Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Vasárnap.

2010.03.21. 15:28 :: A Tengerész

Ma már reggel hétkor a hajón voltam. Úgy indult a nap, hogy kifogyott a negyedik, utolsó fenéktankból is az édesvíz, így azzal kezdtem, hogy betöltöttem úgy 900 litert, ennyi folyt be egy óra alatt, miközben a műhelyben dolgoztam. Amúgy a víztöltésre egyébként is csak a vasárnap az alkalmas, mert a csap a csarnoképület mellett van az út túloldalán és a slaugot át kell vezetni az úton ahol hétköznap a nagy taharautók szétnyomnák. Az egészben a munka a közel százméternyi tömlő kiterítése, majd feltekerése. A vizet mérőn keresztül töltöm, így mindíg tudom, hogy állok. Nem töltöttem teljesen tele a tartályokat, ennyi úgy gondolom kitart a vízretételig,  nem kell a daruzáskor a plusz teher. Amíg a víz folyt én a műhelyben melóztam.

Délutánra a jobboldali szegélyléc majdnem teljesen kész volt. Minden úszik a faporban, csiszolom sikítóval, szalagcsiszolóval kézzel, és főleg elszántsággal, még a fülemből is dől a por, persze csak porálarcban tudom csinálni, de még így is köhögök köpködök, taknyom nyálam egybefolyik, már nagyon elegem van ezekből az alapjábavéve felsleges, csak a szépséget szolgáló, hisz statikai funkciójuk nincs, deszkákból.  Olyanok, mint az autókon a műanyag lökhárítók, amik ugye a legkevésbbé se hárítják a "lök"-öt. Azért eltekintve néhény hibától, amit csak én látok (aki más meglátja és szóváteszi, azt azonnal eltávolítom a hajóról) egész szépek lesznek, túl szépek, ha valaki rálép majd a cípőtalpa recéjébe szorult murvaszemcsékkel, a szivem szakad  meg. Amúgy az lesz majd a szabály, hogy semmire nem szabad lépni ami barna és fa. Aki megszegi a szabályt, az megy a kocsmába és hoz egy rundót. Apropos, hogy kiment a divatból a régi szép szabály, ha valaki bármit beejt a vízbe, azonnal hoz helyette egy újat, és plusz mindenkinek, aki a hajón van, annak fizet egy italt. Emlékszem volt egy egészen vacak bicska valamelyik hajón, amit mindíg megpróbáltunk valaki útjába rakni, mert jól jött volna helyette egy új, plusz a rundó.

Mielőtt elvonultam ebédelni, mindkét kiflit felállítottam a domború élére némi ügyeskedéssel  merthogy ma egyedül voltam az egész telepen, vigyázva, hogy nehogy eltörjön és az összes toldásnál, csomó lyuknál kijavítottam epoxiba kevert mahagóniporral ahol esetleg kellett, holnapig köt, a műhely tele vele, így hazavonultam, amúgy is jól elfáradtam, nem árt egy kis pihenés.

A délelőtt hallgattam a Klubrádió tegnapi adásának ismétlését, már amikor persze  nincs bekapcsolva éppen semmi gépem, szóval miután minden adást így hallgatok, a műsorfigyelésem elég hézagos. Na éppen Bős-Nagymaros, duzzasztás, vagy nemduzzasztás, az ártéri, szigetközi  vízutánpótlás a téma, az interjúalany Bárdosi Deák Péter a Dunakör, a műsorvezető megszólítása szerint, "szekértője". Eltekintve attól, hogy egy alapképzettsége szerint, legalábbis a neten található info szerint fizikus, de amúgy a többi, főleg (élet)művész Dunakörössel egyetemben mindenféle szakirányú képzettséget nélkülöző egyén mitől lesz "szakértő" egy rádióadásban, bosszantó az a magabiztosság, amit az ember, akárcsak a többi társa minduntalan megenged magának. SOHA nem hallottam olyan műsort, ahol igazi szakértővel vitába bocsátkoztak volna. Csak az örökös botrányra szomjazó,  relytélyes kapcsolataik révén felpuhított  médiaközegben mozognak, ahol soha nem kell kemény, szakember által feltett kérdésekre válaszolni, csak egy tátottszájú riporternek, aki hasraesik a sokéves mozgalmárharcban szerzett érdemrendjeik láttán. Annakidején én is megbillentem egy kicsit. Amikor a létező szocializmus döglődésének hajnalán a vízlépcsőt támadó kampány idején kishíjján beálltam a sorba. De az örökös beteges igazságkeresésem megóvott attól, hogy bedőljek a sok hazugsággal, demagógiával megtámogatott kampánynak. Vettem a fáradságot és felkerestem az akkor már régóta nyugdíjban lévő, tehát mindenféle vízügyes lobbiérdekben érintetlen Szilvássy Zolit, régi vitorlás klubtársamat és alaposan kikérdeztem. Nos igazi érveket hallottam, műszaki adatokkal alátámasztva, egy olyan embertől aki egész életét a szakmában töltötte. Egyfolytában vártam, hogy valaki a "másik oldalról" szembeszáll ezekkel a megygőző érvekkel. De nem hallottam érveket, csak lózungokat. A csúcs az volt, amikor a Tilos rádió egyik adásában megszólalt egy tüntetés előtt néhány órával Hajóssi Adrienn, a Dunakör egyik reprezentánsa, a nagymarosi erőmű koporsójába folyamatosan százas szögeket verő amazon, ha élhetek ezzel a képzavarral. Érvként elhangzott a szájából az erőmű ellen(!) hogy ha egyszer elkezdik építeni őket, nem lehet abbahagyni a hordalékosodás miatt. Nos a németek osztrákok elkezdték, a szlovákok folytatták....He? Akkor? Fel is hívtam a műsort azonnal és vitába keveredtünk ..volna, de azt mondta, hogy nemsokára kezdődik a naggyűlés, menjek el, ott majd választ kapok minden kérdésemre. Elmentem. A "reális zöldek" (akiket a Hajóssi Adrienn egyszerűen csak kivénhedt kommunistáknak illetve munkásőröknek nevezett) kisebb csoportja kultúráltan beszélgetett a Wörösmarthy téren, ahol nagyjából azokat az érveket hallottam, amiket már ismertem. Átmentem a szomszédos József nádor térre, ahol hatalmas tömeg nyüzsgött, zászlók pártjelvények(!!) táblák, bombasztikus fotómontázsok, szóval minden aminek semmi köze az érvekhez, csak a hitre gyúrunk. Próbáltam közel férkőzni az elnöki emelvényhez és feltenni néhány kérdést ami bennem bújkált. Nos a válaszok eleinte kitérők voltak, majd a harmadik negyedik próbálkozásom után előbújtak az öklök és elkezdtek velem kiabálni, hogy nekem nem itt van a helyem, hanem a szomszédban a Wörösmarthy téren. Hát azóta se sikerült senkitől válaszokat kapnom, "arról az oldalról".  Pontosan emlékszem, amikor  a dunakörösök nyilatkozataitól volt hangos a média, hogy a "C" variáns, a Duna elterelése csak "papírtigris", nem merik megcsinálni a buta tótok (nota bene csupa magyar ember dolgozott ott, hisz nagymagyarország területén van az erőmű) hiszen akkor a trianoni határ is arrébb megy, de megcsinálták. Tehát a méregzöldek hazudtak. Eredmény? Semmi, csak még magabiztosabbak. Bebizonyosodott, amit a vízügyesek megjósoltak, hogy kiszáradnak az ártéri erdők, de hát ugye a szakértelem csak egy bolsevista trükk, Karátson Gábor fantasztikus képek festője jobban tudja. Csak filozófia kérdése az egész. P...csába a tényekkel! Nem az a hiba, hogy megszegtünk, egy érvényes szerződést, hanem a szemét szlovákok nem adnak elég vizet, mert kell nekik a szar erőművükbe, amit betartva a szerződést megépítettek. És ma a "szakértőnek" Bárdosi Deák Péternek van képe azt mondani  ultima rációként a Klubrádióban, hogy a vízerőmű Nagymarosnál egy a Szovjetúnió által ránkkényszerített terv volt! És nincs senki aki a szemébe mondja, hogy ez gyalázatos hazugság. Hogy az erőmű terve a Horthy időkben kezdődött. Tán Horthy is szovjet kém és munkásőr volt? De ép ésszel el tudja valaki amúgy képzelni, hogy nem lesz@rták magasról a ruszkik, hogy mit csinálunk mi itt két apró vazallus ország a Dunánkkal? Netán ki akarták lopni az így termelt áramot? Elég volt nekik a fater órája. Aztán azt mondja a "szakértő" (merthogy annyira bedühödtem, hogy leálltam a munkával és hallgattam a gyalázatot) hogy a hajózás problémáját is meg lehet oldani máshogy. Nem részletezi, hogy víz nélkül hogy lehet. (Úgy, hogy egész Európa dobja a szemétbe a valamennyi ország által aláírt szerződésekben, tehát általunk is  vállalt normákhoz kialakított hajóparkját és helyette csináljon laposfenekű apró bárkákat.) Én tudom! A hajókra kerekeket kell szerelni és a parton ki kell építeni úgynevezett utakat. És a hajómotor ne a hajócsavart hajtsa, hanem a kerekeket! Kéne szabadalmaztatni. Úgy hívnák, hogy szárazhajó. És nem kéne hegyesnek lenni az orrának se, meg ugya he nincs víz ami hűtse  a menetszél hűthetné a motort. Egy hőcserélőbe menne hűtővíz és etleg egy ventillátor. A hajóvezetőt meg sofőrnek hívnák. Micsoda újdonság! És végül azt is kijelenti, hogy nem kell a vizienergia, mert "energiabőség" van. (!!!) És egyikre se tudta azt mondani a riporter, hogy álljunk már meg, kinek van itt agyrákja!

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr511856806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

abraxas 2010.03.22. 08:02:35

Milyen igaz! Nemrég Esztergomban töltöttünk pár napot (mely város a nemzeti ünnepre való tekintettel árpádsávos lobogókban úszott), és ellátogattunk a duna múzeumba. Ott egy idősebb úr, úgy is mint teremőr, kiselőadást tartott a tótok aljas rémtetteiről, Duna elterelés, Trianon, miegymás. Lenézően emlegette a fenékköszöböket, és más efféle úri huncutságokat. Felemlegette a komcsik és persze a mocskos(SIC)tótok összes felmenőit és viselt dolgait. Mind rajtunk rúgott, fene a fajtáját!
Hazafelé váltig az járt a fejemben, hogy valyon a tények miért nem játszanak szerepet egyik felemlegetett témával kapcsolatban sem? Miért csak okként vitatjuk mindkettőt, elegánsan átlépve okozati jellegüket?

Sün77 2010.03.22. 13:49:38

Sose kívánom megérteni azt, hogy kishazánkban miért kell mindenből politikai kérdést csinálni? Még a tanulmányoknak, szakértői elemzéseknek is narancssárga, piros, kék, néha zöld színezete van. Ugyanazokat a számadatokat egyszerre érezhetjük kimagasló eredménynek, vagy hatalmas kudarcnak csupán a színezet változása alapján. Ez a megélhetési szakértés. Azt írják a megrendelőnek, amit olvasni akar, annyiért amennyit fizetni kíván érte. Kit lehetne ilyen esetben függetlennek nevezni? Senkit. Vagy, ha mégis találunk ilyet arra a közvélemény nem kíváncsi. Nincsen bulvárszaga.
Másik kedvencem volt, mikor a várpalotaiak megfúrtak egy szélerőműtelep létesítést a megnövekedő zajártalomra hivatkozva a nyugalomra és a madárvilágra valem is érdemlöó hatása miatt.
Ez a mi nagy nemzeti önbecsöléssel teli kis hazánk! Siralmas. De ugye minden nemzet olyan kormányt választ magának, amilyet érdemel. Szerintem nem is érdemlünk jobbat, amíg ez a lakossági szemlélet nem változik meg.

Kötélzet ügyben történtek előrelépések? Facsigák, réz veretek stb.?
Algagátlót talált Amapolára a Csabi?

Jó munkát!
Sün

whale 2010.03.22. 18:24:55

Nem szeretnék én vitatkozni a világ minden kincséért sem, de nem az volt a gond a "C" variánssal, hogy ilyen nem létezett az eredeti szerződésben? Tehát a végül megépült Gabcikovo-i erőmű nem a szerződés szerint épült meg? Asszem talán ezért is marasztalták el a szlovákokat Hágában. Minket meg azért, mert egyáltalán nem építettünk semmit... Mondjuk az is egy barom volt, aki a Dunakanyarba erőművet tervezett. Ez kb. olyan, mint Velencébe árapály erőművet telepíteni.:)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.03.22. 19:13:35

@Sün77: Kötélzet ügyben történtek előrelépések?
***Áááá, semmi. Ha nézed a naplót abszolút mással vagyok elfoglalva. Mindenféleképpen legkésőbb júniusban vízre megy a hajó és álló és futópróbák tömkelegét akarom végezni, amúgyis csak motorosként vizsgáztatom az idén a hajót mert az adót nem vagyok képes kifizetni.

Facsigák, réz veretek stb.?
***A jövő télen készítem majd.

Algagátlót talált Amapolára a Csabi?
***Rákérdeztem, még gondolkodik.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.03.22. 19:25:14

@whale: Mondjuk az is egy barom volt, aki a Dunakanyarba erőművet tervezett.
***Nagyon nem értek egyet. Túlzás nélkül állítom, hogy a Mosonyi Emil profeszor a legnagyobb magyar mérnökök egyike. (Kínában egyetemet neveztek el róla) Az egész világban elismeri a szakma. Ahelyett, hogy hálát adtunk volna az Istennek, hogy szerencsés országként értünk dolgozik, politikai szerencselovagok anullálták az erőmű tervét. Nem véletlen, hogy az akkori NSZK-ban azonnal egyetemi katedrát kapott, amikor kiüldözték az országból, miután az 56-os kiállásáért meghurcolták, elvesztette a professzori címét (ehhez képest egy Fábri Sándor nevű övönalúli poéngyáros lelvtársozta a showjában) és egy Dégen Imre nevű vízügyi államtitkár strómanjaként kellett vegetálnia. A vízerőmű nem egy randa gyár, jobban nézett volna ki a dunakanyarban, mint a budai várban a Mátyás templom mellett a szálloda. Nézd meg a német erőműveket a felsődunán!

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2010.03.23. 01:03:33

Tengerész!
Nagyon bírom,amikor "berágsz"! Külön file-ba gyüjtöm az aranyköpéseidet, egyszerűen nyelvünk csodája,amiket néha leírsz! Szerintem nagyon jó tollú író vált volna belőled!
Amúgy (ellentétben a nagy Dunakörösök által manipulált átlaggal) Veled értek egyet,de sajnos csendes "kisebbségben" vagyunk...:( Az meg, hogy "Energiabőség" van: jól mutatja a "szakértő" magas színvonalú hozzáértését...:(

pernahajder Campbell 2010.03.23. 01:44:44

Naja, a könyezetromboló hajlamaikról ismert osztrákok tíz vízlépcsőt építettek a saját szakaszukon. És köszönik, jól vannak.
Tavaly valamikor rádiót hallgattam, nemtom melyiket, hát épp az alternatív energiaforrásokról volt szó. Műsorvezető kisasszony kérdezi a szakértőt, úgy, hogy sorolja a lehetőségeket. Biomassza, szél, mittudomén, mindegyikhez mond valamit a szaki. Na, várom, mikor jön a víz. Hát a legvégén jött, egy érezhető nagy levegővétel után (még mindig rettegnek egyáltalán szóba is hozni a témát!). De nem kellett volna félnie a csajnak: az írástudó se merte kiejteni a száján a Nagymaros szót, mint rossz lehetőséget se. Ehelyett mini erőművek építését javasolta a hülyéje. Na itt tartunk.
Még annyit, hogy Nagymaros vízlépcső lett volna, és nem duzzasztómű.

abraxas 2010.03.23. 14:14:37

@Sün77:
Aber kedves Sün! Nekünk zöld pártból is kettő van (pirosas és sárgás zöld). Mitöbb romániai, szlovák stb magyar pártunkból is minimum kettő találtatik. A sort bárki maga folytathatja.
Mérpont a vízlépcső megítéléséből fussa csak egyre? Annyira nem vagyunk szegények!
Csak általa :o(

Takyka! 2010.03.24. 22:18:43

Tisztelt Tengerész,

A Duzzasztó ügyében nem értünk egyet. Távol áll tőlem, hogy szakértőnek nevezzem magam, igyekeztem utánaolvasni az ügynek, ez alapján örülök, hogy nem épült meg az erőmű az eredeti formában. Az már más kérdés, hogy a mostani megoldást én SZÉTBOMBÁZTATTAM volna, az elterelés napján, ha én lettem volna ezügyben a döntéshozó. És utána lehetett volna nekiálni tárgyalni...
Az ellenérveim az erőművel kapcsolatban:

1. Eredeti elképzelés szerint az erőmű nem folyamatos üzemű, hanem csúcsüzemű erőmű lett volna, ahol naponta 2x engedték volna meg a vizet, néhány méteres árhullámot előidézve. Az lett volna a nagymarosi létesítmény célja, hogy az oda érő kb. fél méteres árhullámot ne engedje be Budapestre. Erre a hatékonyabb működés érdekében lett volna szükség. Szerintem a következmények elég drasztikusak lettek volna a környezetre és a felsőbb szakaszon élőkre nézve.

2. Energiatermelés: amellett, hogy támogatom a megújuló energia hasznosítást, figyelembe kellene venni a helyi adottságokat. Sík vidéken elég nehéz hatékonyan energiát termelni vízerőművel... Ha jól emlékszem, Magyarország villamosenergia igényének csak 2%-t lett volna képes megtermelni. Ahhoz képest elég jelentős problémákat okozott (volna)oriási területeken.

3. Hajózás: Hibásnak tartom azt a nézetet, hogy a Duna egy kihasználatlan vizi út, sokkal nagyobb hajóforgalmat is elbír.
Az is sok ami most megy rajta. Jó volna látni egy tanulmányt arra vonatkozólag, hogy mekkora bevételt hozna az országnak egy 2x 4x ekkora nemzetközi hajóforgalom? Jelentene nekünk bármiféle gazdasági előnyt? Vagy megint mások érdekeit szolgálnánk ki. Úgy gondolom, hogy ha nekünk akkora gazdasági érdekünk fűződne hozzá, már rég lenne egy hajóflottánk ami vígan szelné a habokat... Lehetnének sekély merűlésüek, mert a főbb (lehetséges) exporttermékeinek (termények, állatok) nem nagy a fajsúlya.

+1.
Nekem jobban tetszik a még meglévő vadregényes Duna part, az Osztrák/Német/Francia stb. csatornává alakított folyók látképénél. Rendezettek, de attól csak csatornák.
Kérem, ha olvassa, írja le véleményét gondolataimról.

Üdv.

T.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.03.25. 06:35:55

@Takyka!: Kedves Takyka elolvastam és monom.
1.Nem lehet szétbombázni egy szomszéd ország erőművét, amit velünk megkötött érvényes szerződés alapján épített, csak azért mert meggondoltuk magunkat. A bombasztikus szavakkal megtámogatott düh ételmetlen, sőt ártalmas, mert elhomályosítja a tisztánlátásunkat. Hagyjuk a politikusokra!
2.A Duna jelenleg nem félmétereket, hanem tucatmétert (lásd még árvíz)ingadozik. Ez nem káros?
3.Az ökoterroristák által annyira forszírozott szélerőművek még 2%-ot se. Csak ha fúj a szél. És nem tárolható az energia, míg a vízerőmű akkor ad áramot, amikor kell a csúcsra. De nem a villamosenergia termelés a fő cél, az csak a negyedik, előbb jön a környezetvédelem (bizony, nem száradtak volna ki a mellékágak) aztán a mezőgazdaság öntözése, aztán a hajózás biztonsága.
4.Mi az az óriási terület amin problémát okozott volna? Egy szép környezetbe illő építmény a Dunakanyarba? Tessék megnézni Tiszalököt! Mi a baj vele? Mellesleg a Kiskörei duzzasztás a Tisza tavat "okozta" ami a Tisza gyöngyszeme.
5.A Duna egy NEMZETKÖZI viziút. Talán érthetetlenül hangzik, de nem csak a miénk. Miután Európa valamennyi országa sok évvel ezelőtt eldöntötte, hogy milyen mélységet biztosít MINDEN ORSZÁG a hajózásnak, ezt szerződésben aláírták, neincs jogunk ezt anullálni. Amúgy meg hajózni környezetkímélőbb, olcsóbb mint kamionozni. Nekünk HATALMAS gazdasági érdekeink fűződnek (pillanatnyilag fűződnének) a hajózáshoz. Pontosan úgy viselkedünk, mint az a hülye, aki a főutca közepén lakik, ahol jobbra-balra mindenki menő kocsmát üzemeltet, de az övé veszteséges, mert goromba a vendéggel, szar a kajája és drága, na meg bezár este. Gondolj arra, hogy a magyar gazdákra időnként rájön a tüntethetnék, amikor fellobogózott traktorokkal elözönlik az utcákat, meg félsávban lezárják az utakat, mert olcsó, vagy drága a gabona, attól függően, hogy éppen eladni, vagy állatot etetni akarnak vele. Nos akár tetszik, akár nem ipari ország nem vagyunk, mezőgazdasági meg nem lehetünk, mert a gabonánkat csak drágán tudjuk exportálni a magas szállítási költségek miatt, míg az oroszok, ukránok a duzzasztott Dnyeperen, Dnyeszteren, Volgán szállítják a Fekete Tengeren át ócsón nagy hajókkal, nem olyan sekély merülésű bárkákkal, mint amit az ökoterroristák megálmodtak. Ezt írod "Úgy gondolom, hogy ha nekünk akkora gazdasági érdekünk fűződne hozzá, már rég lenne egy hajóflottánk ami vígan szelné a habokat..." Sajnos nálunk, Győzike, Majka, Kiszel Tünde országában ez a mondat értelmetlen. NINCS racionalitás a politikában, csak egy: Ragadd meg a hatalmat és fosztogass!
Ja és a gabonának, ha nem is akkora a sürűsége(fajsúlya)mint a vasnak, de azért nem könnyű. Emeltél meg teli búzászsákot?

És a +1-hez. Gustbus non et disputandum. De azért az megfontolandó (lenne) miért van mégis, hogy hülye franciáknál, hollandoknál a csatornák milyen vizi életet, az ott lakóknak munkát adó turizmust, generálnak. Pl nálunk is lenne víz a Mosonyi Dunában. (Kisköre nyomán esetleg a duzzasztott Dunán lehetne vitorlázni?) Talán nemcsak a kínai zoknibiznisz lehet(ne) a magyar fellendülés egyetlen reménye....

De én csak azt mondtam, hogy értelmes vitát akarok SZAKEMBEREK közt! DE NEM VOLT. Csak jelszavak a "zöld" (azért idézőjel, mert én is az vagyok, de próbálok értelmesen az lenni) oldalról. EZ GYALÁZAT. És a politikusok annak szopnak, akik éppen erősebbek, csak hogy maradhassanak. Nem akarjátok a kommunizmust? Ehhez a vízlépcsőt támadjátok, mert azt nem meritek kimondani, hogy ruszkik haza? Netek bameg, nem lesz vízlépcső! Csak mi maradhassuk! Maradtak is. (Még mindíg itt vannak. De aki azt hiszi, hogy Viktor király majd más lesz, az nagyot fog csalódni.) Mindenki bekábult a gyönyörbe, győztünk. Csak a nemzet vesztett.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.03.25. 07:00:54

@Takyka!: Ja még valami. Ezt írod: "Sík vidéken elég nehéz hatékonyan energiát termelni vízerőművel..." Beszoptál egy hazugságoz zöldségeséktől. EZ NEM IGAZ. Az általam többször emlegetett Mosonyi prof. a világ legnagyobb szakértője ezt cáfolta. Neki jobban hiszek, mint a hazug Vargha Jánosnak, mint ahogy ha netán beteg leszek, orvoshoz fordulok és nem a Gyurcsók nevű villanyszerlő kollegához.

abraxas 2010.03.25. 08:14:15

Kedves Takyka!
Sajnos maga a környzetvédelem mint kifejezés pontosan tükrüzi azt a többnyire súlyosan retrográd szemléletet, ami az ilyen ügyekben felmerülni szokott.
Megvilágítanám egy példával:
A Szentendre melletti Búbánatvögy Természetvédelmi terület, az Ipoly-Duna Nemzeti Park része. Védett a tórendszer, és az azokat összekötő mocsaras terület.
Egyik jellegzetes és fokozottan védett endemikus élőlénye a német bucó (Aspro streber).
Namármost, a tavak lényegében bányatavak, amik a tőzeg kitermelése után töltődtek fel völgyzáró gátak révén. Ezekből az elsőt még a rómaiak építették.
Itt szeretném felhívni a figyelmet arra, a nem elhanyagolható körülményre, hogy a német bucó nem él meg a tőzeglápokban! Kimondottan a gyors folyású oxigéndús vizeket kedveli. Jelenléte tehát egy korábbi "környzeterombolás" eredménye.
Vagyis a környezetvédelem valójában sokszor nem a természetet, hanem csak a stasus quo-t védi. Ha napjainkban itt német bucó él, azt biza védenünk kell, és senki sem forszírozza a bányagödrök rekultivációját, vagy a völgyzáró gátak elbontását.
Természetesen másutt bányagodrök és völgyzárógátak kizárva, az veszélyeztetné a helyi ökoszisztémát. Ami meg megtörtént, az ugyebár megtörtént. Ez az én szememben döbbenetesen képmutató hozzáállás :o(

abraxas 2010.03.25. 08:16:43

Bocs, lemaradt a lényeg!

Én a magam részéről nem környzetvédőnek, hanem környezetjavítónak nevezném inkább a mozgalmat.

Takyka! 2010.03.26. 00:18:07

Köszönöm válaszaid.
1. Egy határfolyót sem lehet csak úgy elterelni! Ha szerződést szegtünk, először bíróságra kellett volna mennie a sértett félnek és annak döntése alapján cselekedni.
2. Nem fél méter (az Budapestnél lett volna nagymaros nélkül) hanem 2m. A természetes és mesterséges ingadozás között van egy oriási különbség, a változás sebessége. Természetes körülmények között az 1m/nap már nagyon ritka, itt meg 2m/6 óráról beszélünk.
3. A megépült és a tervezett bősi komplexum között az a lényeges különbség, hogy egy kanyarral feljebb van az elzárás. A mellékágak ígyis-úgyis alatta lennének a duzzasztásnak.
4. Oriási területnek értem a tározó 60km2 területét és a szigetközi mellékágrendszer ~100km2 területét magyar és szlovák oldalon egyaránt. Ehhez képest nagymarosi mű lepkefing.
5. Nekünk mindig mindenki érdekeit figyelembe kell vennünk. Mutass rá példát, hogy a mi érdekeinkel mikor foglalkoznak? Milyen konkrét, direkt gazdasági előnnyel járna számunkra ha megnőne a tranzit forgalom a dunán? Drága pénzen kiépítettük az autópálya hálózatunkat (úgy ahogy) mit értünk el vele? Közelebb hoztuk Romániát európához. Ja, hogy ezáltal ők vo nzóbb célpontok lettek a nyugati befektetőknek? Fantasztikus haszon. Ehhez képest a Szlovákok nem építettek autópályát mégis fejlődik a gazdaságuk... Ezzel arra akarok utalni, hogy ha hajózhatóvá tesszük a Dunát, az nem hozza automatikusan magával az előnyöket! EU azt sugallja, építsünk autópályákat, mert a Kárpát medence fontos (értsd ny. eu-nak)tranzít útvonal. Építsünk duzzasztókat, mert a Duna fontos tranzít útvonal. Adunk rá occsó hitelt. Csak éppen mindezt nekem és a gyerekeimnek kell visszafizetnie! A kára itt marad, a haszna meg nem itt csapódik le. Az Oroszokra nem nagyon kellene hivatkozni, ők aztán (el)tudnak bánni a természettel. A gabona fajsúlyával tisztában vagyok, egszer-kétszer fel kellett hordanom pár zsákkal nagyapám padlására. :-) kb. 10x a viszony vas-búza között.
+1: Ott azért olyan a vizi élet és rendezettek a "folyó"partok, mert van rá igénye és anyagi lehetősége az embereknek. A csatornává alakítás, duzzasztás nem hozza magával automatikusan a szép környezetet. Arra áldozni kell és tenni kell érte! A Mosoni-Duna ügye kicsit más, de érdekes. Azért nincs benne víz, mert megszünt a görgetett hordalék szállítása a Dunának, köszönhetően a felső duzzasztóknak. A M.D. torkolatánál így berágódik meder (kb. 2 métert 40 év alatt) Így a Mosoni-Dunából kiszalad a víz. Ez a terméészet válasza a megváltoztatott körülményekre. A Nagymarosi gátnak erre a problémára nem lenne hatása, a Bősinek meg nincs. Kellene a kettő közé még két gát.
De ennek a problémának a megoldása már sínen van, 2013-ra elkészül a torkolati mű. (és igen, támogatom, mert nem tesz tönkre felbecsülhetetlen természeti értékeket)
Semmiképpen nem akarom Mosonyi Emil hozzáértését kritizálni, de az ő aktív munkássága óta sokat változott a világ és a szemléletmód. Egyébként a győri egyetemen ma is folyik magas szinvonalú vízügyi képzés és kutatás is. Születnek/tek figyelemre méltó tanulmányok a bősi erőművel kapcsolatban is, de ezek nem jutnak el a Pesti körökhöz. Olvastam több tanulmányt pro és kontra. És vannak nagyon jó ötletek is, hogyan lehetne a bősi problémára megoldást találni.
Hú ez nagyon hosszú és a gondolataim nagyon nagy részét most nem tudom leírni... Lehet, egyszer el kellene beszélgetnünk személyesen a témáról, csak akkor nem haladnál a hajóépítéssel. :-)

T.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.03.26. 06:36:12

@Takyka!: 1. De megtették. És lehetett tudni, hogy megteszik. Mégis megették a "hívők", hogy csak ijesztgettek minket vele. Hogy akkor azt is vállalják, hogy Magyarország határa "arrébbmegy". Aztán mi lett? Semmi. Hiába a hágai per, (amiben amúgy mi is elmarasztaltattunk)minden maradt, nem kötelezték őket az erőmű lebontására. Amúgy meg ha valamire azt akarod, hogy ne legyen belőle semmi, add a jogászoknak!.
2. Nem értek hozzá, hogy 2m/6h sok vagy kevés. Na erre kel a szakember! De volt vita a TV-ben? Ahogy mondom, csak jelszavak.
3.Én azt látom, hogy kiszáradt a mosonyi duna. Ahogy a szakma mondta. Megint csak szakembereknek kell nyilatkozni,vitatkozni, megoldani. Nem a filmforgatókönyv íróknak.
4.Lásd 2.pont.
5.Hát ez túl sok ahhoz, hogy itt megvitassuk. Egyet mondok, a globalizáció működik, akár szeretjük akár nem. Az nem megy, hogy amit szeretünk belőle az kell, amit meg nem, azt szívja más. A kalácsból se csak a mazsolát esszük ki. Olyan nincs, hogy Európa egységes, mi meg élünk magunknak itt a közepén elszigetelve. De nem akarok hitvitát folytatni veled, mert az, hogy arra a tényre, hogy az oroszok olcsón szállítják a gabonát, ezzel lekonkurálva bennünket, az az érved, hogy ne hivatkozzunk rájuk, mert ők "mit csináltak a természettel", ez ettől kezdve hitvita. Mi szegény sorsüldözött magyarok itt állunk teli jószándékkal, de bennünket még az ág is húz! Itt volt tegnap is ez a Trianon. Bezzeg amikor a nyilainktól nemrég még rettegett Európa! De megmutatjuk a világnak, hogy vagyunk olyan tökösek, hogy egymás torkát harapdálva képesek vagyunk megdögleni itt magunknak. Én nem akarlak meggyőzni semmiről, mert nem vagyok szakember. Az egy olyan újmódi dolog, hogy a neten utána nézek 10 perc alatt valaminek és aztán leugatom azokat akik egy életet töltöttek el a szakmában. De arra felhívom a figyelmet, hogy itt tökösmagyarhonban nem a szakemberek és nem az értelmes vita működött vízlépcső ügyben, hanem a szakmai érveket az abszolút tudatlanság vezérelte médiaerőszak söpörte el. Hazudtak az ökoterroristák, amikor azt mondták, hogy a vízlépcső szovjet projekt? Hazudtak. Hazudtak a "C" variáns megvalósithatatlanságával? Hazudtak. Hazudtak a mederkiszáradás lebecsülésével? Hazudtak. És még most is.

pernahajder Campbell 2010.03.27. 10:30:27

@Takyka!: Ha neked ez a hajóforgalom elég, meg kellene nézned, mi van a Rajnán: percenként jön egy hajó. Ahhoz képest a dunai hajóforgalom nevetséges. Nekik ez valamiért gazdaságos. Nekünk miért ne lenne?
Különben hajózás fejlesztéséhez a nagymarosi beruházásnak semmi köze: az állandóan hajózható viziutat biztosítaná, ami Magyarországnak kötelessége (lenne).

whale 2010.03.27. 10:33:40

@A Tengerész:
Kicsit utánanéztem a Mosonyi professzor úrnak-na jó elolvastam a Wiki-t:)) hu.wikipedia.org/wiki/Mosonyi_Emil -és valóban impozáns az életmű, ami ebből kirajzolódik. Talán éppen ezért gondolom, hogy ebben a témában az ő véleményét egyedüliként elfogadni nem túl bölcs dolog. Ugyanis szemmel láthatóan szenvedélye volt a vízépítés. Ez volt az élete, a mindene. Egy ilyen kaliberű szakértő sosem fog nemet mondani, ha építhet valamit és talán kicsit könnyebben veszi az egyéb szempontokat...
Én sem tudom megmondani, hogy sok-e vagy kevés a 2m/6ó árhullám, mindenesetre elég rémisztőnek hangzik. Hajózási szempontból te hogy értékeled ezt?

whale 2010.03.27. 10:53:12

@A Tengerész: Egyet mondok, a globalizáció működik, akár szeretjük akár nem. Az nem megy, hogy amit szeretünk belőle az kell, amit meg nem, azt szívja más. A kalácsból se csak a mazsolát esszük ki.

Sajnos a globalizáció pont így működik, hogy ti. a fejlett országok kieszik a mazsolát a kalácsból, kiszarják, a szart meg megetetik a fejlődőkkel, pl. exportálják a környezetszennyező iparágakat, esetleg magát a hulladékot, mint ahogy erre nálunk is volt példa...
Úgyhogy ez ellen nem árt védekezni és ezerszer meggondolni, hogy kinek mi az érdeke.

pernahajder Campbell 2010.03.27. 12:51:07

@Takyka!: Ezen az előbb elsiklottam, most verte ki a biztit: miféle sekély merülés ember?! Mindenki rakja félig a hajóját, mert nekünk ilyen kedvünk szottyant? Kitől hallottad Te ezt? Miféle közveszélyes elmeháborodott talál ki ilyeneket?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.03.27. 20:30:38

@whale: Olvasd el a könyvet amit javasoltam! A Mosonyi prof az elképzelhető legkomplexebb, tudós környezetvédő. Olyan alapos tudással rendelkezett a teljes vizes szektorban, ami nemcsak a vízépítésre korlátozódott. Ő úgy fogalmazott, hogy környezetvédelem, de benne az ember is, mint a környezet része. Azt mondta, németországban, ahol az élete utolsó 40 évét leélte, (miután kiüldözték aztán disszidálásért távollétében börtönbüntetésre itélték)a környezetvédők egymással gyakran jobban összevesztek, mint a vízügyesekkel, mert az egyik amelyik az állatokhoz értett az állatokat védte volna, a másik amelyik a növényekhez, az a növényeket. Na nálunk ez nem fordulhat elő, mert nálunk a dunakörösök, védegyletesek, chartások mind jogászok, írók, történészek, festők, netán köztársasági elnökök, szóval semmihez se értenek, tehát univerzálisak.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.03.27. 20:47:06

@whale: Ja. Hajózási szempontok. A német-osztrák szakaszon van vagy 50 vízerőmű. Semmi gondot nem okoznak, sőt segítik a hajózást ez volt az egyik legfontosabb oka az építésüknek. Az alsó szakaszon, ott ahol azelőtt zuhatagi viszonyok voltak iszonyatos nehézségeket okozva a hajózásban, most tengernyi vízzé duzzasztott szinte állóvizen mennek a hajók teljes sebességgel, amióta megépült a "Vaskapu" duzzasztómű. Az, hogy most tudatlanok támadnak folyamatosan egy tudományosan körüljárt tervet, kb olyan, mintha egy orvosprofesszort faggatnának, vajjon figyelembe vette e, hogy a műtét során vérzés fog fellépni, vagy hogy felhívják a figyelmét arra, hogy mosson kezet előtte.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.03.27. 20:54:24

@whale: "kinek mi az érdeke" Valóban. Nekünk pl jelentős érdekeink fűződnének ahhoz, hogy a tranzit ne az utakon és lakott területeken menjen kamionokkal, hanem a kevésbbé környezetszennyező hajókon. Aztán, hogy a magyar mezőgazdasági termékek olcsóbban jussanak el a közelkeleti piacokra, amiket most az exszovjetek uralnak. Aztán ha nem sorvasztották volna el a hajógyártást , javítást, helyette kaszinószigetbotrányt generálva, meg dunaplázát, akkor tán maradt volna munkahely, mert nálunk csak olcsóbb lenne hajót javítani, mint Németországban. Komarnoban a szlovákok bezzeg megcsinálták. de hát róluk csak nem veszünk példát! Ők csak buta tótok.
süti beállítások módosítása