Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Csütörtök.

2012.07.26. 09:32 :: A Tengerész

Varuna 2.jpg'12 július 26. 006.jpg'12 július 26. 005.jpg'12 július 26. 010.jpg'12 július 26. 004.jpg'12 július 26. 011.jpg'12 július 26. 012.jpg'12 július 26. 009.jpg'12 július 26. 058.jpg'12 július 26. 057.jpg'12 július 26. 052.jpg'12 július 26. 051.jpg'12 július 26. 048.jpg'12 július 26. 068.jpg'12 július 26. 014.jpg'12 július 26. 061.jpg,'12 július 26. 060.jpg'12 július 26. 059.jpg'12 július 26. 021.jpg'12 július 26. 029.jpg'12 július 26. 030.jpg'12 július 26. 032.jpg'12 július 26. 053.jpg'12 július 26. 053.jpg'12 július 26. 055.jpg'12 július 26. 038.jpg'12 július 26. 056.jpg'12 július 26. 039.jpg'12 július 26. 033.jpg'12 július 26. 034.jpg'12 július 26. 035.jpg'12 július 26. 042.jpg'12 július 26. 043.jpg'12 július 26. 044.jpg'12 július 26. 046.jpg'12 július 26. 047.jpg'12 július 26. 070.jpg'12 július 26. 079.jpg'12 július 26. 081.jpgPfhúú.... Iszonyatos a rendetlenség a hajón, kupacokban a motyó, kaja semmi vásárolni kell menni, de én azért irkálok amíg J kávézik. Szóval az a helyzet, hogy kaptam egy visszautasíthatatlan ajánlatot. Dr Rácz Tamással még  a Bisset könyv kapcsán és e blog nyomán ismerkedtünk meg pár éve. Van egy hajója Horvátországban. Ez az. Pár hete felhívott, hogy nincs e kedvünk kimenni vele pár napra a hajóra kicsit vitorlázni, meg éppencsak annyit szerelni, hogy ne legyen nagyon unalmas a hajózás. Visz-hoz autóval, szóval volt kedvünk hozzá. lindultunk 15-én hajnalban és este már az Adria kellemes langyos vizében úszkáltunk, ami az utazás (meg az azt megelőző hetek hősége)  után fantasztikus volt. Nagyon rámfért egy kis pihenés, mert amit írtam a fáradtságról az teljesen igaz volt, csak azt nem írtam a tegnap részletezett okokból, hogy nem Amapolán pihenek, hanem a Varunán. Varuna egy szigeten áll kikötőben, ide Zadarból mentünk komppal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ez olyan másfél óra, onnan még kicsit autózni kell. A komp magas fedélzetéről remek kilátás nyílik Zadarra, meg a kikötőben álló böhöm luxushajókra, manőverező vitorlásokra, de hamarosan mi is "igazából" hajózni fogunk!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16:26 Zuhog kint az eső, folytatom a blogot. Egyelőre 3:1-re vesztésre állunk a cuccokkal folytatott csatában. Minél többet elpakolok annál több jön elő olyan ami nem is volt velünk az Adrián. J teljesen feladja időnként, egyszer azt kiabálta sírós hangon, hogy "Elegem van, vissza akarok menni!!" Kétségtelen, hogy ha nyakig bent van a tengerben akkor érzi magát igazán jól. Én már vacogtam, de őt úgy kellett kiimádkozni a vízből. De félre a nyafogást nézzük mi volt aztán, hogy megérkeztünk a szigetre. Én mindenáron be akartam menni a tengerbe lemosni az egésznapi (meg az előző kétheti) fáradságot. persze amikor már a fürdőlétra tetején volt a lábam elkezdtem félni, hogy milyen hideg lesz a víz, de ehelyett szinte meleg volt, egészen megdöbbentett, szerintem volt vagy 26-27 fok. Mindjárt kiment belőlem minden ami rossz, csak élveztem a víz simogatását, a csendet és nyugalmat. Másnap körbenéztünk a hajón.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Itt láthatók a képek a belső terekről. Varuna úgy 30valahány éve készült  azt hiszem a USA-ben, minden szempontból prámiumkategóriás hajó volt, újkorában valami 270000 dollár volt az ára ha jól emlékszem T elbeszélésére. Ő is ilyen retro lelkű ember mint én tehát ilyen oldtimer hajóra vágyott, ezért volt képes a neten kikutatni ezt a hajót és elmenni érte Kanadába megvenni, persze már az eredeti ár töredékért vásárolta meg, mert hát a 30 év azért eléggé árcsökkentő tényező. És itt következnek a gondok. A gyártó mindent belerakott a hajóba ami az adott korban szem szájnak ingere volt, minden minőségi és borzalmasan bonyolult.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Én mindenesetre javasoltam kiírni a gépházajtóra, hogy  "Mensch wenn du diesen raum betrittts, dann lass alle hoffnungen drausen!"( Dante Pokol nemtomhanyadik szín," Ember ki itt belépsz hagyj fel minden reménnyel!) Rejtélyes csövek kanyarognak a zsúfolt gépházban, minden szerelhetetlen, hozzáférhetetlen, áttekinthetetlen  és bonyolult. Bár van egy hatalmas vastag service manual a hajóhoz, de ha valami kell, az pont nincs benne. T amikor megnézte az addig csak a neten látott  hajót miután benézett a gépházba, azonnal 20000 dollárral  csökkentette a kikiáltási árat, amit Bob a tulaj szomorúan tudomásul vett. Ezután megvásárolta és elhozta az Adriára, ahogy az akkor először felhúzott és most fóliatakaró alatt pihenő magyar lobogón mutatják a feliratok. Sajnos a magyar hatósági előírások miatt végülis a hajó USA lobogó alatt hajózik, merthogy azoknak a mienknél komolytalanabb és tengerhez kevésbé értő hajózási hatóságai nem tartanak igényt rá, hogy ötévente megnézzék egy rakás pénzért, hogy nincs e lejárva a mentődoboz dátuma, meg van e pecsét a tűzoltó készüléken, ami igazolja, hogy valóban zöldben áll a mutató. No szóval hála az eltelt éveknek a hajón sorozatban jelentkeznek a valaha minőségi alkatrészeken az elhasználódás, illetve az elmúlás jelei. T ezt valami felhőtlen optimizmussal kezeli, én  egy mérföldet nem mennék addig a hajóval, ameddig minden rendszert cafatokra nem szedtem és így meg nem ismertem, minden kopó alkatrészt ki nem cseréltem, fel nem újítottam, de hát mindenki másképp csinálja. Szóval első nap elkezdtük felrakni azt a darut a farkorlátra amit T itthon csinált a gumicsónak motorjának a gumicsónakba süllyesztése megkönnyítésére. Merthogy egy hatalmas motor van a csónakhoz, szükség esetén az egész hajót elviszi, de erőművész kellene a felszereléséhez. A motorhoz volt egy "hám" amivel a darura lehetett akasztani, de előző generációk szétbontották és azóta nem sikerült rájönni hogy is kell befűzni, ezt J segítségével sikerült megoldani, 1:0  a javunkra, büszkén is mutogatjuk a fényképen. A daru korlátra való szerelését is megoldottuk, ez már nem ment olyan könnyen, mert hiába mér ki az ember mindent a hajón, a műhelyben készítés közben állandóan próbálgatni kellene, ez még nekem is probléma, hát még T-nek akinek a műhelye Pilisszentlászlón van, míg a hajó ugye...De némi szolid sikitózásá és  nyers erőszak után a daru a helyé (2:0 ide), majd vele a motor immáron a kibillenés ellen veszélytelenített hámban leeresztettetett  (van ilyen szó? a helyesírás ellenőrző aláhúzta, de én állandóan nyelvújítok) és mi boldogan száguldottunk a hullámos vízen pattogva egy szembeszigetre, ahol J-vel felfedeztünk egy igazi homokos partszakaszt, ez igen ritka az Adrián, mert amúgy inden sziklás, ráadásul gyakori a tengeri sün, mérgező, az ember talpába beletörő tüskékkel, nem is merek másban mászkálni, mint búvárbakancsban. Szóval remekül telt a nap. Vérszemet kapva másnap elhagytuk a kikötőt és Varunával szembeszélben motorozva ( gentleman don't beat the wind, bár ez esetben J kormányzott, amit imád) áthajóztunk egy kellemes öbölbe, ahol horgonyt vetve fürdés, étkezés, szieszta volt a program. Visszafelé a viharos szélben egy mizzennel és génuával mentünk, ami rendben is volt nagyon, szépen kiegyensúlyozott volt a hajó raumban, de T nem rajong viharos szélben a halzolásért, úgy, hogy megpróbálkoztunk egy szamárfordulóval. Azám! De hiába pörgette J a tőle telhető legnagyobb sebességgel jobbra a kormányt, hogy jobbcsapásról szélen átforduljunk, a szembehullámokon megtorpant a hajó és ehelyett visszaesett félszélbe és onnan se té, se tova! Merthogy félszélből leesni se tudtunk bőszélbe, annyira nyomta a mizzent a szél, minden leesési kísérletnek ellenállt a hajó, csak félszél és éles menet közt lehetett válogatni, mindezt persze továbbra is jobbcsapáson. Mindeközben sodródtunk a sziklák felé! Két lehetőséget láttam a kilábalásra, az első, ráengedni a mizzenre, de ennek akadályát láttam abban, hogy a hátsó vantnik a bum kiengedásét eléggé korlátozták, alba nem volt, nem akartam égnek állítani a bumot, pláne így meghalzolni, aztán fene tudja hogy lehúzni onnan, inkább az egyszerűbb megoldást javasoltam, motor indít és szépen megcsináltuk a szamárfordulót gépi segítséggel. De persze miután kerültük a halzveszély miatt a hátszelet kellett legalább még egyszer csapást váltani hazafelé. Rábeszéltem a kapitányt egy halzra, nagy bajunk nem lehet ezzel a kis mizzennel, gondoltam megcsinálom a fékezett shottolást kézzel, behúzás nélkül, de bevallom túlbecsültem az erőmet, úgy rántott át leebe a kézben tartott csigasorral a bumm mint a pelyhet, sok volt a szél, olyan hetes körüli, néha tán több is, de a hajónak meg se nyekkent a dolog, persze időben kiengedtem a trawellert (leekocsi, gleitwagen) ütközésig, ütközött is, hiába kapaszkodtam bele teljes erőmből, de bírta, azért az amerikaiak se ma kezdtek hajót csinálni. Ezután már csak egy oldalszeles kikötés várt ránk a tarajos vízen, zsúfolt marinában a nehezen manőverezhető longkieles hajóval. Mit mondjak. Ahogy a képeken is látszik a hajók puffertávolságban vannak egymástól és hiába a rengeteg kiakasztott fender, csak ellengedeznek ha odanyomja a hajót a szél, egy kis festéknyomot sikerült a mellettünk álló hajóra kenni, de szerencsére nyom nélkül lejött egy kis mosószeres szivacsolással.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Másnap egy régi godjával ismertetett meg T. Beázik az első kabin ha esik az eső. Hiába slaugolja, nem tud rájönni hol megy be a víz, mert csak esőben ázik be! RP Ausztráliából most alighanem elmosolyodik, neki két évébe telt amíg a vadiúj hajóján megtalálta a folyás okát, nekem az első autómon SOHA nem sikerült megtalálnom hol jön be a víz esőbben, pedig órákat slaugoltam. Szóval a víz már csak ilyen. De nekem szerencsém volt! (ráadásul alatta aludt J, szóval volt motivációm) Mint a képen látszik a  már feltárt hiba, a hatch sarkában egy repedés alatt annyira megnyílt a laminálás, alighanem gyártási slendriánság miatt (bár 30 évig ha bírta azért az nem nagyon rossz ), ahol a fedél keretét a deckre illesztették, hogy ha az ember türelmesen öntözte, egyszercsak megjelentek alul a kabin mennyezetén a cseppek a műbőr borítás szélén. Ehhez ronggyal elgátolva, szakaszosan kellett fentről szorgalmasan áztatni a keret környékét. Miután kivéstem és sikítóval kivagdaltam a gyenge részeket Epokittal megfoltoztam és bár pár nap múlva megjött bőséges esővel a bóra, ami pontosan ugyanaz mint a Balatonon a háromnapos északi, többet egy csepp eső se jött be! Ez már 3:0 !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na itt bíztam el magam. T már itthon mondogatta, hogy nincs megelégedve a motor ( egy hathengeres jókora Chrysler) hűtésével, alighanem cserélni kell az impellert a vízpumpában.Na másnap mondom T-nek "most cseréljük!". Miután a viharos szél és a tegnapi ugyancsak viharos kikötés után nem igazán akaródzott hajózni, neki is láttunk. Aztán amikor a kezemben volt a szivattyú akkor láttam, láttuk, hogy nem az impeller itt a bibi, hanem az egész. Attól eltekintve hogy T mit kínlódott amíg kiszedtük (ő volt bent a motor mögött), ahogy a mellékelt színes ábra mutatja az állapot elszomorító. EZT itt a hajón javítani képtelenség. Szimmering, csapágyak, tengely, tömítések összerohadva. Ami a gond, hogy hiába jött haza velünk a cucc, itthon ehhez semmi nincs, merthogy minden USA szabvány, MINDEN méret collos, ezek ilyen méretekben számolnak, hogy 7/64, meg 5/32, nem vicc láttam T eredeti fúrókészletét a millimétert hírből se ismerik, borzalom. mert ha DIN szabvány lenne, bemegy az ember a roncsokkal az SKF-hez, vagy a FAG-hoz és megkap mindent. De ehhez?? Szegény T (meg szegény mi, mert ezekután persze lőttek minden hajózásnak, a kikötőbe ki-be csak motorral lehet és szabad közlekedni) kereshet hozzá alkatrészt a neten, ha talál egyáltalán. De a helyzet még drámaibb, ha hozzávesszük a speciális horvát hozzáállást az idegenforgalomhoz, úgy általában. És most egy kis kitérőt teszek. Én igazából a világban való jövésmenésből nem igazán az idegen városok épületeit, a múzeumok kincseit, a zabálást a mediterrán éttermekben, a szép tájakat élvezem, hanem a helyi emberekkel való beszélgetést. Minden nyelvi nehézség ellenére például a Fülöp szigetekből annak a katonának az elbeszélése maradt meg bennem a legjobban, aki naponta ment ki a fegyveres csónakokkal harcolni a külső szigetekre a lázadókkal. Engem a leghatározottabban zavar az, hogy a horvátokkal beszélgetni lehetetlen a végletekig kiélezett merkantilista légkörben. Egyszerűen vannak ők és vagyunk mi. Ők üzemeltetik a szolgáltatásokat, mi igénybevesszük, MINDENÉRT fizetni kell. Ha a hajó a saját horgonyán áll bárhol, egyszercsak megjelenik valaki és követeli a sápot, mert az állam bérbe adta neki a tengerpartot. A kikötőben 10 kuna (400 Ft) a parti villany de nincs mindig, csak 8-12 és 16-22 óra közt. Bedobod a zsetont és három órára jön az áram, aztán kikapcs. Ha kell még, dobj be újabbat! Ugyanezért a zsetonért kapsz 40liter vizet. Ha reggel 6 és 7, valamint délután 4és 5 közt akarsz a klotyóra menni nyugodtan összesz@rhatod magad az ajtóban, mert akkor tilos bemenni mert takarítanak. A "vendég" olyan mint a fejőstehén, húzd meg magad, fizess, naná sokat, aztán húzz el a fenébe! Ahogy egy kicsit is lassítottunk az autóval, mert kerestük hogy hol kell befordulni, meg hát NYARALUNK, nehogymá száguldozzunk, AZONNAL valaki nyomta a dudát mögöttünk, vérig sértődve, hogy az ötvenes táblánál nem mehet nyolcvannal, hogy aztán másfél órát üljön a háza előtt a padon a tengert bámulva. Mert amúgy mint a tetűk, csak ülnek és beszélgetnek egész nap, ha arrébb kell menni már betegek, legalábbis vonszolják magukat. És most vissza a vízpumpához! Itt fizetni kell a tengeren való hajózásért, a kikötőért, a megérkezésért, a belépésért, mindenért. De vannak megátalkodott személyek akik mindezt kifizetik és még ezek után is jól érzik magukat. Hát kieszelték, hogy aki három éve van itt, az köteles kihajózni az országból nemzetközi vizekre és ha annyira szeret itt, akkor lépjen be újra, természetesen újabb sáp lefizetése ellenében. Nyilván rájöttek, hogy ha belépnek az EU-ba, akkor nem kérhetnek a tagországok állampolgáraitól sarcot a belépésért, ezért utoljára még megvágnak mindenkit. Namármost szegény T ha nem tud a szivattyújához javító készletet szerezni záros határidőn belül, akkor nem tudja elhagyni az országot és nem tud visszatérni, ezért majd jól megbüntetik. Megpróbáltunk bemenni a luckakapitányhoz és elmagyarázni a problémát, de csak a vállát vonogatta, alighanem nem is értette a dolgot, mert alig beszélt angolul. Elküldött a policijára ahol a 8 órai nyitvatartás ellenére 9 után szédelgett oda egy finánccsaj és 10 után egy rendőrlányka, a rendőr semmit, a finánc keveset beszélt angolul, de SEMMIT nem voltak hajlandók tenni, javasolni (azon kívül, hogy menjünk vissza a luckakapitányhoz) a probléma megoldása érdekében. Mindenki csak a vállát vonogatta és lesírt róluk, hogy "menj már a 3,14csába a problémáddal!". T nagyokat tudna mesélni róla, hogy a kikötői személyzet olyan mint a fóka a cirkuszban a jutalomhallal, csak akkor csinál valamit, ha lobogtatod a jattot, mert ha nem, akkor ott tesz keresztbe neked ahol tud, márpedig ha ott a hajód a kezei közt akkor erre ezer lehetősége akad. Viszont!  Azt meg kell hagyni, hogy nincs felesleges b@sztatás. Tehát, bizonyára talán mert a hajózás szempontjából ez is egy hozzánk képest komolytalan ország, végülis csak párezer kilométer tengerpartjuk és pártízezer négyzetmérfüld tengerük, meg  nem csak az emlékekben létező tengerhajózásuk van szemben a mi bányatavainkkal, folyóinkkal, Balatonunkkal, senkit nem érdekelt, hogy egy nagyjából háromszemélyes csónakban nyolcan ülnek, hogy ott úszik a tengerben mindenki ahol akar, nem jön a rendőr, hogy a halászok csónakjaiban amivel viharos időben is kimennek kenyeret keresni tuti nincs egy darab mentődoboz se. És annak ellenére, hogy tán jogszabály sincs rá, egy darab falfirkát se láttam, takarítják a házuk előtt a járdát és a drága édesvízzel öntözik azt a kevés növényt amim megterem a sziklás agyagos földjükön. Ezért aztán öröm volt odamenni, de nem volt hagy szomorúság eljönni onnan.

De vissza oda, hogy szivattyútalansággal sikerült mozgásképtelenné tenni a hajót és ezzel a 3:0-ról Varuna 3:1-re szépített (bár a szivattyúgond lehet, hogy legalább hárompontos, szóval egál), nem maradt más hátra mint bánatunkban mindenféléket dolgozni, végülis mint tudjuk "cruising is maintenance in exotic places", szóval igyekeztünk hasznosan eltölteni a "nyaralást". T korábban beszerelt egy pót horgonycsörlőt, mert a régiben nem bízik, de ennek még semmi villanya nem volt bekötve, ezért dacolva a nehézségekkel behúztunk kábelt a távműködtetésre a cockpitból, meg helyi működtetésre az orrdeckről. Alighanem működne is, ha T nem hagyta volna egy fontos alkatrészét itthon. Ehhez sokat kellett bujkálni szűk helyeken, a lánckamrába való folyamatos felhidalást fürdőgatyába tárolt szerszámokkal meghagytam T-nek, végülis a legfőbb élvezet mindig a kapitányé. Amúgy az amerikaiak zseniálisan a szalonon átvezető kábelpályát a mennyezet műbőr burkolatán zippzárral zárták le, egyszerűen leesett az állam amikor láttam, sajnos a 30 év alatt a zippzár működtethetetlenné vált, mert a műanyag fogai összegyógyultak, ezért már a korábbi tulajdonos is felvágta és összevarrta amikor a hangfalát, meg a hangulatvilágítást vezetékezte. Az orrkabinban naponta feldúltuk az ágyainkat részben az alattuk tárolt anyagokhoz való hozzáférés, részben a lánckamrában való matatás miatt, szegény J amint felkelt már takarította is el a matracát, mert perceken belül  szerszámok borították a deszkát. Felszereltünk még egy horgony és deckmosó szivattyút kapcsolóstul, kipuhatoltuk hogyan kell a hátsó fekáliatankból kiüríteni az anyagot, ennek kapcsán a gépházban kissé felszaporodott a speciális varunakoktél (fagyálló, tengervíz, olaj és sz@r keveréke) ezt kimostuk tengervízzel és T nagyívű terveket készített, hogy egyszer mit fog tenni a gépházban matatástól állandóan letörő melegvízcsonk helyére. Egyszer meglepett a drága parti táp a kinti fí kapcsoló folyamatos verésével, de mielőtt nekiálltam volna komolyabban testzárlatot keresni, hálistennek beugrott nekem, hogy van egy stecker a padládában a rendszerben, amit bolygattunk, megfordítottam a villásdugót ettől minden megjavult, azaz a nulla a fázis és a védővezeték a helyére került. Amúgy szórakozásnak maradt az úszás a tengerben a kikötő végében, egyszer elmentünk világítótornyot nézni és én egy kicsit sznorkeleztem, de sivár a tengerfenék errefelé, halak alig, leszámítva a párcentiseket, bár a hajó mellett kenyérmorzsákkal J akinek különös tehetsége van mindenhez ami állat, tenyérnyi halakat etetett állandóan. 

36 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr874678648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akiga 2012.07.26. 16:55:37

Mi Varuna típusa és mikori építésű?

HöZsö 2012.07.26. 20:01:51

www.vizpumpa.hu/

Itt újíttattunk vízpumpát amerikai autóba(pont ilyen szép volt a bélése), megoldották, bár morgott a szaki hogy nincs hozzá alkatrésze, de átalakította valami metrikus formájúra és fasza is lett. Ha ismertétek akkor nem szóltam.

HöZsö 2012.07.26. 20:34:19

www.sherwoodpumps.com/en-us/

Van itt alkatrész ilyennek látszó pumpához, bár ha jól látom a nagyfelújító kit 140 dollár körüli összeg, plusz szállítás.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.07.26. 21:52:36

@HöZsö: www.asap-supplies.com/marine/pulley-driven-engine-cooling-pumps/sherwood-engine-cooling-pump-g151 ezt T találta, de sajnos ugyanúgy általam érthetetlen okból fele bronz fele szénacél, szóval tengervízben pláne galvánelem és korrózió, mint az eredeti. Ráadásul jó drága.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.07.26. 21:56:33

@HöZsö: Mondjuk a javító készlet se olcsó, mert ha már a fele vas akkor elég az is ha megmarad a régi öntvényház. www.asap-supplies.com/marine/pulley-driven-engine-cooling-pumps/repair-kit-major-sherwood-pump

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.07.26. 22:04:14

@akiga: Islander Freeport. Egy Robert Perry nevű elég ismert tervező típusa, 60-80 db-ot gyártottak belőle az USA-ban

HöZsö 2012.07.26. 22:28:22

Amerikai oldalon is kb. ennyi a felújítószett, csak épp dollárban :)

Mondjuk ha Angliából be tud jönni esetleg nem postán, hanem erre járó kamionossal, baráttal-haverral stb. Akkor az olcsóbbra jön ki szerintem összességében, mint USA-ból rendelni.Meg persze gyorsabb.

silvermoon 2012.07.26. 23:04:18

Nem lehetne egy darab rezbol ki drehaltatni valami gepmuhelyben? csapagyak meg csavarok minden meretben kaphatok a milimeter is neha eleg kozel van a hulye ami rendszerhez..PL 1/2; 13-as. 7/16;11-es 3/8; 10 -es stb..CSupan 1 otlet...

Advocatus Diaboli 2012.07.26. 23:21:21

Ha a horvátok ennyire "lehúzósak", miért kell mindenkinek ott hajózni és tartani a hajóját? Görögország smafu? Nagyon kevés ismeretem van, mert én csak a Tiszán hajózok, de úgy tudom, ott sokkal emberibbek a körülmények. Ha egyszer az életben megadatik nekem, hogy saját hajóm legyen, az _TUTI_ hogy HR-nak közelébe sem megyek.

Advocatus Diaboli 2012.07.26. 23:26:05

Gondolom, hogy mivel amerikai gyártmány, ezért az elektromos rendszere is 120 V-os.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.07.27. 08:52:14

@silvermoon: Hát ezt önteni kéne. Egy darabot nem érdemes. De lehet, hogy ha bemész Floridában egy boltba ugyanezt www.asap-supplies.com/marine/pulley-driven-engine-cooling-pumps/repair-kit-major-sherwood-pumpa javítókészletet megkapod 50 dollárért, T elküldi a pénzt te meg postázod. Esetleg rákérdezhetnél ha nem komplikált. Tamás is egyelőre kutatja a megoldást.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.07.27. 08:54:02

@Advocatus Diaboli: A horvátok azért nagy legények, mert csak hozzájuk lehet egy fél nap alatt lejutni. Gondold meg, Görögországba lemenni két nap, vissza két nap, elment a szabid fele.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.07.27. 08:58:30

@Advocatus Diaboli: Naná. Mint a "testvéreknél" anno, vonali feszültség 220V, fázisfeszültség (a gyökharmada)117V. De a ruszkik már átálltak arra ami nálunk is van, 400/230 V, de az USA maradt.

Advocatus Diaboli 2012.07.27. 09:40:57

@A Tengerész: Ráadásul 60 Hz. Megvannak a szerszámai hozzá? Hogyan tudtatok parti árammal dolgozni? Van a tulajnak trafója?

Valamikori lokátoros baka koromban a telephelyünkön, ahova a lokátoraink telepítve voltak, szintén ilyen trafó volt feltéve, az áramszolgáltató 20 kV-jából 3x127/220 V-ot csinált. A telephelyen minden fogyasztónkra a műszereken kívül 2 fázis volt bekötve.

Advocatus Diaboli 2012.07.27. 09:42:13

@A Tengerész: Sajnos ez igaz Gr-al kapcsolatban. De aki hetekig a hajóján tud lenni, annak nem mindegy?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.07.27. 10:27:04

@Advocatus Diaboli: "Megvannak a szerszámai hozzá? Hogyan tudtatok parti árammal dolgozni? Van a tulajnak trafója? "
1. Igen. 2.Bedobtuk a 10 kunás zsetont már amikor volt betáp. 3.Van.
"De aki hetekig a hajóján tud lenni, annak nem mindegy?" Nem. Nekem például nagyon nem mindegy, hogy amikor kimegyek a partra mosolygós barátságos emberekkel találkozom, vagy unott utálkozó pofákkal akik csak a zsebemet lesik. Amúgy PONTOSAN ez a baj a magyar turizmussal is.

csonnem 2012.07.27. 10:37:39

ez volt az egyik legjobb bejegyzes
szeretek uj tajakra "latogatni" :)

azt a sok "idegen szot" amit olvastam a "parkolas?"-nal na azt nem ertettem, de attol meg a tobbi tetszett !

szeretnem latni mar ahogy a Tengeresz is utazik picit erre-arra ...

Udv Erdelybol egy szarazfoldi patkanytol :)

harpi4 2012.07.27. 12:44:09

@A Tengerész: Azt, hogy a Marinákban milyen a kiszolgálás, meg a helyiek hozzállása a dolgokhoz, abszolute nem ismerem, lévén hajótlan árva. Elég sok időt töltöttem viszont a horvát tengerparton, és nekem az volt a tapasztalatom, hogy a vendéglátásnál udvariasak voltak, de nem barátkozók. Egyszer azonban, Rijekáre menet, Zágrábban kellet átszállni egy helyi vonatra. Indulás után jött a kalauz, és nagy hangon kihirdette, hogy Károlyvárosban le kell szállni és busszal menni tovább. Nem nagyon értettem, így mi a vonaton maradtunk, de amikor már mindenki leszállt, kezdett gyanússá válni a dolog. Egyszer csak, lohol vissza a kalauz, és kézzel lábbal magyaráz, hogy menjünk mi is. Addig vártak a buszaik, amíg minket fel nem pakolt az egyikre. Két állomással odébb aztán beszálltunk egy másik vonatra, ugyanis a közöttük elgörbültek a sínek a melegtől. Na kíváncsi lennék melyik magyar vasúti kalauz tenné ezt meg két "hülye" külföldiért. A másik meglátásom pedig az, hogy ha valaki mégiscsak össze tud abrátkozni valamelyik tengerparti dalmáttal, akkor nagyon kinyílnak, szívélyesek, sőt, akár az erősazkosokodásig is szeretetreméltók, és segítőkészek. Az alapállásuk viszont az, hogy nem utálják a külföldieket, mert azok hozzák a pénzt, de nem is szeretik. Amit szolgáltatniuk kell azt megteszik, de annál többet semmit. (Kivéve az általad ismert Marinákat) Amúgy nagyon féltékenyek e tengerükre, és a tenger által biztosított munkalehetőségeikre.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.07.27. 13:20:09

@harpi4: Mint feljebb írtam AD-nek PONTOSAN ugyanezeket írná a blogjába egy nálunk nyaraló turista. Pedig ugye mi magyarok micsoda f@sza gyerekek vagyunk egytől egyig!

Advocatus Diaboli 2012.07.27. 17:37:27

Én arra gondoltam a hetekig hajón tartózkodással, hogy akkor már nem mindegy, hogy fél nap vagy két nap alatt érsz le a hajóhoz?

foko 2012.07.27. 19:21:19

Tengerész! Gratulálok a nyaraláshoz. Remélem lassan már azt írod, hogy "Nagyon jó volt az Adrián ez az X nap, Amapola nagyon jól viseli a tengervizet és a tengeri szeleket"

Más: Remélem régen motoroztál simsonnal. Sajátomról mutatnék képet:) a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/562939_488299017865935_975117739_n.jpg

silvermoon 2012.07.27. 20:04:25

Nagyon szivesen segitek, ha nem keso. Hetfon megyek egy marine shop ba ahol minden tovabbi nelkul meg lehet rendelni a jav. keszletet csak tudni kene a pontos adatait. Ha esetleg van rajta valami szam, vagy ha kuldenetek egy hasznalhato fotot amit ki tudok printelni es bemutatni amirol el tudnank indulni.Ezek a "vajtfuluek"csak raneznek es tudjak mirol van szo. Az anyagi reszet fogalmam sincs hogyan lehetne megoldani miutan nekem nincsen bankszamlam.(vegeztem ezekkel a nepnyuzokkal 1 eletre). Viszont a magyar VISA kartyaval itt siman lehet fizetni.Kellene a motor tipusa evjarata amit csak lehet leirni rola.

silvermoon 2012.07.27. 20:09:52

Bocsi, a fotot csak az E-mail-emrol tudom printelni.:silvermoon0830@yahoo.com

Kis ember 2012.07.28. 17:34:54

Bocs, ha OFF leszek, csak kedvenc témánkban írt az orulunkvincent blog. Idézet:
"A szaktudás nélkül ötletelt elképzelések pillanatok alatt buknak meg a piacon — minél nagyobb ívűek, annál gyorsabban. A környezetvédelem azonban nem piaci üzletág: a költségvetésből él; pénzét azok a laikus politikusok adják, akiknek nem az fontos, hogy valami „hogyan van", hanem hogy „hogyan szól". Ide gyűlnek hát mind a kontárok, pancserok és balfék amatőrök: mindenki, aki meg akarja váltani a világot ahelyett, hogy megérteni próbálná."

Itt: orulunkvincent.blog.hu/2012/07/27/tudas_tudomany_becsulet#comments

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.07.28. 19:19:29

@silvermoon: Felhívtam T figyelmét a kommentedre. Majd eldönti, hogy igénybe veszi e a segítségedet. Egyelőre az angol disztributorral konzultál Emailben. NAGYON nehéz beazonosítani az alkatrészeket, mert az eredeti szivattyún mindössze az látszik, ami a fényképen is fent. Se sorozatszám, se típusjelzés, semmi. Most meg ami pofára ugyanúgy néz ki mint az eredeti annak meg mindenféle jele van, kérdés, hogy a méretek stimmelnek e.

silvermoon 2012.07.28. 19:40:29

@A Tengerész: Ez itt a baj. No szabvany. GYartanak itt annyi fele vacakot....! Ezert is uutalok a junk yard-ra ki menni.Az ember lejarja a labat mire talal egy -Hasonlot-. Megveszi hazacipeli es kiderul, h dobhatja ki. Itt 10 ezrevel allank a szebbnel szebb vitorlasok havi 600-es 1500 dollar kozott a dockokban hosszu evek ota. Nem megy vele senki sehova. Ez valami statusz szinbolum.Aztan ha el rohadt az allasban akkor meg probaljak eladni. Az uj tulaj meg ha hozzanyul esik porlik szet minden.Egyazon evjaratu egyforma valami is sokfele mas meretbol all.Meg veletlenul sem egyformak.Nekem ha anyi lovem lenne amenyi nincs akkor se vennek soha amerikai holmit. Az ujaknak fel alkatresze kinai a fele meg csak felig olyan jo mint amit 20 evvel ezelott gyartottak. Az itteni "igazi" hajosok szerint a sved, norveg, nemet hajok a legjobbak.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.07.29. 08:55:17

@silvermoon: Elképesztő amit írsz! Már a kislányom amikor egy év cserediákként való kinntartózkodás után hazajött, valamikor úgy 8 éve, elkezdte bennem lerombolni a nagy USA képet. Egyszerűen azt mondta, hogy primitív, tohonya, dagadt népség lakik ott, mindenféle igényesség, kultúra nélkül. T-nek viszont, aki egyetemi, "jobb" körökben is mozgott arrafelé, más a véleménye, viszont a fiának meg ugyanaz. RP Ausztráliából meg azt mondja, sehol a világon nincs az a termékeny káosz ami ott van, ezért van, hogy a nagy technikai eredmények mégiscsak onnan jönnek, bár ő is azt mondja, hogy egyre vékonyabban, jóideje a Facebookon kívül mással nem nagyon rukkoltak ki. Magam egyre bizonytalanabb vagyok, mint említém, úgy látom a békaperspektívából, hogy hatalmas szakadék lehet ott, vannak a "hülyehülyék" egyre többen (ahogy nálunk is) és vannak az "okoshülyék" egyre fogyatkozóban. Amit írtál azt mutatja, hogy nem véletlen, hogy arrafelé fele annyiba kerül a használt hajó mint Európában. Az is eszembe jutott, hogy ezek szerint a"Chevik" országában talán nem tisztán sznobság, hogy az elit Mercedessel jár. (mintha neked is az lenne, illetve volt, nem?)

silvermoon 2012.07.29. 13:06:22

Nagyon nagy a szakadek bizonyos csoportok kozott. Az iskolazott reteg egeszen mas eletmodot folytat mint a tobbseg. Jobb korokbe tartozik. A java.. hat az sajnos iszonyatossan primitiv. HA azt mondom magyarorszagbol jottem I,m hungarian.. azt mondja oh jaaa az ott van mexiko melett.az ingyen alsobb iskolakban nem tanulnak foldrajzot vagy ha tanulnak is valami egeszen mast, fogalmuk sincs europarol.Amerika: hamburger cocacola shevrolet.. Rendkivul sotet nagyon kover eszmeletlen lusta es allati nagykepu (en vagyok az AMERIKAI ) es ezzel kesz.Nem szep, h ilyeneket irok, en is amerikai allampolgar vagytok immar egy ideje, de ez az igazsag. Egy europai atlag ember magasan kulomb egy itteni atlag embernel. 10 gyerekbol 8 hulye, mert drog alatt keszult.De nem is folytatom. Bennem is egy vilag dolt ossze, oda vannak a szep fiatalkori almaim leromboltak minden illoziomat.Dehat azert az elet szamomra meg mindig konyebb mintha otthon elnek.A gyonyoru hamvas 5 hengeres turbo diesel mercimet, amiben csupan 48 ezer miles volt ketezer dollarart vettem so valoban olcso az auto.A 30-as Hunter vitorlasomat szinte vadi uj yanmar diesel motorral 4 ezerert szereztem meg.. Nemely ember megunja a vacakjait es viheti aki akarja csak szabaduljon tole.NAgyon fura neha erthetetlen vilag ez.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.07.29. 14:19:25

@silvermoon: "...I,m hungarian.. ..." Burmában (!!!) a piacon egy kereskedő megkérdezte tőlem, honnan jöttem. Mondjuk nem volt az az nagyon csórónak kinéző, de hát egy amúgy tisztán öltözött egyszerű árus volt Rangoonban (azóta Yangon, Myanmar)a soron. Meggyőződésem volt, fogalma sincs róla, hogy akár csak Európa merre van. Kezdtem volna magyarázni, azt mondja "Yes Kadar Janos" !

harpi4 2012.07.29. 18:18:00

@A Tengerész: hát ez marhajó! Én is pont Burmában, Rangoonban, a Sve Dagon pagodában találkoztam egy idősebb burmaival (törpebirtokos földművessel)aki azt is tudta, hogy M.O. fővárosa Budapest (és nem Bukarest, meg van egy Balaton, meg a Duna és a Tisza. Ez 75 elején történt, és nem hinném, hogy akkoriban sok magyar tudta, hogy egyáltalán Burma a világon van.

csaba03 2012.07.29. 23:06:00

@A Tengerész: Vannak ilyenek. 11 éve Ugandában, 300 km-re Kampalától, egy szintén nem luxuscikkeket áruló boltos az "I am from Hungary" szövegemre visszakérdezett, hogy "Hungarians are also called Magyars, aren´t they?"

silvermoon 2012.07.29. 23:14:02

@A Tengerész: Nah ezeknek aztan mondhatnad ki az a Kadar janos. Meg Hruscsow -ra csak emlekszik nemelyik..aztan sotetseg.Az idosebb korosztaly azert elvetve halott rolunk, mert neha vigyorogva valaszolnak: gulas, budapest, and lot of pretty girls...Dehogy Kadar Janos.. na ez mar sok. Bar Cleveland alitolag magyar varos mert az 56-osok majd mind ott kaptak menedeket. Ott halottam egy amerikaitol: Jaj de forro ez a langos, le van szarva Kadar janos. Juj de kerek ez az erdo le van szarva Gero erno. Es ez egy ami volt. bar valoszinu sokat jart a magyar kocsmaba a Buckay road-on.

silvermoon 2012.07.29. 23:30:06

@csaba03: Te jartal ugandaban??? en ott voltam pilota egy 2 motoros dougless valami DC-5 volt ha jol emlekszem-. valami oreg csotrogany volt.Australiabol hozta egy nemet vallalkozo. Hamar befurdott vele. Feketeket szalitottam a piacokra a kecskeikkel.na nem sokaig, mert valami katonasag el kobozta a gepet.Na az az a hely ahova nem kivankozom vissza.Vodka nelkul el sem lehet kepzelni a tulelest.

csaba03 2012.07.30. 01:18:23

@silvermoon: csak 2 hetet, és a túlélést a helyi sörökre alapoztam, úgy emlékszem, egészen ihatóak voltak. A katonasággal nekem is sikerült megismerkedni, valami választások voltak éppen (persze előre lehetett tudni, ki fogja megnyerni), és minden külföldit újságírónak néztek, sűrűn ellenőriztek, igazoltattak stb.

whale 2012.08.04. 17:22:45

@A Tengerész: Géza tavaly cserélt motort a Rotoron. Volvoról Yanmarra váltott. Itt a mese.

rotorman.hu/index.php?page_name=voyage_log&voyage_name=vasgenakker
süti beállítások módosítása