Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Szerda.

2011.10.19. 20:20 :: A Tengerész

 Nem tetszett a hajó ahol állt. Tegnap óta legalább két métert ment közelebb a parthoz, ahogy a horgonyok beszántottak az iszapba és fene tudja vége e a dolognak. Most ugyan volt másfél méter víz alatta hátul, de ha télen leengedik 80 centimétert ahogy tavaly is, akkor fölül, ráadásul pont a kormányra és a hajócsavarra. Nem jó az ilyet kockáztatni. Lehetne persze ráhúzogatni a horgonyokra, de miután lánc és kötél van bőven, jobbnak láttam, ha inkább kijjebb rakom a horgonyokat a mederbe, még vagy 20 méterrel beljebb a  jelenlegi helyüktől. Szóval a tegnap nagy fáradsággal lerakott "macskákat", kirakott köteleket felszedtük, átraktuk, kiengedtük, most úgy 10 méterrel messzebb van a hajó a parttól. Ha engednek a horgonyok ráhúzok és tartom ezt a pozíciót és megvan az a nyugodt érzésem, ami korábban hiányzott.  Tíz- tizenkétszeres vízmélységű  lánc két horgony, azért mégiscsak "valami". Kölcsönkértem a sólyán dolgozó fiúktól a ritkán használt tutajukat, az csak 10 centit áll ki a vízből, így remekül alkalmas csónakkiszállónak. A gumicsónakkal odavontattam a parthoz és kikötöttem, így van mire kiszállni, nem kell a csalánosba kimászni a kövek közé. (Tegnap amikor először kieveztem, nem volt más választásom, mint a csalánba kapaszkodva kimászni a partra.) A tutaj vasból van, így a kövek nem számítanak, nem úgy mint a gumicsónaknak. Szóval ez is egy fárasztó nap volt, de rengeteget könnyített a dogon, hogy "J" ma itt volt hogy segítsen, szegény jól elfáradt a kötélhúzogatásban, merthogy a nap végére a szél is feltámadt, ami alattomosan ellendolgozott némely erőfeszítéseinknek.

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr93315894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

abraxas 2011.10.20. 06:37:26

Ezek szerint már csak csónakkal lehet benneteket látogatni? Ez leszükíti a kört :o)

egeresz 2011.10.20. 10:33:17

Kedves Tengerész, hány horgonyod van, és milyenek azok?
És miért tároltál egy horgonyt a mederben hosszú ideig?

nem értem én ezeket.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.20. 10:40:55

@abraxas: Hehe. Meg az látogathat aki felhív a partról és meggyőz róla, hogy érdemes kimennem érte csónakkal a hajóról. Mondjuk üveg (fél)édes vörösbort, pálinkát, lobogtat a kezében. (vagy dinghi szabásmintát....)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.20. 10:50:30

@egeresz: Amit olyan nagy erővel kerestünk az egy 20 kilós Danforth 30 méter lánccal, plusz kötéllel. Az azért volt kint állandóra, mert ezeket a pontonokat, amikre kötve vagyunk (most sajnos csak voltunk) hozzák, viszik, ahogy megjavítják őket. Tehát időről időre el kellett kötni, kiállni a mederbe horgonyra, hogy ne legyünk a Mahart hajók útjába amikor mozgatják a nagy vasakat. Aztán amikor elmentek és nyugi volt, horgony fel és visszaállás az éppen aktuális pontonra. Namármost ez elég macerás, utálok horgonyt húzgálni, ezért otthagytam a mederben kibólyázva. Ha mozogni kellett csak ráálltam a hajóval, majd utána vissza. Még gép se kellett hozzá, csak odacsónakáztam egy kötéllel és odahúztam a hajót. Most ez a "megtalált" horgony van kint elől balra láncon plusz 20-as kötélen, jobbra meg egy 20 kilós Bruce láncon. Hátul a partra megy egy 20-as kötél, plusz egy kb 18-as drótkötél. (ez utóbbi persze teljesen túlzás, de ezzel volt a ponton kikötve, így felhasználtam) A hátsó darukar és a parti nyárfa közé átfeszítettem még egy 10-es kötelet és arra kötöttem rá a parti áram kábelét.

laszló 2011.10.20. 11:32:28

@A Tengerész: Miért nem vágatod ki,öntapadós fóliából,valamelyik nyomdában??Igaz kell rá még egy fólia,hogy mérettartó legyen,de így is 400-500Ft be kerül négyzetmétere.Már régóta nem vesződöm 1/1 es rajzolással.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.20. 14:59:40

@laszló: ??? Micsodát? Mármint, hogy mit kéne kivágatnom?

laszló 2011.10.20. 18:26:59

@A Tengerész: Bocs..Délelőtt csak kapkodtam.Szóval,1/10 ben megrajzolom a csónakot-kenut,kiterítem a palánkot,a merevítéseket,üléseket és beméretezem.Mivel a sz géphez nem sokat értek.Egy ismerősöm valami egyszerű(számára) grafikus rajzprogrammal megrajzolja.Elküldöm a nyomdába s ők 1/1ben kivágják a szabásmintát öntapadós fóliából.48cm szélesben végtelen hosszban tudnak szabni.Csak ráragasztom a rlemezre ,a papír megmarad.Már egy ideje térgörbe bútornál is használom.

abraxas 2011.10.20. 18:28:55

No, mi pont fordítva nyomjuk :o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.20. 20:45:37

@laszló: Na ezt nem tudom. Mármint kiteríteni a palánkot. Merthogy ez a pram 9 palánkból áll, tehát elég bonyolult térgörbe minden illesztési vonal (kim). Nem tudom a még technikumban tanult szerkesztési módszerekkel síkba teríteni. de abraxasnak van rá programja én kitaláltam a fő méreteket, amikből ő kidolgoz egy szabástervet. Ez az öntapadós szabásminta nagyon izgalmas. Azt mondod, hogy az enyhén szálkás, erezett rétegelt furnérlemezre rendesen rátapad? Idáig csak egészen sima (üveg, műanyag, autókarosszéria)felületekre láttam ragasztani ilyet. Vajon a nyomda képes egy olyan rajzot készíteni és az alapján kivágni a tapétát, aminél a görbe vonalak koordinátái vannak megadva bizonyos távolságonként? Szóval milyen inputot kér a nyomda? Merthogy én a hagyományos módon gondolkodtam, kiszerkesztem a pontokat az anyagra és hajlékony "svunglécekkel", ahogy 100 éve is csinálták a rajzpadláson összekötöm a pontokat és kivágom dekopír fűrésszel a palánkokat.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.20. 20:56:35

@laszló: Ja és nem tévedtél egy nullát az árban? mertogy pl itt www.tstudio.hu/foliaarlista.html nem éppen 4-500Ft/m2

laszló 2011.10.20. 22:53:07

@A Tengerész: Pontosan ahogyan írtad.Rátapad még a gyalulatlan faanyagra is.De isten őriz ilyen drága fóliát használni,megteszi az öntapadós papír(fólia)is,300Ft volt a múltkor.Plusz kell rá egy színtelen merevítő fólia,hogy ne nyúljon méretpontos maradjon.Ahol vágatni szoktam reklámokkal foglalkoznak(többek között,úgy hogy dekorosok biztosan tudnak segíteni.

laszló 2011.10.20. 23:03:31

@A Tengerész: Ja...Én 1/10 ben rajzolok ezt rajzolja át az ismerősöm,tömörítve megy át a nyomdába...nem szokott gond lenni

abraxas 2011.10.21. 06:40:57

Az a gond, hogy az én ingyenes szoftvereim pont a kimeneti ágat korlátozzák, így nem tudok mérethelyes vektorgrafikus állományt produkálni, amit egy nyomda megeszik :o(
Egy sima képfile-t nem tudnak mm pontosan kinyomtatni :o(
Arra még nem jöttem rá, hogy csináljak egy kósza BMP-ből efféle állományt :o/
süti beállítások módosítása