Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Hétfő.

2010.04.26. 19:29 :: A Tengerész

Hát igen. Úgy tűnik idén is elbuktam a harcot a nyárfával. Nem tudom, hogy fogom felkenni az algagátlót a hajófenékre a "hóesésben". Egy bő hónap még belefér, de júniusban mindenféleképpen lemegy a hajó a vízre. Akárhogy is, de megoldom. Folytattam a szerszámok és anyagok kihurcolását a műhelyből a hajóra. Miután tegnap tele lett a foxli, ma megint rendet kellett  rakjak. Szabályosan bepánikoltam, amikor ránéztem, hogy még legalább két csomagtartónyi cuccnak kell beférni, miután úgy nézett ki tegnap este, hogy már semminek sincs hely. De aztán csoda történt. Minden befért. És még ha IGAZÁN rendet csinálok majd a végén, tehát a rendelkezésre álló helyet a polcok tetejéig kitöltöm, akkor még további holmik is beférnek majd, amint erre szükség is lesz, hiszen a szalonból is átjön ide egy csomó cucc, ami most a konyhai fiókokban és a térképasztalon parkol. Persze amint összeáll a hajó, sokmindent kidobok, amiket most még őrizgetek, hogy "kellhet még valamire". A végleges rendcsinálás persze egy álom, továbbá a rendet fenntartani is nehéz, alapfeltétel lesz majd egy ABC szerinti nyilvántartás, mi hol van, hogy ne kelljen örökké turkálni. Ezt a dolgot az első perctől kezdve magunkkal szemben alkalmazott legnagyobb szigorral kell majd kezelni, mert különben oda jutunk, mint itthon a költözködések után, hogy egy rakás dologról csak azt tudjuk, hogy valahol van nekünk, de fogalmunk sincs, hogy hol.

Ma felszereltem a cockpit bal oldalára a szegélylécet. Ha az alatta lévő oldalborítás is fent lesz, reményeim szerint holnap, akkor lefényképezem. Nagyon mutatós darab lett. Az acéllemez peremre a mostanság ideköltözött (a tönkrement asztaloscég helyére) ragasztókereskedő cégtől (Syntex-ker) ajándékba kapott holland pasztába ültetve rakom fel a fát, ahogy a képen fent látható gunwale szegélylécet is ezzel raktam fel, hogy ne rozsdásodjon alá semmi esetre se. Ez a massza soha nem szilárdul meg teljesen, örökké elasztikus marad és festhető is ha kell. Az alulról behajtott csavarok furatai zsírinjekciót kaptak, mielőtt a csavarokat behajtottam volna. Ennek kettős célja van, egyik, hogy a kemény kőrisfába így könnyedén bemegy a csavar, a másik, hogy miután nem rozsdamentes, csak horganyzott csavarokat használok, így soha nem fog berohadni a fába. Amúgy a tüzihorganyzás nem lebecsülendő korrózióvédelem, ha jól van megcsinálva sokáig ellenáll még a sós tengervíznek is. Annakidején az M/S Petőfi horgonycsőrlőjébe behajtottam egy horganyzott csavart oda, ahová rendszeresen feljárt a tenger és fél év múlva se találtam rajta rozsdanyomot. Ugyanakkor ha sima szénacélba rozsdamentes csavart tesz a dolgozó, az nedves közegben hamarosan oxidálódik a potenciálkülönbség miatt. (egészen pontosan a szénacél kezd rozsdásodni) A modern jachtokon ugye minden rozsdamentes, sőt saválló acélból van, hogy ne kelljen örökösen harcolni a rozsda ellen, de ennek ára van, és most nemcsak a magas beszerzési árra gondolok, hanem arra, hogy ezek (legalábbis az általánosan alkalmazott kommersz anyagok) nem stabil acélok. A kristályszerkezetük ellentétben a magas szilárdságú szénacélokéval idővel átalakul, amitől csökken a szilárdságuk és ridegtörésre válnak hajlamossá. Az ilyen anyagból készült szerkezeteket ezért részben túl kell méretezni, részben pedig időnként cserélni. Pl "RP" mondta, hogy a Halberg Rassy, tehát a prémium kategóriába tartozó 42 lábas hajóján a teljes állókötélzetet 8-10 évenként cserélni kell. Nekem Amapolán horganyzott, ráadásul fuxolható, tehát a méregdrága sajtolható terminálokat feleslegessé tevő, acélsodrony állókötélzetem lesz, ennyi időt, de még többet is, ha rendesen karbantartom kibír az is és az ára a töredéke a rozsdamentesnek.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr521953580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2010.04.28. 10:30:45

Ha nem versenygépet épít az ember,akkor sok pénzt meg lehet takarítani azzal, hogy nem a méregdrága cuccokat pakoljuk rá, hanem "csak" kommersz, egyszerű vasboltban is kapható felszerelést! Egy horganyzott sekli is kibír pár szezont, de a rozsdamentes árának tizedéért...:)(100Ft->1300Ft!!) Csak meg kell mozgatni az agyunkat, hogy mit mire lehet felhasználni!
süti beállítások módosítása