Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Szerda.

2011.10.12. 22:37 :: A Tengerész

 Kimentünk a városba délelőtt egy utolsó sétára. A piacon az immáron szokásos büfékocsi-pecsenyesütőnél megismételtük a sült tarja&kolbász&mustár&friss kenyér ebédet, vettünk még gyümölcsöt és sütőtököt, megnéztük a vízimalom-múzeumot (http://hajomalom.rackeve.hu/) aztán visszasétáltunk Amapolára, beszedtük a köteleket és 13:15-kor elindultunk felfelé, hogy nem sokkel 18 óra előtt egy teljesen eseménytelen békés menet után megérkezzünk régi helyünkre  Csepelre a ponton mellé. A motor remekül szuperál, most már van benne több mint 20 üzemóra, nem folyik semmi, se gázolaj se víz, a mutatók mintha odanőttek volna az üzemi értékhez, olajnyomás 5 bar, olajhőmérséklet 90 fok, hűtővíz 90 fok, gépházhőméséklet 50 fok, fordulatszám 1500 körül, sebesség GPS-sel mérve 8-9,5 km/óra attól függően hogy épp mennyi a szembeszé és miután tegnap elkezdett emelkedni a Duna, talán valami szembeáramlás is volt. A próbautat sikeresnek minősítem. Ami viszont még jelentősen csiszolandó, teljesen béna vagyok erős oldalszélben tolatással való melléállásban, vagy 10 percet szerencsétlenkedtem, mert a hajót nem akartam odaverni, ezért mindig messze kerültem a helytől, végülis orral álltam a ponton sarkához és kötéllel odahúztuk a hajót párhuzamosra. De ugyanez egy zsúfolt marinában nagy bajokat okozhatott volna. Szóval ezt alaposan kell még gyakorolnom. Ami viszont remek, minden várakozásomat felülmúlja, el se akarom hinni, tehát még pontos méréssel ellenőrizni kell, 60 liter gázolajat töltöttem be indulás előtt, a nívóüvegen bejelöltem a szintet előtte és utána, most megnéztem a fele fogyott el, azaz 30 litert fogyasztott a gép kb. 80 megtett kilométeren bő 10 óra hajózással.  

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr943298690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

silvermoon 2011.10.13. 01:51:51

NAde ezt aztan igazan jo volt olvasni. Jo nap, elegedett kapitany, jo hajo, es szep ido is talan.? Az en kocsim egy nagyetku jeep terepjaro, szoval fogyasztasrol is irok,) . A koltsegeket eves szinten csak a befizetni valokat irtam le. Kb 800 dollar egy evre. Biztositas es a ()vizsgaztatas helyett a steker egy kis ragaszto amit a szuletesnapomon kell fel ragasztani a rendszamra. Ez kerul kb 50 dollarba es ezzel kesz is. Az uzemanyag most $ 3. 50 korul van. Az en kocsim kb 20 merfoldet megy egy galonnal.

silvermoon 2011.10.13. 02:20:01

Tengeresz: Gratula ! Ezt jo volt olvasni ! Jo hajo szep ido elegedett kapitany ! Mi is kene meg tobb? VAlaszolva az elozore; Nekem egy jeep terepjarom van ami eleg szepen zabal. 20 merfoldet megy 1 galonnal. A 800 dollar csak az eves a befizetni valokra vonatkozik.Tehet egy esztendore. Biztositas es az eves steker amit a szuli napomon kell a rendszamra ragasztani. Ezzel kesz is. Amugy a benzin ma $3. 50 korul van ( 1 gallon).

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.13. 08:09:59

@silvermoon: Ajha! Ahogy számolom neked még mindig kevesebb mint a felébe kerül a benzin, mint nekem itthon. Mennyi lehetett korábban a drasztikus emelések előtt? Más is ennyivel olcsóbb? Kenyér, tej, hús, egy ebéd egy alacsonyabb kategóriájú kajáldában? Nem azért, mintha oda akarnék menni, igazából Európából se akarok kimenni, nekem egy mocsok immigration officer ne tegyen fel szemét keresztkérdéseket, dugja fel magának az országát, csak érdekel, hogy mi az árszínvonal ott, ha már szóba került.

Kis ember 2011.10.13. 12:19:05

@A Tengerész:

Majdnem minden olcsóbb.
Én ott vettem cipőt, inget, elektronikai eszközöket, parfümöt az asszonynak, stb.

egeresz 2011.10.13. 13:34:41

30l, 80km, 10 óra

8 km/h (60km-100km naponta, mint az egyszeri bicajos túrázó)
37 l/100km (146 Ft/km, 1 literrel 2.7km, 1 galonnal 6.3 mérföld )
3 l/üzemóra (1170 ft/üzemóra)

tök jó :-) szinte már-már hihetetlenül jó.

Mihalik Péter 2011.10.13. 17:34:57

@egeresz: Tökre Jó!!! Rég vágytam egy ilyen számításra...( köszönöm én is).Kérdés: mit tud a gép hegymeneteben az Öreg Dunán? Én ez enyémmel ki se mernék menni oda, főleg amit ma láttam a rakparton. Csak toljuk neki és állunk egy helyben?? Valószínű így lenne...Rá gondolni is rossz... oda lenne eme számítás...

silvermoon 2011.10.13. 19:26:06

Tengeresz: Mikor ide jottunk 14 evvel ezelott, 75 cent volt egy gallon benzin. en 12 dollart kerestem orankent. 1 gallon tej kb 1. 80.- a kenyer kb ugyanugy. Egy sportcipo 12 dollar. egy JO ebed 2 szemelynek egy kozepes helyen 15-20 dolcsi volt.MA ugyanez a kinaiban 25 delutan.este dragabb. en soha nem veszek uj ruhat,csak cipot, de egy jo farmer akkor 25 dollar volt.( ma 80-100) NA igen hat akkor meg amerika volt.egy vadi uj autopilot a 30 -as hunter vitorlashoz 2000 dollar volt. MA kb 1000. (az olcsobbik fajta)Viszont akkor egy GPS 2000 dollar volt ma ugyanez 300. hasznaltam mar 100 ert is lehet kapni. NA az emmigraciot ne is emlitsem. 13 evbe es kb 20 ezer-jol olvasod kb husz ezer dollaromba kerult nem beszelve a temerdek baszogatarol. Viszont a jogsi csk 18 dollarba es 45 percbe kerult. Enyiert a kezemben volt a jogsim.vannak jo dolgok eshat sok ami nem jo. A kaja kozel sem johet a magyar konyhahoz. A sutemenyek egyenessen ehetetlenek. A sor pocsek a hazak fabol vannak.Az emberek jo resze halatlanul igenytelen de annal buszkebb a mocskos farmerjara es hogy O "amerikai" de mikor mondom en magyar vagyok akkor a nagyokos mosolyog -aha az valahol ott mexiko mellett van ugye. - Az iskolak is elegge igenytelenek. egy 5. es gyerek meg nem tud igazan jol irni olvasni a szorzotablarol meg fogalma sincs. Foldrajzora szinte ninbcs is ha van akkor is csak amerikarol szol. Szoval egy europai 15 eves gyerek sookal szelesebb latokorrel rendelkezik mint egy itteni.HAt kb nagy vonalakban igy nezunk ki.Es ha nekem 14 evvel ezelott nincsen egy sulyos beteg apam itt, es van egy jo allasom a budos eletbe se jottem volna ide 50 eves fejjel.

egeresz 2011.10.13. 21:45:06

@Mihalik Péter: Köszönöm megtisztelésedet.

Vigyázz, informatikus vagyok, gyakori szakmai ártalom, hogy azt hiszem, mindenhez értek. Nincs se gépész, se hajós tapasztaltom. Kis hobbiasztalos tapasztalatom van, engem épp ez sodort ide.

Ugye folyóvízben felfele kell kikötni. (?) Lefele sem indulhatsz el, ha legalább kis ideig nem tudsz felfele menni, hiszen nem tudsz kikötni. Ugyan a szélén kisebb a sodrás, mint a fősodorvonalban, de erre lehet számítani egy 15 tonnás hajónál? Ha útnakindulsz mert ippeg tudsz felfele menni, akkor ha emelkedik a vízállás (nő a sodrás) egyszercsak nem tudsz kikötni? Nem tudom, hogy van ez.
A google egyik találata 4-7 km/h sodrást ír a Duna magyarországi szakaszára. A Lánchídnál a legkeskenyebb, gondolom ott a leggyorsabb is. Ha ez igaz, akkor az Amapola stabilan mehet felfele (a tartósan tartható sebessége meghaladja a sodrást) és rövid időre (pl kikötés) jelentősen nagyobb sebességre is képes. Informatikus ésszel ez logikusnak tünik, vajon igaz is?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.13. 22:44:40

@egeresz: Nagyjából így van. De nem a Lánchídnál a leggyorsabb a Duna, hanem ha jól tudom a Dunakanyarban, meg talán Pozsonynál. De ha sikerül felevickélnem a duzzasztott szakaszra akkor már gyakorlatilag állóvízen hajózok. Ha nem nagyon magas a vízállás, azaz nincs áradás akkor lassabban folyik és reményeim szerint az 1,10-es merülésemmel a szélén még lassabban. Ha meg nagyon megáll Amapola folyással szemben, azt gondolom, hogy kiteszünk egy karton sört a deckre és ha jön arra orosz, ukrán, vagy netán magyar hajó, rádión megkérdezzük segítenének e meginni, mert mi nem bírunk vele. Addig rájuk kötünk.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.13. 22:50:42

@Mihalik Péter: Gondolom az öreg Dunán rá kell tenni a kakaót, legalábbis Bősig. Utána béke van a duzzasztott részen végig. De ha lesz majd zsilipelés és megfelelő lesz az idő is jövőre, csinálunk Csepelsziget-kerülést, amikor kipróbálom hogy megy a hajó hegymenetben. Aztán lefelé fordulok Tassnak ott jövök vissza a Kisdunára. A Jóri Jancsi ennél lassabb hajóval ment fel Németországba. Szóval talán nem olyan fekete az ördög.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.13. 23:09:20

@silvermoon: Hát...nincs kolbászból a kerítés felétek se. A lányom kint járt egy évet gimnáziumban, azt mondja egyetlen tanára volt olyan aki itthon is megállta volna a helyét a többiek nullák voltak. Ő itthon is járt mindenféle kézműves szakkörbe, felvette tantárgynak a "szobrászatot", azt hitte tanul valamit. Erre az első órán gyurmát (!!) adtak nekik. Mondta ő szeretne agyaggal dolgozni, mert itthon a gyurmából már az óvodában kinőtt. Úgy néztek rá mintha holdlakó lenne. Az én lányom rendkívül ügyes és szorgalmas, de egyáltalán nem "zseni", de kint azt mondták rá az osztálytársai hogy az, mert tud főzni, gitározni, jól tanul és szorgalmas, meg nem dagadt disznó mint az ottaniak legtöbbje. A kajáról ő is lesújtóan nyilatkozott, van a steak...meg a hamburger....ja meg a....steak. Ő csak azért evett időnként jókat, mert egy lengyel származású családnál lakott és azok főztek lengyel kajákat. Azt meg az egyik kollégám mesélte egy tipikus átlagamerikairól, hogy azzal dicsekedett neki, hogy van egy igazi Krisztus előtti ezüstpénze, még Európában sózták rá valahol. Na mondta mutasd! És meg is mutatta és valóban rá volt írva angolul(!!) hogy Before Christ meg valami évszám!!

Kis ember 2011.10.13. 23:16:58

@egeresz:

A szélén is lehet nagyon erős a sodrás: kanyarban a külső íven. :)

@A Tengerész:
"ha jön arra orosz, ukrán, vagy netán magyar hajó, rádión megkérdezzük segítenének e meginni, mert mi nem bírunk vele. "

És akkor majd írod a hajónaplóban: "A hajó mai fogyasztása óránként három liter gázolaj és 5 üveg sör." :)))

Mihalik Péter 2011.10.14. 12:45:17

@Kis ember: Így van! Természetesen függ a mélységtől is és az adott helyen lévő szélességtől, valamint a vízhozamtól. Ebben a "melléd kötök, sörözzünk" című buliban benne lennék, de félek, mire oda érnék csak az üveg visszaváltó jutna nekem.
süti beállítások módosítása