• littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Péntek.

2014.03.28. 22:01 :: A Tengerész

Hú micsoda parázs vitát generált a fényforrásvásárlásom! Nos a LED-es  spotjaimban, amit a hidegtükrös halogén  helyett találtak ki, van egy rakás LED, nem számoltam mennyi, de vagy két tucat. Namármost ha a polaritást felváltva kötötték be benne, akkor 50 Hz-el felváltva égnek, azaz nem lesz másodpercenként ötvenszer sötét a lámpa. Vagy rosszul gondolom? A kínaiak is így gondolják? Annakidején a fénycsöves világítás tervezésénél úgy küszöböltük ki ezt a vibrálást, hogy három fázisra elosztva kötöttük be a három fénycsöves armatúrákat, így a szinusz görbék valamelyike mindig "dolgozott". Úgy gondolom, hogy még ha nincs is a foglalatban kondenzátor, akkor is egy kétutas egyenirányítóként működik a két csoport LED, azaz 100 Hz-el villog, amit tán már nem észlel a szem.

Ma délután könyvbemutatón voltunk az Árpád múzeumban. Mint a város neve (Ráckeve) is mutatja, ez a vidék a szerbek  betelepülésével népesedett be valamikor a középkorban. Annak ellenére, hogy azóta eltelt vagy 600 év, Ráckeve őrzi az ősi szerb hagyományokat, sőt a szomszédos Lórév igazi szerb falu, a lakosok 80 százaléka ma is szerb anyanyelvű. A Lórévet bemutató könyvet részben a néhány házzal tőlünk déli irányban lakó kedves utcaszomszédaink  Flóra és Zoli írták  ( http://konyvtar.ksh.hu/cgi763?session=48631425&infile=details.glu&loid=1311706&rs=1075771&hitno=4 ) , így pláne elmentünk a bemutatóra. Kedves esemény volt, szerb széplányok szépen énekeltek és bájos volt a lórévi szerb néptáncos éneklő gyermekcsapat. Valahogy így kéne működnie a "multikult"-nak, de ehhez kell egy ilyen befogadó és elfogadó légkör, szóval ez itt nem Erdély és nem Ukrajna.

A lányok szerb énekéből igazából semmit nem értettem, de megütötte a fülemet a "Bozse moj", ami (rá is kérdeztem, jól emlékeztem) azt jelenti, hogy "Istenem". Elkomorodtam. Vannak dolgok amik 100 éven is átütnek. Anyai nagyapámat Závori Lajost (nem ismertem személyesen, röviddel az én születésem előtt, a második világháború végén meghalt) az első világháborúban a szerb fronton rohamra vezényelték. Összecsapott a vele szemberohanó szerb katonával és a mellkasába döfte a szuronyát, ahogy azt tanították a szalmabábos gyakorlatokon. De ami aztán következett az nem volt begyakorolva. A szalmabábú nem rogyott össze és nem hörögte vért bugyborékolva a száján, hogy "Bozse moj".... Nagyapám ekkor határozta el, hogy soha többé nem öl embert. Hogy ez valóban ne történhessen meg átlőtte a saját karját ami persze ha kiderül öncsonkítás és halálbüntetést von maga után, de szerencséje volt, leszerelték és nyomorék hadirokkantként béna fél karral a másik kezével kosarakat cipelve mint piaci hordár tengődött. Hát ez a "Bozse moj".

Grigorij Sandorovics 2014.03.29. 09:46:47

Na meg egyszer a led lampakrol.
Mivel eppen most van nagyon nagy gyakorlatom (vettem egy szupercsillart 40 egovel, fel evig led-re valtoztattam G4 foglalat).
Ezekben a lampakban van egy dioda hid (nalatok igy hivjak?) s ha a meret megengedi - egy simito kondenzator. Ezert nyugodtan mukodnek* akarmijen taprol, ugye a G4 az 12 v. Megy traforol (sinus), megy impulzos atalakitorol (olyan furesz ugralo, zajokkal) es egyenarammal is.

Altalaban ezeknek a lampaknak a dragasaga messze nem a fenydiodakban rejlik, hanem a tapegysegben - annak hoelvezeteseben es mindez kompakt csomagolasaban. De azert itt is rengeteg a szar utanzat. En is ragadtam mar be ilyenekbe is :))

Ez kifejezetten szerencse, proba-eredmeny dolga.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2014.03.29. 19:42:39

@Grigorij Sandorovics: Dióda híd, gondolom a Graetz kapcsolásra gondolsz, négy dióda hídkpcsolásban www.vilaglex.hu/Fizika/Html/Egyenira.htm kétutas kétütemű egyenirányító.

Jonathan 2014.03.31. 05:43:26

Ahogy mondjak, a nepek izles dolga :)
Szerbiaban is eltem 5-6 evet eletem kalandos utjan, ott jartam iskolaba, ma is jol beszelem a nyelvüket. Ma Svajcban elek, itt a 3. -4. legnagyobb "kisebbseg" az orszagban a haboru utan ide "menekülö" szerb nepesseg. BARMIRE szüksegem van, szerbül ingyen es azonnal megoldhato...
Ha mi magyarok igy össze tudnank tartani, mienk lenne Europa a Fekete tengertöl az Adriaig.

Advocatus Diaboli 2014.03.31. 12:05:46

A szerbekkel kapcsolatos (másik oldal). Szegeden nőttem fel és az "átkosban" (70-84-ig) sokat jártunk át a titói Jugoszláviába. Állítom, az összes kisebbségi magyarok közül az ottaniaknak volt a legjobb dolguk. A szerbek, akik tudtak magyarul, szívesen megszólaltak. Tapasztaltam olyat, hogy amíg mi hazai magyarok benn voltunk az üzletben, addig a két szerb eladó is magyarul beszélt egymással, pedig mindkettő törte. Bármelyik boltba beléptünk, egyből két nyelven kezdték, és amelyiken válaszoltunk, azon folytatták. Ha nem tudott magyarul, odahívta a másik eladót.

Advocatus Diaboli 2014.03.31. 12:14:27

Ennek fényében érdekesek voltak a jugoszláviai nemzetiségi konfliktusok, a "nagyszerb" sovinizmus és társai. Nem biztos, hogy olyan rossz fiúk azok a szerbek, csak mert Amerika úgy ítélte meg és szétbombázta őket. Benne volt ott a pakliban elég keményen a többi nemzetiség is, főleg a muszlim országok és az (amerikai) albán maffia által támogatott kosovói muszlimok is.

De bocs, nem akarok politizálni, és félrevinni a blog témáját, csak egy személyes élményt és véleményt írtam meg.

Még annyit: Damjanichról, az aradi vértanúról olvastam valahol, hogy ő, aki szerb származású volt, nem volt túl jó véleménnyel a saját fajtájáról. Állítólag mondott egy olyat, hogy: "addig nem halok meg, amíg nem ettem az utolsó szerb húsából, de utána főbe lövöm magam, hogy egy se maradjon." Sajnos hiteles forrásból nem tudtam megtalálni.

silvermoon 2014.04.01. 17:02:16

@Jonathan: Sajnos sajat boromon tapasztalom idorol idore... Ha magyar a hivatalnok, es erzi rajtam vagy tudja , h magyar vagyok, az ugyem akar hetekig fiokban marad. Mig az amerikai adminisztrator percek alatt elintezi nekem. Ugy velem a magyar nem csak otthon, de kulfoldon meginkabb farkasa egymasnak.A mexiko-i azonnal kap segitseget a fajtajatol minden helyzetben. Nem tudom mire velni ezt a csokonyos magyar-magyar utalatot, de ez van.Pedig menyivel szebb lenne maskeppen.