Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Vasárnap.

2011.09.25. 21:05 :: A Tengerész

 Kész mind a négy daruszár a csörlőkkel. Lefestve száradnak a pontonon. Alaposan kihasználtam a csodaszép időt, a festést már fejlámpánál fejeztem be mert rámsötétedett. Gyorsan rövidülnek a napok, sajnos itt a nyakunkon a tél, mindjárt fűteni kell. Kicsit bekavart, hogy vizet is kellett tölteni a hajóba, mert kifogytunk, a slaug kiteregetése meg feltekerése mindig utálatos feladat, ezért is csúsztam meg a melóval. Mindjárt itt a téli időszámítás, akkor még hamarabb fog sötétedni. Viszont úgy tűnik lesz helyem mégis a lakatos csarnokban csónakot építeni, novemberben kezdem. Ilyen lesz. http://www.duckworksbbs.com/plans/sf/dinghies/gp/redshank/index.htm Annyival lesz nehezebb megcsinálni, hogy ezt gyári kittben árulják, csak össze kell rakni, nekem viszont ki kell találni a szabásmintát. Kaptam számítógépes koppintást a palánkok szabásmintájára korábban abraxastól, majd meglátom menet közben, hogy mennyire működik.

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr23256171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.09.25. 22:48:54

Látom, mindenképpen a klasszikushoz vonzódsz! Persze az Amapola dingy-jeként (vagy Tender? vagy csak simán Mentőcsónak?:) vagy inkább Boci? ) elég rosszul is mutatna egy "modern" csónak!
Már alig várom,hogy ennek az építéséről is beszámolj!

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.09.26. 15:12:39

Végül hogy alakult a horgony-gyártási projekt? (amit saját magad akartál gyártani) Vagy már megint figyelmetlen voltam, és lemaradtam valamiről? :( Vagy a pár nappal ezelőtti képen lévő horgony nem egy gyári Bruce, hanem saját gyártmány?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.26. 20:20:20

@sanyi65: Egyelőre nincs megfelelő anyag. Ez egy gyári Bruce valóban, amúgy megfelelő a hajóhoz, de akarok egy nagyobbat, csak elhasználták az anyagot a lakatosok mindenféle korláttalpakhoz, meg csomólemezekhez.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.26. 20:43:56

@sanyi65: Tender, most tanultam ezt a nevet én is, ahogy nézem kifejezetten azt a kis hajócskát hívja így az angol (pontosan mint mi bocinak) ami a nagyobb hajók partraszálló járműve. Ha megnézed a mai blogot ott a linkje is.

abraxas 2011.09.26. 22:29:33

Összehozzuk azt a szabásmintát, csak még fonomítani köll kicsit! :o)

Jonathan 2011.09.27. 09:04:23

Hello Captain!
A boci epitesehez talan hasznos link Rotorman naplojanak egy reszlete. (Esetleg meg a szabasminta is megvan neki...(?))
rotorman.hu/index.php?page_name=voyage_log&voyage_name=rtrka2
Udv: Peter

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.27. 10:05:16

@Jonathan: Olvastam, de nem olyat akarok csinálni. Az nekem nagy. Pl nem akarok a rétegelt lemez toldásával vacakolni, be kell férjen a palánk a 2,50-es lapméretbe. Ezért (is, de nem főleg)lesz kicsi a boci. Szóval az a fajta "babakocsi" lesz amit a tegnapi blogba belinkeltem, csak nem klasszikus fa klinker, hanem mint írtam plywood. (az ukrán nyír főzésálló rétegelt lemez az Erdérttől)És nagyjából eldöntöttem, hogy nem a Redbarn féle stitch & glue építési mód lesz, hanem építőbordákra rakom. Csak azt nem tudom még, hogy elég vastag e a 4mm-es, vagy legyen erősebb, de nehezebb 6-os.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.09.27. 12:03:10

@A Tengerész: Építettem egy csónakocskát is (Blondie 8), az alig valamivel hosszabb, mint a Te általad választott 7 lábas. Ezt 6mm-es lemezből csináltam, és jó, mert még így sem túlzottan merev! Állítólag a 4mm-es csak akkor jó, ha kívülről üvegszálazod, és kivül-belül epoxizod! (ÚÚÚtálom az üvegszálazást!!!!)
Igaz, kicsit nehezebb lesz a 6mm-es lemezzel, de akinek van mindenféle szuper daruja... :))

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.27. 13:22:42

@sanyi65: Arra gondoltam, hogy a 4mm-est kívül-belül lelaminálom igazi epoxival (nem poliészterrel, mint amit neked adtak el epoxi helyett). De ha a 6mm-es mellett döntök azt csak kívülről. Amúgy a 4mm-es se lehet igazán gyenge, mert (különös tekintettel arra, hogy klinkert akarok csinálni)a Redbarn www.youtube.com/watch?v=Bd1n6oLO21ssorozatot végignézve ő is 4mm-esből csinálta az egyik hajóját ami ráadásul még hosszabb is volt, mert toldotta a lemezeket (azon magyarázta az ujjszerűen egymásba fésült toldási módot), tehát biztos, hogy 2,50-nél hosszabb volt. Viszont belülről laminálva a 4mm-es se lesz sokkal könnyebb, mintha az egészet 6-osból csinálom.

abraxas 2011.09.27. 20:07:34

A rétegelt lemez konstrukciókat minden esetben laminálni kell kívülröl, és az illesztéseknél belül is. Tengerre én 6-osnál nem mennék lejjebb. Ilyen kis méretben pár kiló a difi, viszont sokkal stabilabb. Kisaranyos palánkjai még csak átlapolva sincsenek, és még nem jött szét.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.27. 22:14:56

@abraxas: És milyen vastagból van? Hatosból?

abraxas 2011.09.28. 06:35:00

Hatos lemezből van. Igazság szerint én hallgattam DD-re, és egzóta lemezt vettem. Kisaranyos kijött 6 táblából, és igaz, hogy a két féle lemez között sokezer pénz volt a különbség, de lényegében a lemez az egész bekerülési költség kerek 20%-a, így nem biztos, hogy pont azon érdemes spórolni. Neked azért nem feltétlenül ajánlgatom az okumét és társait, mert nálad szempont a súly, és az bizony kicsit nehezebbek (persze itt is csak pár kiló a diferencia ;o)
Biatorbágyon vettem amúgy a Finnforest-nél.
Ja és egyetértek az epoxis felvetéseddel. Nagyságrendekkel jobb, és -ismétlem magam- ilyen kis méretben nem oszt nem szoroz az árkülönbözet. Egy Amapola méretű hajónál már más kalkulációnk lenne :o)
süti beállítások módosítása