Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Péntek.

2013.03.22. 20:25 :: A Tengerész

Olyan vagyok mint az angolok. Ugye azok mindig az időjárást emlegetik (ha hiszek az olvasmány és filmélményeimnek). Miért? Mert sz@r!!  Hát ez az! Hogy valami változatosság is legyen bejött az eső mellé a százas szél, egész éjjel rázta a ponyvát, én  nem hallottam belőle semmit, békésen aludtam, mert úgy döntöttem, hogy vagy jól megvarrtam, ragasztottam, hegesztettem, szegecseltem és akkor kibírja a vihart, vagy elszakad valami, akkor meg nincs mit tenni vele ebben az időben, majd holnap felbecsülöm a kárt.  Viszont J panaszkodott, hogy mindig felriadt a zajokra, meg ő egyébként is aggódósabb. Szerencsére semmi kár nem esett, minden kitartott odakint. Már reggel 7-kor nyomultam kifelé a műhelybe, ezekkel a nagyobb méretű duplacsigákkal kissé meggyűlt a bajom, nem kétszer, hanem többször annyi idő kell az elkészítésükhöz mint a szimpláknak, szóval nyűg van, bár inkább csak a monotonitás ami a rossz, amúgy a munka nem az a kellemetlen fajta, mint pl a mosogató lefolyó pucoválás, merthogy  tegnapelőtt kispiráloztam a 3m csőből vagy  kilónyi belekocsonyásodott bűzlő zsírt. Ezt a munkát lehetetlen cizelláltan, élvezettel végezni. 

Hogy mégis legyen valami itt amit érdemes nézegetni, kaptam két linket. https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tx2sElHO0X8#!  és https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ATw_aOxK-qc#!  Ez az 1981-ben bemutatott TV film sorozat, melyet a Vitray Tamás forgatott az M/S Vörösmartyn. Annak idején meglehetősen sok hibát fedeztem fel benne, mostanra megkopott a kritikus véleményem, inkább nosztalgiával és szeretettel nézem a képsorokat, hisz ezek pontosan akkor készültek amikor én is hajóztam, pl ott voltam az M/S Petőfin amikor a tengeri találkozást forgatták. Mindazonáltal a film elég gyengécskére sikeredett, nem csak a vontatottsága miatt, hanem rengeteg lehetőséget puskázott el a stáb azzal, hogy képtelen volt feladni az "előkelő idegen" pozícióját. Nem "vették fel a tempót", figyelmetlenül mentek el az élet mellett. Megrekedtek a fedélzet, parancsnoki híd, tiszti szalon "púderos" szintjén. Ez nemcsak képletesen, de szó szerint is igaz, nem voltak képesek alsóbb szintekkel is kapcsolatot teremteni, a gépház büdös volt nekik, a lakótérből nyíló ajtónál tovább nem volt kedvük mélyebbre behatolni, azért mutogatják állandóan a szelephimbákat, holott onnan még négy emelet van ahol emberek dolgoznak napi 8 órát, vagy amennyivel többet éppen szükséges. Kacagtató volt amikor a Vitray hogy érzékeltesse a méreteket levesz a szerszámtábláról egy olyan 50-es körüli villáskulcsot, mert az számára a nonpluszultra, ahelyett, hogy megkérdezett volna egy "olajostalpút" és az megmutatta volna a hengerfejhez valót, amit a nyakára húzhatott volna (hogy megrogyjon tőle). Engem olyasmi is idegesített, hogy a kabint következetesen szobának hívta, de hát egy szárazföldi patkánytól mit várjon az ember? Meg amikor azt mondja "...Ez se a Vörösmarty..." oszt látszik a magyar lobogó a felvételen,  " Vaze nem veszed észre, hogy rajta állsz?". Van még a végén egy sokkal hitelesebb fekete-fehér film az M/S Székesfehérvár  "hazajáró" típusú hajóról, ez jóval az én időm előtt készült (bár az én első hajóm az M/S Újpest volt a Fehérvár testvérhajója) a, a Zimonyi kápó már parti beosztásban dolgozott a "fúrótoronyban" ( a tengerészek hívták így az Apáczai utcai központot), a Toldy Miki aki mint gépápoló szeparátort pucol, addigra már gépüzemvezető volt.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr875163111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Grigorij Sandorovics 2013.03.23. 08:53:55

Hat az elsot mar atneztem.
"nosztalgiaval es szeretettel nezem a kepsorokat" - tenylag.
De utana jon a gondolatmenet. Hol va mar -
MAHART
MALEV
IKARUS
GANZ
stb?
Es egyaltalan, mibol akar M.O. GDP-et csinalni? Opel-bol, Suzuki-bol?
"Atkos" idok, rendszer?
"Magyarok a tengeren" - a film elnevezese. Pardon, most hol vannak (lehetnek)?

harpi4 2013.03.23. 10:05:15

Vili! Az m/s Székesfehérváron készített film története könyvalakban is megjelent, a címe "Szívességből a Mediterránon". Az öreg Cselley volt a Barba, az Olajos Árpi a Chief. Érdekes könyv, és Baedeckerként is elmegy.

Grigorij Sandorovics 2013.03.23. 10:30:17

@temtom:
Hat igen. Ezekre az emberekre tenyleg buszkelkedni lehet, mint szemejekre.
1. De mar NEM a Magyar GDP-et as a Magyar lobogot szimbolizaljak.
2. Es megis az atkos rendszer neveltjei. Mostani rendszer tud e tengereszkapitanyt felnevelni?

Kis ember 2013.03.23. 20:31:35

Nahát!
Annak idején erről a filmről Simon V. László "Fuss és üvölts" c. könyvében olvastam, úgy 15 éves lehettem. Akkor elképzelhetetlen volt, hogy eljussak azokra a tájakra. Épp tegnap mutattam meg valakinek az ott készült képeimet...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.03.23. 20:33:14

@Grigorij Sandorovics: Hogy hol vannak? Ahogy temtom írja, néhányan idegen lobogó alatt még hajóznak, de hát ez úgy talán két ezreléke a valamikori hajózó létszámnak. A MAHART-ot ugyanúgy szétlopták a gengszterváltás hősei, a spontán privatizőrök és egyéb nagyzsebű jókor jó helyen shelterezők. A nagyrész a sírban, vagy nyugdíjasként morzsolgatja hátralévő napjait. Én nem szólhatok egy szót sem, idejében, saját akaratomból váltam meg a cégtől, de sokan akik valóban évtizedeket töltöttek el a tengereken, egyszercsak azt vették észre, hogy az utcára kerültek és mehetnek valami kényszerkenyér után kutatni. Olyan emberek akiknek hiszek és rálátásuk volt a MAHART és benne különösen a tengerhajózás végnapjaira, drámákat, igazi bűncselekményeket mesélnek, amik csak azért nem büntethetők, mert törvényekkel voltak megtámogatva a rendszerváltást követő privatizáció során. Aztán a bűnösök szétszéledtek a ma is létező pártokba és holdudvaraikba és onnan anyázzák egymást most is és hülyítik a "zembereket". Amúgy semmi akadálya nem lenne a tengerészképzésnek, csak nincs "mire". Nincs hajó, nincs vállalat. A magyar GDP-ről meg annyit, hogy a nagyrészét most is a multik állítják elő, azok akik a fő célpontjai a jelenlegi populista Európa és külföldellenes népbutító politikának. Most nézem a TV (Fidesz)híradót ( nevében közszolgálati, de hát ahhoz semmi köze), szajkózzák a rezsicsökkentést és hatalmas extraprofitokat emlegetnek, amit a szolgáltatók kisíboltak az országból. Csak azt nem tudom, hogy 1. Igazak e a számok, 2. ha loptak, akkor miért most veszik észre, 3. ha olyan sokat loptak miért csak 10 % az extraadó, 4.ha igen, akkor létezik e az, hogy minden szolgáltató pont 10%-ot lopott, 5. ezek ugye részvénytársaságok, a részvényesek majd otthonról hazahozzák e az osztalékot, hogy legyen miből fenntartani a céget, mert az volt a magyarázat, hogy annyi pénzt kivittek, hogy most igazán visszahozhatnak belőle, 6. a nem multik, hanem az önkormányzati szolgáltatók veszteségeit milyen extraadókkal fogják behajtani a rezsicsökkentéstől eufóriás birkákon? Az uralkodás és hatalommegtartás módszerei az ókor óta ugyanazok, a zsarnok kiszipolyozza a népét, de időnként alamizsnát és kenyeret szór közéjük, amitől azok szeretik. Ezenközben a gazdaság jó esetben is stagnál, akárcsak az államadósság amire nagy dérrel dúrral elköltötték a magánnyugdíjpénztárak egyéni megtakarításait, a forint az egyre romló Eurohoz képest is zuhan, most épp 308Ft =1 Euro (amikor a kormányt átvették 365 volt )épeszű befektető nem hoz ide tőkét, márpedig munkahely csak attól lesz.
Jelmagyarázat:
Kiszipolyozás= megnövelt ÁFA és egyéb extra adók
Alamizsna = rezsicsökkentés

csaba03 2013.03.23. 21:44:09

@A Tengerész: Az ún. extraprofit nagy része a hálózat amortizációjának pótlására félretett pénz (a beruházásokat az adózott eredményből kell megvalósítani). Az állami cégeknél ilyen nincs, ha tönkremegy valami, valahogy befoltozzák, máshonnan elvett pénzből, ezért rohad pl. a MÁV, a BKV. És ezért nem értik a piaci viszonyok között működő céget még sohasem látott kormányzati zsenik, hogy nem a tulajdonosok profitja fog csökkenni az elvonások miatt, hanem 10 év múlva a hálózat működőképessége fog romlani.

csaba03 2013.03.23. 22:03:18

Igazából a filmeket akartam kommentelni. A Vitray-félét láttam már, szerintem elég unalmas, 2 x 30 percre kellett volna vágniuk annak idején. A régebbi, fekete-fehér film azonban nagyon tetszett, sokkal jobban átjön belőle a hajózás világa, és még szórakoztató is. (Ez persze nem véletlen, Rockenbauer Pál egyik korai filmje.)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.03.24. 00:44:54

@csaba03: Nem kell ehhez 10 év. Ha lekopasztják a vállalatokat, be fogják dobni a törölközőt. Persze ennek az lesz a következménye, hogy visszakerülnek állami kézbe, amiből nagy balhé lesz. Európa azzal fogja megvádolni a kormányt, hogy ugyanazt teszi mint a kommunisták amikor államosították annakidején a nagyvállalatokat. Ez az ország szempontjából katasztrófa, még az EU-ból is kirúghatnak miatta, viszont Orbán bizonygathatja a népének, hogy lám-lám a mocskos kapitalisták, a spekulánsok a Wall Street hiénái kimutatták a foguk fehérjét, nekik csak a profit kell, egész Európa, sőt a világ is összeesküdött ellenünk. A szélsőjobb lubickolhat kedvenc New York-Tel Aviv elméletében, a harcunk az egész világ ellen folytatódhat a végső győzelemig. Mint a hitlerájban. Ott is tapsolt a nép a führerének, miközben már Berlint bombázták. Anyámnak magyarázta az egyik nyilasvezér aki a házban lakott, hogy mindez csak csel. ( ugye most unortodoxiának mondják)A németek hamarosan előállnak a csodafegyverrel, olyan lesz mint egy elemlámpa, csak rá kell irányítani a repülőgépekre és azok lezuhannak. Olvasva a jobbos kommenteket sokat nem okosodott a csodahívőfajta. Volt egy film, "A Halál 50 órája". Abban kérdezte a tisztiszolga a tábornoktól:
- Tehát mégis megnyerjük a háborút?
- Nem, annál jobb. A háború tovább folytatódik.
Az a nemzet amelyik háborúban áll nem foglalkozik a vezér kritikájával, aki mégis ezt teszi az áruló, mert a nemzetet gyengíti. Orbán erre játszik mint minden diktátor. Csak remélni tudom, hogy nem fog vérben megbukni. De az országot sajnos magával rántja, mert meg fogja nyerni a következő választásokat, ehhez kezében a törvénykezés, a média és kétmillió masszív hívő határon belül és kívül, továbbá másik kétmillió aki nem megy el szavazni.
süti beállítások módosítása