Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Szerda.

2011.09.07. 20:01 :: A Tengerész

 Tegnap reggel csak a "sebeimet nyalogattam", szóval tengtem-lengtem a nagy pontonmozgatás eléggé kivette belőlem az erőt, este pl. állandóan begörcsölt az összes lábam. Na aztán csak megembereltem magam, kihoztam a csarnokban a Syntexkereseknél tárolt járót (sokat köszönhetek nekik, azon túl, hogy tárolják a kacatjaimat, tőlük hordom a tisztított ivóvizet és mindenféle spéci ragasztó és dekorit anyagot kapok tőlük teljesen ingyen, mert ezekkel kereskednek http://www.syntex.hu/) és átcsiszoltam és lekentem a világos lazúrral, mert egy szezont üzemelt tavaly amikor másképp voltunk kikötve és ki kellett rakjam. Most ismét úgy állunk, hogy szükség van rá, főleg ha az ember két tömött szatyorral akar a hajóra beszállni. Na annakidején amikor elkészítettem ezt a járót (gangway), mindenféle ötleteim voltak, hogy mire és hogy fogom kirakni, volt gumilap, szőnyegpadló darab, deszkadarab, gerendavég alatta, feltámasztva, megkötve, fixen és rugalmasan, az eredmény siralmas. Mindenhonnan lecsúszott, elmozdult ahogy a hajó mocorgott és lecsiszatolta a lakkot a fáról. Beláttam, hogy itt csak a jól bevált ősi megoldás ami működhet, ezért ma esztergáltam két Danamid kereket. Ezeket  6-os rozsdamentes tengelyre raktam, amiket lemezre hegesztettem, a lemezt meg felcsavaroztam a fára. Csak hogyha valakit érdekel, miből épít a Tengerész hajót...lehet bemenni a boltba és rengeteg pénzért bevásárolni, néha (igyekszem minél kevesebbszer) én is rákényszerülök. A Danamidot nekem is vennem kellett, mert sehol kukában nem találtam ilyesmit, még a csigák görgőit esztergáltam belőle, abból maradt anyagom, mert én mindent elrakok. A 6-os köracél a Furtenbacher Tóni ajándéka, a lemezt meg a Tönkő Gábortól kaptam, csak akkor még egy kidobott árboctalp volt, maradt még belőle valamennyi. Na szóval ezekből szabtam, varrtam (mármint hegesztőaparáttal) ezt. 

 

Végülis nem egy nagy munka, a hajóépítéshez képest semmi. Mégis (lehet, hogy valakit untatni fog, de talán másokat érdekel), egy ilyen aprósághoz mit kellett előszedni, kipakolni a fuxban berendezett műhelyből a deckre a nagy satuhoz, majd utána elrakni, merthogy a szép időben nem akartam odalent a szűk helyen dolgozni. Amikor nekikészültem a fejembe vettem, hogy MINDENT összeszedek amire szükségem lesz, ne kelljen minduntalan lemászni valamiért amit lefelejtettem. Nos bármennyire koncentráltam nem sikerült. Kétszer vissza kellett mennem, egyszer firkapapírért, hogy lerajzoljam a méretek levétele után, hogy pontosan mit is akarok csinálni, egyszer meg a 6-os menetmetszőért és anyákért alátétekért.

Na szóval ezekre volt szükség egy ilyen semmi melóhoz:

Ceruza, pontozó, kalapács, tolómérő, rövid mérőszalag, derékszög, fúrógép, fúrók, olaj, rongy, két sikító (egy daraboló, egy csiszolókoronggal), hosszabbító kábel, "T" elosztó, kerekek, anyák, alátétek, lemezdarabok, 6-os köracél, menetmetsző, hegesztő inverter, rozsdamentes elektródák, hegesztősisak, salakverő kalapács, drótkefe, rozsdamentes Reisser csavarok, csavarbehajtó (ez nem "csavarhúzó", mert sokkal hatásosabb a megfelelő "bit"-et berakni egy 6,5-es dugókulcsba amit a Crova racsnis szárral tekerek így gyorsabb és kisebb az esélye a vízhólyagnak az ember tenyerén, amit ha sok csavart kell behajtani nehéz megúszni szimpla csavarhúzóval, bár olyankor akkus behajtót használok, az még hatékonyabb),  két pillanatszorító, kombinált fogó (ezt is lent felejtettem, de "J"-t küldtem le érte) továbbá szemüvegre klattyintható napszemüveg a baromi erős fény miatt ami a vízről visszaverődik, meg vödör víz a sikítózástól, fúrástól, hegesztéstől felhevült anyagok hűtésére. Hirtelen ennyi jut az eszembe, de egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy nem hagytam ki valamit. Az eredmény ez. 

 

Amikor már  elhelyeztem jött "J" , hogy próbáljuk ki úgy, hogy a kerekes vége van a pontonon, merthogy ő mindenütt úgy látta, hiába mondtam neki, hogy persze, mert ott a hajó volt magasabban a part meg alacsonyabban, de bár magyaráztam neki, hogy akkor a levegőben fognak lógni a kerekek ragaszkodott az ötletéhez. Az őrület közelébe kergetett vele, hogy mindenféle klocnik alápakolásával megpróbálta megemelni a decken lévő véget, hogy neki legyen igaza, ezzel teljesen instabillá téve az egész hóbelevancot, merthogy a "parti" vég alá mindenféleképpen kellett rakni valamit, hogy ne a vason csiszálódjon a fa, de ő attól félt, hogy ettől túl meredek lesz a járó. Végülis azt mondta, hogy fordítsuk meg, szóval belátta, hogy nekem volt igazam, de persze el nem ismerte volna, én meg nem szóltam egy szót se , ugye "tartsuk tiszteletben barátaink agybaját" (na melyik Rejtő könyvben volt ez?), továbbá az alápakolást egy szőnyegpadló darabbal és az amúgyis szükséges kötéllel oldottam meg, így neki se kell magasra lépnie, marad a családi boldogság.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr273209802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egeresz 2011.09.08. 14:37:18

"Tiszteljük barátaink agybaját."
(Senki Alfonz és Csülök, elátkozott part)

beho 2011.09.08. 21:00:18

Kábé három hete cseréltem a Berlingón egy ajtóteleszkópot. Egy romlott el de sem egy új, sem két gyári új nem emelt (9600 forintért) Visszavették, én meg Dunakeszin vettem egy bontottat 2000-ért. A régi azóta hevert a ház tövében, sajnáltam kidobni. Ma 18 óra körül a kukában landolt. Nem lehet, hogy a rúdja rozsdamentes anyag? Nem kéne kivennem, hátha jó lesz valamire?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.08. 21:20:31

@beho: Hehe. Kukázgatunk? Nem tartom valószínűnek, az autókba, még a legdrágábbakba is sajnálják a drága KOR anyagot. De mágnessel meg tudod nézni. Ha nem, vagy csak alig fogja akkor rozsdamentes az anyag. Az esetek 90%-ában a rozsdamentes acélokat nem fogja a mágnes. Kivétel pl a finn kés, amit fog a mágnes és mégse fogja a rozsda. De az valami különleges acél, mert az élét is tartja, míg az eszcájganyagot hiába feni ki az ember élesre, még használaton kívül a fiókban is eléletlenedik. Fene érti.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.08. 21:24:42

@egeresz: :) Azért (is) jók az ilyen váratlan kérdések, mert lám előbújt a válasszal egy idáig nem kommentelő, tehát láthatatlan olvasó. Welcome on board egeresz! Néha az az érzésem, hogy csak 4-5 ember olvas, holott a statisztikai oldala a blog.hu-nak ennek a sokszorosát mutatja, bár a feed-et ami nulla és 3000 közt ugrál továbbra se értem.

egeresz 2011.09.08. 21:44:45

havonta egyszer kommentelek, nyar elejen el is zarandokoltam hozad ;)
egyebkent -tapasztalt informatikuskent- ugy latom, hogy minden kommentelore 10-20 nem-kommentelo olvaso jut, a kommenteles nem igazan kulonbozteti meg az olvasot, a nem-kommentelo olvasok is ugyanolyan mindenfelek :-)

egyebkent konnyu a bekes sodrasu, nyugalmat ado irasaidat komment nelkul hagyni, nem kavarnak fel az emberben mely duhot, surgos korrigalasi vagyat ;)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.09.08. 22:57:33

@egeresz: Na szép dolog...szóval akkor nem először vagy itt olvasható... kevés a hozzászóló és akkor még azokat is elfelejtem... Bár a neveket (így a nicknameket is)valóban képtelen vagyok megjegyezni, hacsak nem gyakran találkozom velük.

beho 2011.09.09. 20:26:44

@A Tengerész: Reggel kivettem a kuka mellé, most a kerítés tövéban hever. A pincében a sok lom közt van egy mágnesem, hamarosan megtapogatom vele a teleszkóp szárát.
Szombat délután Megyek Miklósra, fogok Nektek integetni a partról.
süti beállítások módosítása