Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Szombat.

2012.01.07. 22:29 :: A Tengerész

Behordtam kiskocsival néhány óriásraklapot a Syntexkeresek hulladékából a csarnokba, holnap felvágom tűzifának őket. Ezek a raklapok 1,25X2,5 méteresek, kifűtöm velük a januárt ha nem lesz ennél sokkal hidegebb . Aztán egész nap csiszatoltam a boci belsejében a "sarokvarratokat", még ebédelni se álltam le. Holnapra maradt még egy kevés belőle, bár a raklapfűrészelésre alighanem elmegy majd a nap fele. Lassú, lassú lassú vagyok és körülményes ezzel a másfél kézzel. Néha majd megpukkadok a méregtől tehetetlenségemben. Azt mondják a megváltoztathatatlanba való belenyugvás nemes erény. Belőlem hiányzik.

Délelőtt még ragyogó napsütés volt, egy 6m-es gumicsónakkal, rajta 130 LE-s motorral száguldoztunk egy kicsit a vízen , ha nem fújta volna le a menetszél a fejemet a helyéről, még melegem is lett volna a honvédségi mikádóban. Estére ahogy a meteorológusok jósolták már esett az eső. Fene egye meg, holnap megint merhetem a vizet a csónakból, ha partra akarok szállni.

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr833527487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Grigorij Sandorovics 2012.01.08. 15:19:50

Innen, kb 2OOO kilométerrol gondolatom támadt.
Talán kéne valami stéget eszkábálni, vagy ott nem szabad / érdemes?
Kell hozzá-
1 Cölöpök
2 Faanyag
A te bontottanyag tehetségeddel, gondolom mindez nem gond :))

temtom 2012.01.08. 17:25:49

@Grigorij Sandorovics: a gipszes kéz. Az a gond. :)
(Azt persze nem tudom, hogy szabad-e.)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.01.09. 01:35:55

@Grigorij Sandorovics: Hát egy olyan stéget csinálni, ami viharos szélben is kibír egy hozzákötött 16 tonnás hajót azért nem egy aprócska feladat. Azt a stéget úgy hívnák, hogy móló. merthogy ha a hajó nincs hozzákötve azaz marad horgonyon akkor nem ér semmit, mert össze-vissza mászkál ahogy a szél fújja. Esetleg összeveri a stéget. Ha meg hozzá van kötve akkor elviszi a cölöpökkel együtt.

teddybear01 2012.01.09. 06:13:05

@A Tengerész: Tulajdonképp kell egy stabil, a mederbe mélyen beásott(vert) oszlop, ami elég erős a hajó megtartásához.
Nem rég láttam az egyik tévécsatornán, hogy egy nagyátmérőjű acélcsövet belevertek a mederbe, aztán egy fúróval kiemelték a benne lévő iszapot, majd betonnal feltöltötték. Így kaptak egy piszok stabil oszlopot, amire aztán rákerült egy híd felépítménye.

A partra vezető palló már úgyis csak annyira kell hogy erős legyen, hogy téged meg az éppen cipelt dolgaidat kibírja.

teddybear01 2012.01.09. 06:15:17

@teddybear01: Viszont nem tudom, hogy egy ilyen stég kiépítéséhez milyen engedélyekre van szükség.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2012.01.09. 12:39:57

@A Tengerész: Ha nyáron elbóklásztok "melegebb vidékre", akkor úgyse lenne kihasználva a "kikötő". Csak állna benne egy rakás pénz... Szóval szerintem tavaszig/nyárig már ki lehet birni valahogy...:)

harpi4 2012.01.09. 14:49:34

@sanyi65: Igazad van. Ezt a félévet már ki lehet bírni így is. Amúgy a legjobb tudomásom szerint az a rész üzemi terület, a Vízügyé, és ahhoz, hogy valaki ott ilyen építményt létesítsen, kéne egy néhány engedély, a hivatalos hatóságiakat nem is említem. Nem olyan egyszerű ez a dolog, ráadásul elég sok pénzbe is kerülne. Szóval az ötlet nagyon jó, de ott nem éri meg belekezdeni, mert mire esetleg meglennének az engedélyek, addigra a Vili már a Canal du Midi-n fog lefelé csurogni a Földközi-tenger felé.

abraxas 2012.01.09. 15:42:37

@harpi4: Nem az én reszortom ugyen, de: Amen! :o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.01.09. 18:13:37

@teddybear01: Egy rakás engedély kéne hozzá, de ha úgy döntenék, hogy kell nekem egy-két cölöp a mederbe mindenféle engedély nélkül leraknám "oszt jónapot". De csak egy kis fejszámolás. 30cm átmérőjű vastagfalú acélcső min. 6m hosszú, saccperkábé 400kg, 2 db az 800, vas kilója hegyesre hegesztve megfülezve, lefestve, ideszállítva, daruzva mondjuk 800Ft/kg. Tehát az, hogy itt fekszik a parton az eddig 640000. Aztán ide kell hozatni az Adony-nyal a pontont rajta a Sztalinyec lánctalpassal cölöpverő fejjel, mondjuk megúszom haveri alapon számla nélkül egy millióból. Aztán mondjuk egy év múlva elmegyek világgá és itthagyom az egészet. Ha addig naponta ki-be evezek max. négyszer az azt jelenti, hogy 1640000/4X365=1123Ft/ kievezés. Ennyiért megéri. És nem kell engedély nélkül partizánkodni, melózni, szervezni. Ja és akkor még valamiből hidat kell verni a cölöpök és a part közé... Szóval a vízépítés nem egy olcsó dolog. És hogy nem egyszerű, azt az Újzéland partjainál megfeneklett konténerhajó esete is bizonyítja. Hatalmas az érték ami ott fog szétúszni elrohadni, környezetet szennyezni a zátonyon, mégis kénytelenek nézni és nem tenni semmit a kimentés, mentesítés érdekében. Azért a víz az úr. www.dailymail.co.uk/news/article-2047371/New-Zealand-oil-spill-Rena-ship-captain-arrested-penguin-gets-feathers-cleaned.html

harpi4 2012.01.09. 18:43:10

@A Tengerész: Csak egy adalék a magyar tájékoztatás minőségéről. Az egyik rádióban hallottam szombat vagy vasárnap többször is a hírekben, hogy az U. Z-nál zátonyra futott "TARTÁLYHAJÓ" eltörött, és félő, hogy további olaj fog kiömleni az eddigi 120 tonna után. A fedélzetén lévő 900 konténerből már vagy húsz darab leesett a vízbe. Na vazze!!! Milyen tanker az amiből eddig "csak" 120 tonna olaj folyt ki, hacsak nem üres? Ráadásul 900 konténer is van rajta. Tudom ezzel abszolúte nem lőnek nyulat, de az emberben meginog a hírek iránti bizalom, mert ha ezt, akkor más tényeket is ilyen slendrián módon kezelhetnek.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.01.09. 22:16:56

@harpi4: Az újságokat kizárólag olyan bölcsészek írják akik arra büszkék, hogy minden műszaki dologhoz hülyék. De ők a média segítségével a közvéleményformáló értelmiség. Miután semmihez se értenek ezért univerzálisak. Ráadásul az olcsóságra való törekvés miatt fiatalok dolgoznak a sajtóban, élettapasztalat nulla. Tegnap még érettségitől, kollokviumtól rettegő pisis kislány, holnap már vélemény és információkormányos, tőle tanul az ország. Úgy egy éve régi háztartási gépeket mutattak a TV-ben. Mutat egy padlókefélőgépet és azt mondja rá a narrátor, hogy ilyen porszívóval dolgoztak nagyanyáink. A nagyanyádnak az a retkes...

teddybear01 2012.01.09. 22:58:16

@A Tengerész: Na igen, az anyagi részt kihagytam, mert fogalmam sem volt az aktuális árakról. Rakpart ezen az oldalon tudtommal nincs, marad a horgony és a csónak.

teddybear01 2012.01.09. 23:05:12

@A Tengerész: Az újságírókat nem kell bemutatni. Elég, ha a közelmúltat felidézzük. A negró világítana a szájukban, és közben mindenki mást hülyének néznek.

Ami viszont az új-zélandi hajót illeti, nem értem, hogy miért nem kértek fel hajómentőket legalább a rakomány kimentésére. Egyrészt érték, másrészt ha nincs rajta a hajó sem merül annyira.
Aztán, ha már nincs a hajón a teher, már könnyebb lett volna segíteni a hajón, esetleg le is vontathatták volna a zátonyról.

Bár a fene tudja, hogy milyen sérülései voltak.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.01.10. 00:51:49

@teddybear01: Gondolj csak bele! Zátonyon a hajó, tehát nincs ott víz. Mivel mentsék a konténereket? Nyilván úszódaru kellene meg egy akkora hajó, amire rá lehet pakolni egynéhányat. Szóval akkor azok is zátonyra futnának, pláne ha erős a tenger. A hajó nyilván biztosítva volt. Ha megérné a mentés és egyáltalán lehetséges lenne, a biztosító nyilván megpróbálná. Egyszerűen egy ekkora hajóval nincs mit csinálni. Levontatni nem lehetett, mert nyilván a hullámok csak még jobban rárakták a sziklákra, most meg hogy eltört már semmi remény. Egy konténer lehet akár 20 tonna is. Helikopter se bírja el, arról nem is beszélve, hogy ki lesz az aki rámegy megkötni?

teddybear01 2012.01.10. 06:25:46

@A Tengerész: Láttam a híradóban pár felvételt a hajóról. Elég erős volt a hullámverés körülötte, de ha nagyon akarják hozzá lehetett volna férni.
Ami a mentést illeti, hát nem lett volna egyszerű, de megoldhatatlan sem. A tengeri konténerek max. 22 tonnásak, ez nekünk sok ugyan, de a darushajóknak nem súly. Jópár van, ami ennek a tízszeresét is fel tudja emelni. Helikopterrel viszont csak a rákötőket lehetett volna a fedélzetre letenni. A legismertebb repülő daru a Sikorsky S-64 Skycrane csak 9 tonna körüli súlyt tud emelni, és az orosz Mi-6-os sem tud 12 tonnánál többet, függesztve meg csak 9 tonnát.
Bárkázni kellett volna a konténereket, azaz a biztonságos helyen horgonyzó hajóig a kidaruzott konténereket pontonon, vagy kisebb hajón vinni.

Persze megint itt van az anyagiak kérdése, hogy megéri-e. És még az is, hogy van-e megfelelő hajó és egyéb felszerelés szabadon a közelben.

Most viszont teli a közeli part tejporral...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.01.10. 08:49:48

@teddybear01: Ott a kulcsmondat az elején. "ha nagyon akarják..." Nyilván ha csiszolt gyémánt és aranytárgyak lett volna a rakomány másképpen működne a mentés. Az üzemanyag már úgyis kifolyt, azzal nincs mit kezdeni, a többi meg elsüllyed, és még a korall is jobban nő a roncsokon. Ha kínai zoknival volt tele a konténerek többsége, elvan az a tengerfenéken.

medvegy 2012.01.10. 10:25:28

@A Tengerész: Bezzeg ha a malájoknál fut zátonyra, akkor még mielőtt a legénység a mentőcsónakba cihelődött volna már megjelennek az érdeklődők. Aztán mire a tengert elszennyezné, már nem lett volna mivel.
süti beállítások módosítása