Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Szombat.

2010.09.11. 20:00 :: A Tengerész

Hazamentem Juditkáért kocsival, mert párperces szünetektől eltekintve egész nap esett az eső, így otthon is pihiztünk egy kicsit, a videon a Blues Brother 2-t nézve fél és egész álomban. Úgy tűnik üldöznek a hűtőgondok. A fiatal, még csak 30 éves autómban a körúti dugóban felforrt a hűtővíz. A jelenség nem új, már úgy vettem a kocsit, hogy az elöző tulaj felhívta a figyelmemet erre a sajátosságára az autónak, ezért van a műszerfalon egy kapcsoló, amivel ilyen alapjáraton, vagy alig afelett való tötyögésben diretkbe lehet kapcsolni a hűtő ventillátorát, de most kontakthiba volt az olvadóbiztosító betét és az aljzat közt, így azt hittem, hogy megy a ventillátor, pedig frászt. Ezen a hibán hamar úrrálettem, remélem a hajóén se lesz másként. Viszzatérva begyújtottam a kályhába, mert a hajóban hidegebb volt majdnem mint odakint. Miután számomra kicsit meglepő, jóleső brainstormingot váltott ki a hűtővízproblémám, elmesélem mit fogok csináni, ha végre eláll az eső és mászkálhatok a fuxműhely és a gépház között. Elöször is visszarakom a hibátlan szivattyút ékszíjtárcsástul a helyére, felrakom az ékszíjt és a generátort, tehát minden visza a gyári alapokhoz. Aztán a 12V-os fúrógépbe fogott OBI barkácsszivattyút berakom a hűtővízkörbe, ahogy korábban írtam, de egyelőre kihagyom a motort, csak egy vödörből nyomom a hűtővizet az előremenő ágba és egy másikon visszaengedem a vödörbe. Ekkor látni fogom, hogy egyáltalán a motoron kívül beindul e a keringés, ha igen mekkora, nincs e mégis légdugó valahol, vagy  esetleges más dugulás. Ha ez megvolt és jó minden, összerakom a hűtést, de a szivattyú elé teszek egy átlátszó csőszakaszt, hogy szemmel is lássam, van e áramlás. van e benne  esetleg levegő. ha ez is megvolt ismét beindítom a motort és visszatérek az állópróbákhoz, immáron a hűtésre koncentrálva. Spekuláltam, mi a legegyszerűbb termosztát amit berakhatok a szivattyú elé, hogy kapcsolgassa, aztán a homlokomra csaptam, a villanyboyler termosztát a legjobb erre és ez a legkönnyebben beszerezhető. Könnyű beállítani és csak rá kell bilincselni a motortermosztát kilápő csonkjára az érzékelőjét.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr982289205

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takyka! 2010.09.11. 21:35:32

Szia,

Itt folytatnám az előző post alatti diskurzust...

Megnéztem (újra) a szivattyú jelleggörbéit és szerintem 1m3-t max 1,3m szállítómagasság mellett tud a D5-38/700 B, D5-38/790 N és D5-38/830 N típus 12V-on. (10kPa=1H2Om) ezt az adatlapot nézted te is? www.laing.hu/file/40.

Nem tudom, hogy hány kW veszteséghő termelődik a motorodban (terhelt) alapjáraton, de szerintem ez úgy 1-5kW körül lehet. 1m3 víz 1°C-al történő fűtéséhez 1kWh energia kell. Ha a fenékhőcserélőd csak 20°C-ot csökkent a hűtővíz hőmérsékletén, az azt jelenti, hogy 50-250L-t kell óránként megforgatni. Ehhez a mennyiséghez az 5-6m, min. 3/4-es csőrendszer több mint elegendőnek tűnik jelentős ellenállás nélkül.
Érdemes lenne egy átfolyásmérőt berakni a rendszerbe, hogy legyen információ a vízszállításról.

T.

Takyka! 2010.09.11. 23:46:53

Még egy gondolat. Amikor nyit a termosztátod, akkor kb. 20°-os vizet kap a motor, ezt kell felmelegítenie 100°-ra. Ha igaz az a feltételezésem, hogy alap gázon max. 5kW a hűtésigénye a motornak, akkor óránként kb. 62L 20°-os vizet képes felmelegíteni forráspontig. Ez nagyon kevés mennyiség, ezért gondolom, hogy nálad hibásan működik a rendszer, nem pedig alulméretezett a szivattyú.

T.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.12. 22:09:36

@Takyka!: Hogy mennyire igazad van! És ökör egyszer se néztem meg jól! Én még abban nőttem fel, és annyi ilyen diagramot láttam, hogy a szivattyúk emelőmagassága méterben volt feltüntetve. Rá se néztem, hogy kilopascal!!! Mondjuk nincs baj, mert ahova rakom a szivattyút, ott nulla az emelőmagasság, tehát elégnek kell lennie a víznek, de mégis szégyellem a dolgot. A másik bejegyzésedre: meglátom a következő próbánál amikor szemmel is látom az átlátszó csövön a vizet mit csinál. Könnyen lehet, hogy a motor hűtésigénye nagyobb mint 5kW. A fene tudja, hogy alapjáraton mennyit terhel a hajócsavar és mekkora a motorteljesítmény.

halaloszto 2010.09.13. 00:12:09

@Takyka!: azert a hutesigeny ennel szerintem joval nagyobb.

1liter/ora gazolaj elegetes az tobb mint 10kW. egy modern dizel auto uresben alapjaraton 0.6-0.7 liter/ora kozott van. es csak magat forgatja, az 6-7kW. (persze nem mind megy a hutovizbe)

ha az alapveszteseget azonosnal vesszuk (nyilvan inkabb tobb, de mindegy). es 3liter/ora a fogyasztas, akkor az elso 10kW elmegy vesztesegnek, a masodik 20kW-bol megy 30% hasznosnak, 14kW marad. tehat a veszteseg 3l/h eseten van vagy 24kW, amibol 15kW tuti a vizvbe megy.

vajk
süti beállítások módosítása