Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • táncoslábú laces: Hát szerintem nem a lejobb megoldást választottad. Én pl. a tartály nyakára szereltem volna a szel... (2024.04.26. 11:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.

Linkblog

Hétfő.

2010.10.04. 09:15 :: A Tengerész

Tegnap délután vendégségben voltunk. Délelőtt nem kezdtem komolyabb munkába, fél napra nem akartam belevágni valamibe, előszedni, elpakolni, inkább rávettem "J"-t, hogy rendszabályozza meg a frizurámat, meg a szakállamat. Merthogy borbélyra nem költünk, egymást fodrászoljuk, legfeljebb ha majd a köztársasági elnök megkérdezi, hogy "Ugyan kedves Tengerész, miért kellett annyit várnom kegyedre?" azt válaszolom, hogy "Elnök úr sokat melóztak rajtam a sminkesek  mielőtt ideengedtek, mert "J"-t éppen nem tudtam rávenni hogy nyírjon meg".

Aztán folytattam egy egész másfajta munkát. Arról van szó, hogy Marton Gyula volt Mahartos kollegám ismét írt egy könyvet melyben a végelgyengülésben kimúlt magyar tengerhajózásnak, a tengerészeknek, az akkori életformánknak a velünk együtt lassan kihaló tengerésznyelvnek állít emléket. Engem kért fel a könyv lektorálására, azt mondta, tudva mennyi a dolgom Amapolán, hogy nem kell siessek, tavaszig van időm, én Karácsonyt igértem a munka befejezésére, de annyira tetszik a könyv, fordulatos a történet, emlékeket felelevenítő a cselekmény (pl az egyik főhős zátonyra futott házasságának története annyira hajaz az én első válásomra, hogy csak megerősít benne, bizony ez tipikus tengerészsors), hogy biztos előbb kész leszek vele. Szóval jó könyv lesz ez, csak találjon a Gyuszi kiadót rá!

Ma folytatódik a "Fekvőhelyproject", ezúttal a szalonban, mert ha így hül a levegő hamarosan be kell költözzünk aludni a fűthető térbe. Ami a jó hír, hogy második napja mellőzöm a PET palackok matrac alá dugdosását szikkasztásilag a hálóba, és estére mégis száraz a matrac alja, tehát úgy tűnik felülről is kiszárad a nyirkosság, alighanem túlértékeltem a problémát, illetve a latexen lévő perforálás remekül működik.

 Felhívtam a "B J"-t a Vízügy nautikusát, délutánra igéri az uszálymanővert, édekes lesz, majd elmesélem mire jutottunk.

20:35 Meg is jöttek délben a fiúk a kitűzőhajóval. Gyorsan mindent elkötöttünk és kiálltunk horgonyra, hogy kedvükre manőverezhessenek a vasakkal. A manővert a partról "G" megörökítette és átküldte a képeket. Innen karbatett kézzel néztük az eseményeket. Egészen pontosan a rádió van a kezemben, amin a "14 karátos autó"-t hallgatjuk, a Kossuth minden hétköznap 13:04 perckor szóló "hangos könyv" irodalmi műsorában. Most épp P Howard van soron, nagy kedvencem, amúgy minden nap ilyenkor szoktunk ebédelni, közben rádiót hallgatva, de ma kicsit felborította  a napirendet a manőver.

 

Aztán kieveztem a partra, hogy odavezényeljem a pontont, ahol elég mély a víz, hogy ne üljünk fel rákötve, most az új helyen állunk, no nem messze, mindössze tán 20 méterre az elözőtől, holnap még igazítok a pontonon, mert a profik nem tudták kioldozni a ponton 20-as kikötő drótkötelére, a korábbi profik által kötött csomót(!), ezt én miután elmentek kibontottam és az összes kötelet elkezdtem a saját számíze szerint átrendezni, de rámsötétedett, folyt. köv. holnap. Tulajdonképpen jók ezek a kényszermanőverek, mert szokjuk a hajóval való bánást, külön örömömre szolgáll, hogy "J" milyen ügyesen dolgozik kötéllel, csáklyával, vízmérőléccel, így ő is elsajátítja azt a rutint, amire egy matróznak szüksége van. Én is sokat tanulok. Pl meggyőződésem volt, hogy a hajó, miután ledobtam a horgonyt, majd beáll szélirányba, orral délnek, folyásnak farral, merthogy erős déli szél fújt. A folyást elhanyagolhatónak gondoltam, mivel a zsilip zárva, áramtermelés nincs. ÉS NEM! Elöször azt hittem, megint felültünk, mert nagyjából folyásnak szemben kezdett el jobbra balra legyezni! Mondom magamban, csak lefordul, merthogy belekezdett fordulni, de aztán megindult visszafelé. Mi a fene van? Aztán miután körbetapogattam a feneket és kizártam a felülést, lassan tisztult a kép. A friss, erős szél pont folyással szemben fújt délről, a hajó feneke felől.  Elkezdte a hajót fordítani, de amikor a hosszú hajótest elkezdett keresztbe fordulni az általam elhanyagolhatónak gondolt folyásban, miután alig volt alatta fenék, mégiscsak érvényesült az áramlás visszafordító hatása, visszaállt a hajó orral északnak. És ezt csinálta folyamatosan, miközben a horgonykötél hol előre, hol oldalt, hol hátra húzott. Jó kis kalamajka! Mondjuk nem volt körbe senki akivel ütközzünk, de furcsa, zavaró, amikor az embernek fogalma sincs milyen mozgást fog végezni a hajója. Na azért mégis volt esemény, amíg kieveztem a partra és "J" engem figyelt a hajóról, egy evezős nekiment Amapolának, mert persze nem néz előre, csak húz háttal a menetirányának és ahhoz van szokva, hogy itt sose áll senki.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr102343144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kis ember 2010.10.04. 13:00:43

Hm. "Mondja kedves Potrien..."
:)))

silvermoon 2010.10.04. 21:08:58

Nagyon jol nez ki az Amapola !

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.10.04. 21:26:08

@silvermoon: Köszönöm! Igyekeztem szép hajót tervezni. Pedig az orrsudarat (bowsprit?)kint hagytam a pontonon, mert lakkoztam és akartam még egy réteget rátenni, de beütött a rossz idő. Merthogy azzal látványosabb. De igazán szép akkor lesz, ha fent lesz a rig.

IQ_nuku 2010.10.05. 07:30:09

Nah... az evezősök... elég fura népek :)

abraxas 2010.10.05. 08:49:33

Eddig valahogy fel sem tűnt, mekkora oldalmagassága van Amapolának! :-o
Jól föst :o)

Kis ember 2010.10.05. 09:03:40

Jaja, csinos a hajó.

Ha a nagyhajóval valamelyik kis kikötő előtt lemacskázunk, az is állandóan forog, valószinűleg az áramlatok mozgatják. Érdekes látvány, ahogy a mentőcsónakok, amikkel olyankor tendereznek hol az egyik oldalról, hogy a másikról jönnek. Ha van egy kis szél, akkor meg végképp teljes a káosz.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.10.05. 17:46:39

@IQ_nuku: Én mindenkit szeretek (még az arany dögláncos jetskist is csak őt nehezebb)aki vizen jár. Az evezősök is olyanok, mit a horgászok, a motorcsónakosok, a vitorlázók, van ilyen is, meg olyan is. Mindenesetre egy embert láttam csak idáig, aki éppen hozzám jött látogatóba egy múzeális kielboattal, aki felszerelt egy remek teherautó visszapillantótükröt. Nem kell a nyakát tekergetnie. Túl egyszerű??
süti beállítások módosítása