Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Hétfő.

2011.09.19. 21:51 :: A Tengerész

 Reggel kicsit reszelgettem az egyik daruszáron  a furatokat, hogy megváltozzon az állásszöge a spulni tengelynek, de aztán megjött "Cs L" akinek a motorcsónakja múlt hét szerda óta volt Amapolára kötve. Most indult vissza Szigetcsépre és mert szép idő volt mi is elkísértük. Gyönyörű a Kisduna. Mondjuk nem annyira érintetlen szűz a természet, mint 47 éve, amikor vízi életem hajnalán egy Neptun gumikajakkal eveztem arrafelé, de nem romlott annyit, mint pl a Balaton. Ami szomorú, a sok vízparti viskó, házikó, kéjlak, palota mellett szinte valamennyi olyan partszakasz melyet nem birtokol valaki, tehát ahol mondjuk partra lehetne lépni egy csónakból, tömve van szeméttel. Itt horgásznak azok, akiknek nincs vízparti telkük stégjük, csónakjuk, így aztán jó horgász szokás szerint miután befejezték a horgászatot otthagyják maguk után a sörösdobozokat,  csalis nylonzacskót, kukacos dobozt. A magyar ember márcsak ilyen, szarik a környezetre, ha az nem a magántulajdona. Szépen suhantunk a vízen, bár ez a rohanás nem az én világom, én lassan szeretek hajózni a part mentén és bámészkodni, felfedezni a természetet, rácsodálkozni a látnivalókra és elmélkedni azok felett, de hát egy gyors motorcsónak nem erre való. Apropos sebesség. Ugye a Kisdunán 15 km/h a max engedélyezett sebesség. Miért is? Hogy ne okozzon a hullámzás zavart a csónakázók, evezősök, kajakozók, kenusok, stégesek, horgászok szórakozásában. Ez nagyon rendben is van. De! A motorcsónakok nem erre vannak gyárilag kitalálva. Ezek siklóhajók. PONTOSAN akkor csinálnak nagy hullámokat, ha lassan mennek, mert a siklásra kitalált test "seggreesik" és éppen hogy magas hullámokat csinál. Korábban olyan volt a szabályzás, hogy motorteljesítményhez, mégkorábban hengerűrtartalomhoz volt kötve a Kisdunába való behajózás, de ezen a szabályzáson az idő túllépett, végülis senkit nem zavar egy akár többezer köbcentis motoros (mondjuk Amapola, vagy a nyaranta erre túrázó belvízi, lassú holland, német lakóhajók), ha nem kelt nagy hullámokat. Az az igazság, hogy úgy kéne a szabálynak szólni, hogy " Mindenki köteles kultúráltan, a vízen  és a vízparton lévőket hullámaival a legkisebb mértékben zavarva hajózni!", de hát ilyesféle szabály hazánkban, ahol a bunkóság a norma, kilátástalan lenne. Marad a sebességkorlátozás, amit ha betart egy siklóhajó, akkor nagy hullámokat kelt, sok üzemanyagot fogyaszt ezáltal egyaránt károsítja a pénztárcát, a környezetet és zavarja a többi vízenjárót. Persze mindenki nyomja a gázt, a tisztességesebbje (akárcsak mi ma), lehetőség szerint messze elkerülve a sportevezősöket, így zavarva őket legkevésbé, a rendőr meg ha kiplankolja akkor büntet (mi megúsztuk). Így kerek a világ. Amúgy a rendőrmotoros is nyomja ami a csövön kifér, de hát ugye őt nem bünteti meg senki.

Szigetcsépen megnéztük "L" házikóját, ahol nyarait és a tél jelentős részét is tölti, elbeszélgettünk, majd HÉV-vel tértünk vissza. A tegnapi marhapörkölt ma is jólesett egy kései ebédre, ezzel el is ment a nap. Késő délután "antymix" meghozta a megjavított és minden korábbi adatállománytól "megtisztult" laptopomat, azóta telepítem a szükséges programokat a netről, hogy használni tudjam amire szükségem van.

Délután hallgattam a Klub Rádión a "szabad sáv" Rangos Katalin-féle műsort, ahol Lotz Károly volt közlekedési miniszter volt a riportalany. (http://www.klubradio.hu/klubmp3/klub20110919-182852.mp3) Idejét nem tudom mikor hallottam ilyen értelmes véleménnyilvánítást Duna ügyben, kár, hogy a volt SzDSz-es  miniszter nem tudta annakidején megmagyarázni az SzDSz-nek, hogy ne lobogtassák már a lobogóikat a József Nádor téren, hogy "Vesszen a Dunaszaurusz!", vesszen a kommunista Sztálinista ármány, amelyik a szovjet hadihajók felvonulási területévé tenné a mi Dunánkat. (Merthogy ilyen ostobaságokkal is etették a népet annakidején, egy hatalmas fotomontázst mutogattak ahol egy nagyesésű duzzasztógát fölé montírozták Marx Engels, Lenin és Sztálin mellé Maróthi László akkori "vízesminiszter" arcképét. Ugye a művészek.....) Anakidején a Fidesszel voltak csókosok, ma már ez szinte hihetetlen, mindenesetre ebben a (az egyetlen)  kérdésben nem lehet a Fideszt következetlenséggel vádolni, azóta is kitartottak a dunakörös demagógia  mellett, Illés Zoli ugyanolyan tökkelütött mozgalmár maradt, mint 20 éve volt, most meg olyan kecske aki a vízügyes káposztára vigyáz, rosszabb már nem is lehetne a helyzet. A Vízügyet teljesen lenullázták, a hatáskör szétdarabolódott, lesz egymásramutogatás környezetvédelem, katasztrófavédelem, önkormányzatok és még a fene tudja hány hivatal közt. Mint cseppben (nagy cseppben) a tenger mutatkozik hazánk önpusztítása tehetségtelen önző vezetői segítségével. És mielőtt temtom megjegyzi, igen ez már az előző kormány alatt is így volt.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr463239572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihalik Péter 2011.09.20. 10:24:16

Egyetértek teljesen! Itt a vezetőket nem hozzáértésük szerint választják ki, hanem ki-kinek a haverja, ismerőse, adósa, esetleg a nyelve anno hova ragadt be...( elnézést). A vízi szabályzásról csak annyit, hogy Ráckevén is folyamatosan megy a vita a rendőrök a hajósok és a pecások között évek , sőt évtizedek óta.Mikor 2004-ben a Pó deltában voltam saját horgászcsónakkal, akkor a rendőrök ott csak annyit mondtak, hogy ne felejtsük el, hogy vízen vagyunk, a körülményeknek megfelelően hajózzunk, egyébként meg tojtak rá, ki, hova és mennyivel ment és érdekes módon senki sem zavart senkit... nálunk viszont az a baj, hogy a magyart le kell szabályozni, mert önmagától sajnos képtelen megítélni, hogy mit szabad megcsinálni és mi az ami már ciki, vagy nem illendő. Ezt nyugaton a neveltetésre és az intelligenciára bízzák, ha jól gondolom.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.09.21. 14:12:38

@Mihalik Péter: Igazad van! A magyar embert addig kell szabályozgatni, amíg a végén már képtelen betartani azokat az idióta szabályokat, amiket a "haverom-haverjának-seggnyalója" talált ki a jól fizető íróasztala mögött...:(
Mert azért sajnos az is igaz, hogy a neveltetésre, meg az intelligenciára (tisztelet a kivételnek...) nem lehet számítani! Itthon jórészt az megy, hogy "Letojom a másikat,miért csinálnék úgy, hogy neki ne legyen rossz?)
De hát: fejétől bűzlik a láb...:)

abraxas 2011.09.21. 18:56:18

@Mihalik Péter: Sajna ma már a Pó vidékén is tudják, hol lakik a Magyarok Istene, mióta szorgos honfitársaink iparszerűen halásszák le a folyó harcsa állományát, és magasról tojnak a helyi kultúrára, szabályra, mifenére :o/

Opaky 2011.09.21. 23:38:00

Szinte naponta olvasom örömmel naplódat. Remélem így lesz ez akkor is, amikor tengereket jártok!

Ellent kell mondanom a motorcsónakok hullámkeltéséről alkotott véleményednek, bár lehet hogy tévedek.

Én a nyarat egy tiszai úszóházban töltöm, ami "hullámkeltés tilos" táblával védett.
A sok ökörről, akik ezt nem veszik észre vagy figyelmen kívül hagyják, most nem írnék.

Tapasztalatom az, hogy a hajótestnek a hullámkeltéshez semmi köze. Ma is beszélgettem a vízen egy hajóépítővel, aki a Te véleményedet osztja, de amikor elbúcsúztunk, a kis 15 lóerős motorral 1/3 fordulaton is komoly hullámokat keltett a 6 méteres horgászcsónakkal. Persze pár perccel korábban éppen azt mondta, hogy az ő csónaktestje egy ilyen kis motorral siklásban sem kelt hullámokat...

Nem osztom az észt, mert a gyári csigás 5 lóerős horgászcsónakok is durván kavarják a vizet félgázon, míg a wakeboardosok, vagy nagy tengeri yachtok (mit is keresnek itt a pocsolyában?) alapjáraton is úgy rángatják az úszóházat, hogy majd elpattannak a drótkötelek...

Szerintem a hajócsavar átmérője, emelkedése és fordulata a meghatározó, a testnek kishajó esetében alig van jelentősége a hullámkeltésben.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.22. 08:32:16

@Opaky: Hüm. Azt gondolom most valóban tévedsz. De én se gondolom magam tévedhetetlennek, tehát most csak hangosan gondolkodom. Abban biztos vagyok, hogy a hajótest és a hajócsavar összeválogatása egy külön tudomány. Ha a hajótest hullámkeltő ellenállása nulla lenne és a hajó a hajócsavar menetemelkedése által meghatározott sebességgel haladna, azaz nulla lenne a slipje akkor egyáltalán nem keletkeznének hullámok. Amint ez a persze még elméletileg se lehetséges, állapot nem áll fenn, hullámok keletkeznek. Minél lassabb a test, azaz minél kevésbé siklik és minél mélyebbre merül és több vizet gázol, annál nagyobbak a hullámok. Ugye most az a kérdés marad, hogy melyik csinálja (inkább) a test, vagy a hajócsavar? Ha mondjuk egy motorcsónakot lefogunk és csak a motort járatjuk, egy nagy burványon kívül nem keletkezik más komolyabb vízmozgás. Amikor a csónakmotorokat próbálják egy hordó vízbe teszik bele a hajtást, hogy kapjon hűtést a motor. És az egész vízmozgatás még "follgázon" is "elfér" egy hordó vízben. Ugyanez a mondjuk 25 lóerős motor egy 5m-es sikló testre téve 1/3 fordulaton, tehát messze siklás alatt amikor az evezősöket kíséri, tehát a sebességének ahhoz kell igazodnia rendesen belengeti a 16 tonnás Amapolát. Ezért (is) gondolom, hogy a hullámkeltésben a hajótestnek és a nem megfelelő sebességnek van igazán szerepe. Persze ez csak akkor igaz, ha jól van a csavar megválasztva egy siklásra tervezett testhez.

Mihalik Péter 2011.09.22. 09:17:40

@abraxas: Pó vidék...hmmm.... saját szememmel tapasztaltam amit írsz. A legények éjszakára kimennek, persze pecákat is visznek. A csatornarendszer mellett leparkolnak és egy-egy hálót keresztben kifeszítenek a kb 5-10 m-es csatornán, többnyire hidak környékén, majd, mintha mi sem történt volna elmennek odébb pecázni harcsára. Hajnalban aztán jön a hálók behúzása, a halak ládázása, majd irány a szállás, ahol ipari mennyiségekben dolgozzák fel a halat... ezután megjelenik az élelmes vállalkozó szellemű kis hűtőkamionos emberke, megy a pacsizás, pakolás, a többit azt hiszem mindenki sejti...irány H.Megdöbbentő!
süti beállítások módosítása