Hazamentem Juditkáért kocsival, mert párperces szünetektől eltekintve egész nap esett az eső, így otthon is pihiztünk egy kicsit, a videon a Blues Brother 2-t nézve fél és egész álomban. Úgy tűnik üldöznek a hűtőgondok. A fiatal, még csak 30 éves autómban a körúti dugóban felforrt a hűtővíz. A jelenség nem új, már úgy vettem a kocsit, hogy az elöző tulaj felhívta a figyelmemet erre a sajátosságára az autónak, ezért van a műszerfalon egy kapcsoló, amivel ilyen alapjáraton, vagy alig afelett való tötyögésben diretkbe lehet kapcsolni a hűtő ventillátorát, de most kontakthiba volt az olvadóbiztosító betét és az aljzat közt, így azt hittem, hogy megy a ventillátor, pedig frászt. Ezen a hibán hamar úrrálettem, remélem a hajóén se lesz másként. Viszzatérva begyújtottam a kályhába, mert a hajóban hidegebb volt majdnem mint odakint. Miután számomra kicsit meglepő, jóleső brainstormingot váltott ki a hűtővízproblémám, elmesélem mit fogok csináni, ha végre eláll az eső és mászkálhatok a fuxműhely és a gépház között. Elöször is visszarakom a hibátlan szivattyút ékszíjtárcsástul a helyére, felrakom az ékszíjt és a generátort, tehát minden visza a gyári alapokhoz. Aztán a 12V-os fúrógépbe fogott OBI barkácsszivattyút berakom a hűtővízkörbe, ahogy korábban írtam, de egyelőre kihagyom a motort, csak egy vödörből nyomom a hűtővizet az előremenő ágba és egy másikon visszaengedem a vödörbe. Ekkor látni fogom, hogy egyáltalán a motoron kívül beindul e a keringés, ha igen mekkora, nincs e mégis légdugó valahol, vagy esetleges más dugulás. Ha ez megvolt és jó minden, összerakom a hűtést, de a szivattyú elé teszek egy átlátszó csőszakaszt, hogy szemmel is lássam, van e áramlás. van e benne esetleg levegő. ha ez is megvolt ismét beindítom a motort és visszatérek az állópróbákhoz, immáron a hűtésre koncentrálva. Spekuláltam, mi a legegyszerűbb termosztát amit berakhatok a szivattyú elé, hogy kapcsolgassa, aztán a homlokomra csaptam, a villanyboyler termosztát a legjobb erre és ez a legkönnyebben beszerezhető. Könnyű beállítani és csak rá kell bilincselni a motortermosztát kilápő csonkjára az érzékelőjét.
Szombat.
2010.09.11. 20:00 :: A Tengerész
4 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Takyka! 2010.09.11. 21:35:32
Itt folytatnám az előző post alatti diskurzust...
Megnéztem (újra) a szivattyú jelleggörbéit és szerintem 1m3-t max 1,3m szállítómagasság mellett tud a D5-38/700 B, D5-38/790 N és D5-38/830 N típus 12V-on. (10kPa=1H2Om) ezt az adatlapot nézted te is? www.laing.hu/file/40.
Nem tudom, hogy hány kW veszteséghő termelődik a motorodban (terhelt) alapjáraton, de szerintem ez úgy 1-5kW körül lehet. 1m3 víz 1°C-al történő fűtéséhez 1kWh energia kell. Ha a fenékhőcserélőd csak 20°C-ot csökkent a hűtővíz hőmérsékletén, az azt jelenti, hogy 50-250L-t kell óránként megforgatni. Ehhez a mennyiséghez az 5-6m, min. 3/4-es csőrendszer több mint elegendőnek tűnik jelentős ellenállás nélkül.
Érdemes lenne egy átfolyásmérőt berakni a rendszerbe, hogy legyen információ a vízszállításról.
T.
Takyka! 2010.09.11. 23:46:53
T.
A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.12. 22:09:36
halaloszto 2010.09.13. 00:12:09
1liter/ora gazolaj elegetes az tobb mint 10kW. egy modern dizel auto uresben alapjaraton 0.6-0.7 liter/ora kozott van. es csak magat forgatja, az 6-7kW. (persze nem mind megy a hutovizbe)
ha az alapveszteseget azonosnal vesszuk (nyilvan inkabb tobb, de mindegy). es 3liter/ora a fogyasztas, akkor az elso 10kW elmegy vesztesegnek, a masodik 20kW-bol megy 30% hasznosnak, 14kW marad. tehat a veszteseg 3l/h eseten van vagy 24kW, amibol 15kW tuti a vizvbe megy.
vajk