Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Szombat.

2010.12.04. 20:16 :: A Tengerész

Ma vitorlás verseny nézéssel kezdtük a napot. Kiautóztunk a Kopaszi gátra, ahol a régi telelő helyén pár éve egy nagyon szép parkot alakítottak ki. Azért megjegyzem érdekes, hogy ha netán visszajönnek a befagyott vizes telek, hova mennek a hajók tetelni? Merthogy régen kettő ilyen volt Budapesten, a másik az újpesti volt. Bár azt hiszem nincs is szükség telelőre...merthogy elfogytak a dunai magyar hajók. Nincs árúszállítás, az a nem túl sok városnéző, diszkóhajó dolgozik amíg kitart az üzlet, aztán ha netán beállna a Duna, vagy olyan mértékű jégzajlás lenne, hogy veszélyeztetné a hajózást, majd elpucol valahova ahol meg tudja húzni magát arra a pár hétre. Mindenesetre a Kopaszi gát példásan kultúráltan néz ki, hallottam mindenféléket harangozni a médiában ezzel kapcsolatos korrupciógyanús dolgokról, de egyrészt a média mindenféle hülyeséget felkap, az a hülye aki fenntartás nélkül elhiszi a híreket, másrészt ha ez kell, hogy valahol a korábbi orbitális szemét, mocsok, rendetlenség helyén rend, tisztaság, grafittitalanság, kutyaszartalanság, tiszta nyilvános WC melgvízzel, kézmosó folyadékkal (!!!) működő kézszárítóval (uramisten ez nem is Magyarország!!) legyen, akkor egyszer ebben a szerencsétlen országban, bizonyára véletlenül, de jó helyre ment a korrupciós pénz. Azt én se tudom, hogyan éri meg annak a cégnek aki az egészet üzemeltetei, mert működő kocsma azt hiszem az egész területen csak egy van és oda nem jár ki a világvégére az aranyifjúság, szóval nem látom a bevételt, de örülök, hogy van ez az egyetlen hely Budapesten, ahol rendben vannak a dolgok quasi "közterületileg".

Na szóval Micro Magic verseny volt ma, az első négy pályafutamot megtekintettük. Nem láttam még olyat, hogy a vitorlázás ne járjon állandó "szereléssel" ez alól a modellversenyzés se kivétel. Itt éppen a Belo szereli a sokszoros győztes 111-es rajtszámú hajójának rigjét. Kicsit egyszerűbb kikapni az árbocot, mint Amapoláét, de a hidegben fagyott ujjakkal a cérnavékony (merthogy az is) shottokat fűzögetni nem is egyszerű.

A szabályok, bár azonosak az "igazi" vitorlás versenyszabályokkal, de azért nem annyira szigorúak, például a rajt előtt egyöntetűen megegyezett a mezőny, hogy szabad bóját érinteni, és ahogy elnéztem a jobbcsapás szabályát se mindenki vette túlságosan komolyan. Szerencsére itt nem okoz igazán havariát egy ütközés, a párdekás hajók vidáman rohannak tovább, amint sikerült kiszabadulniuk a "tutajból". A képen, ami a rajtlövés (na jó, az egyszemélyes zsűri "RAJT" kiálltása) pillanatában készült, látszik, hogy a frührajtot se büntetik szigorúan, legalábbis egy ilyen örömködőversenyen, csak az jött vissza aki mondjuk fél méternél többet "volt bent". (a rajtvonal a két fehér bólya közti egyenes, de a túloldali csak a legszélső hajó vitorláján át látszik) rendkívül élvezetes egy ilyen verseny látványa, ilyen lehet egy "igazi" vitorlásversenyt nézni helikopterről. Minden hiba, minden szélforduló látszik. Folyamatosan ellenálltam a vágynak, hogy valakitől a futamok szünetében elkérjem a távirányítót, hogy egy kicsit élvezkedjek a hajójával, mert nem akarok beleszeretni, nem kéne most egy újabb hobbi, talán ha kész lesz Amapola, szóval soha.

 A pályán amúgy ugyanolyan ádáz harc folyik, mint a "nagyok" versenyén, a parton álló versenyzők szeme folyamatosan bűvöli a hajókat, a feszültség kiül az arcokra.

 

Fél egykor ettünk egy felejthető kínait az Egressi sarkán, aztán beugrottunk a lányomhoz, aki tegnap este SOS jelzéseket adott, hogy nem gyullad be a gázkonvektora. Szegényke szőrmecsizmában, kötött sipkában fogadott, 12 fok volt a lakásban. Ez a konvektor amúgy már akkor is betegeskedett, amikor szegény anyám élt ott, de amikor indult a fűtési szezon gond nélkül beindult, most viszont egy két, vagy háromnapos, az egész Angol utcát érintő gázleállás után nem volt hajlandó begyújtani. Na nekihasaltam és megoldottam a dolgot, bár szükségem volt a "telefonos segítségre". Ismételten bebizonyosodott, hogy az a leggazdagabb akinek vannak barátai, Marácz Sanyi gázszerelő egyből mondta a frankót, mit kössek le a piezoról és máris szikrázott, tíz perc múlva le is lehetett venni a szobában a nagykabátot.

Kaptam Emailben két antik szakácskönyvet Dobrovicz Józsi régi kollegától, amikor mondom "J"-nak mit kaptunk, egyből kérdezte, "Nem a Zilahy féle?" De modom az egyik az, 1892-ből. Mondja megvolt neki valahol ronggyá használva, elődök által levesbe áztatva. Van több szakácskönyvünk is, meg minden receptet eltesz amit újságban talál, de csak olyat hajlandó főzni amit ő is szeret, pl. hiába könyörgök egy szalontüdőért zsemlegombóccal, azt utálja, ergo én se ehetem. Viszont engem meg a pacallal lehet kizavarni a világból, azt a frottírtörölközőt egye eki akarja, már többen mondták korábbi feleségeim, barátnőim, hogy "Mert nem ettél még abból amit én főzök!" Nos többen kipróbálták rajtam, kevés olyan van amit zsigerből elutasítok, de a pacalpörkölt maradt ebben a kategóriában. Ezekkel a régi szakácskönyvekkel amúgy két baj szokott lenni, egyik, hogy nem is ismerjük sokszor azokat az anyagokat, fűszereket, amiket használ, a másik meg az, hogy elvileg ismernénk, csak ki tudna venni mostanság a Tescoban mondjuk  borjúmájat? Annakidején amikor elfogyott az "Ujpest" hajón a hús és Törökországban kellett húst venni, ott ugye nincs sertéshús vallási okból, csak borjúhús volt. Na 30 éves koromban ettem életemben elöször borjúhúst. Amúgy tudjátok miért eszünk annyi sertéshúst, miért lett a magyar konyha meghatározó húsfélesége? Mert a török 150 évig azt nem rekvirálta el, marhát, birkát vitte ahol érte, ergo disznót makkoltatott a nép.

Amúgy ha már hajó és főzés, idemesélek egy történetet. Egy szovjet aldunai kikötőben, ha jól emlékszem Izmailiában a szakács, nevét fedje jótékony homály, trippert kapott, ami ugyan étkezés útján nem tejed, egész másképp kapják, de a szigorú élelmiszerhigiéniai szabályok szerint haza kellett jönnie és amíg itthonról nem küldtek helyette mást, a bócman, Heizer Feri főzött. Szerencsére hála a derék jó sváb mamájának, remekül főzött, soha olyan jól nem éltünk, mint az alatt az egy hét alatt amíg itthon le tudtak akasztani a szögről egy szakácsot. Egyik nap kérdi tőlem:

-Elek, szereted te a sárgaborsó főzeléket? (ehhez hozzátartozik, hogy amikor Veszprémben töltöttem a katonaidőm utolsó nyolc hónapját, volt, hogy egy héten négyszer ettünk sárgaborsót, olyan okos volt a szervezés a Magyar Néphadseregben, hogy a parkettásból csináltak szakácsot, a cukrászból meg rádiórelé kezelőt, szóval évekig rá se tudtam nézni a sárgaborsóra, bár mostanság már megeszem)

- Jézusom, utálom mint a szart! Miért kérded?

- Mert az van kiírva. (egy hétre előre mindíg megszerkesztette a szakács az étlapot, amit a parancsnok, meg a KISZ, meg a Párt, meg a Szakszervezet jóváhagyott)

- Te.. én se szeretem. Akkor azt mondom, hogy azt nem tudok főzni. Mit ennél?

- Mondjuk rablóhúst.

- Akkor azt csinálok.

Így lett rablóhús a sárgaborsófőzelék helyett. Ha már "pótszakács" van, csak azt ehet a legénység, amit az főzni képes!

 

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr132493364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Missa 2010.12.04. 22:33:20

Hmmm, a sereg. Én '86-ban vonultam be. Lékait végeztem, 1,5 évet hajón dolgoztam. A sorozáson mondták, csak a Flottilához, vagy Ercsibe visznek. Valahogy mégis Tatára kerültem, rádió-relé kezelőnek. Pedig nem voltam cukrász! :-) (Bár most nyáron a feleségem szülinapjára én sütöttem a párizsi krémes csokitortáját. Rögtön kétszer! Először és utoljára! Finom volt, de inkább legközelebb megint a cukrászdába megyünk és megvesszük)
Szóval a sereg. A reléseknél megneszelték, hogy hajógépész vagyok. Majd két hónapig a közelébe sem mentem az R405 relének. Viszont az ezrednél fagyoskodtam a k..va T55-ösök motorjában túrkálva. Épp fejlődő, háborúzó országokra próbálták rá sózni őket. Mikor visszakerültem a reléskhez lövésem nem volt az egészről. A Yagi-t fel tudtuk állítani, én meg foglalkoztam a Csepel és az aggregátor "lelkivilágával".
Bár egyszer igen büszke voltam magamra! Volt valami 220-as generátoruk és nem tudták a motorját bekurblizni. Azt mondták túl nagy a kompresszió benne(?). Az nagy, ami sosem elég?! Amikor megláttam a két hengeres Jendrót, majdnem elérzékenyültem. Állítólag 2-3 évvel ezelőtt volt ott valami hajós sorkatona. Utóljára ő indította be előttem... Kaptam a kurblizásért 2 nap juti. Hiába, na, én nem akarok senkit megbántani, de sorkatonás időkben szerintem nem az eszükért lopták volna el az "előljárókat"...

temtom 2010.12.05. 09:08:36

Tengerész, jónéhány mellékes dologban nem értünk egyet. Viszont teljesen egyetértünk abban, hogy a jó szalontüdő nagyon finom, a pacalt meg én is utálom. :)
Egyszer már nagyon üres volta kambúza valami hosszú út vége felé, és a heti étrend így nézett ki: pacal, körömpörkölt, ököruszály leves, pacal, körömpörkölt.... még a szokásos csütörtöki csirkenap is elmaradt, annyira lefogyott a készlet.
Meg is kérdeztem a szakácsot: Valami emberi fogyasztásra alkalmasat nem tudnál főzni? Másnap csinált mákostésztát.
....
Missa, majdnem találkoztunk -ezek szerint. Én is 86-ban vonultam be, de én tényleg a flotillához. :)

Missa 2010.12.05. 14:47:44

@temtom: Akkor találkozhattál osztálytársaimmal:
Zsiga Robi, Bodó Gyuszi, vagy Huff Gyurival és testvérével. Azt hiszem N osztályos volt. A Gyuri az biztos, a VH-n volt gépész. Ami kicsit dühített, hogy egy Loso becenevű srácot is oda vittek. Ő anyámék fotós vállalkozásában volt fényképész. Elektronikai műszerész végzettségével a Flottilába vitték. Ott is valami fotós volt, vagy írnok...
Amúgy aztán nem is bántam ezt a Tatát. Fél év bent maradás után (se szabadság, se eltáv, se kimaradás és nem fegyelmi okokból, egyszerűen csak szívatásdiból), eljött a dolce vita. Attól kezdve alig voltam bent a seregben. A technikusit is csont nélkül tudtam megcsinálni. Katonáék még júliusban is úgy tudták, hogy lelkesen járok a tanfolyamra, pedig már februárban levizsgáztam... Mondom én, nem az eszükből volt a legtöbb...

temtom 2010.12.05. 14:59:04

Huff Gyurira és Huff Lacira emlékszem. Gyurival jó barátságban voltunk, egy körletben is laktunk fél évig (28 ágyas)jártunk együtt koncertre meg néha kocsmába is.
A tesója másik körletben volt, ő írnokoskodott, vele ritkábban találkoztam, nem is vagyok benne biztos, hogy Laci volt a keresztneve, de talán mégis....
A másik két srácra nem emlékszem. Loso nevűre sem.

Kis ember 2010.12.05. 15:57:56

Istenem, a Lágymányosi-öböl!
Ott fordultam bele legtöbbször a vízbe, mikor C1-ben (a kevésbé vizesek kedvéért: egyszemélyes versenykenu) tanultam evezni. A bunkereket a budai oldalról elbontották már?

A szalontüdőhöz pedig a legaranyosabb 7 perces videó: www.youtube.com/watch?v=C7AKPYyc08A

Missa 2010.12.05. 17:13:10

@temtom: Ja, ja, Laci volt és ikrek voltak. De csak a Gyuri volt hajós. Másfél évet együtt voltunk a "Szob" m/s-n gépkezelők. Ő felettem végzett egy évvel a Lékaiban. Nagyon eltünt, fogalmam sincs mi lehet vele? Te tudsz róla valamit?

@Kisember: Jó hely volt! Emlékszem valami Aranyhal nevű vendéglátóipari üzemegységre. '84 nyarán, mint két hete MHRT dolgozó, az öbölben javítottuk a "Szob" m/s-t. Mivel én nem messze laktam az ex Szakasits úton (ma Etele) munkaidő végén mindig maradtam a hajón. A bócman vidéki volt, elkezdte hajós nevelésem, az Aranyhalban. 1. lecke fröccs, 2. lecke Unicum, stb.. Megmondom őszintén, megbuktam... 1-2 fröccs után haza toltam a biciklimet. Nem voltam jó partnere a bocinak. Máskor elég ittas volt amikor motorcsónakázni vitt az öbölben. Kis színes bólyák közt szlalomoztunk. Kiderült, hogy valami búvárklub (Amphora?) tanulói derekára kötötték a bólyákat, hogy lássák hol vannak a víz alatt. Mi ezeket kerülgettük. Hál Istennek pár nap múlva átvitték a hajót Újpestre. Ott már szem előtt volt a bócman, ilyen dilikbe nem mert belemenni. Én is megkönnyebbültem...

temtom 2010.12.05. 18:05:37

@Missa: Sajnos nem tudok semmit A Huff tesókról. Leszerelés óta (1988. feb. 12.) Gyurival egyszer találkoztam véletlenül az utcán, de ez is már vagy 15 éve volt...

Kis ember 2010.12.05. 19:42:54

@Missa:

Jaja, az Aranyhal. Rablóképű szakállas pincér volt és isteni rántotthús erős pistával. Amikor én odajártam, még nem volt Lágymányosi-híd és a Petőfi-hídtól kellett begyalogolni át a sóderüzemen

Belo · http://www.sailing.hu 2010.12.09. 14:15:26

Tegnap ettem olyan szalontüdőt, hogy az valami eszetlen. Kb. 15 év után. De a pacalt én sem.

A kilencvenes évek közepén még állt az Aranyhal és rendben volt nagyon. Elöször nagyon sajnáltam amikor eladták a helyet, de egyet értek Tengerésszel: A legjobb helyre került a korrupt pénz :-)

Egy csoda lett a hely.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.12.09. 19:23:01

@Belo: És nyilvános helyen etted? Mert már annyira beindultam, hogy ha megadod a címet bizisten odamegyek érte!

Belo · http://www.sailing.hu 2010.12.09. 22:31:11

@A Tengerész: Nem, de ha ezt tudom akkor csomagoltattam volna egy kicsit :-)
süti beállítások módosítása