Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Kedd.

2010.09.07. 10:34 :: A Tengerész

Megvolt a második futópróba.  A hajó gyönyörűen manőverezhető. Mivel fordulatszámmérőm még nincs beépítve, csak úgy fülre, olyan egyharmad fordulaton ment 5 mérföld/óra körül. Hátrába kapcsolva megállt mondjuk két-három hajóhosszon belül. Induláskor kicsit lassan lendül bele, de hát 16 tonnát kell beindítani. ( https://www.youtube.com/watch?v=tfp2O9ADwGk&feature=related ) Viszont a hűtővíz szivattyú nem megfelelő. Csak magasabb fordulatszámon  van hűtés, amint visszaveszek belőle, megy felfelé a hőmérséklet. Amikor belekezdtem a hátrákba, le kellett vennem a fordulatszámot minden esetben amikor irányt váltottam, felszaladt a vízhőmérséklet 100 fok fölé. A tágulási edénybe egyszercsak elkezdett villámgyorsan nőni a folyadékszint, azaz felforrt a víz a hengerfejtérben. Ekkor már hiába növeltem a fordulatszámot, nem csökkent a hőmérséklet, nem is erőltettem, nehogy nagyobb baj legyen, motor állj, horgony le. Szerencsére volt annyi eszem, hogy nem mentem messzire, felhúztuk a horgonyt, a víz enyhén sodort lefelé, beugrottam a csónakba, "J" felhúzta a horgony maradékát és szépen kivontattam a hajót a pontonhoz. Minden különösebb erőfeszítés nélkül alapgáznál alig nagyobbal ezzel a  kis vacak motorral a gyenge folyás ellenében sikerült. (Mondjuk amikor nagyobb gázt adtam akkor se ment sokkal gyorsabban a vontatás, csak én tekeregtem jobbra-balra a hajó orra előtt.) Amikor már kötéltávolságban voltam, megkötöttem a kötél végét, visszamentem a hajóra és ketten szépen odahúztuk Amapolát a helyére. Most, hogy kivártam, hogy lehüljön a hűtővíz, leengedem a motorról és kiszerelem a vízpumpát ékszíjtárcsástul. Két dolgot fogok megnézni. Hogy áll a szivattyú járókereke, valamint lehet e és hogy, csökkenteni az ékszíjtárcsa átmérőjét, ezzel növelve a szállított vízmennyiséget. Meg fogom az egész problémát konzultálni a "dieselszakértőmmel".  Ha nem kecsegtet markáns helyzetjavulással a dolog, egyszerűen elblindelem a szivattyúházat és berakok kívülre egy nagy, ékszíjhajtású szivattyút, amilyeneket a kétvízkörös hajókban használnak a külső vízkörben. Úgyis van egy üres ékszíjtárcsám a főtengelyen, ami valamikor a hidraulika szivattyút hajtotta az autónál.

Este van. Mindenféle aprócseprő dolog mellett a lényeg, kiszereltem a keringető szivattyú forgórészét, autósul a vízpumpát. A maga nemében kifogástalan, nincs rajta tökéletesítenivaló. Abban reménykedtem hátha törött, lekopott lapátkereket, lötyögő valamiket találok, amit kicserélve, megjavítva megszünik a problémám, de ez sajnos nem jött be. Az ékszíjtárcsa középátmérője 160mm, ezt le tudom vinni egy új ékszíjtárcsa készítésével százra. Ez  60 százalékkal megnövelné a szivattyú fordulatszámát. Kérdés elég e? Jót melózok vele, aztán kiderül, hogy ha nyáron felmegy a külső víz hőmérséklete 25 fokra kevés a hűtés alapjáraton. Azon is spekuláltam, hogy az alapjáraton nem kielégítő hűtésnek nemcsak a megnövekedett vízköri ellenállás az oka. Ugyanis hajón a motor alapjáraton is terhelve van, ha a propeller forog, azaz az irányváltó "sebességben van". Autónál viszont alapjáraton a váltó mindíg üresben van és amikor sebeségben van egyrészt mindíg van valamennyi "gázadás", másrészt a sebességváltó mindíg olyan fokozatban van, hogy a motor a terhelési jelleggörbéje optimális tartományában legyen igénybevéve. Hajónál viszont semmi se így működik. Alapjáraton, amikor kicsi a nyomaték és a teljesítmény, már van terhelés, tehát magasabb a kipufogógáz és a motor hőmérséklet, előfordulhat, hogy éppenhogy magasabb, mint amikor már lendületbe jött a hajó és magasabb a fordulatszám. Szóval jó kis fejtágító ez a hajógépészkedés. Könnyen lehet, hogy a legjobb kihagyni ezt az eredeti szivattyút, és ahogy reggel írtam berakni egy "igazit". Kaptam olyan tanácsot is, hogy cseréljem kisebb hőfokúra a termosztátot, vagy egyszerűen vegyem ki, de ez utóbbit biztos nem teszem. Meggyőződésem, hogy nem lenne jó  mondjuk egy 8-10 fokos vizet ráengedni a hengerfejre. Kisebbre cserélni meg úgy érzem félmegoldás.

Kicsit barangoltam a neten. Tavaly  94 éves korában halt meg a legnagyobb gitáros, az elektromos gitár feltalálója Les Paul. Egy kis nosztalgia annak aki szereti ezt a fajta zenét. Én igen. https://www.youtube.com/watch?v=ByGsHTlKmWk

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr552277159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihalik Péter 2010.09.07. 12:23:43

Hőcserélő kapacitás táblázat található egyébként itt.
www.ejbowman.co.uk
Talán segítség... nálam 2 körös rendszer van, szenvedtem vele rendesen fél évig: hol megette a hűtővizet a motor...( kiderült ugyanis hogy 6 üzemóra után a hengerfejet a motor lehűlése után újra nyomatékkal le kell húzni), hol a bojler csatlakozónál csurgott el. A hőcserélők egyébként a fenti angol cégnél nagyon drágák, nekem is az ő gyártmányuk van a motoron, de csak a fele, azaz a kipufogótankom volt meg, a hőcserélőt magunk gyártottuk le, egyszerű vascsőből, benne vékony rézcsövekből. Kb 15.000.- Ft volt az egész 3 nap munka. A termosztátom pedig már 72 foknál nyitva van.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.07. 20:57:04

@Mihalik Péter: Ezzel csak az lesz a baj, hogy a a réz megeszi a vasat. Mondjuk édesvízben nem olyan vészes, de pláne meleg tengervízben a réz-vas galvánelemnél a vas katód hamar elfogy. Nekem, lévén vashajó, külhélyhűtésem van, tehát egykörös. A kiel aljában ven egy osztott víztér, abba belenyomja a melegvizet a szivattyú, elmegy a hajó elejéig, ott visszafordul és a külhéjon keresztül lehülve visszatér a motorba. Ennek az az előnye, túl az egyszerűségén, hogy soha nem fog eldugulni az uszadékoktól.

Mihalik Péter 2010.09.08. 09:43:28

Valóban ez a legjobb hűtési módszer...Nekem még régimódi a rendszerem: a padlóról beszívja a Duna vizet, átmegy az irányváltó hőcserélőjén, aztán tovább a motorolaj hőcserélőjén, végül a kipufogótank alatti hőcserélőn ami a kipufogó leömlőket és magát a belső kör hűtővizét hűti. A réz vs. acél probléma édesvízben valóban elhanyagolható, ahogy nézegettem az alkatrészeket, amik közel 60 évesek, nem láttam problémát. A belső kör hűtővize természetesen fagyállóval van keverve, már csak a vízpumpakenése miatt is.
süti beállítások módosítása