Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Csütörtök.

2010.09.09. 08:13 :: A Tengerész

No. Ma reggel (mindíg reggel jönnek a használható gondolatok) végiggondoltam az egész vízrendszert, leültem a gumicsónakos Feri demomotorja elé (talán nem mindenki olvasta korábban miről van szó, bevállalt egy ugyanilyen motort  amilyen nekem van felújításra, ez most ott áll a műhelyében, fő funkciója az, hogy én spekuláljak előtte ülve, a Feri kávéját szürcsölve, így kényelmesebb mint a hajón a gépházban kucorogva) és kialakult a végleges megoldás. Tehát. Nem nyúlok a gyári szivattyúhoz. Feltételezem, hogy a Mercedes mérnökei voltak legalább annyira jók mint én, tehát a szivattyút a motorhoz jól találták ki. A belső áramlási kör, motor-termosztát-szivattyú egy méretezett, laborban kipróbált egység. Ha most én erőszakosan megnövelem a szivattyú fordulatszámát azért, hogy a megnövelt külső vízkört meghajtsa, olyan áramlási viszonyokat teremtek, amire ezt a rendszert nem méretezték. Ki tudja mi fog történni a szivattyúlapátokon kavitáció ügyben? Vagy a termosztátházban? Én aránylag elég magabiztos pali vagyok, de ennek is van határa. Merjünk szerénynek lenni! Tehát motor vízkör így marad ahogy van. A külső körbe viszont beteszek egy villanymotoros szivattyút, olyat amit valaki tanácsolt, a  teherautóknál, vagy a napkollektoroknál használt forróvizes rendszerekben. A szomszédos lakóhajón élő autóbuszos Laci kínált is egyet, de az sajnos 24V-os, nekem meg 12V-os kell. Ezt a szivattyút megvezérlem egy termosztáttal, ami monjuk 60 foknál bekapcsol. A motoron lévő mechanikus termosztát végzi a dolgát és mindíg 90-100 fokos víz lesz a hengerfejben. Úgy gondolom, hogy így működni fog a rendszer.

10:05 Kinéztem a neten a Laing ECICIRC VARIO D5-38/790N szivattyúját. http://www.laing.hu/termekek/szivattyuk/egyenaramu-szivattyu-vario/  95 fokoig jó. Sose fog annyit nyomni, mert a visszatérő ágba rakom. Nagyon kicsi az áramfelvétele és további előnye,hogy miután pillanatnyilag fogalmam sincs mennyi lesz igazán az a vízmennyiség amire szükségem van, ezen állítható a fordulatszám. Így  percenkén 5-25 lietig bármit be tudok állítani. Most keresem a beszerzési forrást. Az ára elég húzós, de ha összehasonlítom a hajóra kínált szivattyúk árával, még így is a fele annak. Ismét bebizonyosodik a régi elméletem, amit hajóra gyártanak, minimum a duplájába kerül, mint a vele azonos, vagy akár (mint jelen esetben megygőződesem) jobb minőségű ipari felhasználásra készült termék.

21:55 A gyár azt írta vissza, hogy a Bolesza kft forgalmaz egyenáramú szivattyút, a bajom csak az vele, hogy ezt a céget én is megtaláltam a neten, de azt a tipust amit én kinéztem nem láttam a webáruházukban. De holnap megnézem őket személyesen. Ma hazamentünk piacozni, meg "J" szüleivel konzultálni a fürdőszobájuk átalakítása ügyében, de én már itthon vagyok (a hajón), mert nem igazán akarok már lakásban aludni, "J"-t még odaköti két napra némi dolog, így egyedül kűzdök az elemekkel. "B" volt nálunk Denivel látogatóban, az utcán találkoztunk össze, a kutya borzasztóan örült nekünk és mi is neki, nagyon meg lehet szeretni egy ilyen kedves állatot.

Apropos piac. A régi Garay  valóban egy elavult korszerűtlen piac volt, de szerettük. Nyilván olcsó volt a gyakorlatilag szabadtéri, mindössze tetővel védett aszfaltozott placc és a körben bódésor üzemeltetése. Volt minden, zöldség, gyümölcs, hús, tej, hal, kenyér, jókat lehetett kajálni a talponállókban, vagy akár a kispiszkos, viaszonvászonasztalos beülősökben. Most van a helyén egy szupermodern palota, csillog-villog, de szinte üres. Komoly tapasztalatom van az épületüzemeltetésben, tudom micsoda horror pénz egy nagylégterű klimatizált, mozgólépcsős, liftes, automata ajtókon át megközelíthető ház üzemeltetése. Ezt csak akkor lehet kitermelni, ha a bérlők sokkal többet fizetnek, mint amikor a piac még primitív volt. Der az emberek nem hajlandók azért, pláne egy ilyen csóró kerületben, többet fizetni a káposztáért, mert mozgólépcsőn mehetnek le a pincébe a kofához. Inkább elmennek másik olcsóbb piacra. Ha viszont az árakat ezért nem lehet emelni, nincs pénz a bérleti díjra, így nincs pénz az üzemeltetésre se. A pinceraktárakban nem működik a szellőzés, hűtés, az egész ház bűzlik a rohadó anyagoktól. Sok kereskedő kiköltözött, mert nem bírja fizetni a helypénzt, ettől csökkent a kínálat, elfogytak a vevők, mert csökkent a kínálat. Önmagát erősítő folyamat. Nem tudom mi a megoldás itt északbalkánon. Persze nem nekem kell tudni, mert én nem indulok se országgyűlési, se önkormánytzati választásokon. De sajnos akik szorongatják egymás torkát a "hatalomért" (ez is egy röhej, aki nyer nem hatalmat szerez, hanem jogot a köz szolgálatára, de a hatalom szó árulkodik, hogy erről szó sincs), ugyanígy nem tudják.

Jobban megnéztem a LAING szivattyút. Amit fent írtam, hogy kinéztem, az műanyagházas, csak 60 fokot bír. Hm. De ha a bronzházasat választom az meg csak félcollos csatlakozású, leszűkíti a vízáramot. Bár lehet, hogy ennek nincs jelentősége, belül mind egyforma, tehát azonos az átömlő keresztmetszet, akármilyen a csatlakozás. Holnap kézbeveszem, ha van a boltban.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr92282114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihalik Péter 2010.09.09. 11:43:22

Lehet, hogy hülyeség amit írok, de átfutott az agyamon valami: annak idején az ilyen autómotorokat egy álló(!) levegőhűtésű vízhűtővel tervezték. Mint az köztudott, a meleg víz mindig felfelé törekszik, míg a hideg a mélyebben fekvő részekre húzódik. Az autóhűtőknél is a meleg vizet a hűtő tetején vezetik be, lehűlve megy fokozatosan lefelé. Nem elképzelhető esetleg ennél a héjhűtéses megoldásnál, hogy ez a természetes áramlás valamilyen módon hiányzik, azaz a meleg és a hideg víz valahol keveredik véletlenül, függetlenül attól, hogy a vízpumpa keringeti?

nord47 2010.09.09. 18:08:22

HI tengerész! Bár gépész vagyok (35 éven keresztül csak motorokat szereltem) de nem akarok beleszólni a munkádba, mert nem ismerem a valós helyzetet. Drukkolok neked, hogy jó egészségben valósítsd meg a tervedet.
Én inyugdíjas vagyok, és ezzel azt akarom mondani, hogy amit csinálsz, az ebben a korban már szuper teljesítmény.
Minden mást a honlapomról nézzél meg sailingha7rw.iweb.hu
Figyellek!!! HI HI HI!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.09. 21:46:46

@nord47: Tudom, már írtam neked, te vagy a rádiós. Azt is írtam, hogy egyszer meglátogathatnál, de nem válaszoltál.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.09. 21:53:18

@Mihalik Péter: Hát az egyértelmű, hogy a szivattyú a termoszifonos keringés ellen dolgozik, mert a motor a hajóban van, a hűtővíz meg a kiel aljában. De hát ezen nem lehet segíteni, a melegvíz természetes felfelé törekvő hajlamát le kell győznie a szivattyúnak. Az előremenő és a visszatérő víz nem tud keveredni, mert a kiel alsó leválasztott tere ketté van középen választva, tehát a víz rá van kényszerítve, hogy elmenjen egész a kiel elejére ott egy lyukon átmegy a másik felébe és visszafordul.

nord47 2010.09.10. 10:14:38

@A Tengerész: Szia!
Bocs,de ezt a levél valamilyen ok miatt elkerült!
Köszönöm a meghívást. Élni fogok vele.
Egy alkalommal megnéztem a GOOGLE térképen a hajód helyzetét.
Ha még ott áll, akkor értesítelek az érkezésemről.
Kérek egy mobil tel számot.
Szia!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.10. 10:27:41

@nord47: Végülis nem levél volt, hanem a korábbi kommentedhez válasz ugyanott. De sebaj, ami késik nem múlik. A számom 30-2792250. Gyere amikor jólesik, de ne most, mert most jól esik.
süti beállítások módosítása