• A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.

Péntek.

2010.09.24. 22:03 :: A Tengerész

Bekötöttem a szivattyúműködtetést. A cockpit vezérlőpultra tettem pluszba a szivattyúnak egy  háromállású kapcsolót, egy 5A-es Wickmann olvadóbiztosítót és egy zöld LEDet, ami akkor világít, ha a szivattyú bekapcsolt. A kapcsoló középállásban kikapcsolja a szivattyút, egyik szélső állásban bekapcsolja, a másik szélső állásban meg rákapcsolja a termosztátkapcsolóra, ez az a bizonyos "AUT" (automata) állás. Ehhez be kellett húzni két vezetéket a gépházból a pultig. Mindent elkötöttem, beforrasztottam, hibátlanul működik. Így elmondva egyszerű, de ráment a nap. Este még ideiglenesen bekötöttem egy kukázott, ütött kopott, de bitang erős hangú 12V-os dudát a próbatábla kapcsaira, (amikor a cigányok bontották a Ráckeve II.-t, nekik csak az alu- és vasanyag kellett, elkértem tőlük az összes poziciós lámpát, meg ezt a dudát, amikor kipróbáltam csak nyűnyörgött, kiderült, hogy nyakig kitömte a darázs a betonná szikkadt fészkével a csigaformájú trombitáját, vagy egy órát kínlódtunk vele ketten amíg kipiszkáltuk), hogy szükség esetén tudjunk hangjelzést adni az evezősöknek, mert a múltkori próbánál is nehéz volt kitérni, mindenáron el akart ütni egy, háttal evez a menetirányának, húz mint az őrült és megy cikkcakkban. Rengeteg evezős van a vizen, a fene se ismeri ki a logikájukat, százkilós behemótok melóznak a nyolcasban, négyesben, kettesben, mindegyik csak egy evezővel húz, ma meg megjelent két pici lányka mellettünk, összesen nem voltak 25 évesek és hajóval együtt se nyomtak 100 kilót, de négy evezőjük volt. Keményen dolgoztak a ritkaságszámba menő, a folyó hosszirányába fújó erős déli szél által felkorbácsolt hullámos vizen, nagyon ügyesen csinálták, egész meghatódtam tőlük olyan aranyosak voltak, nagyapói érzéseket váltottak ki belőlem.

Tegnap amikor a kapcsolóért mentem be Csepelre a boltba, a piac mellett kerekeztem el, nem tudtam ellenállni a zöldségespult csábításának, bár elmúlt már Lőrinc, de vettem egy görögdinnyét, egy sárgadinnyét, meg 8db őszibarackot, mert azt mondta a boltos, hogy finom. Nem tudom ki hogy van vele, de az idén nem ettem még jó őszibarackot, pedig imádom. Na ez is szar volt. Valahogy száraz, tapló, íztelen. A gyümölcsöket, zöldségeket agyonnemesítették, hogy egyforma méretűek szépek, a kártevőkkel szemben ellenállóak és hosszú ideig eltarthatóak legyenek, de közben, mint mellékes dolog az íz, az elsikkadt. A paradicsom a legjobb példa erre, gyönyörű de íztelen. "G J" a Novotel BKK kertésze mondta erre, hogy "piacos" a termék. A másik ok, hogy a feldolgozóipar az igazi nagy felvevő, ott nem szempont a jó íz, adalékokkal, ízfokozókkal, cukorral, pótolható minden. A kőkemény gumibarack kifejezetten a befőttgyártásra lett kitenyésztve, mert megfőzve, cukrozva remek konzerv, de a paraszt, meg a kereskedő persze kiviszi a piacra is, kit érdekel mit zabál a vevő, fő, hogy fizessen. Az ipari, meg a takarmánykrumpli igénytelen jószág, egy bokorban megterem 10-15 kiló is, az étkezési burgonyából viszont kevesebb gumó nö egy növény gyökerein, többet kell kiásni, tehát több a meló vele, majd hülye lesz a paraszt azt árulni, úgyse tudja a hülye pesti megkülönböztetni őket. Ha meg közétkeztetésre főznek belőle akkor meg úgysincs drágábbra pénz, egyék ezt a szart az óvodások, iskolások, öregek a napköziben! Hitványság, gagyiság, minőségtelenség ahova néz, nyúl, kóstol az ember.

Missa 2010.09.25. 14:53:26

Kedves Tengerész!

Dudás László (Missa) vagyok, nem régiben találtam meg naplódat (blogodat) és nagy érdeklődéssel olvastam az elejétől. Most "utól értelek" időben. :-)
Először is szeretnék gratulálni a nem minden napi teljesítményedhez. A naplódban sokszor "éllel",persze teljesen jogosan emlegetett "vezetőink" szavát Te komolyan vetted. Mertél nagyot álmodni. (A fene tudja már melyik csirkefogó dumája volt ez, annyi van már belőlük...) Sőt álmodat meg is valósítottad. Ezért jó értelemben, irigyellek.
Én 22-23 évig dolgoztam hajókon, mint gépész. Ebből 18-at MHRT színekben. Sajnos tengerre nem jutottam ki. Az számít, hogy tolóhajóval ki mentünk a bárkánkért, az uszty-dunajszki öbölbe?
Na szóval olvastam a hűtési problémáidat. Kerestem mindenhol középiskolai füzeteimet, főleg a hajógéptant, mert emlékszem rá volt egy képlet a hűtőszivattyúk méretezésére. Sajnos a több költözésem alatt úgy néz ki elkeveredett. Próbáld meg felvenni a kapcsolatot az ex Lékai szakközépben valamelyik tanárral, talán Somogyi Istvánt (alias Belmondó) tudnám javasolni. Ő tudtommal most az igazgató, aki egyébként hajóvillamosságot tanított nekünk. Gondolom, Ti "Elekek" jobban is megértitek egymást. ;-) Hátha ő tud segíteni abban, hogy a könyvtárukból kikérd A Kőrösi Tanár Úr Hajógéptan könyvét, amiben ez a számítás meg van. Ha jól láttam az egyik blog bejegyzésben, egyik összejöveteleteken ott volt egy fényképen. Hmmm, csoda mókus az öreg. Minket már nem tanított, csak helyettesített, de az is egy élvezet volt. Tavaly, a 25 éves érettségi találkozónkon ott volt. Szerintem már 90 fölött járhat... Szerintem Ő is tud jó tanácsokkal szolgálni. Az én 20 egy néhány éves gépész tapasztalatom is azt mondja, egy gépjármű motort nem könnyű "marinizálni". Még a MHRT-nál is elég sokat szenvedtünk az MTU segédmotorok hűtésével. Ezek is eredetileg gépjármű motorok voltak (egyébként a Mercedes, kisteherautók motorjai), folyamatos hűtési problémák voltak velük. Bár ott inkább a külső-hűtököri szivattyúk voltak a problémásak. Mint Te is írtad a Te rendszeredben 250 liter hűtőfolyadék van, girbe-gurba csővezeték rendszeren cirkuláltatva. Mások is írták, bizony ennek a rendszernek elég jelentős ellenállása lehet. Ezt a Merci "vízpumpa" nem fogja legyőzni. Főleg, hogy a kéreg-hűtés és a motor elhelyezésből adódoan, gondolom szint különbség is van. Érdemes lenne, a már említett számítási képlet segítségével, egy megfelelően méretezett szivattyút feldobni a gépre. Inkább forgassa nagyobb intenzitással a hűtőközeget és majd a termosztát, egy bypass ág segítségével szabályozza a hőfokot. Emlékszem ezek a szivattyúk a hajógépeken, általában nagy átmérőjű örvényszivattyúk voltak (gondolom a szállítási teljesítmény miatt, nyomás annyira nem volt mérv adó), vagy esetleg több lépcsős SIHI-szivattyúk. Bár ez utóbbiak inkább külső köri szivattyúk voltak. A Te elektromos szivattyú megoldásod sem rossz (lám-lám a nagy tengeri hajók gépein is a hűtővízszivattyúk külső meghajtásúak, főleg egy bizonyos méreten felül... Na és a biztonság miatt is duplikálva vannak.)csak akkor a rendszer egyszerűsége van feláldozva. Több hiba lehetőség. Bocs, hogy hosszúra eresztettem. "Missa"

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.25. 17:40:41

@Missa: Isten hozott a naplóolvasók közt! Köszönöm az elismerést. Ha végignézem amit alkottam, bizisten magam is csodálkozom, hogy tudtam egyedül véghezvinni. A hűtővízproblémán úgy érzem sikerült úrrá lennem. Mindjárt megírom a mai nap történetét, végleges formában bekötve is remekül működött a hűtés a pótszivattyúval. 90-100 fok közt mozgott a víz. Jobb nem is lehetne.