Reggel kicsit reszelgettem az egyik daruszáron a furatokat, hogy megváltozzon az állásszöge a spulni tengelynek, de aztán megjött "Cs L" akinek a motorcsónakja múlt hét szerda óta volt Amapolára kötve. Most indult vissza Szigetcsépre és mert szép idő volt mi is elkísértük. Gyönyörű a Kisduna. Mondjuk nem annyira érintetlen szűz a természet, mint 47 éve, amikor vízi életem hajnalán egy Neptun gumikajakkal eveztem arrafelé, de nem romlott annyit, mint pl a Balaton. Ami szomorú, a sok vízparti viskó, házikó, kéjlak, palota mellett szinte valamennyi olyan partszakasz melyet nem birtokol valaki, tehát ahol mondjuk partra lehetne lépni egy csónakból, tömve van szeméttel. Itt horgásznak azok, akiknek nincs vízparti telkük stégjük, csónakjuk, így aztán jó horgász szokás szerint miután befejezték a horgászatot otthagyják maguk után a sörösdobozokat, csalis nylonzacskót, kukacos dobozt. A magyar ember márcsak ilyen, szarik a környezetre, ha az nem a magántulajdona. Szépen suhantunk a vízen, bár ez a rohanás nem az én világom, én lassan szeretek hajózni a part mentén és bámészkodni, felfedezni a természetet, rácsodálkozni a látnivalókra és elmélkedni azok felett, de hát egy gyors motorcsónak nem erre való. Apropos sebesség. Ugye a Kisdunán 15 km/h a max engedélyezett sebesség. Miért is? Hogy ne okozzon a hullámzás zavart a csónakázók, evezősök, kajakozók, kenusok, stégesek, horgászok szórakozásában. Ez nagyon rendben is van. De! A motorcsónakok nem erre vannak gyárilag kitalálva. Ezek siklóhajók. PONTOSAN akkor csinálnak nagy hullámokat, ha lassan mennek, mert a siklásra kitalált test "seggreesik" és éppen hogy magas hullámokat csinál. Korábban olyan volt a szabályzás, hogy motorteljesítményhez, mégkorábban hengerűrtartalomhoz volt kötve a Kisdunába való behajózás, de ezen a szabályzáson az idő túllépett, végülis senkit nem zavar egy akár többezer köbcentis motoros (mondjuk Amapola, vagy a nyaranta erre túrázó belvízi, lassú holland, német lakóhajók), ha nem kelt nagy hullámokat. Az az igazság, hogy úgy kéne a szabálynak szólni, hogy " Mindenki köteles kultúráltan, a vízen és a vízparton lévőket hullámaival a legkisebb mértékben zavarva hajózni!", de hát ilyesféle szabály hazánkban, ahol a bunkóság a norma, kilátástalan lenne. Marad a sebességkorlátozás, amit ha betart egy siklóhajó, akkor nagy hullámokat kelt, sok üzemanyagot fogyaszt ezáltal egyaránt károsítja a pénztárcát, a környezetet és zavarja a többi vízenjárót. Persze mindenki nyomja a gázt, a tisztességesebbje (akárcsak mi ma), lehetőség szerint messze elkerülve a sportevezősöket, így zavarva őket legkevésbé, a rendőr meg ha kiplankolja akkor büntet (mi megúsztuk). Így kerek a világ. Amúgy a rendőrmotoros is nyomja ami a csövön kifér, de hát ugye őt nem bünteti meg senki.
Szigetcsépen megnéztük "L" házikóját, ahol nyarait és a tél jelentős részét is tölti, elbeszélgettünk, majd HÉV-vel tértünk vissza. A tegnapi marhapörkölt ma is jólesett egy kései ebédre, ezzel el is ment a nap. Késő délután "antymix" meghozta a megjavított és minden korábbi adatállománytól "megtisztult" laptopomat, azóta telepítem a szükséges programokat a netről, hogy használni tudjam amire szükségem van.
Délután hallgattam a Klub Rádión a "szabad sáv" Rangos Katalin-féle műsort, ahol Lotz Károly volt közlekedési miniszter volt a riportalany. (http://www.klubradio.hu/klubmp3/klub20110919-182852.mp3) Idejét nem tudom mikor hallottam ilyen értelmes véleménnyilvánítást Duna ügyben, kár, hogy a volt SzDSz-es miniszter nem tudta annakidején megmagyarázni az SzDSz-nek, hogy ne lobogtassák már a lobogóikat a József Nádor téren, hogy "Vesszen a Dunaszaurusz!", vesszen a kommunista Sztálinista ármány, amelyik a szovjet hadihajók felvonulási területévé tenné a mi Dunánkat. (Merthogy ilyen ostobaságokkal is etették a népet annakidején, egy hatalmas fotomontázst mutogattak ahol egy nagyesésű duzzasztógát fölé montírozták Marx Engels, Lenin és Sztálin mellé Maróthi László akkori "vízesminiszter" arcképét. Ugye a művészek.....) Anakidején a Fidesszel voltak csókosok, ma már ez szinte hihetetlen, mindenesetre ebben a (az egyetlen) kérdésben nem lehet a Fideszt következetlenséggel vádolni, azóta is kitartottak a dunakörös demagógia mellett, Illés Zoli ugyanolyan tökkelütött mozgalmár maradt, mint 20 éve volt, most meg olyan kecske aki a vízügyes káposztára vigyáz, rosszabb már nem is lehetne a helyzet. A Vízügyet teljesen lenullázták, a hatáskör szétdarabolódott, lesz egymásramutogatás környezetvédelem, katasztrófavédelem, önkormányzatok és még a fene tudja hány hivatal közt. Mint cseppben (nagy cseppben) a tenger mutatkozik hazánk önpusztítása tehetségtelen önző vezetői segítségével. És mielőtt temtom megjegyzi, igen ez már az előző kormány alatt is így volt.