Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Vasárnap.

2018.09.09. 23:00 :: A Tengerész

Gyönyörű volt az idő, pont hajózásra alkalmas, ezért elhatároztam, hogy körbecsónakázzuk a szigetünket. Az RSD-ről már rengeteg képet mutattam, most a másik oldalt mutatom a Balabán csatornát.

001_118.JPG

A vizet békalencse borítja, de amúgy kristálytiszta. Csodás a hangulat.

002_98.JPG

004_66.JPG

003_80.JPG

Jobbsorsra érdemes finndingi pusztul a rekettyésben.

005_58.JPG

Ebből a csónakból is ideje lenne már kimerni az esővizet. Pedig itthon vannak, autók állnak a ház előtt. Mindig fáj a szívem amikor bármilyen hajót látok elhanyagolódni.

006_41.JPG

Vele azért látszik hogy törődnek.

012_13.JPG

Sajnos ez a viziútról nem mondható el. Ez a bájos csatorna úgy tűnik halálra van ítélve. Tele van bedőlt

010_17.JPG

015_9.JPG

 013_14.JPG

és bedőlni készülő fákkal.

020_9.JPG

008_31.JPG

016_6.JPG

Helyenként az akadályokon már szigetek képződnek.

021_7.JPG

 A vízmélység katasztrofális, helyenként a tíz centit se merülő csónak fenekét karcolják az elsüllyedt akármik. Nagyon "nem van ez így jól". Tudom, mert tájékoztattak, hogy a vízterület gazdája az önkormányzat próbálkozik. Biológiai tisztítás van folyamatban, valamiféle anyagot juttatnak a vízbe, mely remény szerint hosszabb idő (évek?) alatt javítja a vízminőséget. De ez kevés, valamit kezdeni kellene a mederrel! Nem vagyok vízépítő szakember, de a (magamfajta) bolond is látja, hogy a medret kotorni kellene, a partot meg MÓDJÁVAL rendezni, hogy a bedőlt, kidűlőfélben lévő fák ne veszélyeztessék a hajózóutat. És ez nem lehet önkormányzati feladat. A viziút rendbetételére  tucatmilliókat kellene költeni, erre nincs pénz a város költségvetésében. Nem is várható el, hogy ha egy, kevesek által élvezett, jobbára nem is a városhoz köthető szabadidős tevékenységre szolgáló ( akik errefelé vízitúráznak, csak egy kis részük helyi lakos), természeti érték fenntartására a város pénzét tüzelné el az önkormányzat, azt a helyi lakosság  helyeslően támogassa. Azonnal botrány lenne belőle, hogy ilyen "feleslegességre" költik a pénzt amikor "rosszak az utak, nincs járda, hullik a vakolat, amúgyis magasak az adók stb". Mondanám, hogy a Vízügy dolga lenne, de az még rosszabb. Bős-Nagymaros kapcsán a "rendszerváltó elit" a földdel tette egyenlővé a szakmát. Illés Zoltán közveszélyes demagóg mozgalmár és exfideszes exállamtitkár veretes kijelentése, miszerint "nincs kártékonyabb egy vízmérnöknél", a Dunakörös Karátson Gábor, zavaros keleti filozófiák és még annál is zavarosabb képzőművészeti alkotások megszállottjának " a vizeket hagyni kell úgy ahogy vannak" mondása megszabta  a közgondolkodást determináló irányt, melynek mentén a Vízügyet sikerült eljelentékteleníteni. Előbb a pénzt szipkázták ki a tárcából, majd intézményeit rombolták le, vették el a szorosan hozzátartozó környezetvédelmet tőle, lopták el a Vízügyi Tudományos Kutató Intézetet épületestül, kényszerítették a pályaelhagyásra legjobb kádereit, tették nevetség tárgyává maradék szakembereit, hogy végül odacsapják a katasztrófavédelemhez a belügyminisztérium alá rendelve, hogy kivénhedt rendőrök és tűzoltók dirigálják a működését. Ennek jegyében semmire sincs pénz. Vízi pályafutásomat egy kajakkal kezdtem az RSD-n 55 éve. Nos azóta egy folyami jelzést itt fel nem újítottak, egy folyamkilométer táblát le nem festettek, beteljesült a jóslat, a folyó pont úgy folyik ahogy kedve tartja. Szóval ha netán nem a város, hanem az állam kezelné a Balabán csatornát akkor is pont ugyanitt tartanánk. Ha idén ismét olyan kemény tél lesz mint két éve volt és megint biztonságos jég lesz köröttünk akkor végigmegyek egy láncfűrésszel, NEKEM megér néhány liter benzint, hogy levágjam ami belóg a vízbe, de 74 évesen ennél többre nekem már nincs erőm. Csak az a gond hogy hova teszem amit levágtam, mert ha szerzek pár segítőt (mert azért itt mázsákat kell majd mozgatni) és kirakjuk a partra, félek, hogy a telektulajdonosok majd visszahajigálják a mederbe. Boldogabb országokban természeti kincs egy ilyen gyönyörű viziút, de nekünk szemmel láthatóan nem való az ilyesmi. Kár. Bocs, hogy így füstölgök elrontva a hangulatot, de hát ilyenek jutottak eszembe, miközben az 1,20 széles csónakkal áttüsekedtünk a nyiladékokon amiket a növényzet szabadon hagyott a számunkra.

019_7.JPG

Mindezen bajok ellenére csodás hely ez és igazából nem magam miatt aggódom, mert amíg én képes leszek a vízen járni még valahogy csak kitart majd, de hát felelősek vagyunk az utódaink felé is a természeti kincseink megtartásában, hát ezen a vizsgán alighanem elbukunk.

Van itt vízi baromfiudvar is, a csirkék vidáman csipegetik a békalencsét, pillanatnyilag alighanem ők az egyedüliek akik gátat szabnak az eutrofizációnak.

018_5.JPG

017_7.JPG

Törpegém les zsákmányra.

025_2.JPG

De akad szárazföldi ragadozó is.

026_2.JPG

Látjátok amit én látok?

027_3.JPG

Jó szem kell hozzá ( nekem nincs, J hívta fel rá a figyelmemet), mutatom közelebbről.

028_2.JPG

Elég jól álcázza magát mi? Mutatok egy másikat. Nagyon óvatosan lehet csak megközelíteni őket, mert rendkívül éberek, ez is elugrott egy másodpercre rá, hogy elkattant a gép, de már hiába, megörökíttetett.

031_3.JPG

A déli bejárónál hattyúcsalád tollászkodik. Az egyik süvölvény kölyök ( a hattyú csak felnőttkorára fehéredik ki, kezdetben egészen szürke, vagy egy év mire megnő és "megőszül") elmélyülten rágcsál egy deszkadarabot. Egészen közel hagynak magukhoz menni. Aki csak motorral közlekedik a vízen ilyen látványban nincs része.

033_1.JPG

Hát így múlattuk a délelőttöt. Ebéd előtt, majd ebéd utáni alvás után befejeztem az erre a hétre kitűzött futónövényirtást. Tiszta a terület egészen a fenyőfáig. Ahhoz, hogy megközelítsem, majd megszabadítsam körötte a talajt a mindent beborító kúszónövények tömkelegétől, le kellett vágnom a földig lelógó ágait. ( Azért az látszik, hogy a fenyőfa után mi vár még rám vagy 30 méter hosszan.)

041_1.JPG

Szép nagy kupac lett a zöldekből.

036_3.JPG

Ezek azok a még tavaly levágott cseresznyefa ágak amiket beborítottak.

040_3.JPG

Hogy amit nem tudtam lehúzni a fenyőről azokkal mi lesz nem tudom.

038_1.JPG

A borostyán-szőlő-vadkomló populációból legvirulensebb a komló, gyökerestül kitépni nem hagyja magát, és már egy fél centiméter átmérőjű szálat se tudok elszakítani olyan szívós, metszőollóval kell elvágni. A fenyőfának alighanem nincs más választása, mint hogy miután a talajjal minden kapcsolatát megszüntettem az élősködőinek, ha kiszáradnak, valahogy "lenövi" magáról őket.

Szóval ha lassan is de haladok. Amúgy eszembe jutott, hogy csináltam már hasonlót. Úgy 40 éve vettem egy telket Balatonudvariban. Dúsan benőtte a kökény, galagonya és vadrózsa, csupa olyan növény aminek legalább 1 cm hosszú tüskéje van sok. Egy napon megjelentem ott egy lakókocsival és egy szál machetával ( akkoriban még hajóztam, valahol Malajziában vettem a bozótvágó kést, ott ez munkaeszköz) és elkezdtem vágni. Mondjuk akkor erőm is több volt még, de vagy két évbe telt amíg elfogadható lett a birtok, szóval már nem kellett mindig bakancsban vagy gumicsizmában járkálni rajta. Aztán 12 év alatt egyedül építettem rajta egy házat....aztán most más lakik benne. Ennyit a viziutakról.

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr2414231239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whale 2018.09.11. 11:25:08

Udvari végül a fiadé lett, ugye?

Egyébként szívemből szóltál. A hollandok szerintem elhűlve pislognának azon, amit mi itthon "vízügy" címén művelünk. Egy olyan országban, ami egy MEDENCÉBEN fekszik...
A hetekben volt hír, hogy Paks hűtése veszélybe került a felmelegedett kisvizű Duna miatt. De eszébe nem jutna senkinek kiejteni a száján a szót, hogy DUZZASZTÁS!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.09.11. 16:57:03

@whale: Igen. Ő meg gyorsan eladta.
Amúgy meg Európa hülyéi vagyunk. Élhetetlen faszok, egy olyan országban amit fele ( fele? tizede) annyi energiával amennyivel a sajtfejűek a semmiből, a tengertől elhódítva csináltak maguknak virágzó országot, tejjel mézzel folyó Kánaánná lehetett volna tenni.
süti beállítások módosítása