• A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.

Hétfő.

2011.03.07. 19:54 :: A Tengerész

Reggel hétkor már tüsténkedtem. A csarnoképület mellett valamikor régesrég fa állványokon nagy dunai alumínium ladikok tárolódtak, olyanok, amiket úttörő koromban őrsi csónaknak hívtunk, aztán először a ladikok fogytak el a Vízügy leépítése során, most meg  tereprendezés van, a fiúk láncfűrésszel felkaszabolták a jórészt korhadás támadta vörösfenyő állványzatot. Na ilyenkor jövök én és megkímélem őket az anyag további kezelésétől, merthogy "MP"-től kaptam egy csomó tölgytuskót, de begyújtani, a tüzet beindítani csak a puhafa az igazi. Így reggel megbeszéltem a dolgot a "KJ"-val a térmesterrel, mert azért amit nem adnak nekem ahhoz én nem nyúlok, és szépen eltalicskáztam egy jó adagot, ezzel erre a maradék télre egész biztosan megoldódik a begyújtás .  Csak ezután reggeliztem, majd elautóztam a Furtenbacher Tónihoz. Ő a Furtinox nevű cég, mely régesrégen gyártja a hajóvereteket, Tónival ismerjük egymást néhány évtizede. Valamikor nagyon régen, amikor a gyerekeink még aprócskák voltak, minden évben volt "családi túra", amikor összevissza vitorláztunk a Balatonon 6-10 hajóval és a gyerekeink együtt bandáztak a kikötőkben. Bár vagy hat éve nem találkoztunk,  amikor tegnap felhívtam azért bíztam benne, hogy nem felejtett el. Kaptam tőle 6-os és 8-as saválló anyagot a csigák tengelyéhez, meg kicsit elbeszélgettünk.  Na miközben ott időzök, beállít a Sopi (Soponyai Géza, na ő aztán igazi hajóépítő, nem olyan amatőr gyalogkakukk mint én), hát megmondom őszintén arra nem igazán számítottam, hogy felismer, nem is tudom tizenvalahány éve ha találkoztunk és akkor is inkább csak valami versenyen futólag, de vigyorogva üdvözölt (mondjuk ez egyedül kevés, ő az egyik legbarátságosabb ember akivel valaha találkoztam, elképzelni nem tudom másképpen, csak füligérő szájjal, viszont a nevemen szólított, tehát valóban nem felejtett el), megmondom őszintén jólesett, hogy dacára annak, hogy immáron több mint 10 éve kikoptam a balatoni vitorlázásból, még emlékeznek rám, legalábbis akik számítanak! Visszafelé bevásároltam a Tescoban amiket "J" felírt a papírra és mindent behurcoltam a hajóra. Ezzel el is telt a délelőtt. Délután felfűrészeltem a fa egy részét és behordtam a hajóra.

A vidám történeteket egyelőre  a Charlie bácsi kihajózik cíművel zárom. Ugye kihajózás azt jelentette, hogy a tengerész amikor már sok időt, gyakran egy évnél is többet töltött egy hajón, leváltották és hazautazott a cég költségén, hogy letöltse a közben felhalmozódott szabadságát és a folyamatos munkával töltött szombat-vasárnapokat. Ez volt a kihajózás. Aztán ha leteltek a napok, ő váltott valakit, amikor az kihajózott. Persze a legritkább volt, hogy pontosan akkor volt az behajózás amikor éppen letelt az idő, így rendszerint mínusz, vagy plusz napokkal szálltunk be egy hajóra, ahogy éppen hely volt, de se a plusz, se a mínusz nem veszett el, a számolás folytatódott.  De én is folytatom.  Ezt a történetet is a "T M" írta meg.

Némi magyarázattal kezdem, nem minden olvasó van-volt otthon a "néhai" magyar tengerhajózás berkeiben. A hazaérkezőknek le kellett adniuk az ilyen-olyan papírjaikat, a vezetőket beinvitálták némi kérdezgetésre, nem egyszer letolásra. A fogadó főnök a beosztástól volt függő, a parancsnokokat az igazgató interjúvolta meg, amennyiben nem a kerületi pártbizottságon volt éppen sürgős dolga cégügyileg.

Charlie bácsi is kihajózott és a formaságokat elintézve megjelent az "igazgatói szentélyben". Miután a hivatali részen túlestek, kötetlenebb beszélgetés során az akkori igazgatónk - nem tudom mi van vele, rég hallottam róla - rákérdezett az öregúr permanens vesszőparipájára, a hiányos navigációs segédeszközök dolgára. (Emlékezünk ugye, a radar ügyre! Volt más is!) Érvek és ellenérvek hangzottak el, a végén Suszi, a diri, hogy elüsse tréfával a kilátástalan ügyet - akkor sem nagyon akadt pénz az ilyen beruházásokra, főleg nem deviza - megjegyezte Charlie bácsinak:

-Ha ennyire műszerfüggő vagy, akkor innen, Csepelről hogyan fogsz hazatalálni?

-Mi sem egyszerűbb - szólt a felelet - megvannak a "fix" pontjaim.

És elkezdte sorolni a hazaút meglátogatandó kocsmahivatalainak a - számát!!! (Fiatalabbak kedvéért: a gengszterváltás előtt ezek a helyek az "ilyen-olyan számú italbolt" cégtáblával rendelkeztek!) Az igazgató hitte is meg nem is, de a fölsorolás végén, csak úgy évődésből rákérdezett:

-Mégegyszer nem tudnád fölsorolni!?

- Dehogynem!" - és jött az ismétlés. A diri, mintha firkálgatna, sorba följegyezte a számokat, az útvonalat, majd elköszönt Charlie bácsitól. Hősünk aligha ért ki a "Legyesbe" - ez volt az indulópont, a Szabadkikötő II. kapujával szembeni hajós-tengerész-dokkmunkás törzshely - amikor parancs harsant: "Ottó, a kocsit!" És Suszi bevágta magát a cégautóba, végigjárta Charlie bácsi "rottáját". Stimmelt!!! Útvonal is, számok is! Pedig az utóbbik nem voltak éppen egyszerűek - 1042-es, 1328-as, és hasonlóak.

21:59 Ha néhány dolog, amihez nem értek, ezek egyike a mezőgazdaság. Ezért olvastam figyelmesen ezt a cikket http://nol.hu/velemeny/20110307-a_gyalazat_kapujaban  . Nagyon figyelemreméltónak találom és a kommentekből is sokat tanultam. Nagyon szomorú írás. nagyon úgy tűnik nekem, hogy a Torgyánvezette kisgazdák ugyanazt művelték a mezőgazdasággal, mint a filozófusok a Dunával. Eltelt 20 év és tényleg; hol vannak a virágzó farmergazdaságok?

temtom 2011.03.07. 21:52:47

1978-tól 1982-ig kosaraztam a PVSK-ban. Minden nap kétszer mentem el edzésre jövet és menet a 431.sz. Italbolt előtt.
Tudtommal ennek az egy kocsmának nem is volt rendes, igazi neve Pécsen. Csak így: Négyharmincegyes. Rossz híre volt, sosem jutott eszembe belülről is megnézni. A városi legenda szerint egyik reggel a takarítónő sörögetés közben talált egy emberi fület.... :)

Nyírfa 2011.03.07. 22:00:19

Háháhá, a Legyes! 1989-90. körül a Szabadkikötőben dolgoztam rakfelvigyázóként, a K-raktáraknál. (Az Egy bolond százat csinál c. filmben Iván - Badár Sándor - e három épület egyikében osztja az észt a sameszoknak.) Amúgy a Legyesbe ritkán mentem be, pedig volt fílingje rendesen, hanem a Boráros téri HÉV végállomásnál, valamelyik büfében mértek csapolt barna sört, na az volt az igazi, robot után, úgy éhgyomorra :-)

Mihalik Péter 2011.03.08. 11:11:28

@Nyírfa: Na...!!! asszem itt lehetett kapni a hamburgerpuffancsba pakolt hagymás-borsos resztelt csirkemájat is, amiről már előzőleg diskuráltunk Vili bá szalontüdője kapcsán.

strigul56 2011.03.08. 14:38:16

Szakmailag kérdezem , hogy tengelynek a kor anyag a legjobb-e , mert egyszer a 15-20 éves , tükörre függesztett kormány függőleges csapszege helyett öcsém gyártott egy "szuper" , kor anyagút. Két év után úgy nézett ki mint a kb. 20 éves , majdnem átvágódott a vas-vasigénybevétel helyén , pedig erőhatás azon a helyen minimális volt, inkább folyamatos dörzsölésnek van ott kitéve !!!.....?

Kis ember 2011.03.08. 18:01:19

És ugye Moldova hihetetlen történetei is a 8888-as italboltban játszódnak...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.08. 18:14:38

@strigul56: Hát acél az acélon/acélban mozgóalkatrésznek valóban nem jó, mert berágódik akárhogy kap is kenést, persze gondolom a kormányodon még azt se kapott. Ezért van, hogy az acél tengelyek bronz csapágyperselyekben szoktak forogni. Az nem tud berágódni, persze megfelelő kenés esetén. A csiga tengelyét nem merem nemrozsdamentesből csinálni, mert ott biztos pillanatok alatt berozsdásodna. De mivel a csiga danamidból lesz, nem tartok a berágódástól. Minden ilyen görgő, csiga, csúszóalkatrész ilyen anyagösszeállítás a mai hajókon. Emlékszem annakidején kalózban szenvedtünk egy Pallás féle lenzventillel, ami a vízben lévő iszapból kiszáradt finom homokmaradványtól állandóan megszorult. Mindaddig, amíg meg nem kentük szilikonzsírral! Azt valahogy a víz nem áztatta le, és atól kezdve tökéletesen működött. A csigatengelyt is meg fogom kenni szilikonzsírral összerakás előtt, csak még azt kell kitaláljam, hogy hogyan zsírozzam időnként utána. Merthogy ezek a csigák (ahogy egyik fajta se az általam ismertek közűl) nem szétszedhetők.

beho 2011.03.08. 19:33:04

@temtom: a takarítónő sörözgetett, vagy söprögetett?
Vagy sörözgetve söprögetett?

temtom 2011.03.08. 20:33:59

@beho: Javítottam az elírást egyel alább. Söprögetés lett volna, de így -talán- még viccesebb is lett, hogy elrontottam. :)

harpi4 2011.03.08. 21:09:19

@Nyírfa: Tényleg, a "Legyes". Sok éve nem jártam arra, Meg van még egyáltalán? Vagy átalakult diszkóvá? 1965 nyarán ittam ott először sört, majd a 80-as években utoljára. Már akkorra is kialakult benne némi rejtői légkör. (Unatkozó dokkmunkások és állástalan díjbirkózók, stb.)Szinte vártam, mikor lép be Galamb szájharmonikával kezében, vagy netán a Tuskó Hopkins.