• A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.

Csütörtök.

2011.03.10. 10:49 :: A Tengerész

Pernahajder felhívta a figyelmemet a tegnapi kommentjében egy postra az építészfórumon. http://epiteszforum.hu/node/18156 Elkezdtem olvasni, de hamar megelégeltem. Viszont nagyon akarom a nyilvános vitát, ezért képes voltam beregisztrálni a fórumra és ezt kommentelni. A dolgot a mai élő műsorba betelefonálva a Papóval is megbeszéltem.

Kedves Bardóczi Sándor! A téma rendkívüli módon érdekel, így bukkantam a postjára. Nem vagyok szakértő, de a jelenlegi tudásom birtokában több tévedést vélek felfedezni már a szöveg első bekezdéseinek elolvasása után is. Mindazonáltal nem akarok vitatkozni, mert sokakkal ellentétben ebben az országban, úgy gondolom, hogy mindenki abba beszéljen leginkább bele, amihez ért, tehát vagy hobbija(ugye ahhoz ért az ember a legjobban), vagy szakmája. Nos ha Ön ilyen szinten érteni vél a Duna dolgához, akkor nyilván ellentétben a dunakörösökkel( akik a médiában csakis és kizárólag vitapartner nélkül, mikrofonállvány típusú szerkesztőknek hajlandók megnyilatkozni), hajlandó a fent kifejtett véleményét a más véleményen lévőkkel egy kultúrált rádióműsorban ütköztetni. A Tilos rádió indított egy ilyen vitaműsort és bizony az első adásban az önnel egy véleményen lévő vitapartner érvei meglehetősen gyenge lábon állóknak bizonyultak Dr Mészáros Csaba, a vízépítő tanszék docensének precíz érveivel szemben.(és nemcsak szakbarbár vízügyi érvekre tessék gondolni, amivel szeretik a vízügyes mérnököket besározni). Nos ha megvan Önben a kurázsi, hogy ne csak a biztonságos háttérből kinyilatkoztasson, hanem végrevalahára az elsők között legyen aki a véleményéért képes ki is állni, akkor a Tilos Rádió ennek teret ad! Kérem keressen meg a vilmosbartyik kukac hotmail.com -on!
A Tengerész

19:15 A tegnapi javuló idő után ma vártam volna a folytatást, de ehelyett alig-alig sütött a nap, sőt a borús égből kevés eső is szemerkélt néha. Próbáltam kint zsizsegni, de lefagyott a fülem, meg a kezem, így szégyenszemre visszakotródtam a vackomba a kályha mellé. Van már esztergakés bőven, a Feri aki a Pityuval a sólyán és környékén a nagy vasakat nyüstöli, is hozott, meg délután elmentem a Rezsőhöz, ő is elhozta a barátjától ami kell. Szóval sokadszor ismétlem, akinek barátai vannak az a leggazdagabb.  Apropos Feri. Amikor tegnap a korlátlábakat vagdosták a "pontonunkról", néztük a kormoránokat. Ő mesélte, hogy amikor a másik munkahelyükön, az Újpesti Öbölben dolgoztak a befagyott Dunán, jött a jégtörő. Szokás szerint vízimadarak sokasága követi a jégtörőt, mert végre hozzáférhetnek a "kambuzához" (kambuza olasz eredetű szó a magyar tengerésznyelvben, éléskamrát jelent). Nos ebben az esetben is sirályok sokasága és néhány kárókatona kezdett el nyüzsögni a szabaddá vált részen. És akkor a kormoránok elkezdtek alábukni és sorba dobálták ki a tenyérnyi halakat a jégre...a sirályoknak! Egészen elképesztőnek találtuk ezt a nagylelkűséget, de amikor "J"-nek meséltem a dolgot, ő, aki nálam sokkal többet tud az állatokról, mert ez a hobbija, megmagyarázta, hogy a Kormoránok alighanem reálpolitikusok. Tudják, ha halat fognak és kiülnek a jégre lenyelni, a sirályok nekik esnek, hogy elszedjék tőlük, hisz nagyon agresszív népség, egymásra is rátámadnak a zsákmányért. Namármost, ha a fogás elejét nekik adják, azzal elvannak, és végre a "melósok" is ehetnek.

19:59 És akkor a magyar tengerjárók. Az első, háború utáni nagyhajók, a Budapest és a Hungária voltak. Bulgáriában, ha jól tudom Várnában épültek és bár a Budapesten voltam vagy 10 hónapot, pontosan nem emlékszem a méreteire, talán olyan 8000 tonnásak voltak. Tehát ezek már semmiféleképpen nem tudtak volna hazaúszni, sem a merülésük, sem a vízvonal feletti magasságuk miatt. Igazi tengerjárók voltak, olyanok amilyeneket a bolgár ipar képes volt előállítani. Én akkor voltam az M/S Budapesten, amikor az testvérhajójával az M/S Hungáriával, valamint a szovjetunióbeli Kherszonban épült két, ha jól emlékszem 13500 tonnás hajóval együtt a Spliethoff nevű holland cégnek fuvarozott nyugateurópa és távolkelet közt. A két szovjet építésű hajó az  Ady és Petőfi közűl a Petőfin kétszer is voltam, hát...mit mondjak, még a bulgároknál is silányabb hajók voltak műszakilag. Viszont kényelmes hajók voltak, a tiszti kabinomban saját fürdőszoba, wc-vel zuhannyal, a hátsó-felső fedélzeten úszómedence, kényelmes szalonok, nem volt rossz hajózni vele. Ezek a hajók mindenfelé jártak, a "nagyvizeken", én sajnos kimaradtam a brazil fuvarokból és nem voltam Japánban se, csak hallgattam a meséket akik arrafelé jártak, de eljutottam velük Thaiföldre, Malayziába, Szingapurba, Indonéziába,a Fülöp szigetekre, Djiboutiba, Ethiopiába, Indiába, Burmába...hirtelenjében nem jut más az eszembe. "Lefelé" általában valami ömlesztett, vagy vegyes ládázott árút, gyakran vasat mindenféle kiszerelésben, szálban, tekercsben, kötegben vittünk, visszafelé meg leggyakrabban trópusi fát, ónt tömbökben, pálmaolajat hordókban hoztunk haza Európába. A "hazai" célkikötő jobbára Amszterdam, Rotterdam, Hamburg volt. A vasat főleg Nagybritanniából, leginkább Skóciából, Welszből vittük. Jártam francia és spanyol kikötőkben is ezekkel a hajókkal. Hát ilyenekre emlékszem. Persze ma már nem olyan nagy dolgok ezek. Ha valaki világot akar látni, fejébe csapja a sapkáját, hóna alá az útlevelét és néhány év alatt megnézheti a világból amire kíváncsi, de megmondom őszintén abban az időben, a teljes bezártságban, (1975) amikor kitöltötte a cég a tengerész-útlevél kérő lapot a nevemre és az érvényesség rovatba az volt írva, hogy "öt világrészre érvényes", hát az aláíráskor alig láttam a rubrikát, mert bepárásodott a szemem.

Nem írtam még a Radnótiról és a Csokonairól. Ezek a lengyelországi Gdiniában épültek, nem voltam rajtuk, nem is ismerem őket, talán 16000 tonna körüliek voltak, a három "kis" lengyellel (Bodrog, Kőrös, Sajó) együtt, melyek Gdanskban épültek a lengyel államadósság fejében kaptuk őket, a kicsiket jobban ismertem, mert az M/S Körösön volt szerencsém az építésen is dolgozni Gdanskban, majd elektrikusként hajóztam vele néhány hónapot. Nem voltak rossz hajók, csak kicsit túlautomatizáltak, ami viszont a silány technika miatt gyakran meghibásodott. Itt a csökkentett létszám miatt én is gépőrséget adtam, napi 12 órát dolgoztam a "nullahat"-os őrségben, ez, a rettenetesen magas zajszintű gépházban elég megerőltető volt. A nullahat az azt jelenti, hogy éjfélkor kezdtem, hatkor leléptem, hétkor reggeli, aztán alvás, fél tizenkettőkor ebéd, 12-től 18 -ig őrség, hétkor ebéd, egy kis alvás és háromnegyed 12-kor ébresztő, mert éjfélkor megint le a bányába.  Plusz ugye az elektrikusnak ha valami elromlik, az örségidőn kívül is dolgoznia kell. Márpedig gyakran romlik el valami. Egy hét után az ember állva is elalszik, mert az étkezések kötött ideje miatt sose lehet négy óránál többet aludni egyfolytában, ez előbb utóbb azt eredményezi, hogy az ember inkább kihagy néhány étkezést, nem véletlen, hogy 60 kiló voltam akkoriban.  Szóval nem csoda, ha amint lehetett kértem a váltásomat. Ha jól emlékszem a Radnóti megkerülte a földet, mert valami olyan fuvart találtak neki, de ez talán ebben az egy esetben fordult csak elő, amúgy ugyanazt a Nyugateurópa-Távolkelet utat járták a Spliethoffal való charterparty keretében, mint a korább említett négy "nagyhajó". Hogy később mi lett velük, fogalmam sincs. Az "én időmben" 23 hajón lengett a magyar lobogó a világtengereken, tudomásom szerint ennél több hajónk sose volt, elsőnek eladták a három öreg hazajárót a Jelics nevű vállalkozónak, ezek úgy emlékszem még egy darabig magyar személyzettel jártak, aztán eladták a norvégokat, közben épültek új hajók Kínában és a Szovjetúnióban, de mielőtt átvettük volna őket, eladták, de erről a Toldy Miki többet tudna mesélni, mert ő ott volt Kínában végig az építésen, aztán a végén mégse lett hajója. Aztán jött a rendszerváltás, előbb adóokokból az összes hajót egy offshore cégbe vitték, de ehhez előbb magántulajdonba kellett kerülniük, erről rengeteg történet kering, de én akkor már régesrég szállodás voltam és nem érzem magam ebben a "pupamesében" illetékesnek. A Mahartnak hatalmas ingatlanvagyona is volt, na az is elolvadt, mint a májusi hó. Ilyen ütött-kopott-hirpedt-horpadt pontonok még látszanak az egykori gazdagságból, mint amire pillanatnyilag kötve vagyunk, csakhogy egy könnyed átkötéssel visszakanyarodjak a mához. Jóccakát!

Sün77 2011.03.10. 21:36:38

Sok eladott, eltékozolt, szétlopkodott, lebontott, vagy szétrohadt hajó között akad azért néhány Unicum. Volt szerencsém a tavalyi évben hajózni, sőt "gépet csinálni" az Inota vontatóhajón, ami magán kézbe került, így elkerülve a lángvágót. Ez az Ő esetében szó szerint is érthető lehet a két darab 6 hengeres Láng főgépével. A hajót nem csak üzemképes állapotba hozta a műkedvelő tulajdonos, hanem hazai vizeken munkára is fogta.
Sopron, Tatabánya és az Inota. Nekem Ők "a hajók" a Dunán. Igazi magyar élő ipari műemlékek. www.youtube.com/watch?v=6AcQt1JFHa0
Sün

harpi4 2011.03.11. 07:22:30

Tisztelt kommentezők. Mivel azt tapasztaltam, hogy rejtőileg jártasak vagytok, feltennék néhány kvíz kérdést.
1. "Az életünk olyan akár egy nyári ruha mellénye: rövid és céltalan" (Melyik könyvből van? Ez ellenőrző kérdés, mert tudom a választ)
2. "Micsoda marhaság. Micsoda marhaság." Ismételgette zavarában Piszkos Fred. (Melyik könyvből van? Ez is ellenőrzuő kérdés.)
3. "Az idő vasfoga elrepült felettünk." (Ez nem ellenőrző kérdés, mert én is csak az idézetre emlékszem, de, hogy melyik könyvében szerepel arra már nem.)
A helyes megfeljtők között értékes nyereménytárgyakat NEM sorsolunk ki, csak a virtuális babérkoszorút helyezzük a krumplifőzelékébe.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.11. 07:37:24

@harpi4: Nos kettővel megpróbálkozom. Gondolom ha meggoogliznám a harmadikat is megtalálnám, de az nem lenne sportszrű, manapság már könnyű okosnak lenni, ha az embernek a hóna alatt ott van az internet. Szóval az első az a láthatatlan légióból van, ahol egy szereplő akinek a nevére már nem emlékszem, de szabó a szakmája és minden hasonlatot onnan vesz, mondja a végén a könyvnek, amikor valamennyi szereplő levonja a tanulságot. A másodikat Freddy bátyánk az elveszett cirkálóban motyogja amikor a hősiességükért kitüntetik őket a könyv végén. Aztán azt is mondja és gyakran szoktam plagizálni a jelenlegi életünkről, sekélyes harcainkról amikor szólok, hogy "...majd filmet csinálnak rólunk, az emberek beülnek csinos hölgyismerőseikkel a moziba és azt mondják a film után, hogy micsoda marhaság..". A harmadikat én se tudom.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.11. 07:43:28

DeakkormostBandikám én is felteszem a kérdést! Hány és milyen nemzet képviselői foglaltak helyet az asztalnál a Három testőr Afrikában első sorában? Googlizni nem ér!

harpi4 2011.03.11. 08:28:50

@A Tengerész: Összesen négy nemzetiség, mivel a negyedik az orosz hússaláta volt. Amúgy nem szeretek guglizni.
A válaszok: 1. nem nyert. 2. csak félig nyert, mert nem a kitüntetés alkalmából, hanem a Rozsdás és a Kölyök esküvőjén motyogta.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.11. 08:38:42

@harpi4: Akkormegaszőkeciklon. Amúgy én mindent googlizok, mert bámulatos, de itt persze nem használtam, mint a válsz is mutatja.

Advocatus Diaboli 2011.03.11. 12:17:43

Az első idézet (Az élet olyan, mint a nyári ruha mellénye: rövid és céltalan.) Brannisford szabómester szájából hangzik el A szőke ciklon zárójelenetében. Azt hiszem, ez a könyv zárómondata. A másik kettőre szégyen-szemre nem emlékszem.

harpi4 2011.03.11. 16:39:34

@Advocatus Diaboli: Tied a dicsőség! Az első idézetnek még a helye is pontos. A Tengerészé a második hely, mert a a 2. idézet könyvét kitalálta. Sajnos a 3. idézetet én sem tudommelyik könyvbe tenni, de emlékszem rá.