Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Csütörtök.

2012.03.08. 02:02 :: A Tengerész

 Persze ez még a tegnapi napló, de időnként "J"-n elhatalmasodik a játékszenvedély és csak most fértem a géphez. Tegnap azaz nekem még ma mert nem feküdtem  még le "igazából", mindenféle pozitív dolgok történtek. Reggel kivonultam a "vitorlaszabó műhelybe"( a régenvolt árbockészítő csarnokrészbe bekéredzkedtem szívességi alapon erre a hétre) a zsákjaimmal és előszedtem egy szakadt Elvström Soling fockot, meg egy általam soha nem használt 30 éves, de egészen újszerű North Star fockot és felterítettem spekulálni, a "Hogyan szabjunk vitorlát a dinghynkre a ház körül fellelhető anyagokból?" projekt keretében. Egészen elképesztő dolgot találtam ki, ha sikerül, akkor a vitorlaszabást is új alapokra fektettem és itt a blogban is lesz róla fényképes hencegés, ha nem, akkor mélységesen hallgatni fogok róla, szóval észre fogjátok venni.

Aztán hátizsákba raktam az édesvízszivattyút és elvittem a Bearing-hez ismételten kicserélni, utána gyógytornára mentem a kezemmel. Délután értem haza, beraktam a szivattyút a helyére, működik és...most 1:48 van az alárakott tepsiben egyelőre egy csepp víz sincs! Miután az egész nap elcsúszott a szivattyú és torna program miatt, kimaradt az ebéd ( a Fehérvári úti piacon vettem három rétest és azt ettem meg a torna előtt az öltözőben) és  utána az alvás (helyette vacsora után aludtam amíg felébredve el nem tudtam űzni az én drágámat a géptől), délután igyekeztem bepótolni a mulasztást. Miután kispekuláltam a vitorlát, bátran belevágtam a kivitelezésbe (és a Star fockba a nagy ollóval), a kocka el van vetve, majd kiderül vitorla lesz belőle, vagy mondjuk csónaktakaró ponyva, ha nem sikerül. A mai napnak, illetve hát a tegnapinak, még egy pozitív hozadéka van, a piacon kaptam konzervnyitót! Kértem azt a régi 50 filléres kihajtható úttörő nyitót, na olyan már nincs, de volt ez 300-ért, igaz ez már sört is nyit. Nagyon megbízhatónak néz ki, már az is megnyugtató, hogy a pengéje kékrefuttatott acélból van, nem olyan csilivili rozsdamentes mint az olasz vackok. Ma tanultam a Bearingnél egy új mondást, amikor erre az olasz szivattyúra vonatkozóan idéztem a személyzetnek a régi mondást, hogy "ami szép az olasz, de ami jó az német",  utána megjegyezve, hogy amióta mindent Kínában csinálnak  ez már nem igazán igaz, azt mondta a fiú, hogy "ami nem kínai az nem is eredeti".

20:06 No szóval így néz ki alakítás közben a vitorla. Az ötletet az adta, hogy a Star fock alsó éle pont megegyezik a bumom hosszával. Namármost ha a rajzon ábrázolt módon a pirossal keretezett Star fockot elvágom az ott ábrázolt módon, marad a szürkével színezett rész amire ráforgatva és hozzávarrva a sárgával színezett részt, kiadja a lugger vitorlát. Már csak egy gond van, hova kerül a hasa a vászonnak és milyen lesz általában a formája, ha kifújja a szél. Mert ha feszes lesz a keresztvarrat, akkor két öble lesz a vitorlának, ami azon túl, hogy egy aerodinamikai katasztrófa, még iszonyú hülyén is néz ki, ha meg túl bőre szabom, akkor meg akkora hasa lesz a vitorlának, hogy nem fog rendesen kreuzolni. Végülis azt eszeltem ki, hogy a vitorla súlyával modellezem a szelet, vízszintesre állítva addig húzogattam a (rajzon szürke) háromszög csücskeit, amíg a korábbi belépőél annyira lett hasas, amennyire szükségesnek ítéltem az új helyén. Ehhez hozzáillesztettem a lebuktatott felső részt(rajzon sárga) és addig cincáltam, amíg törésmentes lett a hasa a munkadarabnak. Ceruzával összejelöltem, majd szétszedve összeszabtam. Az alsó csücsökbe kell majd egy darabot betoldani és remélem jó lesz. Persze ha szépen sikerül megvarrni. Ha meg valaki megkérdezi, hogy miért futnak ilyen furcsán a  varratok, megmondom, hogy ez a NORTH legújabb quadroradiál szabástechnikája. Merthogy a világmárka logója persze ott marad az alsó csücsökben. Estére kétoldalassal összeragasztottam a keresztvarratot, nem igazán akarja jól megfogni, vagy sokat tapogattam a vásznat, vagy már öreg volt a Tesa kétoldalas ragasztóm, vagy mindkettő, holnap megpróbálok valahonnan szerezni egy vasalót és rávasalok, az remélem javít a ragasztás minőségén, mert az meg se fordul a fejemben, hogy csak úgy nekivágjak a vakvilágba összevarrni fércelő ragasztás nélkül. Így se lesz könnyű áterőltetni a varrógépen.

 

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr464296658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vetojo 2012.03.08. 07:03:53

Vili!

A sörnyitó felesleges, mert MI tudjuk, hogy nem létezik olyan valami, ami NEM SÖRNYITÓ!

LIDÉRC

harpi4 2012.03.08. 07:39:12

Tisztelt Uraim! A nap találóskérdése: kitől származik a következő aranyköpés? "Az emberiség két részre osztható. Az egyik fele a parton festéket gyárt, míg a másik fele elkeni azt a hajókon." Googlizni NEM ÉR!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.08. 07:42:31

@harpi4: A mondást hallottam, illetve alighanem olvastam valahol, de sajnos fogalmam sincs ki írta le.

apiesze 2012.03.08. 08:27:48

B. Traven Halálhajó. Az idézet eredetije: "Humanity is divided into two parts. One half of the paint produces coast, while the other half of the ships slurred.:

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.08. 08:41:30

@apiesze: Na nem csoda, hogy nem emlékszem rá hol olvastam. Olyan 50 éve lehet, hogy olvastam a könyvet. De azt nem felejtem el soha amikor az iratait elvesztett tengerész valami ilyet mond : "Mennyivel jobb lenne, ha amikor megszületik valaki ütnének egy pecsétet a seggére és ha a rendőr igazoltat, csak letolod a gatyádat, a rendőr tiszteleg és mehetsz tovább.". Gyakran idézem a papírmániás világunkban ért élmények kapcsán.

apiesze 2012.03.08. 10:00:45

"...ami jó az német". A '70-es évek közepén, amikor jött a nyugatnémet szerelő a gépeinkhez és mutattuk neki, hogy a géptestben (automata menetfúró gyártó gép) milyen cunderos, sorjás az öntvény "hja azt török vendégmunkások csinálták!" Hja, csak mi sem voltunk hülyék. :o)

akiga 2012.03.08. 13:15:39

Én is nyáron hallottam, "ami nem kínai az hamisítvány". Hiszen mindent kínában gyártanak.

abraxas 2012.03.08. 13:55:57

Kíváncsian várom a fejleményeket! :o)

temtom 2012.03.08. 17:35:54

Ha már erre felé megy a disputa:
"Három féle matematikus létezik:
Amelyik tud számolni, és amelyik nem." :)

tabulator 2012.03.08. 19:11:40

@abraxas: Én is de nem állom meg, hogy ne offoljam ide, hogy tavalyelőtt Kínában voltam, na és mit hoztam az ismerősöknek ajándékba? Hát egy eredeti, a Kínai Nagy Fal domborművű képével díszített sörnyitót. Tavaly egy moszkvai svéd szállodában az a kellemes meglepetés ért, hogy a bejárati ajtó keretében, a kártyaleolvasó mellett egy igazán funkci sörnyitót találtam. Leszálltunk a tajgában a helikopterrel egy kicsiny falucska kicsiny vegyesboltja mellett valami kaját venni. Halkonzerv. Egyik orosz kollégám elkérte a túlélő késemet a konzerv felbontásához, de a konzerv túlélő képessége magasabbnak bizonyult. Páncélozott konzerv. Irod: Jerome K Jerome - Three Men in a Boat. (is a humorous account of a boating holiday on the Thames between Kingston and Oxford). Érdekesség hogy az író nevében a "K" bötű Klapka György tábornokra utal.
Na bocsesz, dehát nemcsak sörnyitókról, hanem egy csónakról is megemlékeztem.

abraxas 2012.03.08. 19:53:36

@tabulator: hehe.... nem vagyok benne biztos, Te is a vitorlaszabás beszámolójára gondoltál? :o)

sevylor 2012.03.08. 21:33:41

@temtom:
Allahnak három fia volt, a következő kettő, Mohamed.

Paduc · http://fontosmondatok.blog.hu 2012.03.08. 23:37:19

@tabulator:

Öreg székely nagy káromkodások közepette borotválkozik. Odamegy a fia és kérdezi:
- Mi a baj, édesapám?
- Életlen a beretva. Nem viszi a szakállamat!
- Ne mongya mán' édesapám, hogy erősebb a szakálla, mint az a konzervdoboz, amit most nyitottam ki vele!

tabulator 2012.03.09. 07:18:58

Vili! Ügyes! Gondolom, hogy a felhasznált anyag terheléskor minden irányba egyformán nyúlik, de ha nem, akkor az összeillesztett darabok nyúlásiránya harmonizál. Talán ez a "harmonizál" izé egyáltalán nem is fontos mert nem versenyvitorla készül. Szerintem nagyon pofás darab és ami szép az jó is szokott lenni.

harpi4 2012.03.09. 07:31:48

@tabulator: J.K.J. említett művéből többek között erre a két mondásra emlékszem. "Vígan haladtunk, akár egy temetési menet" a másik pedig, "Mindennek meg van a maga hátránya, ahogy azt az egyszeri ember mondta, amikor kifizette az anyósa temetési számláját."

jobbikbal · http://www.facebook.com/photo.php?fbid=312647675440551&set=a.144971282208192.19220.100000859632031&t 2012.03.09. 12:46:19

Ha te is így gondolod, akkor: Ha fontosnak érzed, hogy együtt megmutathassuk a hatalomnak, hogy nem tehet meg mindent, küldd el ezt az SMS-t minél több barátodnak:
"Szolidaritás Tüntetés 2012.03.10-én 15 órakor a Kossuth téren. A szociális és szabadságjogokért. És érted is! Küldd tovább a barátaidnak Te is!”
kepkezelo.com/viewer.php?file=rs8eir842u2jgejd2h.jpg

abraxas 2012.03.09. 17:01:37

Vilmos! Még valami eszembe jutott! Amikor én legutóbb ragasztószalaggal "fércelt' anyagokat varrtam, katasztrofális lett az eredmény. A tű és főleg a cérna szépen fölszedett egy csomó ragasztót a két anyag közül, és először csak akadt a tű, később már az alsó továbbítót is összemaszatolta. Egy álló napig pucoltam denszesszel :o(
Talán érdemes lehet egy próbavarrást csinálni valami hulladék anyagon!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.09. 20:38:53

@tabulator: Az anyag ugyanaz a csörgős dakron, amiből a sárkányrepülőket is csinálják. Mivel kalanderezve van, igazából elhanyagolható a nyúlása, ha jól emlékszem 0,1% alatt van és minden irányban azonos. Az, hogy mennyire lesz jó hamarosan kiderül, mert amint készen van azonnal vízre teszem a dinghyt és kipróbálom.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.09. 20:50:59

@jobbikbal: Kedves Ernő! Én is ott leszek a tüntetésen, mert ez a hatalom nekem sem tetszik. De! Nagyon nem akarom, hogy ez a blog ilyen direkt módon szóljon a politikáról. Kérlek ne presszionáld a kommenteket ebbe az irányba! Ugyanezen okból nem kívánom itthagyni a keddi blogba Kertész Ákosnak címzett leveledet. Elnézésedet kérem, de törölni fogom onnan. A másik személyes ok, hogy én sokkal megértőbb vagyok Kertész Ákossal szemben, amikor indulatba jövök drága honfitársaim hülyeségén felbosszankodva ugyanilyeneket, sőt még ilyenebbeket szoktam mondani magunkra ránk magyarokra. Szóval amit Kertész írt akár én is írhattam volna. és nem gondolom, hog ebből a szempontból (vagy bármimmás szempontból) a legkisebb jelentősége is lenne annak, hogy Kertész zsidó én meg nem vagyok az. Magyar szól magyarhoz. Azt amit fontosnak tart elmondani.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.09. 20:57:11

@abraxas: Régóta így varrom a vitorláimat, semmi gondom vele. A próbavarrást persze mindig kell csinálni, de inkább csak a szélfeszesség, az öltéstávolság, a talpnyomás beállítása miatt. Nem tudom milyen ragacsot használtál, de nekem még sose volt ilyen gondom. Illetve egyszer amikor sárkányrepülőt varrtunk a valamikori MMRK alagsori varróműhelyében valahol a belvárosban egy pincében, de azt úgy oldottuk meg a Baráth Zotyó féle módszerrel, hogy orrba-szájba olajoztuk a gépet, ekkor nem ragadt a tűre a ragasztó.

abraxas 2012.03.09. 22:38:05

@A Tengerész: valami skót izé volt :o/

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.10. 01:18:15

@abraxas: Nézem a NORTH reklámfilmet a youtubeon. Nekem való munkahely lett volna...Nagyon tetszik a sárkányrepülő hashevederben a laminált vitorlát teregető ember, meg a forgatható varrógép a gödörben. Merthogy ezek az ősi problémák a vitorlavarrásnál, "Hogyan varrjak a közepén, hogyan nyúljak be a közepére?". Még tengerész koromban voltam egy holland vitorlavarró műhelyben, ahol a térség két végében volt egy-egy varrógép besüllyesztve a padló szintjével egyvonalba, ha irányt kellett váltani, nem kellett az anyagot átforgatni, csak átsétált a dolgozó a másik géphez. És olyat is tudott a gépe, hogy letűzött egyszer a cikcakk közepén is "nagy amplitúdójú" cikcakknál. Szóval nem az én Neumann varrógépes felkészültségem. De becsületére legyen mondva az öreg NDK-s gépnek, vitézül bírja az egyáltalán nem háztartási igénybevételt, a kétszázvalahány grammos dacronból, kicsit nyögdécselve, de úgy átvarr a sarokerősítéseknél 5-6 réteget mint a pinty!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.10. 01:22:38

@abraxas: Scottch szalag...régi cég, még magnószalaggyártóként ismertem meg. Alighanem sokféle van ezekből a ragacsokból, csak nem értünk hozzá igazán. Amikor régi vitorlavarratokat bontok szét, találkozom olyannal ami még sok évtized után se krétásodott ki, hanem még mindig rendesen tart.

Miss Sangria 2012.10.04. 16:32:17

Kedves Tengerész, Teljesen véletlenul akadtam a blogodra (remélem nem gond a tegezodés), aminek nagyon megorultem. El is kezdtem olvasni, persze még kozel sem jutottam a végére. Mindenesetre gratulalok hozza, nagyon érdekes szamomra. En is szeretek vitorlazni. Olvastam, hogy szinte mindent magad keszitesz a ajodon. Egy kérdéssel fordulnék hozzad. Vitorlat tervezek varrni, pontosabban atalakitani. Viszont a varrogép ugyében tanacstalan vagyok. Tudnal esetleg valamit ajanlani? Elore is koszonom. :) Bea
süti beállítások módosítása