Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Szerda.

2011.03.09. 19:06 :: A Tengerész

 Reggel arra mentem ki a deckre, hogy a Feriék piszokul sikítózzák a korlátokat a pontonon, tegnap már elkezdték a túloldaliakat levagdosni, most meg a mi oldalunkon közeledtek. Gondolom várták, hogy csak felébredünk a munkazajra, mert azt nem feltételezem róluk, hogy azt is levágták volna amire ki vagyunk kötve. Na "J" még aludt, így egyedül kezdtem a manőverbe, szerencsére olajtenger volt, szinte semmi szél, egy hosszú kötelet kivittem a legszélső pontonra, árpuffereztem a hajó oldalát és eloldva a köteleket áthúztam szép lassan Amapolát a javításra váró, az alacsony víz miatt félig a partnál felült pontonok legkülsőbbikére. Már majdnem ki voltunk kötve, amikor "J" is kitópált a deckre, nagy csodálkozva, hogy jé, hol is vagyunk? A jó kis kikötőnket, amit annak köszönhetünk, hogy a megrendelő nem fizette ki, így elbirtokolta az építő cég, pechünkre eladták úszó kocsmának, amihez új dizájnos korlátok, lámpaoszlopok létesülnek, aztán ha kész és víz is lesz, megy ki valahová a pesti (budai? mondták, de elfelejtettem, amúgy meg tökmindegy, a lényeg, hogy nem lesz hova kikössek) Dunapartra. Ha minden lehetőség kifújt átkötök a Trinexus mögötti lakóhajóra, már megbeszéltem a gazdájával, sőt ő kínálta fel a lehetőséget, csak nem akartam más nyakára menni, de nem lesz más választásom. Mondjuk csak pár hónapról van szó, ha meglesz a hajólevele Amapolának és megindulunk csalinkázni akkor úgyis hol itt, hol ott leszünk. Először is végiglátogatunk és szárazra iszunk  minden ismerős tanyát itt a kisduna mentén (ez persze csak olyan hencegés, egy kolléga a tengeren egyszer úgy becsmérelt, hogy "ahogy te nem iszol az már nem normális"), aztán kerülgetni kezdjük a Csepel szigetet, esetleg messzebbre is megyünk. Ez az idei program. Jövőre megpróbáljuk ugyanezt külföldön. 

Manőver után egy rakás dologba kezdtem egyszerre. Elhoztam a lakatosműhelyből a tegnap megrendelt, leszabott rozsdamentes lemez csíkokat, utánajártam, hogy a hét végén bejussak a műhelybe ahol az eszterga van, megkerestem a rapid esztergakésemet ami kerekre van köszörülve a csigák kötélvályújának kiesztergálásához, felhívtam a Rezső barátomat, aki a csigatengelyt és a tönkcső perselyeit is esztergálta annakidején, kiszalad az ismerőse műhelybe és hoz nekem kétésfeles leszúrókést, meg oldalazókést, mert ezeknek semmijük sincs már. Rezső könnyen szaladgál, még csak 89 éves, mondtam, hogy én elintézem, ne fáradjon, de azt mondta úgyis menne a haverjához, nem ügy elhozni. Ha minden összejön, lenyomom az összes csigakereket a hétvégén. Amúgy ezek a kerekek egyszer már megvoltak, a Rezső már hat éve megdrehálta őket amikor még állásban voltam, de miután elmentem nyugdíjba, valaki magáévá tette, mielőtt elhoztam volna. Felfűrészeltem és elpakoltam az összes fát, amit korábban idetalicskáztam a partra, még szerencse, hogy pár napi tüzelő bent van a hajón, mert a jelenlegi helyünkre elég sok korláton kell keresztülmászni az egymásrakötött pontonokon. Ez még üres kézzel se könnyű, de teli vödrökkel még nehezebb lesz, ha kifogy a tüzelő ami a hajón van. De hátha egy hét múlva már fűteni se kell! Levágtam a kor csödarabokat, amikből árboc topveretek lesznek, majdnem sötétedésig dolgoztam ma decken a nagy satuban, napközben szép napos idő volt, de késő délutánra azért már fáztam odakint. Délután eljött Gyula a hűtőgépszerelő, mert valahogy meglépett a gáz az élelmiszer hűtőből, sajnos nem lehet tudni hol van a szivárgás, valami nagyon apró lyuk, tömítetlenség lehet, mert hónapok alatt csökkent le a kezdetben kifogástalanul működő hűtőben a hideg, egyelőre rátöltött gázt, aztán most megfigyelés alatt tartjuk, attól függően, hogy hogy fog viselkedni lesznek a további lépések. Ha megint elromlik, szakaszosan fogjuk a rendszert 30Bar nitrogénnel megnyomni, hogy kiderüljön a kompresszor-kondenzátor-kapilláris-elpárologtató kör melyik eleme a beteg.

Volt egy kérdés tegnap, hogy merre jártak a magyar hajók a tengeren, amikor még voltak. Nos a történet messziről indul. Amikor Magyarországot körülmetélték megszűnt az a Fiume (illetve Rijeka lett belőle), ahonnan a magyar hajók az akkor még exportképes magyar ipar termékeit és az akkor még kurrens magyar mezőgazdasági termékeket a külföldi, akár tengerentúli országokba vitték. "Szerencsére" az exportálnivaló is lecsökkent, hisz az ország kétharmad részének elcsatolásával mind a mezőgazdasági, mind az ipari termelés lecsökkent, de azért még mindig akadt szállítanivaló, csak már nem volt hol berakni. Ekkor épült ki a csepeli Szabadkikötő és épültek az első Duna-tengerjáró hajók, így lett Budapest tengeri kikötőként regisztrált város. A hajókat itt rakták meg magyar exportárúval, innen hajóztak a Levantéra, illetve a Földközi Tenger távolabbi vidékeire. Visszafelé amennyire én tudom főleg gyapotot déli gyümölcsöt, esetleg egyéb "gyarmatárút" hoztak, meg egyszer Afrikából az állatkertnek zsiráfokat, amik az út alatt a nyitott raktártetőn keresztül bámészkodtak a tengerre. Ezeket az állatokat nyitott vasúti kocsikban hozták aztán Pestre, a gond csak az volt, hogy mi legyen az alagútban, meg a hidak alatt. Végülis mindegyik állat kapott egy pórázt a nyakába és amikor erre szükség volt egy ember lehúzta a fejüket , hogy le ne nyakazzák őket a műtárgyak. Más kapcsolat is volt az állatkerttel, a hazajáró hajók ballaszttankjaiból kiszivattyúzott tengervizet állítólag az állatkerti akváriumokba töltötték. A második világháború után amennyire én tudom a dunatengerhajózás jelentősége még tovább növekedett, a szocializmus építése során állandó volt a valutaínség, tehát a magyar export magyar szállítóeszközök segítségével való célbajuttatása elsőrendű "valutakímélés" volt. Aztán lassan elkopott a magyar exportképes árú, ezzel megszűnt a hazajárás, de megmaradtak a hajók, sőt aki csak tartozott nekünk, az a KGST keretén belül hajóval fizetett. De erről már írtam azt hiszem. Nos az így megnövekedett hajóparknak immáron külföldi ügynökségek szereztek külföldi árút, mikor mit találtak. A Földközin jártak a régi "hazajárók", a "norvégok" (norvég exportból a nyakunkon maradt kisebb hajók) és a végén a "kis" lengyelek (Gdanskban készült, adóssághajók). A kikötők Jugoszláviában Rijeka és  Ploce voltak. Ez utóbbiban a szocialista tábor által gyártott haditechnikát, legfőképpen magyar árút rakodtunk és vittünk a testvéri arab világnak, talán nem köztudott, hogy kézifegyverben, lőszerben komoly exportunk volt és gyanítom van mind a mai napig, amikor ilyet vittünk azt mezőgazdasági gépnek deklarálták a rakományjegyzékben, mert Jugoszlávia, mint el nem kötelezett ország nem támogathatott hadianyagexportot. Az ilyen rakományt mi csak "bőrlyukasztónak" hívtuk. Olaszországban Velence, Trieszt, Szíriában Latakia, Tartus, Egyiptomban Alexandria, a Fekete Tengeren az aldunán Szovjet, Román kikötők, Reni, Izmailia, Galac, Törökországban Isztambul, Izmir, Görögországban Pireus voltak a járatos kikötők, amennyire ennyi év után beugranak az emlkezetembe. De bejártuk az afrikai arab partok valamennyi fontosabb kikötőjét, Marokkó, Tunézia Líbia egyaránt járatos országok voltak, akárcsak Kréta és Ciprus. Én amikor hajóztam, akkor már nagyon rosszban voltunk Izraellel, oda nem jutottam el, de az "öregek" mesélték, hogy korábban Hifa gyakori kikötő volt, ahol minden második ember magyarul beszélt. aztán később ugye a szocialista tábor egyértelműen az arab oldalra helyezkedett, velük kereskedtünk, ami nagy hiba volt, minden magyar tengerész megmondta volna ha megkérdezik, hogy az arabok maximum teveszarral fognak fizetni a magyar exportért, a balatonfüredi hajógyár sorozatban gyártott folyami árúszállító önjáróit magam is láttak Alexandriában valami iszonyatosan lepukkant állapotban, szerintem azóta se fizettek érte egy fityinget se, de hát ezt annakidején leírták testvéru segítségként. Mára zárónak egy apró, történet, mert már fáradt vagyok. Ugye említettem hogy a zsidókkal rosszban voltunk hivatalosan. Na ez alighanem nem vonatkozott a fegyverbizniszre. Plocén egy vasúti szerelvényből rakodott magyar tüzérségi lőszert és fegyvereket két hajó egymás mögé kötve szorosan a partfalnál. A szerelvény elejéről raktak egy magyar hajót, a végéről egy izraeli hajót. A magyar hajó farán (a pupán) ücsörgő matrózt a felette tornyosuló izraeli hajó orráról megszólítja magyarul egy izraeli matróz:

-Hova viszitek a fegyvereket?

-Az araboknak....-ba! (megnem mondom akkor épen melyiknek melyik kikötőbe vitték, de lényegtelen, vittük mindnek) És tí?

-Visszük haza Izraelbe!

Holnap folytatom... vagy máskor. Jóccakát!

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr482725770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

beho 2011.03.09. 21:29:23

egyébként is szeretnék ott lenni a tavasz-köszöntő bográcsozáson, de ha a 89 éves Rezső bátyánk eljönne, szivesen sofíroznám őt. Beszéld meg vele. (hozom-viszem örömmel)

pernahajder Campbell 2011.03.09. 23:34:28

Na akkor indul végre az ipar...

Különben volna egy igazán piszlicsáré problémám a bloggal: amikor választ kapok valahol egy kommentemre, erről email értesítést kapok. Ilyenkor a tárgy nagyjából így néz ki:

[Hajók, gépek, tenger] Válasz érkezett a "A mai helyzetről írt cikkem az "E

Vagyis egy szögletes zárójelben ott a blog neve (vagy ami abból kifér), majd az, hogy melyik posztra írt kommentre kaptam választ.
Az innen érkező válaszok esetén ez ilyen:

[Miért] Válasz érkezett a "Kedd." című bejegyzéshez fűzött kommentedre

Na most az a kérdés, hogy miért "miért"? Miért nem "Hajónapló"? Nem írtál valamit rossz helyre, Vili bácsi?

Egyébként itt egy újabb zöld próféta, ha még nem unja a tisztelt társaság: epiteszforum.hu/node/18156
Nem egy ostoba ember a koma egyébként, csak a fent és lent fogalmával nincs tisztában: azt hiszi, a Szerbiai kavicskotrások fogják nálunk csökkenteni a vízszintet, meg hasonlók.

harpi4 2011.03.10. 07:18:19

@JoeHorseDick: Nem akarok okoskodni, de a Vili egy valamiről nem számolt be. Amikor kezdtek belépni a nagyobb hajóink, kiszabadultunk a Földközi-tengerről. Volt járat Törökországból Dél-Amerikába, Észak-Európába, Nuxgateurópába, Közép-Keletre, és a Távol-Keletre. 67 és 75 között mindezt Afrika megkerülésével, a lezárt Szuezi -csatorna miatt. Érdekességek: 67-ben a Székesfehérvár hazajáró lent rekedt a Vörös-tengeren, így később Afrikát megkerülve jött haza. A másik, a II. VH. után az első magyar hajó, amely megkerülte a földet, a Radnóti volt, a 70-es évek legvégén. A fúrók egymásba törtek a "Fúrótornyban" hogy rákerülhessenek, és még a deckboynak is csak óriási protekcióval lett helye.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.10. 09:31:38

@beho: Megemlítem majd neki. Bár kicsi az esély rá, mert neki percre beosztott napirendje van. Ha kisbalták potyognak az égből, akkor is hajnalban kel, délelőtt melózik, szaladgál, vásárol, ügyintéz, 12:00-kor ebédel, utána alszik és délután megint fuserál valamit, vagy pihen. Namármost ez az ökörsütés gondolom olyan délelőttől későestig lenne, nem tudom mennyire lenne hajlandó programot változtatni, de megkérdezem. Ha hajlik rá én elintézem a fuvarozást.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.10. 09:40:27

@pernahajder Campbell: "Na most az a kérdés, hogy miért "miért"? Miért nem "Hajónapló"? Nem írtál valamit rossz helyre, Vili bácsi?"

Húúúú lehet...de lövésem sincs mit és hova és mikor. Kicsit körbenézem a kásahegyet amihez csak egy pici mokkáskanalam van, de nem igérem, hogy a miértből azért lesz...
Ezt az "epiteszt" mindjárt megnézem, de előtte megmérem a vérnyomásom.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.10. 09:46:42

@harpi4: Sokmindenről nem számoltam be, azért írtam a végére, hogy majd folytatom, mert tegnap csak a kishajókról regéltem, majd jönnek még a nagyobbak, a hosszújáratok. De szívesen veszem ha más is ír róla aki tud dolgokról, mert én csak 5 évet nyomtam le a tengeren, de vagytok páran akik ennek a többszörösét, nyilván többet is tudtok.

Mihalik Péter 2011.03.10. 10:44:32

@A Tengerész: Vili Bá! Ha Ráckeve felé vetődnétek a Csepel Sziget kerülések során, feltétlenül jelezd...pár kilométerre hozzátok csapódnék mintegy "szervízhajó"..meg fotóznék is ha lehet menet közben. A vizet, a medret, az összes parti kocsmát ismerem mint a tenyeremet...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.10. 11:59:00

@Mihalik Péter: Ó hát Ráckeve az kitüntetett szerepet fog kapni! Hosszabb ideig is ott leszünk terveim szerint. De mindenről pontosan írni fogok a blogban, szóval ez egy nagy nyilvánosság előtt folyó akció lesz, ahogy az egész életünk is az lassacskán ennek a blognak a révén.

Mihalik Péter 2011.03.10. 12:05:28

@A Tengerész: Ennek örülök...nálam a kikötés, áram és ivóvíz biztosítva van Nektek, természetesen egyebekkel együtt.De ahogy írod, hogy ez egy "nagy nyilvánosság előtt folyó akció lesz" már előre látom, ahogy a Hozzátok csapódó hajók vonulnak a Kis-Dunán... izgalmasan várom már!

JoeHorseDick · http://kifordultvilag.blog.hu 2011.03.10. 12:28:23

@A Tengerész: én kérdeztelek kedden, hogy merre járt a flotta...:)

@harpi4: nem semmi! Afrika-körülhajózásban biztos voltam. Az még érdekelne, hogy a nem túl baráti Dél-Amerikában mit kerestek a hajók. Kubai biznisznek viszont tuti kellett lennie, gondolom :)
A Radnótiról és a körbekerülésről lehet bármi többet olvasni valahol? Annyit találtam róla, hogy "2004. májusában szétbontva Indiában." :(

harpi4 2011.03.10. 13:37:54

@JoeHorseDick: Ekkoriban már régen nem magyar árukat szállítotunk, hanem bármit, amit külföldön a bérelt ügynükségek fel tudtak hajtani. Így hát nem a "baráti" jelleg dominált a fuvaroknál, hanem a biznisz. Kubában akkoriban a legjobb tudomásom szerint egyszer vagy kétszer fordult meg magyar hajó, az egyik az Ady volt és nádcukrot hozott Koperi átrakással Magyarországnak. Mocsok egy rakomány volt. A Radnótiról talán a régi hajónaplójában lehetne olvasni, az viszont igen száraz, csupa adathalmaz olvasmány, és nem is biztos, hogy fellelhető. Erről talán a Hajózási Felügyeleten, Dr. Sláth János tengerészkapitány tudna felvilágosítást adni.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.10. 13:46:29

@JoeHorseDick: Ja! Ne haragudj, de kommentek, Emailek, már nem tudom kinek mit válaszoltam és hogy mire. Szóval lesz folytatás,csak hozzá kell fogjak, a nagyhajók, általam ismert, történetéhez. Merthogy ahány tengerész annyi történet. De.Amennyire én tudom, merthogy amikor én hajóztam éppen befuccsolt a délamerikai járat, Kubában soha nem volt magyar hajó. Braziliában voltak sokan az előttem hajózókból, akikkel még együtt dolgoztam. Ugyanis ekkor már, ahogy már írtam is, magyar árú alig akadt a magyar hajókon, külföldi ügynökségek szervezték a szállítást, azt és oda ahova éppen akadt. Sőt konkrétan láttam magyar feliratú, tán MÁV konténert idegen lobogó alatt szállítani.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.10. 13:55:51

Hehe! Ahogy elnyomtam a választ Joenak látom ám, hogy közbe befutott a Bandié is. Nagyon egyszerre irkálunk Bandikám! Na lám azt is rosszul tudtam ezek szerint, hogy Kubában nem jártunk. Mondom! Ahány tengerész, annyi történet! Példa: A tengerész hazamegy a falujába és mesél csodákat, patyolattiszta utcákról Afrikában, csodaszép maláj lányokról, akik pénzt fizetnek azért, hogy egy bibircsókos orrú magyar marinájó magáévá tegye őket, aranyékszerekről, amiket a magyar ár tizedéért hajlandó a derék arab kereskedő odaadni. De egyszercsak megemlíti, hogy látott repülőhalakat. Na erre felhördül a szomszédság! " Ne ez már nem létezik! Meséltél mindenfélét, azokat elhisszük, de hogy a hal repül! Menj te a ....!!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.10. 13:59:35

@harpi4: Ha még ott van a Schláth Jancsi! Merthogy azt hallottam, hogy már rég nincsen.

harpi4 2011.03.10. 14:58:05

@A Tengerész: Na akkor jöjjön az alap marinájó kérdés, beillene még a Vágó féle műsorba is. Miben kell tartani a repülőhalat? Kalitkában vagy akváriumban?

temtom 2011.03.10. 20:45:51

A repülőhalas sztori másképpen:

Itthon csajozik a két tengerész, szédítik a lányokat a bárpultnál:
-Azt tudjátok, hogy a Vörös tenger onnan kapta a nevét, mert a környző sivatag homokja nem sárga, hanem vöröses színű, és a tengert pirosra festi. - Na ezt még úgy-ahogy elhitték a nők.
-És képzeljétek, az Indiai Óceánon annyi a repülőhal, hogy lepkehálóval fogtuk őket a fedélzeten. Ezt is elhítték.
De amikor az egyik megkérdezte, hogy miből épülnek ezek a nagy tengerjárók, és azt a választ kapták, hogy vasból, akkor csúnya káromkodások közepette összeszedtek sálat-retikült, és sértődötten távoztak, őket ne nézze hülyének senki. :)
süti beállítások módosítása