Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Kedd.

2013.07.17. 01:14 :: A Tengerész

A mai nap nagyrészét víz alatt töltöttem. Végül mindhárom anódot kicseréltem a hajócsavar környékén. Nem volt egy egyszerű dolog, folyik a Duna, erősen hordalékos, olyan rossz a láthatóság odalent, hogy hiába csináltam lámpát, gyakorlatilag csak tapogatva dolgoztam. Még menetet is kellett így vágnom. De hát egy hajókiszedés és vízrerakás, ezért... félmilliót? Megérte szenvedni vele, túlvagyok rajta ez a lényeg. 

Ilyen volt, ilyen lett. Mármint a régi anód amit leszedtem és az új amit felraktam '13.júl.16. 001.jpg

és három éve ugyanilyen volt az ami ilyen redvás lett. Szóval valóban "önfeláldozó" fém, anódabbként viselkedik mint a hajó vasteste így védi meg azt a rozsdamentes tengely és a bronz hajócsavar  galvánelem katódként viselkedő  korróziójától.'13.júl.16. 002.jpgCsuda érdekes, hogy ahol a felfogató csavarok voltak ott megmaradt az eredeti anyagvastagság ( Hajdu villanyboyler magnézium anódjából készítettem), de a csavartól, azaz a vas potenciáltól távolodva már rendesen fogyott a fém. Amúgy az édesvízre magnézium, a kevert vízre alumínium, a tengervízre cink anód való. 

Miközben én alant hemperegtem az iszapban (nagyon jól bevált a légzőkészülék, ha van parti áram akármeddig tudok lent dolgozni) J biztosított fent, meg madzagon lógatta a kívánt szerszámokat, alkatrészeket. Nevetve mesélte, hogy a Kormi cica teljesen bepánikolt, ahogy látott engem lemerülni. Jajgatva rohangászott fel-alá, még a hajó mögött kikötött vitorlás oktatóhajóba is beugrott, amit soha azelőtt meg nem tett, hogy hátha ki tud engem menteni. Félő volt, hogy beesik utánam a vízbe annyira kilógott a peremeken. Épp csak a kezét nem tördelte. A fene gondolta volna egy macskáról, hogy egyáltalán felfogja a szituációt. És megértett mindent, mert amikor látta, hogy semmi bajom, a délutános műszakban már egyáltalán nem érdekelte a dolog, szemmel láthatóan tudomásul vette, hogy a gazdája nem fullad bele, megnyugodott, holnap is lesz aki enni adjon neki.

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr565408849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

silvermoon 2013.07.17. 02:44:21

Ez nagyon fura dolog ! Ugyanis a tavaly decemberben felszerelt cink anod mostanra tokeletessen elfogyott. Tegnap tettem fel ujat.( a propeller tengelyre) regebben kitartott majd 2 evig is. Most meg fel ev alatt szinte teljessen elfogyott. Vajon mi lehet az oka? VAn egy hosszu vastag rez vezetek a hajo hatuljabol halad az elejebe de semmi ertelmet nem latom, semmi aram vagy ilyesmi nincsen benne. Mint elekromos antitalentum arra gondolok, h ennek a vezeteknek van egy osszekotese 3 ponton es az szetmalott. Lehet ennek koze a dologhoz? Es meg egy kerdes? NEm emlekszem vagy nem olvastam azt a reszt ahol leirod hogyan kapsz levegot a viz latt? Kompresszorbol? Jovo heten erkezik az uj propellerem es 160 dollarert emelik ki a hajot 10 percre hogy ki tudjam cserelni. Hatha en is meg tudnam csinalni a viz alatt...???

abraxas 2013.07.17. 07:05:07

Kormi szuper macsek :-)

Mihalik Péter2 2013.07.17. 07:59:01

Kormi az aggódó anya... nem szokott olyat csinálni, ha ölbe veszed, mintha szopna? nekem volt ilyen cicám, ekkor folyt a nyála, gyömöszkézett 10 karommal és szopott, mintha az anyja lennék. Furcsa érzés volt férfi létemre... na és ez a macsek is ilyen aggódó típus volt. A kanok nem ilyenek...

dismay22 2013.07.17. 08:07:23

teljesen ugy nez ki mint egy kortars szobor:) mi lesz a sorsa?

dismay22 2013.07.17. 08:07:55

mellesleg a Patkany - Kormi meccs eldolt mar?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.07.17. 09:47:40

@silvermoon: 1. Lehet, hogy nem cink volt? Mert ha mondjuk aluminium, vagy magnézium akkor gyorsabban fogy tengervízben. 2. Ez a réz vezeték hol megy? Kívül, vagy belül? Mivel van összekötve? Pláne három ponton ! Nem értem. 3. Csak egy kis Googlizás amapola.blog.hu/2012/08/22/szerda_685 . Mondjuk a propeller csere sem túl egyszerű, de szerintem, pláne tengervízben ahol mindent lát a dolgozó, megoldható. Pláne ha szárazon csak 10 perces munka. Arra vigyázz, ha rászánod magad, hogy száraz (tehát nem olajos) kompresszor kell hozzá, amúgy közönséges barkácsholmi, amivel a festékszórók üzemelnek. Aztán kell egy szájreduktor amit a búvárok használnak, meg hosszú pneumatikus csatlakozásos végű cső. Olyan helyen csináld ahol leér a lábad a fenékre, akkor tudsz erőt kifejteni. Aztán legyen rajtad zsebes nadrág, vagy tarisznya amiben az alkatrészek elférnek. Szélcsend az nem árt.

spray 2013.07.17. 11:41:06

Szia Vilibá mennyit nyom a kopresszor mert akkor csak a második lépcsö kell ami 6 atüt igényel csak az az a szájrész

Üdv Pali

silvermoon 2013.07.17. 13:05:52

@A Tengerész: Az biztoe, h cink volt mert mast nem is lehet kapni a vitorlas boltban, hiszen minden vitorlas csak sosvizben tud hajozni errefele nincs vitorlazhato edesvuzu to vagy folyo. A kaben egy femlaphoz van kotve a hajo hatuljaban es lanna kill felett a padlo alatt megy az orr fele kozben meg kozepen egy harmas kapoccsal megy meg ket oldalra es elore az orrba.ez a kapocs el van mallva szoval nem is erintkeznek. MA meg vettem a rez kapcsokat de meg nem raktam ossze. Lehet ennek koze a gyors cink kopasnak szerinted? MAzlim van mert eppen van egy olajless kompressorom. De sajnos a viz ugyan dagalykor eleg tiszta de eros a sodras, nem beszelve a temerdek meduzarol aminek a csipesere sokaig emlekszik az ember. De azert igy is szoktam a viz alatt dolgozni.PL: Boca Raton-ban a viz alatt fureszeltem le a bazi nagy propellerbol eleg koszos vizben.

silvermoon 2013.07.17. 13:11:26

@A Tengerész: Meg google-tam .. most latom a ruhadat hat a fiamnak van de ezek szerint nekem is kell vennem egyet. Ilyen buvar reduktorom is van valahol... elo kell banyaszni talan meg hasznalhato.. Koszi ! A macsek nem semmi ! Ilyent meg nem is halottam, h egy macska.. kutyakrol igen de macsek is??

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.07.17. 13:18:57

@spray: Pontosan. 8 bart nyom a barkácsboltokban kapható kis szárazkompresszor. Nekem pl ez van www.arukereso.hu/kompresszor-c3765/ferm/fco-1006e-p48460027/ egy ilyesmi tömlővel (csak 10 m-es)www.electronic.hu/Szerszamok/Elektromos_szerszamok/Elektromos_szerszam_tartozekok/METABO_SA_100_Suritett_levegos_tomlodob . Csodálatos módon a pneumatikában megvalósult a szabványosítás, a csatlakozója pontosan passzol a búvár szájreduktorhoz.

egeresz 2013.07.18. 03:48:57

@silvermoon: Az "onfelaldozo" fem akkor fogy, ha van mit onfelaldoznia. Ezek apro pontok, ahol nem tokeletes a festes, illetve ahol kenytelen a fem a vizzel erintkezni: tengely, csavar.
Ha valahol megserult a festes, akkor az anod gyorsabban fogy.

Hosszu rez vezetek:
A leiras szerint ez egy kozos potencialra hozo vezetek.
Eletvedelmi szerepe is lehet, es korroziogatlo szerepe is lehet.
Es, ha a tervezo elszurta, koroziokelto hatasa is lehet...
Az, hogy kozeputt szetrohadt, arra utal, hogy jelentos szerepe van.
Altalaban akkor kell, ha a hajo femteste nem vezet eleg jol: kulonbozo reszei nem kapcsolodnak femesen elegge egymashoz.

egeresz 2013.07.18. 03:52:41

Villi ba' es amugy a megmaradt magneziummal mit csinalsz?

silvermoon 2013.07.18. 04:35:13

@egeresz: Koszi az utbaigazitast. Minden esetre holnap ki cserelem a kapcsokat so ujra oszekotom a vezetekeket. a hajo amugy fibergloss so nem fem hajo. de a cink feltuno gyorsan elkopott. Ennek biztosan kell legyen valami oka. es lehet, h eppen ez a vezetek tores az. HAt majd meglatjuk..Gabor.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.07.18. 13:32:58

@egeresz: Egyet beejtettem az iszapba azzal már semmit, a másik kettőt eltettem lehet jó lesz még valamire (villanófény, tűzijáték?). Merthogy van ötleted?
süti beállítások módosítása