Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Vasárnap.

2023.09.17. 14:55 :: A Tengerész

Na volt egy kis szünet, egyesek már aggódtak, hogy mi van velem, bár óvatosan azzal zártam az előző bejegyzést, hogy "Kicsit visszajönni látszik a nyár, tartunk egy kis pihenőt. A leghatározottabban leállok minden melóval." Ez igaz is (sose hazudok....... csak ha muszáj, ahogy boldogult nagyanyám mondta "tisztességes hazugság nem szégyen")  de valójában elmentünk a tengerre, csak nem akartam nagydobra verni, hogy üres a ház, nehogy arra jöjjünk vissza, hogy kiraboltak. Mondjuk sok érték nincs benne, nálunk nincsenek kincsek, a kis ház kifejezetten szegényes (na meg még rendetlen és hát a túlzott takarítás se erősségünk), de nem egy öröm feldúlt otthonba érkezni haza, ezért burkolództam hallgatásba. De már itthon vagyunk és mindent el fogok mesélni sorjában napról napra, mert SZERINTEM érdemes meghallgatni nemcsak azért amiket láttunk, hanem  amit gondolok mindennek kapcsán. Mert több volt ebben a koraőszi... vagy inkább későnyári nyaralásban mint az általában szokásosban. Egy kis körbenézés múltban, jelenben, jövőben... már a magam módján. A történetet én kifejezetten vidámnak és pozitívnak gondolom, bár biztos  lesznek akik nem fognak velem egyetérteni, a végére kiderül. Megpróbálok most egy előzetes vázlatot feldobni a "papírra", aztán majd nap mint nap lépek egyet előre. Hogy  a vidám hangulatot megalapozzam egy kedvencem, aminek lesz mondanivalója ahogy haladok a történetben előre.

A történet címe az lesz "Búcsú a tengerektől" (igen, a címet loptam egy kis ráncfelvarrással Hemingwaytől, de ha már lop az ember, maradjon a minőségnél), és úgy kezdődött, hogy J régóta nyúz, hogy menjünk már az Adriára feredőzni mert neki az örökös boldogság élmény. Én meg azt, hogy beüljek egy szálloda strandjára és ott egész nap áztassam magam a félpanzióban, kibírhatatlanul unalmasnak gondolom. Ráadásul az egész életünk itt a szigeten egy nyaralás, szóval mindig hárítottam.  De nemrég szembe jött egy Gib Sea 43 tulajdonos Fb-os hirdetése, melyben utastársakat keres  egy 10 napos túrára az Adrián. És akkor eszembe jutott, hogy még egyszer utoljára miért ne? Akkor J is boldog lesz mert ott van az imádott tengerén, én meg életemben még egyszer hajózok egy kicsit a kék vízen.

Most jönnek majd az okosságok, hogy "nem vagy te még annyira öreg", meg hogy ez micsoda negatív gondolkodás, nos de IGEN és egy cseppet sem negatív, hanem igenis, hogy nagyon pozitív. Tele világ vén hülyékkel, akik egykor klassz srácok voltak, de képtelenek észre venni, hogy megöregedtek. Hogy már nem megy úgy mint régen. Nincs ebben semmi rendkívüli, nincs ezen mit szégyellni, a képességek megkopnak és ez, ha akkor derül ki amikor már késő, akkor jön a baj. Emberek vezetnek autót 50 éve (pont mint én) és azt hiszik, hogy a reflexeik, az érzékszerveik. ugyanolyan tökéletesek mint fiatal korukban, pedig egy frászt. Aztán tele velük meg az áldozataikkal a kórház. A tenger egész embert kíván. A hajózás egy jópofa dolog ahol rengeteget lehet hülyéskedni. de egy kikötés közben egy másodpercen is sokminden múlhat És AZT AZ EGYETLEN másodpercet nem szabad elb@szni. Rossz a szemem, a fülemben lévő egyensúlyszervem elromlott és az agyam a szememről veszi az információkat helyette, amitől például sötétben dülöngélek. Egyik fülemre süket vagyok, a másik se tökéletes, bizonyos frekvenciákat egyszerűen nem tudok dekódolni. HALLOM, hogy beszél valaki hozzám, de nem értem. Egy gyors kommunikáció közben egy félreértés egy érzékeny manőver során kellemetlen, de akár súlyos következményekkel járhat. És érzem, ahogy gyengülök. Hazafelé a vonaton gondoltam felkapom a tengerész-zsákomat és feldobom az ülés fölé a csomagtartóra. És szégyenszemre nem ment csak segítséggel. Hazaérve megmértem, csak 21 kg volt. Amikor hajóztam a MAHART tengerjárókon, volt egy ennél nagyobb marinájózsákom is és kettőt cipeltem magammal egy behajózásra és elbírtam vele. Most meg ezzel a kisebbikkel is gondom volt. És a jelenség csak romlani fog. Mindeközben persze a tapasztalat sokmindent pótol, még mindig vagyok sokmindenben annyira jó, de inkább jobb, mint egy fiatal, erős ember, de például mire kivánszorgok a hajó orrába a nehéz mooring line-al (kikötőkötél, aminek a vége a tenger fenekére van horgonyozva és a másik végét a parti segítség, magyarul a "murigmen" húzza ki a partról a vízből csáklyával elkaphatóra, ami persze csak a szokásos mediterrán kishajós kikötők sajátossága, a "mooringman" mindenféle parti kötélkezelő segítség munkaneve, tehát dobnak és elkapnak és kötöznek a hajók kikötése elengedése során), amit közbe villámgyorsan kell kicibálni a vízből és keményen meghúzni és szabályosan lekötni az orrbikára, már kilóg a nyelvem, örülök ha sikerül ráakasztanom, ha rossz passzban vagyok. Ha az ember nem megbízható, akkor az már baj. Na EZÉRT volt ez az utolsó tengerem. Nem a kormányosnak nem vagyok elég jó, hanem a saját elvárásaimnak nem felek meg. És engem SOHA  AZ  ÉLETBEN nem érdekelt más csak ez. Hogy elég jó vagyok e ....mondjatok nagyképűnek, hogy valahol a legjobbak egyike vagyok e abban amit csinálok. Ezért búcsúztam most el a tengertől, amikor ezt még viszonylag méltósággal tehettem. Szóval "nem ülök lóra már többé soha... a büdös életbe'"

Ennyit a líráról. Az elkövetkező napokban el fogok mesélni mindent erről a szépséges utolsó utamról, nemcsak arról amiket láttam, hanem azt is amiket gondolok róla. Szóval csak a szokásos "hajónapló".

Előzetesben egy chartplotter képernyő fotó az utunkról, Dr Sárkány György hajótulajdonos és skipper jóvoltából. 

img_1162.PNG

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr7518216089

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fruka1 2023.09.17. 17:49:10

Kíváncsian várom a részleteket, biztosan nagyon szép volt a túra.
No meg azért is várom, mert Horvátországról elég hézagosak, eléggé ellentmondóak a mai ismereteim, jó lesz látni, hallani egy másik szempontból is azt az országot.(bár én magam sosem jártam arra, és nem is tervezem)
Ami gyerekkoromban megfogott az Adriával kapcsolatban, a Dékány András : Matrózok,hajók,kapitányok címü műve, amely részben majdnem ezen a tájon indult el valahogy. (Fiume)
Na , ez viszont egy másik világ volt, de gyerekként nagyon megfogott.

táncoslábú laces 2023.09.17. 18:25:31

Végre írtál már valamit,de épp nem a leg szívderítőbb,hát ez van vénülünk. Szerintem túl sok minden félbe maradt, csak legyen erőd időd befejezni. Gondolok itt a gunwale gőzölés-- bár lehet hogy az már kész van csak lemaradtam róla--, a családfa az függőben, van egy orvosos sztori, most jön majd az Adria stb. Tavaszon úgy terveztem, hogy meglátogatlak, de sajos semmi nem úgy alakult hogy ezt véghezvigyem

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2023.09.18. 00:43:29

@táncoslábú laces: Mondom, igenis szívderítő! Gunwale kimarad alighanem végleg, családfa télen folyt. köv., orvos sztori az megvolt, csak neked maradthatott ki valamiért, ezt most folytatom, csak jussak lélegzethez, fel a fejjel!
süti beállítások módosítása