Tegnap megnéztem a kipufogódobot. Ahogy írtam "J" lefogta a kilépő nyílást és meg figyeltem nem pipál e valahol. Tökéletes lett. A telepen körbejárva nem találtunk számottevő mennyiségű hőszigetelő anyagot, de "A" az asztalosoktól hozott otthonról mára három táblányit is, pedig csak egyet kértem, úgy hogy most megint feleslegem van. Plusz egyik olvasóm ma reggel felhívott, hogy ha kell hoz, szóval úgy tűnik minden problémámra azonnal van aki segítsen. Ma az egész napot a gépházban görnyedve, guggolva, hasalva, tekeregve töltöttem. Ugyanis tegnap kinyitottam a gépházajtót és szomorúan tapasztaltam, hogy a fenékben megint folyadék csillog. Egyelőre nem adtam fel azt az elképzelésemet, hogy a gépháznak tisztának és főleg száraznak kell lennie, így meglehetősen felizgatott a dolog. Emlékszem amikor úgy 35 éve behajóztam a Buda nevű iskolahajóra, mennyire meglepődtem, amikor azt láttam, hogy a főgép hengerfej sor tetején vidáman csörgedezik a hűtővíz a zsírból készített "gátak" közt. Szóval nem szívesen fajulnék idáig. Elsőre azt gondoltam, hogy ismét a gázolaj csepeg, pedig egyrészt tettem a tápszivattyú alá egy edényt, másrészt korábban úgy tapasztaltam, hogy csak működő motornál áll fenn és akkor is minimális mértékben a probléma. Na amikor nekiálltam kiszivacsolni a löttyöt, gyanús lett, hogy olajos tapintású ugyan az anyag, de ez nem gázolaj, inkább víz. Na de akkor fagyálló, azaz a hűtőrendszer tömítetlen valahol, vagy "sűlyedünk"? (na azért nem annyira tragikus a dolog, mondjuk két hete csuktam be a gépházajtót, azóta bejött úgy 3 deciliter) Mondjuk a tágulási edényből eltűnt a lé, de hát alaposan lehűlt a levegő és a dunavíz, tehát akár össze is zsugorodhatott. Ha megkóstolom, azonnal megérzem az ízéről, hogy sima víz, vagy etilénglikolos keverék, de valahogy sehogy se volt kedvem belenyalni a szutykos nedűbe. Beraktam hát a mélyhűtőbe, ma reggelre megfagyott, tehát... dunavíz. A hír jó, legalábbis jobb mintha hűtő folyadék lenne, na de hol jött be? Végülis a leggyanúsabb helyen, a tönkcső tömszelencéjénél csepegett. Utánahúztam a tömszelencének, plusz aládrótoztam egy tálcát és megfigyelés alatt fogom tartani. Lecseréltem a hármas henger porlasztójának magasnyomású acélcsövét ami, mint korábban írtam szintén könnyezett. Ehhez felhasítottam sikítóval egy 17-es csillagkulcsot, így végre nem kellett villáskulccsal kínlódnom a hozzáférhetetlen helyen. Mindent alaposan letörölgettem, beindítottam a motort és a stecklámpával beültem a járó gép mellé szememet le nem véve a tápszivattyúról. És lőn! Egyszercsak a kilépőcsonk bilincses csatlakozójánál megjelent az első halovány gázolajcsepp. Hát innen szivárog! Na kicserélem a csövet, a bilincset, mostmár csak jó lesz! Ami sikerült, a magasnyomású cső hollandija a porlasztónál megjavult. De a tápszivattyú csöve....na az nem! Könnyezett továbbra is. Ennek fele se tréfa. dacol velem az átkozott. Kiszedtem az egész csatlakozást. Szétszedtem a kúpos darabot az üléket, a menetes hollandit, mindent amit csak lehetett megtisztogattam és mielőtt újból összeraktam megkentem a Loctite menettömítő kencéjével. Aztán az alacsonnyomású felexi csőcsatlakozásokat is megkentem mielőtt összeraktam volna. Ezzel el is telt a nap. Nagyjából kiegyengettem a tagjaimat az egésznapos gépházi megpróbáltatások után. Holnapra megszilárdulnak a kencék és újabb próba következik. Lehet, hogy megoldaná a problémámat, ha gumi üzemanyagcsöveket használnék a PVC csövek helyett, de akkor nem látnám az üzemanyagot a csövekben, hogy nem levegős e. Pl ma a legutolsó próbánál elfelejtettem kinyitni az üzemanyagcsapot. Azonnal feltűnt, hogy miért is habzik annyira a gázolaj a csövekben?! Jé, nincs nyitva a csap. Ha nem láttam volna, addig jár, amíg el nem fogy a szűrőből, adagolóból, aztán leáll a gép és kezdhetem orrba szájba légteleníteni. Szóval jók ezek az átlátszó csövek. De hogy ezen az egyetlen helyen miért vagyok képtelen megállítani a szivárgást? Relytély. Már arra is gondoltam, hogy nagy a gázolajszűrő ellenállása, azaz már elkoszolódott. De egyrészt új, másrészt akkor a cső másik vége ami bemegy a szűrőbe miért nem folyik? Miért csak az a vége ami kilép a szivattyúból? Ugyanaz a nyomás van rajtuk. Mondom, relytély.
Hétfő.
2010.10.18. 20:41 :: A Tengerész
8 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Missa 2010.10.19. 12:49:32
Én nem akarok beledumálni, csak tapasztalatom írnám le a PVC csövekkel kapcsolatban. Több hajón volt nekünk is átlátszó PVC csövünk az üa. rendszerben. Mipolán, bipolán, dipolán a Jó Isten tudja hány néven hallottam említeni, a fene tudja melyik az igazi... Az volt a gond mindegyikkel, hogy nem is hosszú idő után elkezdtek sárgulni, barnulni, ridegedni és ez volt a legnagyobb baj. Ahogy bekeményedett a bilincseléseknél elkezdett szivárogni, ahol pedig a rezonancia be tudta lengetni el is tört! Többnyire a résolaj vezeték napi tartályba vezető csövei voltak. Persze, jó volt látni, hogy megy vissza az olaj a napitartályba (mint baromi fontos vizuális információ), de a tartály motor feletti ehelyezése miatt egy csőrepedésnél a forró motorra spriccelt a gázolaj. Tüzem soha nem volt (itt most keresztet vetek, pedig nem vagyok vallásos különösebben), de jó párszor a sűrű fehér füstből és a jellegzetes szagból a legeldugottabb helyen is tudtuk hogy "gáz"(olaj) van. Sőt, én is idézem halhatatlan R.Jenő főhősét, Fülig Jimmyt: "Az vesse rám az első követ aki nem fél attól, hogy ezért szájon vágom..." Volt időszak amikor saját géperejű járművemet "résolajból" tankoltam ;-) Na ezt az üveggolyós szelepű, autósboltban kapható PVC csövet hónapok alatt görbebot keménységűre alakította a gázolaj. Fogalmam sincs mitől lehet, én a kéntartalomra tippeltem. Bár nem voltam sohasem zseni kémiából. Fellélegeztem Lékai 2. évfolyamában amikor megszűnt ez a tárgyunk...
SZóval én inkább maradnék a minőségi, vászonbetétes, olajálló gumicsőnél. Ha már annyira ragaszkodik az ember a gázolaj áramlás látványához, valami speckó kémlelő áramlás jelzőt javasolnék bele.
Missa 2010.10.19. 12:52:20
A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.10.19. 20:03:08
A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.10.19. 20:05:30
halaloszto 2010.10.19. 22:24:07
A pvc onmagaban egy eleg kemeny dolog. Lasd pvc lefolyocso es baratai. Mindenfele adalekokat (ugynevezett lagyitokat) adnak hozza, hogy puha legyen. Pvc "gumicso", pvc szigetelesu elektromos vezetek, stb. Viszont a lagyitokat a szerves oldoszerek szepen lassan kioldjak belole, atoldodnak az oldoszerbe. Igy pl az olajjal toltott tartalyban levo elektromos cuccok szigetelese, a petroval szepen fenyesre suvickolt riga vezetekelese, es minden egyeb lagy pvc cucc szepen kemennye valik. Meg ridegge, es torik.
vajk
Missa 2010.10.20. 12:57:15
A diesel adagolószívattyúk mozgó elemei (dugattyúk, hengerek)
fém-a fémen, tőmítés nélkül, mikronos pontossággal vannak illesztve. Ezeken a helyeken összegyűlő, nyomás alatt levő gázolajat hívják résolajnak. Ez autónál, hajónál, stb. vissza van vezetve az üzemanyag tartályba. Hajón azért tettek bele láthatócsőszakaszt, hogy lássuk, hogy mennyire kopott az adagoló rendszer... Bla-bla az egész. Mivel mindig van benne olaj, sosem ad információt a kopottságról... Adagolósok szokták próbapadon, vagy beszerelve mérni a mennyiségét. Így, az egységnyi idő alatt termelődő résolajból lehet következtetni
a rendszer állapotára, de pusztán a látványából nem. A MHRT-nál üzemelő cseh típusú (TR-1000) tolóhajóknál külön tartályba fogták fel ezt az un. résolajat. Na ott tudtam, ha 1 hét alatt telt meg a tartály akkor valami "kehesedés" van a rendszerben. Azt hiszem 400 literes tartályvolt...
halaloszto 2010.10.20. 22:32:41
vajk