Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • Advocatus Diaboli: A két létra összekötése kevés lesz. Oda több és erősebb kötél kellene. (2024.04.26. 21:06) Péntek.
  • Műszaki: Kétliteres jégkrém elfogyasztása után fennmaradó műanyag doboz burkolatként? (2024.04.26. 16:20) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Szombat.

2015.11.21. 22:58 :: A Tengerész

Tegnap Budapestre kellett menni, nekem ügyintézni, J-nek szülőket pátyolgatni. Este Don Carlos volt az Erkelben. Sokat változott az operaelőadás az "én időm" óta. Emberek akik a "Számlagyár KFT" ( 20 millió forint adóköteles éves árbevétel) céges bulijára öltönyt nyakkendőt öltenek, beülnek egy operaelőadásra lógóseggű farmerban, edzőcipőben és pólóban. Rajtam és Vámosi Nagy Szabolcson kívül nem sok öltönyös néző volt. Szerencsére a művészek nem romlottak annyit mint a közönség, a művészet színvonala stabilabb mint a publikumé, én azt az időt is megéltem amikor jobb káder pufajka és gumicsizma nélkül be se ült a nemzetibe, de a színészekkel akkor se volt baj. Mondjuk a darabokkal inkább, emlékszem amikor anyám kifakadt, hogy miért csak szovjet darabok mennek. A "mi színházunk" Angyalföldön a József Attila volt, remek színészekkel (oda száműzték a politikai okokból valamiért kegyvesztett művészeket), pl.  ment Viktor Rozovtól a "Felnőnek a gyerekek",  az egészből már csak arra emlékszem, amikor a csúcsjelenetnben az ifjú Bodrogi Gyula felkiáltott: "Vagyim, örök világosság fénye, fényeskedjél nekem!" Lányomnál ebédeltem és szunyáltam ebéd után. Náluk a nappali egyúttal a bőrős műhely (tudjátok  http://titileather.hu), örömmel fedeztem fel az "új" varrógépét: varrogep.JPG

Ennek a gépnek komoly története van. Akit érdekel kattintson.

Valamikor egy ismerős kárpitos lecserélte a régi varrógépét és mivel tudta, hogy én minden kacatot elrakok, megkérdezte kell e nekem, mire én igent mondtam. Igaz hova tenni nem volt, így hát  szétszedve beraktam a Wartburgba és levittem a balatoni házba. Már a bepakoláskor bántam, hogy elfogadtam, de ha már megvolt elraktam a padlásra, ott volt több mint tíz évet. Aztán amikor ki kellett üríteni a házat, elhoztuk Kata lányomhoz, nem nagy meggyőződéssel, de ha már megvolt, majd egyszer tán jó lesz valamire. Lányom anyjával kitaláltuk amikor  a gyerekekkel otthon volt gyesen, hogy a konyhában kötött árút fog összeállítani, abban az időben ezzel nagyon jól lehetett keresni. Ehhez kellett egy Interlock varrógép. Akkoriban az Átrium Hyatt szállodában voltam villanyszerelő és amikor a bálteremben volt a japán  "JUKI" textilipari gépes cégnek pár napig kiállítása, megkérdeztem a műszerészüket, hogy hol lehet ilyen gépet venni, megadott egy bécsi telefonszámot, meg egy nevet Joseph, Hellert, aki nem azonos a 22-es csapdája írójával. Hívom az embert beszélünk "osztrákul", de érzem a kiejtésén, hogy ez ugyan németül beszél, jobban is mint én, de ez nem a bécsi kiejtés, mondom neki "nem beszél véletlenül magyarul?", mire a válasz "uram az egy világnyelv". Később amikor a Hernád utcában laktam, a pincében egy varrógépműszerész műhelyében utcaszinten a polcon tartottam a robogómat, meséltem neki a történetet, mondta, persze a Heller Jóska, együtt voltak beállító műszerészek a Vörös Október ruhagyárban, 68-ban disszidált, szóval kicsi a világ. Na kiutaztunk Bécsbe, megvettem a japán Juki interlock varrógép Kingtex nevű kínai koppintását. Persze ez csak a fej volt, se állvány, se motor, és ezt még be kellett csempészni Magyarországra. Beraktam a Trabant hátsó ülésére, kevésvalahány hónapos fiamnak megágyaztam a tetején, a határra sötétben értünk, kérdezte a finánc mit hoztunk, mondtam banánt (akkoriban azt nálunk nem lehetett kapni) megnézte, benézett a hátsó ülésre is, látta Bendegúz édesdeden alszik, mondta mehetünk. Valahol a géphulladék telepen túrtam hozzá egy Textima motort, kicseréltem a csapágyait, megferrodoloztam a kuplungját, a szállodában éjszakai műszakban fusiztam hozzá egy állványt zártszelvényből, lemezből csináltam egy dobozt a nyomógomboknak, mágneskapcsolóknak, indítókondinak és lent a társasház előtt az utcán kifűrészeltem a munkalapot. Így állt össze az interlock varrógép. Később amikor a kíniak megölték a hazai ruhagyártást és tönkrementünk és még később amikor már nem éltünk együtt K lányom anyjával, a gép elbontatott és eladatott, de a motor és a villanyos doboz a pincében megmaradt. Amikor exnejem eladta a lakást, kiürült a pince is és K fiúja Geri, aki ugyanolyan gyűjtő és bütykölő mint én vagyok megmentette a motort és a kapcsolódobozt, egyszer még jó lesz valamire. ÉS TÉNYLEG! A képen az eredmény, a több mint 100 éves Singer varrógép a Textima motorral és a Tengerész-féle szerelvényekkel.  És! Az öreg műszerész aki a gépet kipofozta rozogából, azt mondta, hogy ez egy olyan 100 éves ipari gép, ami még 100 évig biztos elműködik, olyan baromi erős, hogy akármilyen vastag bőrt át lehet vele varrni. Hát nem gyönyörű történet? A varrógépasztalon a súlyokkal lepréselve egyébként a legújabb exkluzív termék, egy dombormintás egyedi bőr mappa ragasztódik, a kottái lesznek benne egy zeneművésznek.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr738097380

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása