Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Kedd.

2012.09.11. 13:05 :: A Tengerész

'12 szept.11. 001.jpgNakérem. Mint Mihalik Péter megsúgta, sikeresen megérkeztünk Ráckevére. De sorjában. Tehát pénteken még agyondolgoztam magam a pakolással, víztöltéssel, Mákvirág expediálásával, még szombat reggelre is maradt elég dolog, de délelőtt tízre megvolt minden az induláshoz, felmálházva így nézett ki a vándorcirkusz. Fél tizenkettő után nem sokkal eldobtuk a köteleket és nekivágtunk életünk első zsilipjének. Nem mondom, hogy egy kicsit se aggódtam, de persze ezt egyáltalán nem mutattam J előtt. Merthogy az a helyzet hogy még nagyon sokat kell tanulnom az Amapolával való manőverezést, egy hajó amin nincs orrsugárkormány és közel 20 tonna... Szóval behajózás a zsilipbe mínusz egy autógumi puffer amit egy baloldali  párnafánál sikerült leszakítani, meg egy jó kis kocc amit a jobboldali zsilipkapura mértünk amikor a hátramenetbe kapcsolt hajócsavar ahelyett, hogy megfogta volna az előremenetet, elkezdte kirakni a hajó seggét jobbra. Azóta rájöttem, hogy nem azt kell csinálni, hogy hátrába kapcsolok és otthagyom forogni, hanem hátra után egy erős de nagyon rövid gáz amitől megtorpan a hajó és nem megy el oldalt. Hogy ez minden hajónál így van, vagy csak Amapola sajátosság nem tudom, de azért írok le mindent nem szégyellve a hibáimat se, hogy mások okuljanak belőle. Viszont jó erős hajót építettem, az összes kimbe 20-as köracélok vannak behegesztve, lehet, hogy a zsilipkapu behorpadt, de a hajón nem látszik semmi. Kicsit előreugrok a mesével, hasonló nehézségeink voltak a tassi zsilipbe való behajózással is, azzal a különbséggel, hogy ott azért már kicsit rutinosabb voltam és nem volt semmi ütközés, de van egy nagy tanulság, hogy szart se érnek a párnafákkal szemben a hagyományos pufferek, pedig számítottam a nehézségre és többet is összekötöttem, valamint  az oldal kilengés ellen is kikötöttem őket előre-hátra, de amikor a tonnákat kell megfogni bármennyire is csigalassú a sebesség, úgy szakad el a 10-es perlonkötél mint a cukorspárga. Nem tudom még igazán mennyire segíthet a dolgon az amit az angol fenderboardnak nevez, ez egy  deszka ami két kötélen lóg a hajó oldalára kiakasztva, ez biztos jó ha legalább olyan hosszú mint a két párnafa közti távolság, de egy ilyen, legalább két collos deszka súlya legalább 40-50 kiló, ez nem a legkellemesebben hajón tárolható eszköz. Inkább valami "kopódörzslécen" gondolkodom, tehát nem olyanon amit annak hívnak, de tulajdonképpen dísztárgy, mint az autón a "lökhárító", ami ugye egyáltalában nem az. A másik nehézsége a zsilipeknek, legalábbis annak a kettőnek amin idáig átmentünk, hogy a kapaszkodók rendkívül ritkán vannak elhelyezve. Ez ugye nagyhajóknál nem probléma, ott egy hajóhosszon belül több is van, lehet válogatni mibe kötsz, kishajóknál meg kézzel, csáklyával egybe megkapaszkodsz a hajóközépnél, aztán ahogy billeg a hajó csak eltartod kézzel-lábbal elejét, farát. De egy soktonnás, de aránylag rövid hajónál ez az eltartogatás nagyon kemény meló. Tassnál szegény J megszenvedett rendesen, ő kezelte a kikötőkötelet középen (ugye igazából megkötni nem lehet, mert a vízszint változik) és elől meg közben csáklyázott, mindezt több mint fél órát, mert megvárt a zsilip egy későnjövő boxerhajót. Lett is izomláza szegénynek, de azért mázlista vagyok, mert keményen kitartott, ha valami műkörmös kéjhölgyet tartanék a hajón alighanem világgá futott volna a svédtorna után...vagy inkább elől. Bocs most ebéd aztán alvás blog folyt. köv.

15:33 Szóval átmentünk a zsilipen és cammogtunk kifelé. Előttünk két motorcsónak vánszorgott lefogva a szűk csatornát, ami sehogyse tetszett, mert erős, szinte  viharos északi oldalszél fújt, ami a magas part takarása ellenére nyomta a bal part felé a hajót, a kormányzáshoz némi sebesség jót tett volna, ezért koncentrálva az előző este felelevenített részre a legutóbb úgy negyvenvalahány éve tanulmányozott HSz "hangjelzések" fejezetéből, leadtam a két hosszú egy rövid hangjelzést (előzéshez jobbról helyet kérek), nem tudom ismerte e a kormányos mit jelent, de hátranézve felmérte a szituációt és gyorsan a másik motoros mögé sorolt, így nem kellett választanom a parthoz dörgölődzés vagy a legázolása közt. De előzésre végülis nem került sor, mert mindketten gázt adtak és véve a jobbkanyart elszáguldottak északnak. No minket a száguldás veszélye nem fenyegetett, de "most ugrott a majom a vízbe", vajh mit tud Amapola folyással szemben! Kihajózva a felvízcsatornából ott voltunk az "igazidunán"! Nos az előző villámbejegyzésben már írtam erről, még csak annyit, hogy félgázon mentünk öttel, de üveghangon se tudtunk 6,5-7 felett menni. Magyarul a hajótest ezt tudja, akármekkora géperővel se lehet valószinűleg belőle nagyobb sebességet kicsikarni. Az állóvizi elméleti testsebesség ugyan olyan 14,5 km/h, de ez nem egy karcsú schaerenkreuzer, hanem egy 3:1 hoszzuság/szélesség arányú quasi lakóhajó, ha mondjuk 5-6km/h-val jön szembe a Duna ezzel kell beérjem. Hát akkor megnéztük egy kicsit mint igazi vizituristák Budapestet. Régen láttam ebből a perspektívából, magamkormányozta hajóból meg még soha.'12 szept.11. 003.jpg

És átmentünk az első híd alatt.

Szegény Rehák Balázs jut eszembe mindig róla az egykori Lágymányosi (ma Rákóczi) híd egykori hídmestere.'12 szept.11. 009.jpg'12 szept.11. 042.jpg

Hinné valaki, hogy ez egy "Palota"? Ráadásul a művészeteké... Lehet nem szeretni a szecessziót, de én azt mondom inkább a soron következő néhány épületben gyönyörködöm, mint ebben, meg a másikban ami mellette áll és a Nemzet színháza.

A cet ráborult a közraktárra.'12 szept.11. 041.jpg

Emlékezetes hely, valaha itt állt a Matróz Csárda és előtte a pontonra kötve Mahart hajók, itt szálltam be ifjan életem első "igazi" hajójára a Buda iskolahajóra. Mindebből csak a ponton maradt. Oda a Matróz, a Buda, és az ifjúság. (de azért nemodabuda !) '12 szept.11. 036.jpg

Szerencsére vannak még fiatalok és ahogy a mellékelt színes ábrán is látszik, mindenféle marhaságot csinálnak... akárcsak én annakidején.'12 szept.11. 007_1.jpg

'12 szept.11. 028.jpg

Folyásnak felfelé még én kormányzok, J bár nagyon szereti vezetni a hajót, de egyelőre még retteg egy kicsit a hajóforgalomban, így most ő a fotós.

Hüm...nekem a Gellért szálló inkább tűnik palotának. A modern belsőépítészetre leginkább a keresztkomám alkalmazta a legtalálóbb meghatározást "Mindegy milyen, csak szép ne legyen". De úgy tűnik nemcsak a "belsőre" igaz.'12 szept.11. 026.jpg'12 szept.11. 027.jpg'12 szept.11. 022_1.jpg'12 szept.11. 034_1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Én még mindig nem tudok megbarátkozni a Halászbástya és a Mátyás templom közt ormótlankodó Hilton szállodával. De hát én egy retrolelkű ember vagyok.'12 szept.11. 029.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valaha itt balettművészek gyakoroltak, nem tudom most melyik privatizőr pöffeszkedik benne....'12 szept.11. 032_1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Így néz ki egy sóderszállító uszályból kitatarozott magyaros főhercegnő. Én inkább a "Bárnevóna" nevet adnám neki.'12 szept.11. 023.jpg'12 szept.11. 024.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sajnos ahol több a pénz, ott se szül igazán szépséget. A férőhelyet maximálisan ki kell tölteni fizetőkkel, a formát az olcsó gyártáshoz minél inkább leegyszerűsíteni, a tervezés szempontjai ugyanazok mint egy disznófialtatónál. A légkondicionált étterem utasai ránk se pillantanak a zabálás közben, nem is sejtik, de alighanem nem is érdekli őket, hogy egy gyönyörűséges megvalósított álom megy el mellettük. A promenáddeckről közömbös arcok bámulnak ránk.'12 szept.11. 025.jpg'12 szept.11. 030.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ez a hosszú szállodahajó, ráadásul majdnem a híd alatt, kissé rámijsztett, előttünk tán 100 méterre szembejőve elkezdett balra, azaz elénk  fordulni. Már tűnődtem a fordulón amikor látom, hogy helyben megfordul. Hát gondolom elől-hátul van egy-egy Voigt-Schneider hajtása. Így persze könnyű! Bár alighanem sokat gyakorolhatta a kormányos a manővert.'12 szept.11. 035.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

És jött szembe egy igazi vizibusz.'12 szept.11. 043.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elnézve a járót, hát pedig most nőtt a víz a két héttel ezelőttihez képest, nem lehet egyszerű ott felmászni.'12 szept.11. 044.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Itta megoldás.'12 szept.11. 031.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hát nem tiszta Amszterdam?'12 szept.11. 016_1.jpg'12 szept.11. 015_1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Gellérthegy ahol első tétova tapogatásaimat tettem szemérmesen húzódozó leánytesteken.'12 szept.11. 033.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

És a Várpalota. Tényleg lakott benne valaha király?'12 szept.11. 037_1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

És egy másik nevezetes épület, eben sok király lakik. Emlékszem annakidején amikor még mindenki utálta a rendszert az Átrium Hyattban dolgoztam mint villanyszerelő és bringával jártam be dolgozni naponta a Vizafogó lakótelepről. Minden további nélkül elbiciklizhettem a Parlament előtt, még akkor is amikor Kádár vadászmercédesze ott állt az oldalbejáratnál. Amióta viszont mindenki szereti az aktuális főnököt megközelíteni se szabad a tisztelt házat. A megtévesztő kékség a kép alján nem a "Kék Duna" hanem a rudazatok takarója.'12 szept.11. 045.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hát nem aranyos a kis bagolyvár ami kiáll egy lakóépületből egy csúf munkásszállóból munkátlanszállodává átalakított épület mögött?

 

 

 

 

'12 szept.11. 040_1.jpg'12 szept.11. 053_1.jpgA Margit hídnak már csak odaköszöntünk, megfordítottam a hajó orrát lefelé és J átvette a kormányt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ennyi volt a mese mára, rettenetes nehéz a képeket a szöveggel összetornázni este nyolc van mindjárt, folyt. köv holnap.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21:40 Mégis folytatom, vacsora után levezetésnek egy kicsit.'12 szept.11. 046.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Visszafelé se tetszik jobban:('12 szept.11. 052.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 Ez az aknásznaszád egyelőre megúszta az átalakítást valami városnéző förmedvénnyé, nem úgy mint a társai, amikből olyan  UFO-s "nejlonbuszokat" csináltak. (http://legenda.hu/en/fleet )'12 szept.11. 055.jpg

Azt hiszem Budapest igazi arcával kerültünk szembe. Amúgy ez egy nagyon odavaló gaffiti, nem úgy, mint a frissen felújított műemlék házak falán a külünféle tagek.'12 szept.11. 048.jpg'12 szept.11. 047.jpg

Azért némi felújítás, illetve karbantartás a hidak legtöbbjére is ráférne.

'12 szept.11. 057.jpg'12 szept.11. 058_1.jpg'12 szept.11. 061.jpgKiérve a hidak alól gyakorlatilag elnéptelenedett a víz. Néha egy egy apró motorcsónak, pár vízisíző, igazi hajót talán egyet ha láttunk, mielőtt a Hárosi öbölbe bekanyarodtam. Ott van a Hárosi Jacht Klub, de eszembe se jutott kikötni a rozoga hordópontonjaik valamelyikére, még elsüllyesztettem volna a klubot és rám HTK-zták volna az egészet. A bejáratnál kavartunk némi iszapot, a mélységmérő fél méter vizet mutatott a hajó alatt, de aztán beljebb haladva a békés, természetvédelmi terület zárt vizére mélyült a meder. Persze kotorni kéne a bejáratot, mert a folyó lerakja oda a hordalékot, de hát hol van ilyesmire pénz? Az öböl belső harmadánál egy elágazás és kiszélesedés találkozásánál horgonyt dobtunk.  Mivel a meder még itt se volt túlságosan széles, tartottam tőle, hogy ha netán éjszaka feltámad az időközben teljesen leállt szél és keresztbe fordítja a hajót, felüthet a kormány valamelyik partra, ezért hátulra is kivittem bocival egy horgonyt és a kettő közé a meder hosszirányába állítottam be a hajót. Délután négyre már kész is volt minden manőver, kissé megkésve megebédeltünk és a nap eddigi izgalmai után elálmosodva elaludtunk a cockpitban a padládákon. Egy óra múlva arra ébredtem, hogy valaki azt mondja a parton "Odanézz milyen szép hajó!". Na ilyesmire úgylátszik még álmomból is felébredek.  Éppen visszaaludni készültem amikor valaki nevemen szólít a partról. Kinézek, kérdem "Ki vagy?", merthogy a szemem az nem az a sólyomszem és hát a Ritter Gyurit egykori siófoki mahartos klubtársamat nem láttam vagy 35 éve. Szóval kiderült, itt lakik és hogy az a szép ház amit már tavaly amikor a Baylinerrel utasként erre jártunk alaposan megnéztünk, mert kínai agyagkatona szobor áll őrt a teraszon egy bödöncsónak mellett, az övé.  Abban maradtunk, hogy másnap összejövünk. Az akkumulátorok fullra voltak töltve, menetben a generátorok, horgonyon a solarok gondoskodtak róla, de ahogy bealkonyult, a középnullás ampermérő átlendült minuszba, most jött a második nagy kérdés, meddig bírjuk szusszal, azaz árammal töltés nélkül. Nem tettük nagy próbára a berendezést, mellőztük a TV-zést és a lámpákat is csak egyesével használtuk, szóval eltekintettünk a szokásos "minden lámpa ég mindenütt" üzemmódtól, így reggelre is 12V -ot mutatott a voltmérő a háztartási akkutelepen. A starterakkukról csak a motor önindítója megy mint fogyasztó, így elkerülhető, hogy egy égvemaradt lámpa miatt esetleg másnap nem indul a motor. Igazi komoly fogyasztó csak a hűtőszekrény meg az édesvíz szivattyú, mondjuk ez utóbbi éjjel pihen, mert csak a csapok kinyitásakor kapcsol be. Szóval hamar ismét álomra hajtottuk a fejünket. Szerencsére az éjszaka nem tette próbára a kikötést, reggelre ilyen békés vízen ébredtünk. Leengedtem a darukról Mákvirágot, rátettem a kis Suzuki motort és egy kis kirándulást tettünk J-vel az öbölben. Két ismerős is tart hajót itt a klubban, de egyik se volt "itthon". Visszafelé meglátogattuk Ritter Gyuriékat, ott írtam a vasárnapi villámbejegyzést. Elbeszélgettünk a régi dolgokról, meg arról ki mit csinált az elmúlt évtizedekben, aztán hazakisértek bennünket Amapolára, ahol egy kevés időt töltöttek csak, mert Lecsó kutya rettenetesen félt egyedül a csónakban, egyfolytában zokogott. Egy kissé előrehozott ebéd után ezúttal szieszta helyett felszedtem előbb a nagyobbik Bruce horgonyt ami a láncon van, majd  a másik Fisherman horgonyt, ez utóbbi kötelét megszabadítottam az éjszakai horgászok által beleaggatott horgoktól, gilisztáktól, ólmoktól, etetőktől és elindultunk kifelé. Kicsit aggódtam (egy hajóvezető élete csupa aggódás), mert az éjjel lement majd fél méterrel a víz, ha befelé is kavartuk az iszapot, mi lesz most kifelé? Belegondoltam, ha én lennék a folyami hordalék, vajon hol rakódnék le legszívesebben és egyik szememet a mélységmérőre akasztva igyekeztem azt a helyet elkerülni. Vajh akkor járok e el helyesen, ha nagy gázzal igyekszem átmenni egy esetleges, a hajógerincet enyhén súroló iszapzátonyon, vagy ha lassan közelítek és az első baljós jelre gyorsan hátraveretek? Ha netán kemény a zátony akkor a nagy lendülettel úgy ráfutok, hogy nem tudok visszafelé lejönni róla. Viszont lehet másképp nem jutok ki a nagyvízre, mert mindenütt leér a hajó kielje. Végülis a lendületes megoldást választottam és jól tettem, mert egy enyhe súrlódó hang után négy méter víz volt alattam, szerencsésen kijutottam. Innentől ismét J vette át a kormányt, megmértük mennyivel folyik a Duna, meg bámészkodtunk. Felettünk egy vitorlázó repülő tekert a termikben egyre feljebb és én telhetetlen, egykori sárkányrepülő, elkezdtem irigyelni, mire egy belső hang ráütött a számra (na ez egy elég szép képzavar), hogy lehet, hogy a pilóta meg engem irigyel éppen, és amúgyis hogy merek én, pont én irigykedni amikor a legirigyeltebb lehetek pontosan itt és most. Miféle telhetetlenség ez bennem?'12 szept.11. 064_1.jpg

Ott vagyunk ahol a part szakad.'12 szept.11. 066_1.jpg

Jééé...mit keres itt a papírhajó a parton?'12 szept.11. 069_1.jpg

Hát...ez is Magyarország. Hogy ne lopjanak le mindent az őrizetlen hajóról, a gazdája jobbnak látja bezárni egy vízen úszó ketrecbe.'12 szept.11. 071_1.jpg

Százhalombatta olajkikötő.'12 szept.11. 074_1.jpg

Pihen a komp, kikötötték.. Lórévnél járunk.'12 szept.11. 075_1.jpg

Hát munka nem folyik a lórévi sólyán. De hát hol vannak már a hajók amik reparálást igényelnének? Elnyelték őket a kohók, mielőtt azokat is becsukták volna. "Igazi" hajó amúgyse férne el itt, azt  Komarnoba viszik javítani.'12 szept.11. 076_1.jpg

Elképzelni nem tudom mi a fene lehet(ett) ez a hatalmas betontömb a parton. Miféle célt szolgált a most szemmel láthatóan felesleges, valaha annyi munkával és anyaggal elkészített izé.'12 szept.11. 079_1.jpg

Miután bekanyarodtunk a tassi zsilip várakozó öblébe horgonyt dobtam. Itt elég volt egy horgony, mert egyrészt tágasabb volt a vízterület, másrészt miután engedték a vizet a Kisdunából szembe folyt velünk, így a hajó szépen beállt a meder hosszirányába. Lemerültem és kitapogattam hogy fog a kavicsos fenéken a Fisherman horgony, majd egy seklit  rákötözött 5-6 kilónyi búvárólom tömbökkel még lecsúsztattam a horgonykötélen biztos ami biztos. Itt is békés volt az éjszaka, se szél se hullámok, se más egyéb nem zavarta az alvást. Másnap, hétfőn  reggel nyolckor behajóztunk a zsilipkamrába, de erről már részletesen meséltem.'12 szept.11. 081_1.jpg

Itt már a békés Kisdunán járunk.'12 szept.11. 084_1.jpg'12 szept.11. 089.jpg

Van itt kicsi kunyhó és nagyobb hacienda.'12 szept.11. 086_1.jpg

Balaton 15-ös, a legkisebb kajütös vitorlás amit valaha gyártottak Magyarországon, szegényke az első hajóadó mellékterméke, annakidején adóval sújtottak minden 10m2 feletti vitorlást, ezért lett ő pont 10 m2-es.'12 szept.11. 090.jpg

Hol van már a kezdeti félelem?! Nagy a "lezsérség", már lábbal is megy a kormányzás!

Na így hajóztunk egész Ráckevéig ami már lassan "honi kikötőnknek" számít. Horgonyon ebédeltünk és kicsit szunyókáltunk a senki szigete előtt, aztán némi fürdéssel összekötve kitakarítottam a sebességmérő propellerét, bár nem használom, a GPS többet ér, meg letakarítottam a mélységmérő fejet, de ettől se szokott le arról a tegnap felvett csúnya szokásáról, hogy időnként 0,5 métert mutat akármennyi víz is van alattunk. Érdekes, hogy ezt csak itt csinálja a Kisdunán. Aztán kerültünk egyet a város előtt, meg az ismerősök hajói, házai környékén, egyedül a Búza Béla volt a Vizán, őt üdvözöltük és megnyugtattuk, hogy jövünk majd hosszabb látogatásra is, aztán kikötöttünk a Port Mihalikban, ahol már várt minket a Péter. Este az ő kertjében beszélgettünk, ahol annyira sikerült ellazulnom, hogy megtörtént velem az ami még soha életemben, hogy arra még emlékszem, hogy a Beherovka elfogytával megkínált egy hosszú sötét fehércimkés üvegből valami pálinkával és a következő emlékem ezután az, hogy hajnalban felkelek az ágyamból és kitántorgok a deckre hogy könnyítsek a hólyagom feszítésén. Hogy a a kettő közt mi történt az tökéletesen kiesett. J elmesélte, hogy némi támogatással sikerült a saját lábamon hazatérni, úgy felerészben értelmes mondatokban beszéltem, ragaszkodtam hozzá, hogy sajátkezűleg húzzam le a lobogót, levetkőztem, lezuhanyoztam, fogat mostam, hálógúnyát öltöttem és lefeküdtem az ágyamba, mindezt egyedül segítség nélkül, sőt éjjel többször felkeltem "kimenni" a deckre, miközben ő a frászt kapta nem esek e bele a vízbe de én mindebből ha megfeszítenek akkor se emlékszem semmire. Hát ezt is megértem vén fejjel, J még soha ittasnak nem látott, mert ilyen elő nem fordult velem soha, mondtam is az én drágámnak, hogy azt külön szeretem benne, hogy ahányszor leiszom magam ő hazatámogat.

Ma, miután konstatáltam, hogy halvány sejtelmem sincs mi történt velem tegnap este és ma reggel közt, erős szégyenérzettől kínzottan, de amúgy minden másnapossági tünet nélkül keltem, hiába mind a Beherovka, mind  a pálinka tiszta ital volt, se fejfájás se gyomortünetek, jó étvággyal reggeliztem és hallgattam J hihetetlen történetét magamról.

Kilenckor Péter kivitt a birodalmába Kiskunlacházára. Ez egy nagy kamionbontó és javítóműhely. http://www.kamionbonto.eu/ '12 szept.11. 100.jpg'12 szept.11. 102.jpg'12 szept.11. 104.jpg'12 szept.11. 105.jpg

Van itt minden hegyekben, kül- és beltéren raktározva,

'12 szept.11. 111.jpg'12 szept.11. 108.jpg'12 szept.11. 110.jpg

de a legszebb ez a gyakorlatilag nullakilométeres benzines szovjet katonai teherautó, na ez nem lesz szétbontva ez emlékmű.

A műszaki adatok alighanem katonai titkot képeznek ezért gondosan törölték őket.'12 szept.11. 109.jpg

Temtom aki tűzoltókészülék specialista aligha rakná rá a matricát.'12 szept.11. 113_1.jpg

Sok karambolos kamion kerül ide bontásra. Vajh mekkora lehetett az az ütközés amitől ez az alváz így meggörbült?'12 szept.11. 098.jpg

És a végére egy békésebb kép, J itt is megtalálja magának a baromfiudvart, nem fél hogy bekapja a hattyú az ujját az érdes csőrével (és valóban nem kapja be, őt minden állat szereti {itt vagyok pl. én, újabban részeg disznó} kivált a szúnyogok), de mostmár tényleg abbahagyom az irkálást, hajnali fél kettő elmúlt, megyek aludni.

 

28 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr674769343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

harpi4 2012.09.11. 14:37:52

VILI! Ezt nem értem. Ha egy jobbmenetes hajócsavart hátra elindítasz, akkor annak balra kell rántani a hajó farát, és nem jobbra. Ha mégis jobbra rántotta el, akkor a csavarod nem jobb, hanem balmenetes, esetleg a kormánylapátod állt rossz állásban. Mindenesetre, akárhogy is van, a kormánnyal kell ilyenkor ellene dolgozni, vagy segíteni neki. Ezért nem jó, pl. ha nincs közvetlenül az orrod előtt egy akcióméter. A kilógatott fenderek tényleg nem arra valók, hogy az előre-hátra mozgó hajó és a part között óvják a hajót, hanem csak akkor, amikor már megállt a parthoz kpépest. Erre a mozgás közbeni védelemre, amint azt jól láttad, a dunai hajóknál jól ismert "dörzsfa" (avagy dörzsléc) szolgál. Amúgy pedig, ha majd jobban begyakorlod a manőverezést, úgy állsz majd a part, stég, mellé, hogy fél méterre attól párhuzamosan megállsz, és úgy kötsz ki, illetve használod a fenderjeidet. Az orrsugárkormány nagyon hasznos dolog, de az csak koca nyári egy-két hetet az Adrián dülleszkedő, amúgy nyikhaj senkiháziaknak a nagy élmény. Az igazi tengerész röhögve beáll egy ekkora méretű hajócskával bárhová. Te is be fogsz állni. A helyedben, mást se csinálnék most, hogy már több a menettapasztalatod, mint ott helyben nyüstölném a hajót az állóvízben, a ponton, vagy miafene az amin állsz, mellett, és orrba-szájba nyomnám a manővereket, amíg még van elég víz, és az idő sem rossz. Persze nem olcsó mulatság.

whale 2012.09.11. 15:15:00

"Azóta rájöttem, hogy nem azt kell csinálni, hogy hátrába kapcsolok és otthagyom forogni, hanem hátra után egy erős de nagyon rövid gáz amitől megtorpan a hajó és nem megy el oldalt."

Ezen kicsit meglepődtem, hogy újdonság neked. Azt hiszem ezt hívják hajósul "hátraveretésnek", anno minden kikötésnél szórakoztam vele a B31-gyel a balcsin, ha kellett, ha nem.:) Nagyon szépen meg lehetett vele fogni a hajót. De gyerekkoromból is rémlik, amikor a Dunán séta hajókáztunk, hogy a kikötés része volt ez.
Egyetértek harpival, érdemes lenne készség szinten összebarátkoznod Amapolával ott helyben, hogy tudd, mikor mire, hogy reagál.

whale 2012.09.11. 15:17:11

Ja, és természetesen nagy gratula a sikeres menethez!!!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.11. 15:26:01

@harpi4: Teljesen igazad van. Sokat kell még próbálgatnom. A gyakorlatot meg kell szerezni. Amúgy rántásról szó sincs. Egyszerűen hátramenetben hajlamos csellengeni a hajó, kis sebességnél hátrában gyakorlatilag kormányozhatatlan, viszont előrében egyáltalán nem indul meg semerre az orra, gondolom a nagy tömeg és a longkiel ellensúlyozza a propeller fordító hatását. A túlméretezett balanszkormánnyal és az előtte lévő hajócsavarral viszont előrében valami hihetetlenül jól fordul a hajó, csináltam az általad is javasolt próbákat sorozatban amikor a tassi zsilip után kiértünk a szélesre (eső után köpönyeg), egy max. 20m sugarú körben megfordult a 12m hosszú hajó. Szóval IGEN, próbálgatni fogjuk. És ha meglesz az axiométer téged is meghívlak vendégkormányosnak.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.11. 15:32:56

@whale: Ez mind igaz. Én is úgy "jöttem rá", hogy tudtam hogy ezt kell csinálni. Csak nem csináltam. Mert akkor és ott más jött a szoftverből a hardverbe. Ahogy az egyszeri ember mondta amikor megkérdezték tőle, hogy miért ült rá meztelen seggel a kaktuszra, hogy "akkor és ott jó ötletnek tűnt". Mert más a tudás és más a rutin. Ami még nincs. De majd lesz. Ahogy harpi mondja GYAKOROLNI.

whale 2012.09.11. 16:27:58

"Hát akkor megnéztük egy kicsit mint igazi vizituristák Budapestet. Régen láttam ebből a perspektívából, magamkormányozta hajóból meg még soha."

A Parlament magasságában bonthattál volna egy molinót. "Majd ha ennek a századrészét megcsináljátok, akkor járjon a szátok!" felirattal.:))

harpi4 2012.09.11. 19:42:10

@whale: Tök igazad van. Egy akármilyen kis lendületben előre menő hajót (már csak a tömege miatt is) nem lehet kis erővel "hátra" segítségével rövid úton megállítani. Állóvíz esetében, mint pl. a zsilip, legalább "félerő hátrát" kell alkalmazni (vagy ha a végszükség úgy kívánja "teljes erő hátrát"), de nem egészen addig, amíg a hajó teljesen meg nem áll, mert akkor elindulhat hátrafelé, ami megint csak galibát is okozhat. Egycsavaros (jobbmenetes csavaros) hajónál (pl. a "Somogy" tengerjáró) ez úgy nézett ki, hogy a főgép állt, a hajó még úszott előre, és ekkor "Félerő hátra" "kormány 15-20 fok jobbra", de figyelni kellett a hajófarának oldalirányú mozgására, és a kormánnyal azonnal korrigálni. (Ez igen egyszerű, mert ugyanúgy kell kormányozni, mint előremenetben, csak most a hajó farának közepe az irányzék.)Mielőtt teljesen megállt volna, "gép állj!". Abban az esetben viszont, ha a megállást horgonydobás követi az állóvízben, akkor nem kell megállítani a főgépet, hanem megvárni míg lendületbe nem jön hátrafelé. A horgonyt akkor kell ledobatni, amikor éppen megállt, és még nem indult el hátra. A folyóvízen egy kicsit más, de az alapelv ugyanaz.
NOS NEM AKARTAM ÉN SENKIT KIOKTATNI, de talán hasznosak lehetnek a gyakorlatban szerzett tapasztalataim.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.11. 20:01:27

@harpi4: Minden hasznos tanácsnak örülök és köszönöm.

whale 2012.09.11. 20:53:54

@harpi4: Jó, azért jobban belegondolva, el tudom képzelni, hogy hiába tudta Vili bá' ezt, azért azon az irányváltón előremenetben "Hátrát" kapcsolni, amit saját kezűleg épített be a saját kézzel készített hajójába, hááát.... Lehet, hogy én is finoman nyúltam volna hozzá először.:)

apiesze 2012.09.11. 21:35:11

@A Tengerész: Szeretném látni Tőled (bár lehet már tudod) völgymenetben rund nélkül megállni egy stégnél. Jó játék! A folyamiaknál sem sok pk. vállalta. :o) Meg kormányos sem.

halaloszto 2012.09.11. 22:28:20

nagyon klafa leiras, nagyon jo volt olvasni!

mi az a kimbe?

Vajk

akiga 2012.09.11. 22:49:37

Csodálatosak a képek! Az élmény, hogy ez a saját munkád (munkátok) gyümölcse, pedig megfizethetetlen. Drága kocsiban, meg villában pöffeszkedni egyre többen tudnak, de ilyen élményt nem vehetnek. Szívből gratulálok!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.12. 01:51:15

@halaloszto: Kim-nek nevezik a sarkos építésű hajóknál a hajótestet alkotó lapok találkozásánál keletkező hosszanti éleket. Nálam a hajófenék és a hajó oldala, továbbá a hajó oldala a gunwale (http://www.merriam-webster.com/dictionary/gunwale)és a deck találkozásánál vannak a kimek megerősítve köracélokkal. Ezáltal elkerülhető volt a lemezek illesztésnél hegesztéskor keletkező hullámosság és rendkívüli módon megerősítette a szerkezetet.

Mihalik Péter 2012.09.12. 13:06:02

@apiesze: Én azt tudom megerősíteni, hogy Vili elsőre kikötött nálam mindenféle gond, probléma nélkül...igaz itt gyakorlatilag nincsen sodrás,de a szél ehelyett az úr.@A Tengerész: És köszönjük a szép fotókat a leírásokkal együtt!!!

apiesze 2012.09.12. 13:56:20

@Mihalik Péter: Ez csak poén volt, de tény, hogy völgymenetben direkt megállni félfordulat nélkül... @A Tengerész: Ez a bálna, vagy cet a vízről borzasztó. Idáig csak parti képeit láttam. A Matróznál kicsit mintha lejjebb lett volna a stég?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.12. 14:04:53

@apiesze: Alighanem így volt. De úgy tűnik kitúrta a szállodahajó.

silvermoon 2012.09.12. 14:40:30

@A Tengerész: NAgyon szep napot okoztal nekem !! Jok a kepek, plane a harosi obolrol keszultek utottek sziven. Itt toltottem ifjusagom nyarait az intezetbol megszove. Ez volt a bazis. Innen usztunk be a dunan le vagy fel hajozo ruszki uszalyokra. Rendes fickok voltak mindig jol lakattak valami kajaval de jobbara csak a cukros fekete kenyer marad emlekezetemben. Kesobb ott vettem hazat es epitettem otthont magamnak ami sajnos szomoru tortenesekbe fuladt. Valoban egy alom megvalosulasat latom, es ez hatalmas dolog. Valamenyien almodunk, de kevesen valositjuk is meg. Szivbol gratulalok !!!

Gáz Géza 2012.09.12. 18:39:05

Szervuszka Vili!:)
A beszámolód és a fényképek nagyon tetszett, nagy örömmel olvastam. Miközben emlékeztem a Siófoki napokra. :)Üdv. KA

Mihalik Péter 2012.09.13. 08:56:40

Egy program ajánló Ráckevére: A hét végén lesz a hagyományos Őszi Ászok fesztivál. Bővebb info: www.akm.hu

Greaser 2012.09.13. 09:45:27

74-ben rövid ideig szolgáltam az m/s Tatán, és emlékeim szerint a pilotok figyelmeztetésére nagy táblákon feltűnően ki volt írva, hogy a motor fordított forgású. Már akkor sem értettem, hogy mitől keletkezik oldal irányú nyomaték a hajócsavar forgásától. Elmagyarázná valaki?

Ciao,

Greaser

apiesze 2012.09.13. 10:45:10

@A Tengerész: Apropó Voith-Schneider hajtás. Először a Dunán találkoztam vele a M/S THEODOR KÖRNERen. Akkor még nem láttam olyat, hogy egy hajó folyóvízen, álló helyzetben oldalra menjen. :o) Aztán a Balatonon a Kisfaludy kompon láttam közelről ilyen kaszás hajtóművet közelről, ami lehetővé az ilyen manővert.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.13. 11:39:53

@Greaser: Nagyon tudományos magyarázatot nem tudok, de a dolog tény. Az én hajómon nem igazán működik a dolog, mert hosszú a kiel, ami ellendolgozik a hatásnak, de az Adrián ahol egy keskeny kielű hajóval próbálgattam, ahelyett hogy előre indult volna a hajó elkezdett keresztbe fordulni (hogy merre arra látod nem emlékszem), miközben előre még nem ment semmit. Valahogy úgy képzelem el, hogy amíg nincs sebesség ugye a kormány nem működik. Viszont a már forgó hajócsavar lapátjai tolják a vizet. Vegyünk fel egy metszetet a csavar lapátjáról, mely az egyszerűség kedvéért mondjuk 45 fokot zár be a hajó hossztengelyével. Amikor a hajócsavar elfordul, ez olyan mintha a metszetlapot tolnám, azaz az ébredő erő egyik, a tengelyre merőleges komponense úgy hat mintha oldalra evezném a hajót. Ahogy fordul a csavar ez az erő körbe vándorolva folyamatosan tolja a hajó seggét, vagy oldalra vagy felfelé, persze ettől a hajó segge nem fog kiemelkedni a vízből, szóval ezt nem észleljük, az oldalvándorlást viszont igen. De majd harpi megmondja a frankót meg azt is, hogy merre megy a hajó segge.

Greaser 2012.09.13. 12:53:23

@A Tengerész: Azt érteni vélem amit írsz: egy a menetirány szerint az óra irányával megegyező forgású csavar függőlegesen felfelé álló lapátja a hajó farát balra nyomja el, de ugyanez a lapát amikor függőlegesen lefelé áll, akkor az ellenkező irányba tolja a hajó farát. Valószínűleg abban lehet a különbség, hogy a kifejtett nyomaték más a felfelé és a lefelé álló lapát esetében. A nyomaték karja azt gondolom, hogy számottevően nem különbözhet, mivel a laterál felület súlypontjához (vagy a függőleges súlyponti tengelyéhez?) kell viszonyítani. Talán az áramlási viszonyok mások a tengely és a hajófenék között mozgó felfelé álló és a nyitott víztömeg felé lefelé álló lapát esetében?

A dolog azért is érdekel, mert én év elején vásároltam egy használt MacGregor 26x-et, és az Égei-tengeren töltött szabadságunkon arra kellett rájöjjek, hogy óriási lehetőségek állnak előttem a manőverezési készségem fejlesztésében... A hajón külmotor van, amit a kormánykerék forgat, ezért azt gondoltam, hogy játszi könnyedséggel fogok manőverezni. Ehhez képest komoly meglepetések értek, főleg hátramenetben. Másként reagált, ha jobbra, vagy ha balra akartam elhúzni a farát, és nem tudom, hogy ez csak a szélnek volt-e betudható, vagy outboard estén is van valami az általatok is leírt jelenséghez hasonló.

bonnie · http://bonnie.freeblog.hu 2012.09.14. 12:49:17

A balettintézet egykori kollégiumát mára visszakaptár a pálosok, akik eredetileg is használták.

bunkó · http://bunko.blog.hu 2012.09.14. 22:45:12

A papírhajó átmenetileg a készítőjénél pihen.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.15. 00:13:31

@bunkó: Aha. Valamikor nagyon régen a Batthyányi térnél volt kikötve és teljesen véletlenül arra bicikliztünk, bementünk és ilyen kicsi a világ, a volt tengerészkollégám Mekkey Péter (http://buket.uw.hu/galeria/mekkey.htm)karikatúrakiállítása volt rajta. Aztán sokáig állt még ott, de hát Magyarországon egy őrizetlen hajónak barbárok általi elpusztítás a sorsa, mint jó pár évvel ezelőtt megtudtam az akkori friss tulajdonosaitól, akik éppen azzal a problémával küzdöttek, hogy leejtették a hajót daruzás közben és javítót keresve botlottak belém. Aztán a Kisdunán láttam a hajót kétszer a környékünkön, azóta sehol és most feltűnt a parton Szigetújfalu környékén.
süti beállítások módosítása