Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Péntek.

2011.03.25. 19:38 :: A Tengerész

 Előszedtem a Ráckeve II bontásakor zsákmányolt pozíciós lámpáimat. Lesz azért velük melóm, mert alaposan átalakítom felszerelés előtt őket. Eredetileg 21W-os  gépkocsi égők voltak bennük, ami ugye darabonként 1,75 A, van belőlük gépüzemi menetben 4 db, vitorlás üzemben 3 db, főleg ez utóbbi áramfelvétel ami tűrhetetlen, hisz ilyenkor nem termel a generátor. Ergo cserélni kell az izzókat  ledekre. Nekiálltam mérni. Most vettem igazán kézbe vizsgálat céljából a valamikor ajándékba kapott  fényforrásokat. Írtam akkor  (http://amapola.blog.hu/page/15  2009 06.29,  nekem is elég nehéz volt előgoogliznom a saját blogomból, azt hittem tavaly volt aztán fenét), hogy kaptam ajándékba egy látogatómtól. A cockpitba már napokkal korábban felszereltem az ugyancsakma Ráckeve II bontásából származó "Szgyelano v CCCP " lámpát, abba már beraktam egyet,  remek a világítás odakint, megszűnt az elemlámpázás este. Volt még két darabom, ezek nem tűlábúak voltak, mint az amit a cockpitba raktam, hanem bejonettfoglalatosak, ahogy itt http://yachtlight.hu/ látható. És nekem ezzel alapvetően bajom van. Nyilvánvaló, hogy arra lettek kitalálva, hogy egyszerűen ki lehessen váltani velük a hagyományos izzókat. De nekem ez nem tetszik. nem bízom a foglalatokban. Állandóan beáznak a lámpák, az érintkezők oxidálódnak, mindig akkor lesznek kontakthibásak, amikor esik az eső, feljár a hullám, jön a kínlódás, volt velük elég rossz tapasztalatom a Mahart hajókon annakidején. Viharban árboclámpa izzót cserélni elemlámpafénynél, amikor lenéztem hol az egyik oldalon, hol a másik oldalon láttam magam alatt a tengert, no a hátam közepébe se kívánom. Úgy gondolom, hogy készítek szektorosan elhelyezett erősfényű ledekből csoportfényforrásokat, melyekbe magában a lámpán belül fogok tükröket rakni a ledek mögé egyből 112,5 és 135 és 225 fokos szögben, hogy maximálisan biztosítsam a fényhasznosítást. Ezeket a fényforrásokat fixen összeforrasztom a tápkábellel és Sikaflexszel körbetömítem, hogy víz semmi szín alatt ne tudjon behatolni a búrán belülre. Na ezt kell kiókumlálnom, hogy hogy lehet megoldani. Végeztem méréseket. Az ajándék két lámpa nem egyforma fényerősségű, az egyik 180mA-t, a másik 90 mA-t vesz fel, ez utóbbi fénye is bőven elegendő az oldalfényekhez, de mondom nem ezeket fogom felhasználni. Egy darab LED a sorbakötött 500 Ohmos ellenállással 20 mA-t vesz fel. Ebből lesz az oldal- és farfényekben 3-3 db, az árbocfényben 5 db, a horgonylámpában meg 8 db. A jobb fényhasznosítás végett nem lesz színes üveg a piros és zöld lámpákban, hanem eleve piros és zöld fényt kisugárzó LEDeket vettem, még vagy 6 éve amikor már ezen spekuláltam, most előszedtem őket. Na ezekkel vacakoltam ma.  A zsákmányolt lámpáknak alumínium lemezből készült popszegecselt fényterelő burkolataik vannak, ezeket is ki akarom cserélni, még nem döntöttem, hogy az abszolút hagyományos külsőnek megfelelően fából készítsem, vagy  "modernebb" vörösrézlemez burkolatuk legyen, mindkettőhöz van anyagom. (Mondjuk az igazán hagyományos, az rézlemezből készült petróleumlámpa, deszka fényterelőkkel, na ennyire nem ragaszkodom a hagyományokhoz. Aki olvasta Bisset apánkat; "Minden rendben, a lámpák fényesen égnek!")

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr702771674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Advocatus Diaboli 2011.03.26. 00:19:59

Vili bácsi!

Én inkább soros ledeket használnék kisebb ellenállással, vagy áramgenerátorral meghajtva. Minek az energiát (amiből vitorlás üzemben úgysem sok van) ellenállás fűtésére használni?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.26. 07:50:41

@Advocatus Diaboli: Áramgenerátorral nem vacakolnék, a soros kapcsolás megfontolandó, bár ugye ha bármelyik led meghibásodik akkor az egész nem világít. Mondjuk fogalmam sincs mekkora annak a valószínűsége, hogy egy led tönkre menjen...? Nagy valószínűséggel nulla. Vagy tévednék? Amúgy az ellenálláson ínégyzet szer err = 0,2 W a teljesítmény ami eldisszipál, ez ha három van egy lámpában és három lámpa ég akkor 1,8 W, talán elviselhető az üzembiztonságot is figyelembe véve...Másképpen számolva háromszor 60 mA az 180 mA, az 0,18A, ha egy nagyon hosszú éjszakát veszek az 3 Ah fogyás az akkukból, tán nem olyan sok...Majd még spekulálok rajta.

Kis ember 2011.03.26. 10:44:05

@A Tengerész:

"mekkora annak a valószínűsége, hogy egy led tönkre menjen...?"
Ha épp szükséged van rá, akkor 100%. Régi tapasztalat.

vadegér 2011.03.26. 18:27:43

Nekem volt több led izzóm egyik sem múködött néhány óránál tovább. Sorba vannak kötve a ledek,egy tönkre megy és már kész.
süti beállítások módosítása