Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Kedd.

2012.01.17. 19:43 :: A Tengerész

 No idáig jutottam. Még a natúr részekre jön vagy két réteg gyanta, de attól a látvány már nem fog változni. A betűknél az apró karchibákat (merthogy vannak sajnos) kihozta a színezés, de hát ez ellen már nem tudok tenni semmit. Azért nem olyan rossz. Találtam egy magasfényű, különlegesen ellenálló UV stabil német zománcfestéket a hajón a zsákmányolt készletből, amit az elköltözött asztalosok még két éve itt hagytak, RAL 7035 világosszürke (http://www.e-paint.co.uk/RAL_Colourchart.asp )ezzel fogom az evezőpadok és a tükrök belső felülete kivételével a belsejét lefesteni.

Juteszembe. Megkerestek a Klubrádióból, hogy 21-én szombaton délelőtt beszélgessünk Amapoláról a rádióban 10 óra tájban egy fél órát, úgy, hogy ha netán valakit érdekel 95,3 MHz Klubdélelőtt.

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr23571881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gáz Géza 2012.01.17. 20:14:07

Szuperboci nagyon tetszik! A.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2012.01.17. 20:54:07

Remélem, neten is elérhető lesz, mert itthon nem tudom fogni a Klub Rádiót :(
A csónakról: csak ismételném magamat... GYÖNYÖRŰŰŰŰŰ!

egeresz 2012.01.17. 21:40:42

videóközvetítés vagy lesz, vagy nem, itt:
www.ustream.tv/channel/klubr%C3%A1di%C3%B3

hang kozvetites vagy lesz, vagy nem,
www.klubradio.hu/
baloldalt klikkelni a füllhallgató emblémára
195.70.62.190:8080/96kbit.m3u

vagy elérhető lesz, vagy nem.

Jonathan 2012.01.18. 08:55:34

Kedves Tengeresz!

Ezzz GYööööNYöööööRüüüüü wazze! :)
(ha fözni is igy tudnal, elvennelek felesegül! :D )
Komolyra forditva le a kalappal, azokon az 'oktatofilmeken' fele se ilyen szepet csinaltak ketszer ennyi felhajtassal!
Megprobalom a müsort hallgatni a neten, sajnos a Sokol radiom nem fogja :)

Ps: sajnos a megfeneklett hajo ugy latszik megiscsak a felelötlenseg, az elbizakodottsag, a rutin aldozata lett. Megdöbbentö, hogy mig masok ververejteket izzadva alkotnak teremtenek szebbnel szebb dolgokat, addig masok meggondolatlansagukkal pillanatok alatt semmisitenek meg eleteket, elettereket, ertekeket... Nagyon sajnalom az aldozatokat, akiket nem fog visszaadni 1000 ev letöltendö börtön sem. Köztük van egy miskolci földim is :( ...
Hat IGY en is tudok hajot vezetni....

akiga 2012.01.18. 15:47:40

Az olasz balesetről a rádióban Sárközi Júlia azt mondta, hogy azon a részen általános szokás, volt hogy az ilyen hotelhajók letérnek a kijelölt, vagy javasolt tengeri útról, és közelebb haladnak a parthoz, mert itt állítólag szép látvány a parti sziklák.
Ha ez így van, akkor csak idő kérdése volt, hogy egy felderítetlen zátonyba mikor megy bele egy hajó.
Olvastam valami áramkimaradásról is a beleset előtti percekben, amit a feketedoboz rögzített. Lehet, hogy köze van ahhoz, hogy a hajó műszerei nem érzékelték a zátonyt. Messze még az igazság, de az már most fura, hogy a kapitány nem utolsónak hagyta el a hajót.

teddybear01 2012.01.18. 17:46:23

@akiga: Ez mind szép és jó, de én nem hiszem, hogy azon a környéken akad még felderítetlen zátony. Nem a középkorban vagyunk, és ezek nem a Csendes-óceán istenháta mögötti zátonyai. Ami azt illeti, az utóbbi években a nagyobb hajókon már használnak olyan navigációs rendszert, ami összesítve mutatja a GPS, a lokátor, a szonár és a számítógépes térképrendszer képeit.

Sajnos ez egyértelműen a kapitány(és a kormányos) hibája, nem más.

temtom 2012.01.18. 17:59:28

@teddybear01: Teljesen igazad van. A híd úgy néz ki ezeken a hajókon, mint egy repülőgép pilótafülkéje. Papír-alapú térképet már csak hagyománytiszteletből használnak, minden mindennel össze van kötve, számítógép mutat mindent.
Ha valóban volt előtte black-out (és ezzel elment minden a képernyőkről) akkor sem lett volna szabad (vagyis akkor PLÁNE nem lett volna szabad) ilyen közel menni a parthoz.
Azt is hallottam, hogy a kormányos nem akarta teljesíteni a parancsot és ez a f@sz digó captain saját kezűleg tekerte el a kormányt. (De persze ez lehet, hogy csak pletyka.)

egeresz 2012.01.18. 22:08:08

Hadd szóljak fel a captain mellett. Nem mentem fel, de nem is ítélem még el.

Túl szokásos az a hozzáállás, hogy "a technika ma már tökéletes, a cégvezetés mindent megtett, csak éppen a felelős ember egyszemélyben hibázott" túl szokásos, hogy feltétlen higyjek neki. Ez a "ma már tökéletes a tudomány/technika" legalább 150 éves mítosz, alapvetően a romantika szülte.

Mikor ment el az áram? Miért ment el? Ennél sokkal-sokkal kevésbé fontos informatikai rendszereknél is agybaj-jellegű túlbiztosítást szoktam előírni, (és le is tesztelni). Gondolom, egy segédbetáp befért az 540M EUR keretbe. Karban volt-e tarva? a hajóüzemeltető nem garasoskodott a karbantartással? A biztonsági felszerelések rendszeres teszt nélkül el szoktak múlni, és a karbantartás meg teszt elég drága. Nem volt az ügyeletes tiszt éppen már 32 órája talpon? Mikor történt az áramszünet? Az ütközés elött, vagy után? Hány ütközés volt? Szekcionált a hajótest, hogy kisebb lék esetén jó eséllyel lehessen bízni az úszóképesség fennmaradásában, vagy nem szekcionált? Ott tuti nem történt az esemény, ahol a fotókon most a hajó van (a szigettől 50 méterre). Merre haladt az áramszünettől a kiürités megkezdéséig eltel 40 percben? Ha egy ekkora bármiben (3200 civil) az ember elrendel egy kiüritést, 2-3 halott mindig lesz, csupán a stresztől és a pániktól.
Mi van akkor, ha két esemény történt, az áramszünetes esemény (mondjuk a generátor/akuumulátor felrobbanásával, mittomén) amitől a hajó az úszóképességét megtartotta, de jelentős károkat szenvedett, és a captain úgy döntött, hogy a bizonytalan, nyílt vizi, éjjel, sötétben történő kiürités helyett szigethez közelebb várakozik, de a manőverben megtörtént a második baleset (a 70 méteres lék)
Tisztában volt a captain, hogy lék van? Lehetett-e becsülni, hogy milyen gyorsan dől a hajó? Mit csinált a captain ez a latt a 40 perc alatt? Ez itt a lényeg, ez.

Bocsánat Tengerész az offtopic témáért.

teddybear01 2012.01.18. 23:41:15

@egeresz: A gond az a hozzászólásoddal, hogy amit eddig hallottam a "kapitány" viselkedéséről az bizony nem csak a szakmai de az emberi alkalmatlanságát is bőven alátámasztja.

Nem vagyok tengerész, sőt nálam szárazföldibb patkány nem sokat tudsz találni, de szerintem egy vezető katasztrófahelyzetben nem menekülhet el elsőként, és milyen viselkedés az, aztán a szárazföldön otthagyja a túlélőket és hogy elmegy taxit fogni magának?

Aztán amikor vészhelyzetet jelent be a zátonyra futás helyett áramszünetet jelent? 22 óra körül futottak zátonyra, a vészhelyzetet bő félóra után jelentette, de a kiürítést csak 22:58-kor rendelte el. Az olasz vám és pénzügy hajóinak felvételei szerint ekkor még minden mentőcsónak a helyén függött.

Viszont itt egy részlet a rádióforgalmazásból, amit a z illetővel az olasz parti őrség illetékes livornói tagja, Gregorio de Falco vitatkozik.
index.hu/kulfold/2012/01/18/megfutamodott_a_concordia_kapitanya/

Szóval ennyi. A védelmedet meg kár rá pazarolnod.

teddybear01 2012.01.18. 23:44:40

@egeresz: Ja és a technika akár milyen jó, nem véd meg az emberi hülyeségtől. Láttam már olyat, hogy például a biztonsági kapcsolókat átkötötte az "okos" kezelő egy sajtológépen, mert "így gyorsabb a munka!"

Aztán most egy kézmozdulattal tud kérni két féldecit és három sört....

Jonathan 2012.01.19. 11:30:30

@teddybear01: Sose ertettem, hogy mire jo egy sajtologep? Miert kell azt a szerencsetlen sajtot tolni? Miert nem guritjak, vagy huzzak? Es akkor miert nincs kolbasztologep? :)

Kis ember 2012.01.20. 17:12:58

@temtom:

ECDIS-nek hívják a rendszert.

Az mondjuk külön érdekel, hogy
1. hogyan kaphatott állítólag 70 méter hosszú léket a hajó? Partközelben ez nekem túlontúl nagy sebességet feltételez
2. Zárva voltak-e a vízzáró ajtók (watertight doors)?
3. Nem volt egy tiszt sem a hídon, aki azt mondta volna a kapitánynak, hogy "hülye vagy, b.meg?" Értem én, hogy régen élet-halál ura volt, de azért azt is tudom, hogy ma már nem az. Rendben, teljesítjük minden parancsát, de az ilyen nyilvánvaló kötelességszegést?
4. Hogy a fenébe lehet valaki kapitány ilyen felelőtlen viselkedéssel? Majdnem 5000 emberért és egymilliárd dollárért felel!

@Jonathan:

A sajtológép nem sajtot tol: újságot ír. :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.01.20. 19:16:56

@Kis ember: Az hogy milyen hosszú a lék a mozgási energiától függ, pontosan olyan hosszú, amennyi út alatt elfogy E=mv2 Ahol E=a mozgási energia, v=a vebesség, m=a hajó tömege. És bár a sebesség az négyzetesen számít, de a tömeg az meg baromi nagy. Tehát egy ekkora hajó lassan is nagy lukat tud szakítani a fenekén ha beakad agy sziklába. Annakidején az M/S Ady összeütközött valahol északon egy hajóval. A részletekre már nem emlékszem, de láttam a képeket amik utána készültek. Az ütközés a hajóorrtól nem messze történt, a hajók olyan 12 óra-2 óra irányban találkoztak, gondolom látszott, hogy ütközni fognak, tehát mindkét hajón megtettek mindent a sebesség csökkentése érdekében. Az Ady jobb oldalán a 18mm vastag lemez pontosan úgy kunkorodott vissza mint amikor a konzervdoboz tetejét feltekerik. A kettes raktár közepéig bement a másik hajó orra, az volt a szerencse, hogy az egész a vízvonal felett zajlott le.

teddybear01 2012.01.20. 20:21:28

@A Tengerész: Én is láttam ilyet, de a Dunán.

Gyakorlaton volt kint a flottillától az AM21 lajstromjelű aknamentesítő hajó, amikor egy éjszaka a Jégtörő VII. oldalba találta. Vágott egy háromszög alakú lyukat a gépház oldalába, de a hajó itt sem süllyedt el. Később hónapokig volt az AM21 az újpesti hajógyárban, de megjavították.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.01.20. 21:25:01

@teddybear01: AM 21 "Százhalombatta". Jugoszláv építésű aknásznaszád. Most UFO-hajóvá alakítva a Legenda nevű cég városnéző hajója Delfin I, vagy Delfin II néven. www.legenda.hu/legenda/legenda.head.page?nodeid=29

Kis ember 2012.01.20. 22:56:05

@A Tengerész:

Értem én, de éppen ezért megy - legalábbis a mi hajónk - baromi lassan alacsony vízállásnál. Pedig olyan ismert kikötőkbe megy, ahol hetente kétszer megfordul, tehát már a ráják is előre köszönnek, tudják, hogy jövünk.
Nem hinném, hogy Port Canaveralt 7-8 csomónál gyorsabban hagynánk el.

Ha tudod, vedd fel légyszíves a beszálgetést, ha hazamegyek, meghallgatom. Illetve, ha feltöltöd egy megosztószerverre, akkor letöltöm.

Jó, ha az ember ilyen szép dolgokról is hall otthonról.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.01.20. 23:51:05

@Kis ember: Felvenni nem tudom, ilyenek meg, hogy megosztószerver az nekem nem megy sajnos. De a Klubrádió honlapján elvileg van valami archivum.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2012.01.21. 11:51:34

A Klubrádió műsora: www.klubradio.hu/klubmp3/klub20120121-095858.mp3
(6:10 másodpercnél kezdődik, maga a beszélgetés 7:49-től)

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2012.01.21. 12:10:05

Sajnos a következő archiumba is átnyúlik 56másodperc!:( (hogy a fenébe vágják ezek az anyagot?) Azaz azt is le kell majd tölteni, aztán lehet vágni az anyagot! (az első archívumban a 16:26-tól 18:33-ig reklám van...)
süti beállítások módosítása