosan hogy néz ki, csak úgy nagyjából kitaláltam. De hát ugye Google a ... (2024.12.12. 08:34) Szerda.
  • starace: @A Tengerész: Köszönöm a választ, örülök már előre a folytatásnak! (2024.12.10. 17:23) Csütörtök.

Linkblog

Vasárnap.

2013.04.21. 20:22 :: A Tengerész

Kiköltöztem a műhelyből a hajóra. Jó nagy meló volt kipakolni azt a rengeteg holmit, a vas öltözőszekrényeket a fal mellé daruztam, bakokat deszkákat megszüntettem és a rettenet koszt ami keletkezett a hónapok alatt kitakarítottam. Utolsó benti munkaként összeállt a főárboc száling, így néz ki.'13.ápr.21. 001.jpgA végekben bevágás, itt fut majd a topra menő vantni.'13.ápr.21. 002.jpgA képeken az árbocsudárra van húzva az a "járomfa" veret (olyan szó mint a beton talpfa), az a távtartó fadarab szimbolizálja az árboctörzset.Az a bilincs távolabb a szürke nylonfóliával alábélelve fogja majd az árboctörzs csúcsát a sudárhoz. Azok a bigyók a száling egyenes szárán azok a fülek amik a lobogófallokat tartják majd.'13.ápr.21. 003.jpg

Az állatkertet elsőre leköltöztettem a munkasíkról egy kiskocsi platójára, majd a bicikliutánfutóba, majd a hajóra, szakaszosan tesztelve, hogy hogy reagál a Kormi az áttelepítésre. Féltem, hogy elkezdi majd hurcolászni a kölyköket, mert a macska nagyon kényes a megszokott helyre. Emlékszem egyszer a Vízügy klubház mögötti rettenetes kupiban rendet csináltunk. A felhalmozott deszkák és árbocmaradványok közt találtunk egy macskafészket apró kiscicákkal. Csináltunk nekik egy pihepuha védett fészket , beleraktuk a jószágokat, de az anyjuk másnapra visszahordta őket az eresz alá, ahol az eső a nyakukba csurgott. Na a mi macskánkkal nem volt semmi gond, prímán bírta az áthelyezést, mintha örökké a hajón lakott volna, szemmel láthatóan remekül érzi itt magát,'13.ápr.21. 018.jpg nem piszkít idebent, ki-be jár velem úgy követ mint egy kutya és a parti vakondtúrásokba nagy gondosan beássa a székletét. A kicsik programja egyszerű, bunyóznak amíg el nem fáradnak'13.ápr.21. 007.jpg akkor az anyjuk megszoptatja őket'13.ápr.21. 012.jpg utána alvás,'13.ápr.21. 016.jpg majd kezdődik elölről az egész. Ma három hetesek, kéthetesen voltak 230-260 grammosak, ma 360-380-at mértem (az epoxikeveréshez kéznél a mérleg). Kaptak egy méretre szabott új dobozt a cockpitba egy olyan zugba ahol nem lépünk rájuk, ott vircsaftolnak, de alighanem pár nap múlva elkezdenek kimászkálni, mert még csak pár napja, hogy reszkető lábaikra elkezdtek felállni, de ma már felágaskodva kapaszkodnak a doboz peremébe.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr335237907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

harpi4 2013.04.22. 12:41:10

Tengerész! Egy egyszerű ember eléggé hülye kérdése: Mindig úgy tudtam, hogy egy vitorlás hajó árboca 3 részes, törzs-, derék- és sudárárboc. Itt pedig úgy nézem, a derékárboc kimarad. Ezeknél a vitorlás csónakoknál is úgy megy, mint pl.: egy petymeg meg egy petymeg az három petymeg, mert petymegben másképpen számolnak? De az is lehet, hogy amikor a ketch-et kitalálták, az ácsok elitták a derékárboc árát?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.04.23. 00:10:59

@harpi4: Alighanem egyik se. Ugye az erdőkben elérhető leghosszabb szálfák mérete adott volt. Kezdetben amikor a hajók még kicsik voltak, egy fából faragták ki az árbocokat. www.google.hu/imgres?imgurl=http://bestgamewallpapers.com/files/patrician-iv/kogge-textured_wide.jpg&imgrefurl=http://bestgamewallpapers.com/patrician-iv/kogge-textured&h=1080&w=1920&sz=289&tbnid=KGI3Zi4cwuvy8M:&tbnh=90&tbnw=160&prev=/search%3Fq%3Dkogge%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=kogge&usg=__fEezAkEhiZFxV9A5Dbp14ZlFE2Y=&docid=a5WoskwYOha0KM&sa=X&ei=7at1UcKYNs6w4QTBvIGoBA&ved=0CD0Q9QEwAw&dur=724
Ahogy nőttek a hajók úgy lett szükség hosszabb árbocokra, toldani kellett őket. Igy lettek két, majd három darabból összetoldva a "dúcok". Az enyém a 11 méteres hosszával akár egy darabból is lehetne, hisz nem egy fából csináltam, hanem vagy 100 darabból ragasztottam össze csak az árboctörzset, meg üreges, szóval köze nincs a legősibb "egyszálfenyő kifaragva" technológiához. Kizárólag azért van két darabból összetoldva, hogy könnyebb legyen mozgatni kézi erővel ( a főárbocot, míg 7 m-es a mizzen egy darabból van), meg a decken tárolni ledöntve. Amúgy a nagy háromárbocosok (meg még több árbocosok) korában is már több lécből csinálták az egyes darabokat, csak nem ragasztották őket mint én, hanem vas bilincsekkel összeszorították. Aztán a XIX. századtól acéllemez árbocok voltak cső alakra hengerítve és összeszegecselve, de mindkettőnél azt hiszem megintcsak a hozzáférhető anyagmért illetve a súly miatt kellett több darabból csinálni. Nem véletlen, hogy a modern hajóknál már kivétel nélkül egy darabból vannak az árbocok, ma már olyan hosszút lehet gyártani alumíniumból, vagy karbon-epoxiból amilyen éppen kell, még un. hagyományőrző hajóknál is. ( en.wikipedia.org/wiki/File:2001_Royal_Clipper_Karibik_020.jpg )Szóval, hogy hány darab azt a technológia és nem valami kőbevésett "törzs-derék-sudár" szabály határozza meg. Pl a hagyományos barkokon a hátsó árboc is csak két darabból van. ( en.wikipedia.org/wiki/File:Unidentified_sailing_ship_-_LoC_4a25817u.jpg)
süti beállítások módosítása