Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Hétfő.

2011.08.22. 20:37 :: A Tengerész

Hát...visszajött a nyár. Nagyon helyes! Megmondom őszintén, ellógtam a délelőttöt. Válaszoltam a mailekre, olvasgattam. De délután elszégyelltem magam és amit már régóta halogatok nekiálltam a hűtőgép új elektronikájának 

betápkábelét véglegesíteni. Amióta a Gyulával felszereltük azóta a főkapcsolótábla 12V DC próbakapcsokról működött. Na ennek vége, átraktam a saját betápjára, ehhez persze kicsit bujkálni kellett a bilgében, hogy a motorkábelről leágazzak, de estére kész voltam vele, megszűnt a szalon padlóján tekergő ideiglenes kábel. Még lesz dolgom a kis vezérlő kütyű elhelyezésével, mert egyelőre azt is szigetelőszalag tartja a hűtő peremén, valami ravasz megoldást kell kitaláljak, mert hely nem igazán van neki ott.

Egész jól tartja a hőmérsékletet a hűtő, nem működött az egész, három, vagy négy órás művelet alatt és csak ennyire szált el a hőfok benne...na jó, lehet, hogy pár fokkal melegebb volt, mert megy már vagy egy órája.

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr663171867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jonathan 2011.08.23. 08:30:50

Tengeresz! Megtudhatnank, hogy Amapola aramellatasa hogy van megoldva? Mert abban biztos vagyok, hogy erre is kiokumulaltal am valamit! :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.08.23. 09:33:15

@Jonathan: Hehe. NAGYON prózai a dolog, jelenleg parti áramról megy minden, van egy villanyórám egy üveg pálinkáért vettem 7 éve az Elműsöktől és fizetem a Vízügynek havonta amit fogyasztunk. Amúgy ha napos idő van a solar panelok elviszik a napi fogyasztást, persze a gépek (sikító, hegesztős, stb) nélkül. ha nincs napsütés akkor bizony córesz van, olyankor ha nem lesz parti betáp nagy spórolások lesznek a villannyal. Ha motorral megyünk akkor bőven termelnek a generátorok nincs gond, csak mondjuk horgonyon, vagy majdan egyszer vitorlával.

Jonathan 2011.08.23. 10:17:14

Jah, igy könnyü! :) Es milyen hosszu lehet az a kabel? :D
Erdekelne a dolog gyakorlati oldalrol. Mivel az 'eletvitelszerü hajozas' :) igenyel neha komolyabb aramellatast ugy tervezem, hogy egy 2200 Wattos rezgescsillapitott diezelgenerator is kerül a hajora, az alkalmankenti 'enrgiacsucsigenyek' (mosogep, sikito, fagyaszto, sörhütö :D ) kielegitesere. Sajnos jol müködö es egyszerü megoldasrol meg nem olvastam sehol :(

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.08.23. 21:23:53

@Jonathan: 100m Annál hosszabb már aggályos, mert ugye túl nagy keresztmetszetű nem lehet a kábel, így is dögnehéz, ezért három darabból van összedugva, 2,5 mm2-es így normális fogyasztásnál még elhanyagolható a feszültségesés.
A dieselagregátor valóban remek dolog, csak egy akkora amit tervezel, alighanem megvan 50-60 kiló és elég terjedelmes. (az ára pláne) Egy kisebbet egyszerűen kivágsz a deckre, ha éppen kell, ha meg nem, akkor szépen elzéfeszteled valami rekeszbe a hajófenékbe. De a nagyot fixen be kell építsed, gondoskodni kell a friss levegő ellátásról, kipufogógáz elvezetésről, szóval elég macerás lesz a dolog. Nekem alignanem csak egy 750W-os benzines lesz, az elég a gépek nagyrészéhez és ha lemerülnek az akkutelepeim (starter és a háztartási), akkor szükség esetén fel tudom vele tölteni. Ez olcsó és könnyű. Persze a hátrány a kis teljesítmény mellett az, hogy benzint kell tartani a hajón, ami ugye robbanásveszélyes, de hát amúgyis kell a dinghi motorjához benzint tárolni a hajón.(mondjuk ahhoz azért jóval kevesebbet)
A mosógép mondjuk elég macerás. De 1. Lehet kézzel is mosni. 2.Lehet kikötőben mosni parton, vagy parti árammal. Végülis be lehet osztani úgy, hogy havonta csak egyszer köt ki az ember marinában és gyűjti a szennyest. Nem kell naponta pólót váltani...3. Egy kis keverőtárcsás mosógép motorja csak valami 300W, ezt elbírja a kis aggregátor is, vizet lehet melegíteni napenergiával, centrifuga meg teljesen felesleges a hajón. Szóval nem kell automata mosógépben gondolkodni!
Hűtő nekem 12VDC 50W, az akkuról megy azt solar tölti. kb 150 literes én csináltam, 10 cm vastag a hőszigetelése ez elég energiatakarékos. Sikító, fúrógép, hegesztő inverter, stb 700W untig elég. Világítások LED-esek és fénycsövesek. Szóval szerintem a 2200W az remek, csak nem feltétlen indokolt, nekem biztos nem lesz ekkora. Ja..és szerintem zajos is lesz. Akárhogy eldugod.

silvermoon 2011.08.23. 22:52:34

Ehhez en is hozzaszolnek. Nekem is 1 650 wattos kis generatorom van, ami valoban boven eleg. Ha ki fugesztem csendes idoben a hajo mogotti dinghi emelore egy magam keszitette valamin akkor ugy az a keves zaj es a rezges is szinte nem is erezheto. Viszont nagy elonye, h a kis teljesitmenyu ablakba helyezheto legkondit eppen el birja. Ez itt elegge fontos dolog mivel neha meg 40 c. felett van a meleg. A hajoban szinte el viselhetetlen. Az akkuk toltesehez meg bosegessen eleg. Azt meg nem probaltam, h a hegesztot vajh el bira-e?? Amugy nalam is a solar panel-ek adjak a donto energia forrast.

Jonathan 2011.08.24. 10:15:45

@A Tengerész: Köszönöm valaszod kedves Tengeresz! Az 1. szamu megoldas tamogattam volna, Kedvesem azonban megtorpedozta. igy elkezdtem keresgelni es lam lam, talaltam alig 200 W-os mosogepet! (Igaz ezzel függönyöket nem fogunk mosni, de halistennek függöny sem lesz! :D ) Igy mar valoban okafogyotta valna egy ekkora teljesitmenyu generator, mely tetemes összegbe kerül! A hütöszekreny kerdese izgat kicsinyket... Amit lattam eddig hajon... hat hogy is mondjam, hagyott nemi kivannivalot maga utan! Minden kikotoben kellett venni 30-40 kg jeget es abban 'pislogott' az ebed... Ennel valamivel komolyabb megoldasra gondolok, kb. 80-120 l urtartalommal. Erdemes gazrol uzemeltetni egy hütöt? Avagy hogy müködik hosszabb tavon a dolog, ha a hajo nem csak kikötödisz?
èdvözlettel: Jona

Mihalik Péter 2011.08.24. 10:54:56

@Jonathan: Nekem 120 l-es hűtőm van kb 15 l-es fagyasztóval és 230 V-os. Parton parti áramról megy, vízen pedig inverterről. Ha megy a motor, az tölti az összes akkumlátort, ha áll, akkor az inverter az aksikból akár 2200 W energiát is ki tud préselni, igaz csak viszonylag rövid ideig. Ezt egy battery monitor jelzi vissza, hogy meddig nyújtózkodhat az ember áramilag. 3 db. 200 AH-s használati aksi van a fedélközben, amik 4000 szer tölthetők újra 98,5 %os töltöttségig. Az inverter ezekről működik, ha szükséges. természetesen a rendszer tartalmaz akkutöltőt is önmagában. Érdemes itt körbenézni: Victron Energy...

Jonathan 2011.08.24. 10:56:16

@A Tengerész: Tele vagyok kerdesekkel es ebben azt hiszem kedves Tengeresz az utobbi honapokban tapasztalatokat szereztel! nevezetesen: hogyan lehet (erdemes) egy hajot regisztraltatni?
Adva van egy hajo (tegyük fel 'Junijos' hajo), amit megvasarol az ember lanya Pityamalatyföldön. Ott kijelentik a Pitymalatyhivatalban es kap az ember egy szamlat, hajolevelet es hamuba sült pogacsat. Utana hogyan tovabb, ha a hajo 'tartozkodasi helye' pl. a Földközi tenger? Magyar regisztracioval gondolom lehet ott akarmeddig (eju-eju), de pl. hogy lehet egy hajot vizsgaztatni magyar hatosagnal görög vizeken? Avagy leutazik valaki hivatalbol, hogy megszamolja hany porolto van a hajon? ... (El tudom kepzelni! :D )
Erröl meselnel nekünk Tengeresz?
Ps: Tudom Rotorman lapja targyalja a temat, de sajnos meg EU elötti idökre hivatkozva! :D

temtom 2011.08.24. 18:48:59

@Jonathan: Ha porral oltó kell, akkor szólsz nekem. :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.08.24. 22:07:37

@Jonathan: No sorban.
1.Ha külföldön élsz ahogy erre korábban utaltál, pláne hogy a hajódat nem Magyarországon fogod használni, azt kell mondjam eszedbe ne jusson magyar lobogó alá helyezni a hajódat! Azt hiszem minden országban egyszerűbb az eljárás mint itthon.
2. Személyes tapasztalatom nincs, de MINDENKI drámákat mesél a külföldön beszerzett hajó magyarországi honosításáról. Egy rakás papírt kérnek, pl olyat, hogy a külföldön vásárolt hajót az ottani regiszterből törölték, természetesen közjegyző előtt hitelesített fordításban! A gond az, ha az adott országban nincs hajóregiszter! De papír akkor is kell!!
3. Ausztrál barátom (magyar persze)Spanyolországban vett egy hajót ami Hollandiában volt bejegyezve. Szeretett volna magyar lobogót. Ehhez olyan adminisztráció, plusz a magyar hatóság leutaztatása (a költségekkel) járult volna, hogy feladta. Maradt holland lobogó alatt és ehhez csak az kellett, hogy egy fényképet küldjön a hajóról hollandiába az adataival, mint vevőével, és a levelet aláiratni a spanyol kikötő harlbourmasteréval. Ennyi. Ehhez képest ha magyar a hajó 5 évente vizsgáztatni kell. Ha holland akkor semmi több mint amit leírtam. Hja a hollandok nem olyan tengeri nagyhatalom mint mi. Attól a régi szabályok nem szűntek meg, viszont lettek újak amiket átvettünk. Pl korábban nem volt emissziómérés a hajó motoroknál. Mostmár kötelező az üzembehelyezés előtt. De ugyanakkor megmaradt az az ostobaság, hogy egy motorcsónakra, vagy vitorlásra ha új motort raksz (tévedés ne essék nem beépített motorról van szó, egyszerű, mondjuk egy 5 lóerős kis szar külmotor) újra kell vizsgáztatni a hajót, mert ugyanaz a kategória, mintha autóban motort cserélnél. Szóval nem tudom milyen országban élsz, de örülj hogy ott egyszerűbben mennek a dolgok és felejtsd el, hogy magyar vagy! Amúgyse sok dicsekednivalónk van vele, csak mi hisszük azt, hogy mi fingjuk a passzátszelet, egyre több nemzetet utasítunk magunk elé folyamataosan alulmúlva "régi dicsőségünket".

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.08.24. 22:19:34

@Jonathan: ESZEDBE NE JUSSON GÁZRÓL ÜZEMELTETNI ABSZORPCIÓS HŰTŐT! Mert 1. Csak vízszintes állásban működik rendesen. 2. A gáz robbanásveszélyes a lakótérben, nehezebb mint a levegő, tehát leül a fenékben ha valami tömítetlenség van és a hűtő gyújtólángjától felrobban az egész hajó. Mondjuk ebből a szempontból a gáztűzhely is veszélyes, de főzésnél azért ott van az ember, észreveszi ha szivárgás van a szagáról az etilmerkaptánnak amivel büdösítik a gázt, meg a tűzhely nem megy éjjel-nappal, mint a hűtő, tehát kisebb a meghibásodás veszélye is.
A gyári hajókon én se voltam túlságosan megelégedve a hűtővel, kicsi is volt, nem is hűtött valami nagyon, de amióta megtuningoltuk a hűtőmet, ami olyan 140 -150 literes lehet, azóta 3-6 fok közt van a kajánk folyamatosan, szóval a magam által épített hűtő az jobb. Mondjuk 10 cm vastag a hőszigetelése ahol a legvékonyabb.

Jonathan 2011.08.25. 08:51:45

@A Tengerész: köszönöm a tanacsokat! Mar sok eve nem elek Magyarhonban, itt tengetem eletem Europa közepen, ugyanakkor megis kivül rajta. Elszoktam mar a bürokracia majmaitol, 'ellustultam' a szolgaltato jellegü hivatali rendszerben. Ugy hallottam, hogy a nemeteknel sincs vizsgaztatas magancelu hasznalat eseten vitorlasra. Meg nem tudom hol tudnek ennek utanajarni, de szeretnem elkerülni, hogy a hivatali kanosszajaras megkeseritse öreg napjaimat! A magyar regisztracio inkabb erzelmi, semmint esszerüsegi oldalrol jött. De holland zaszlo alatt is tudok am isteni pörköltöt csinalni ! :) (Amire remelem lesz alkalmam egyszer vendegül latnom a hajomon!)

Jonathan 2011.08.25. 09:00:44

@A Tengerész: Nos, en is ettöl tartottam :( Hütö viszont köll, mert se a sör, se a pörkölt nem all el sokaig! :D Azt hiszem raszanom magam egy rndes hutolada epitesere, mert amiket lattam, az inkabb olyan borhütö jellegü hütök. Sem a meretük, sem teljesitmenyuk nem nyügözött le. /Föleg ha hordani kell bele a jeget! :D / A piramis-szekreny mellett mindenkeppen szükseg lesz egy rendes hütöre is a mediterran klimaban. Nekilathatok a szakirodalom tanulmanyozasanak. Az AWN-nek eleg szeles valaszteka van e temekörben, szetnezek naluk.

Jonathan 2011.08.25. 09:01:54

@Jonathan: bocsanat, termeszetesen a bürokracia malmairol akartam irni, ... de igy is jo! :D
süti beállítások módosítása