Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Szerda.

2011.02.23. 11:29 :: A Tengerész

 Hallgattam a heti hajós adást a Kossuth Rádió, "A Hely" című műsorában. Az arácsi Bruckner műhelyről szólt a műsor, ahol a fantasztikus fa hajókar építik újjá. Csodálatos a munka amit végeznek, minden elismerést megérdemelnek, mint egy kihalt szakma utolsó képviselői, korábban én is hírt adtam a Tramontána újjáépítéséről, de mint riportalanyok szerintem mi okoztunk kevesebb gondot a  Farkas Erikának. Hja a Brucknerék szakemberek. Nem olyan dumálósak mint én.

Odakint +1 fok van, bár hétágról süt a nap, de nem igazán kívánkozom kifelé. Benyomok egy történetet, hogy megfeleljek a megnövekedett várakozásnak, merthogy az olvasottság ismét emelkedett egy keveset. 

 

Az történt, hogy kifogytam a „hozott anyagból”, azaz nincs több olyan mesém, ami másokkal történt. A Toldy Miki lement Ráckevére a Vizára Bélát váltani, ígért történeteket, de ahhoz elébb vissza kell térnie, meg kell fogalmaznia, na az még néhány nap, de hogy ne szakadjon meg túl hosszú időre a mesefolyam, kivételesen saját történetemet fogom elmesélni a „Nagyemberrel”. Ugye többször is elhangzott, hogy Mártha Józsefnek hívták, gépüzemvezető (tengerésznyelven „Kápó”) volt, súlyra közelebb (jóval?) a 200 kilóhoz mint a százhoz, amúgy jóhumorú, dörgőhangú ember, de nagyon a beosztottai agyára tudott menni néha, főleg azoknak, akiket kipécézett magának és én ezek közé tartoztam. Csak sokára, gyakorlatilag elválásunk után jöttem rá, hogy ez alapvetően „kitüntetés” volt. Akit nem sokra becsült, azzal egyáltalán nem foglalkozott, mit mondjak, nem bántam volna, ha kevesebbre becsül, mert a pár együtt töltött hónap alatt alaposan az idegeimre ment. Rengeteg „kezet” kaptam tőle. Meg kell ezt magyaráznom. Az a szólás, hogy „adunk neki egy kezet”, sokmindent jelentett az azóta kipusztult tengerésznyelvben. Alapesetben a „kezelésbe venni”-t jelentette, de ha a bócman azt mondta a matrózoknak, hogy kell a decknek „még egy kéz”, az azt jelentette, hogy még egy réteg festék. De ha az első géptiszt azt mondta az „aszijának” (gépápoló, géptisztjelölt, gépasszisztens, greaser), hogy adjatok egy kezet a tűzoltószivattyúnak, az azt jelentette, hogy a szivattyút alaposan meg kellett vizsgálni és szükség szerint karbantartani. Ha meg valakit a főnöke éppen szekált, ugráltatott, megfenyített, az „kapott egy-egy kezet”. Na én naponta kaptam a kápótól. Valami nyavalyája mindig volt velem! Gyakran kezdte így 

-Na idefigyeljen Belmondo, maga filozopter…(Akkoriban volt némi arcbéli hasonlóság köztem és a sztár közt, szóval én se vagyok „szépfiú”.) Aztán jöttek a ragyogóbbnál ragyogóbb kib@szós ötletek. Többször mondta, „Egy filozoptert használat előtt mindig fel kell rázni!”. Egyet sose felejtek el, akkoriban gyakori kampányokban nyilvánult meg a létező szocializmus, tehát volt munkavédelmi hónap, energiatakarékossági hónap, vagy ezesetben. újítási hónap. Ilyenkor mindenféle eszement ötletekkel kellett bombázni a céget, a legkevésbé eszementeket díjazták. Na délelőtti kávénál hírnök jő, s pihegve szól:

-Elek hívat a kápó!

-B…sszameg, már megint mit akarhat…

Szánakozó tekintetekkel követve távoztam a pupáról a legénység megszokott kávézóhelyéről, a többiek már tudtak a rendszeres vesszőfutásaimról, és magányos küzdelmemet a „Nagyemberrel” a többség részvéttel figyelte. Szóval fel a kápó rezidenciájába, mely a baloldalon, a parancsnoki lakosztály tükörképe volt az M/S Újpesten, tehát társalgó, fürdő és hálókabin. Az öreg szokás szerint ott tornyosul a megerősített karosszékében, én meg a szőnyeg szélén illendő testtartásban. A parancs rövid és velős:

-Délutáni kávéra jelentkezik egy kidolgozott újítással! Leléphet.

Én visszatértem a kávézóasztalhoz a többiekhez és látva a kérdő tekinteteket elmeséltem az esetet, amit nagy szörnyülködéssel vegyes röhögés fogadott. Én lazára vettem a dolgot és úgy ahogy volt leszabotáltam az egészet, annyira röhejesnek találtam, de kiderült, a dolog véresen komoly. Délutáni kávénál ismét hivat az öreg.

-Na adja elő!

-Mit kápó??

-Hát az újítást!

Megmondom őszintén, annyira nem vettem komolyan a dolgot, hogy még hazugsággal se készültem fel, valahogy úgy képzeltem, hogy ez csak egy futó ötlet volt a részéről, de ez még ismeretségünk elején volt később alaposabban megismerve már nem lettem volna ilyen felületes.

-Hm..izé..hát az nincs..

Mííííí? Maga leszarja az én parancsomat??!!!

-Hát az a helyzet, hogy…

-SEMMI AZAHELYZET! Vegye tudomásul, ha maga parancsot kap tőlem, azt ha törik, ha szakad…. azt VÉGRE KELL HAJTANI!!

A kirohanás alatt kicsit összeszedtem a gondolataimat és nekiálltam visszapofázni.

-Nem úgy van az!

-Höööö. (Ezt nem lehet leírni, nagyon mély hörgő basszus hang jött ki abból az irdatlan nagybőgő testéből, miközben szemei félcentire kiduzzadtak húsos orra két oldalán az abrakostarisznya méretű fejéből.)

-Merthogy az újítás az ötlet. Ahhoz ihlet kell! Nem úgy van az, hogy sitty-sutty oszt megvan délutáni kávéra. Gondolkodom rajta azóta is (hazudtam szemérmetlenül), de hát speciel semmi igazán jó nem jut az eszembe.

-Miazistenneka f@szátmagyarázittnekem?! Hogy a maga szakmájában nem tud egy újítást kitalálni? Hát a kezem a seggembe dugom (nem tudom az ötletezéshez ennek mi a köze) és kitalálok hármat! Ide egy lámpa, oda egy kapcsoló, amoda egy nyomógomb, aztán megvan az újítás! Mit kell ezen gondolkodni?

 Innen kezdve éreztem, hogy a dolog „meg van úszva”

-Jaaaa..hát nem mondta, hogy ilyesmikre gondol! Ilyet mondok százat! De hát én valami igazi dolgon törtem a fejem reggel óta (hazudtam szemérmetlenül). Valami olyanra, ami…ami valami…IGAZI újítás!

-Lóf@szt! Újítási hónap van, be kell adni valamit ez a lényeg. Na… holnapra legyen három újítás!

 És én másnapra valóban lerajzoltam három újítást, egy csengőt a gépházba, egy lámpát valahova, meg még valami hajánál fogva előrángatott szart, amit annak rendje-módja szerint beküldtünk a központba, amit a többivel együtt elrakták egy dossziéba, amivel aztán az égvilágon semmi nem történt. Azt tudni kell, hogy beadhattam volna a világ legátütőbb ötletét akár, ha az bármi kevés pénzbe került volna, soha meg nem valósul, nem is arra való volt, csak valahol le kellett adminisztrálni, szocialista brigád, pártfeladat, vállalti munkaverseny vonalon. Letudni, kipipálni, esetleg valami aprópénzzel jutalmazni, a díszoklevelet kifüggeszteni. Mint manapság a nemzeti együttműködést. Az idők változnak, a módszerek maradnak. Juteszembe évekkel később valóban volt egy egészen zseniális újításom, amivel semmipénzből egy jelentős problémát oldottam meg, na arra kaptam 2000 forintot, ami akkor se volt már valami nagy pénz.

 

 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr172683209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sün77 2011.02.23. 20:38:37

Szia Tengerész!

A következő évek történetei egy kicsit mások lesznek:
Te leszel a Captain, az első és a másodtiszt, a Kápó, a Bócman, az Elek, a rádiós, a segédgépész, stb. Azaz az AB matróz és kambúzer kivételével minden. Ezeket a posztokat J fogja betölteni.
És láss csodát, mégis Ő lesz a főnök. Lesz föld is a hajón, virágládában.
És önmagadat is meg fogod szívatni sokszor. Hogy melyik rangú éned, melyiket, azt még nem tudom, de a történeteket várjuk.

temtom 2011.02.24. 07:51:20

@Sün77: He-he-he. :) Ez nagyon jó gondolat, Sün. :)
(Én is gyakran szídom a saját nagyon hülye főnökömet. Annyi beleéléssel tudom szapulni, hogy akik nem ismerik a munkaviszonyom részleteit, el is hiszik, hogy egy bunkó-paraszt dirigál nekem. Pedig csak magamat szidom. Egyedül dolgozom.) :)

zootyo 2011.02.24. 08:28:58

Szia Tengerész!

Folyamatosan olvaslak kb másfél éve. Nagyon tetszik az egész dolog amit művelsz, tisztellek érte.
Egy valami dolog viszont furcsa nekem. Arról sohasem írsz, hogy mikor és hová tervezed az első utazásodat.
Ne érts félre, nagyon élvezem az írásaidat magam is müszaki ember vagyok, csak végül is azért építetted a hajót hogy mozogj vele, nemde?

Sün77 2011.02.24. 11:24:19

@zootyo: Szia! Te még nem érted Tengerészt. Őt nem a cél mozgatja, hanem az oda vezető út. Már most elérte, amit akar úgy, hogy fel sem húzta a horgonyt. Ő egy Szabad Ember.

Sün

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.24. 11:32:15

@zootyo: Na mindjárt írok róla a blogban, mert másokat is érdekelhet.
süti beállítások módosítása