Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Hétfő.

2010.10.18. 20:41 :: A Tengerész

Tegnap megnéztem a kipufogódobot. Ahogy írtam "J" lefogta a kilépő nyílást és meg figyeltem nem pipál e valahol. Tökéletes lett. A telepen körbejárva nem találtunk számottevő mennyiségű hőszigetelő anyagot, de "A" az asztalosoktól hozott otthonról mára három táblányit is, pedig csak egyet kértem, úgy hogy most megint feleslegem van. Plusz egyik olvasóm ma reggel felhívott, hogy ha kell hoz, szóval úgy tűnik minden problémámra azonnal van aki segítsen. Ma az egész napot a gépházban görnyedve, guggolva, hasalva, tekeregve töltöttem. Ugyanis tegnap kinyitottam a gépházajtót és szomorúan tapasztaltam, hogy a fenékben megint folyadék csillog. Egyelőre nem adtam fel azt az elképzelésemet, hogy a gépháznak tisztának és főleg száraznak kell lennie, így meglehetősen felizgatott a dolog. Emlékszem amikor úgy 35 éve behajóztam a Buda nevű iskolahajóra, mennyire meglepődtem, amikor azt láttam, hogy a főgép hengerfej sor tetején vidáman csörgedezik a hűtővíz a zsírból készített "gátak" közt. Szóval nem szívesen fajulnék idáig. Elsőre azt gondoltam, hogy ismét a gázolaj csepeg, pedig egyrészt tettem a tápszivattyú alá egy edényt, másrészt korábban úgy tapasztaltam, hogy csak működő motornál áll fenn és akkor is minimális mértékben a probléma. Na amikor nekiálltam kiszivacsolni a löttyöt, gyanús lett, hogy olajos tapintású ugyan az anyag, de ez nem gázolaj, inkább víz. Na de akkor fagyálló, azaz a hűtőrendszer tömítetlen valahol, vagy "sűlyedünk"? (na azért nem annyira tragikus a dolog, mondjuk két hete csuktam be a gépházajtót, azóta bejött úgy 3 deciliter) Mondjuk a tágulási edényből eltűnt a lé, de hát alaposan lehűlt a levegő és a dunavíz, tehát akár össze is zsugorodhatott. Ha megkóstolom, azonnal megérzem az ízéről, hogy  sima víz, vagy etilénglikolos keverék, de valahogy sehogy se volt kedvem belenyalni a szutykos nedűbe. Beraktam hát a mélyhűtőbe, ma reggelre megfagyott, tehát... dunavíz. A hír jó, legalábbis jobb mintha hűtő folyadék lenne, na de hol jött be? Végülis a leggyanúsabb helyen, a tönkcső tömszelencéjénél csepegett. Utánahúztam a tömszelencének, plusz aládrótoztam egy tálcát és megfigyelés alatt fogom tartani. Lecseréltem a hármas henger porlasztójának magasnyomású acélcsövét ami, mint korábban írtam  szintén könnyezett. Ehhez felhasítottam sikítóval egy 17-es csillagkulcsot, így végre nem kellett villáskulccsal kínlódnom a hozzáférhetetlen helyen. Mindent alaposan letörölgettem, beindítottam a motort és a stecklámpával beültem a járó gép mellé szememet le nem véve a tápszivattyúról. És lőn! Egyszercsak a kilépőcsonk bilincses csatlakozójánál megjelent az első halovány gázolajcsepp. Hát innen szivárog! Na kicserélem a csövet, a bilincset, mostmár csak jó lesz! Ami sikerült, a magasnyomású cső hollandija a porlasztónál megjavult. De a tápszivattyú csöve....na az nem! Könnyezett továbbra is. Ennek fele se tréfa. dacol velem az átkozott. Kiszedtem az egész csatlakozást. Szétszedtem a kúpos darabot az üléket, a menetes hollandit, mindent amit csak lehetett megtisztogattam és mielőtt újból összeraktam megkentem a Loctite menettömítő kencéjével. Aztán az alacsonnyomású felexi csőcsatlakozásokat is megkentem mielőtt összeraktam volna. Ezzel el is telt a nap. Nagyjából kiegyengettem a tagjaimat az egésznapos gépházi megpróbáltatások után. Holnapra megszilárdulnak a kencék és újabb próba következik. Lehet, hogy megoldaná a problémámat, ha gumi üzemanyagcsöveket használnék a PVC csövek helyett, de akkor nem látnám az üzemanyagot a csövekben, hogy nem levegős e. Pl ma a legutolsó próbánál elfelejtettem kinyitni az üzemanyagcsapot. Azonnal feltűnt, hogy miért is habzik annyira a gázolaj a csövekben?! Jé, nincs nyitva a csap. Ha nem láttam volna, addig jár, amíg el nem fogy a szűrőből, adagolóból, aztán leáll a gép és kezdhetem orrba szájba légteleníteni. Szóval jók ezek az átlátszó csövek. De hogy ezen az egyetlen helyen miért vagyok képtelen megállítani a szivárgást? Relytély. Már arra is gondoltam, hogy nagy a gázolajszűrő ellenállása, azaz már elkoszolódott. De egyrészt új, másrészt akkor a cső másik vége ami bemegy a szűrőbe miért nem folyik? Miért csak az a vége ami kilép a szivattyúból? Ugyanaz a nyomás van rajtuk. Mondom, relytély.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr662381991

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Missa 2010.10.19. 12:49:32

Szia Tengerész!
Én nem akarok beledumálni, csak tapasztalatom írnám le a PVC csövekkel kapcsolatban. Több hajón volt nekünk is átlátszó PVC csövünk az üa. rendszerben. Mipolán, bipolán, dipolán a Jó Isten tudja hány néven hallottam említeni, a fene tudja melyik az igazi... Az volt a gond mindegyikkel, hogy nem is hosszú idő után elkezdtek sárgulni, barnulni, ridegedni és ez volt a legnagyobb baj. Ahogy bekeményedett a bilincseléseknél elkezdett szivárogni, ahol pedig a rezonancia be tudta lengetni el is tört! Többnyire a résolaj vezeték napi tartályba vezető csövei voltak. Persze, jó volt látni, hogy megy vissza az olaj a napitartályba (mint baromi fontos vizuális információ), de a tartály motor feletti ehelyezése miatt egy csőrepedésnél a forró motorra spriccelt a gázolaj. Tüzem soha nem volt (itt most keresztet vetek, pedig nem vagyok vallásos különösebben), de jó párszor a sűrű fehér füstből és a jellegzetes szagból a legeldugottabb helyen is tudtuk hogy "gáz"(olaj) van. Sőt, én is idézem halhatatlan R.Jenő főhősét, Fülig Jimmyt: "Az vesse rám az első követ aki nem fél attól, hogy ezért szájon vágom..." Volt időszak amikor saját géperejű járművemet "résolajból" tankoltam ;-) Na ezt az üveggolyós szelepű, autósboltban kapható PVC csövet hónapok alatt görbebot keménységűre alakította a gázolaj. Fogalmam sincs mitől lehet, én a kéntartalomra tippeltem. Bár nem voltam sohasem zseni kémiából. Fellélegeztem Lékai 2. évfolyamában amikor megszűnt ez a tárgyunk...
SZóval én inkább maradnék a minőségi, vászonbetétes, olajálló gumicsőnél. Ha már annyira ragaszkodik az ember a gázolaj áramlás látványához, valami speckó kémlelő áramlás jelzőt javasolnék bele.

Missa 2010.10.19. 12:52:20

Jó ez a blog-motor, vagy mi a francnak hívják... Írok egy kissé terjedelmes kommentet és eltűnik... Mint jövőre a magánnyugdíjam... :-)

Missa 2010.10.19. 12:52:54

Na most meg meg van...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.10.19. 20:03:08

@Missa: Teljesen igazad van. A résolajcsövek idáig is gumicsövek voltak, csak a gázolajcsövek PVC-k. De ha már túl leszek a motorpróbákon, mielőtt rácsukom az ajtót a gépházra az összes csövet kicserélem gumira. Csak álljon be minden rendesen.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.10.19. 20:05:30

@Missa: Áramlásjelzőnek meg jó lesz az autósboltban kapható kis műanyagházas szűrő.

halaloszto 2010.10.19. 22:24:07

Megmondom mitol kemenyedik be, de cserebe el kell mondjatok mi az a resolaj. jo?

A pvc onmagaban egy eleg kemeny dolog. Lasd pvc lefolyocso es baratai. Mindenfele adalekokat (ugynevezett lagyitokat) adnak hozza, hogy puha legyen. Pvc "gumicso", pvc szigetelesu elektromos vezetek, stb. Viszont a lagyitokat a szerves oldoszerek szepen lassan kioldjak belole, atoldodnak az oldoszerbe. Igy pl az olajjal toltott tartalyban levo elektromos cuccok szigetelese, a petroval szepen fenyesre suvickolt riga vezetekelese, es minden egyeb lagy pvc cucc szepen kemennye valik. Meg ridegge, es torik.

vajk

Missa 2010.10.20. 12:57:15

@halaloszto: Most én jövök a résolajjal:
A diesel adagolószívattyúk mozgó elemei (dugattyúk, hengerek)
fém-a fémen, tőmítés nélkül, mikronos pontossággal vannak illesztve. Ezeken a helyeken összegyűlő, nyomás alatt levő gázolajat hívják résolajnak. Ez autónál, hajónál, stb. vissza van vezetve az üzemanyag tartályba. Hajón azért tettek bele láthatócsőszakaszt, hogy lássuk, hogy mennyire kopott az adagoló rendszer... Bla-bla az egész. Mivel mindig van benne olaj, sosem ad információt a kopottságról... Adagolósok szokták próbapadon, vagy beszerelve mérni a mennyiségét. Így, az egységnyi idő alatt termelődő résolajból lehet következtetni
a rendszer állapotára, de pusztán a látványából nem. A MHRT-nál üzemelő cseh típusú (TR-1000) tolóhajóknál külön tartályba fogták fel ezt az un. résolajat. Na ott tudtam, ha 1 hét alatt telt meg a tartály akkor valami "kehesedés" van a rendszerben. Azt hiszem 400 literes tartályvolt...

halaloszto 2010.10.20. 22:32:41

koszonom, mostmar ezt is tudom!

vajk
süti beállítások módosítása