Előszedtem a Ráckeve II bontásakor zsákmányolt pozíciós lámpáimat. Lesz azért velük melóm, mert alaposan átalakítom felszerelés előtt őket. Eredetileg 21W-os gépkocsi égők voltak bennük, ami ugye darabonként 1,75 A, van belőlük gépüzemi menetben 4 db, vitorlás üzemben 3 db, főleg ez utóbbi áramfelvétel ami tűrhetetlen, hisz ilyenkor nem termel a generátor. Ergo cserélni kell az izzókat ledekre. Nekiálltam mérni. Most vettem igazán kézbe vizsgálat céljából a valamikor ajándékba kapott fényforrásokat. Írtam akkor (http://amapola.blog.hu/page/15 2009 06.29, nekem is elég nehéz volt előgoogliznom a saját blogomból, azt hittem tavaly volt aztán fenét), hogy kaptam ajándékba egy látogatómtól. A cockpitba már napokkal korábban felszereltem az ugyancsakma Ráckeve II bontásából származó "Szgyelano v CCCP " lámpát, abba már beraktam egyet, remek a világítás odakint, megszűnt az elemlámpázás este. Volt még két darabom, ezek nem tűlábúak voltak, mint az amit a cockpitba raktam, hanem bejonettfoglalatosak, ahogy itt http://yachtlight.hu/ látható. És nekem ezzel alapvetően bajom van. Nyilvánvaló, hogy arra lettek kitalálva, hogy egyszerűen ki lehessen váltani velük a hagyományos izzókat. De nekem ez nem tetszik. nem bízom a foglalatokban. Állandóan beáznak a lámpák, az érintkezők oxidálódnak, mindig akkor lesznek kontakthibásak, amikor esik az eső, feljár a hullám, jön a kínlódás, volt velük elég rossz tapasztalatom a Mahart hajókon annakidején. Viharban árboclámpa izzót cserélni elemlámpafénynél, amikor lenéztem hol az egyik oldalon, hol a másik oldalon láttam magam alatt a tengert, no a hátam közepébe se kívánom. Úgy gondolom, hogy készítek szektorosan elhelyezett erősfényű ledekből csoportfényforrásokat, melyekbe magában a lámpán belül fogok tükröket rakni a ledek mögé egyből 112,5 és 135 és 225 fokos szögben, hogy maximálisan biztosítsam a fényhasznosítást. Ezeket a fényforrásokat fixen összeforrasztom a tápkábellel és Sikaflexszel körbetömítem, hogy víz semmi szín alatt ne tudjon behatolni a búrán belülre. Na ezt kell kiókumlálnom, hogy hogy lehet megoldani. Végeztem méréseket. Az ajándék két lámpa nem egyforma fényerősségű, az egyik 180mA-t, a másik 90 mA-t vesz fel, ez utóbbi fénye is bőven elegendő az oldalfényekhez, de mondom nem ezeket fogom felhasználni. Egy darab LED a sorbakötött 500 Ohmos ellenállással 20 mA-t vesz fel. Ebből lesz az oldal- és farfényekben 3-3 db, az árbocfényben 5 db, a horgonylámpában meg 8 db. A jobb fényhasznosítás végett nem lesz színes üveg a piros és zöld lámpákban, hanem eleve piros és zöld fényt kisugárzó LEDeket vettem, még vagy 6 éve amikor már ezen spekuláltam, most előszedtem őket. Na ezekkel vacakoltam ma. A zsákmányolt lámpáknak alumínium lemezből készült popszegecselt fényterelő burkolataik vannak, ezeket is ki akarom cserélni, még nem döntöttem, hogy az abszolút hagyományos külsőnek megfelelően fából készítsem, vagy "modernebb" vörösrézlemez burkolatuk legyen, mindkettőhöz van anyagom. (Mondjuk az igazán hagyományos, az rézlemezből készült petróleumlámpa, deszka fényterelőkkel, na ennyire nem ragaszkodom a hagyományokhoz. Aki olvasta Bisset apánkat; "Minden rendben, a lámpák fényesen égnek!")
Péntek.
2011.03.25. 19:38 :: A Tengerész
4 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Advocatus Diaboli 2011.03.26. 00:19:59
Én inkább soros ledeket használnék kisebb ellenállással, vagy áramgenerátorral meghajtva. Minek az energiát (amiből vitorlás üzemben úgysem sok van) ellenállás fűtésére használni?
A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.26. 07:50:41
Kis ember 2011.03.26. 10:44:05
"mekkora annak a valószínűsége, hogy egy led tönkre menjen...?"
Ha épp szükséged van rá, akkor 100%. Régi tapasztalat.