Megvolt a második futópróba. A hajó gyönyörűen manőverezhető. Mivel fordulatszámmérőm még nincs beépítve, csak úgy fülre, olyan egyharmad fordulaton ment 5 mérföld/óra körül. Hátrába kapcsolva megállt mondjuk két-három hajóhosszon belül. Induláskor kicsit lassan lendül bele, de hát 16 tonnát kell beindítani. ( https://www.youtube.com/watch?v=tfp2O9ADwGk&feature=related ) Viszont a hűtővíz szivattyú nem megfelelő. Csak magasabb fordulatszámon van hűtés, amint visszaveszek belőle, megy felfelé a hőmérséklet. Amikor belekezdtem a hátrákba, le kellett vennem a fordulatszámot minden esetben amikor irányt váltottam, felszaladt a vízhőmérséklet 100 fok fölé. A tágulási edénybe egyszercsak elkezdett villámgyorsan nőni a folyadékszint, azaz felforrt a víz a hengerfejtérben. Ekkor már hiába növeltem a fordulatszámot, nem csökkent a hőmérséklet, nem is erőltettem, nehogy nagyobb baj legyen, motor állj, horgony le. Szerencsére volt annyi eszem, hogy nem mentem messzire, felhúztuk a horgonyt, a víz enyhén sodort lefelé, beugrottam a csónakba, "J" felhúzta a horgony maradékát és szépen kivontattam a hajót a pontonhoz. Minden különösebb erőfeszítés nélkül alapgáznál alig nagyobbal ezzel a kis vacak motorral a gyenge folyás ellenében sikerült. (Mondjuk amikor nagyobb gázt adtam akkor se ment sokkal gyorsabban a vontatás, csak én tekeregtem jobbra-balra a hajó orra előtt.) Amikor már kötéltávolságban voltam, megkötöttem a kötél végét, visszamentem a hajóra és ketten szépen odahúztuk Amapolát a helyére. Most, hogy kivártam, hogy lehüljön a hűtővíz, leengedem a motorról és kiszerelem a vízpumpát ékszíjtárcsástul. Két dolgot fogok megnézni. Hogy áll a szivattyú járókereke, valamint lehet e és hogy, csökkenteni az ékszíjtárcsa átmérőjét, ezzel növelve a szállított vízmennyiséget. Meg fogom az egész problémát konzultálni a "dieselszakértőmmel". Ha nem kecsegtet markáns helyzetjavulással a dolog, egyszerűen elblindelem a szivattyúházat és berakok kívülre egy nagy, ékszíjhajtású szivattyút, amilyeneket a kétvízkörös hajókban használnak a külső vízkörben. Úgyis van egy üres ékszíjtárcsám a főtengelyen, ami valamikor a hidraulika szivattyút hajtotta az autónál.
Este van. Mindenféle aprócseprő dolog mellett a lényeg, kiszereltem a keringető szivattyú forgórészét, autósul a vízpumpát. A maga nemében kifogástalan, nincs rajta tökéletesítenivaló. Abban reménykedtem hátha törött, lekopott lapátkereket, lötyögő valamiket találok, amit kicserélve, megjavítva megszünik a problémám, de ez sajnos nem jött be. Az ékszíjtárcsa középátmérője 160mm, ezt le tudom vinni egy új ékszíjtárcsa készítésével százra. Ez 60 százalékkal megnövelné a szivattyú fordulatszámát. Kérdés elég e? Jót melózok vele, aztán kiderül, hogy ha nyáron felmegy a külső víz hőmérséklete 25 fokra kevés a hűtés alapjáraton. Azon is spekuláltam, hogy az alapjáraton nem kielégítő hűtésnek nemcsak a megnövekedett vízköri ellenállás az oka. Ugyanis hajón a motor alapjáraton is terhelve van, ha a propeller forog, azaz az irányváltó "sebességben van". Autónál viszont alapjáraton a váltó mindíg üresben van és amikor sebeségben van egyrészt mindíg van valamennyi "gázadás", másrészt a sebességváltó mindíg olyan fokozatban van, hogy a motor a terhelési jelleggörbéje optimális tartományában legyen igénybevéve. Hajónál viszont semmi se így működik. Alapjáraton, amikor kicsi a nyomaték és a teljesítmény, már van terhelés, tehát magasabb a kipufogógáz és a motor hőmérséklet, előfordulhat, hogy éppenhogy magasabb, mint amikor már lendületbe jött a hajó és magasabb a fordulatszám. Szóval jó kis fejtágító ez a hajógépészkedés. Könnyen lehet, hogy a legjobb kihagyni ezt az eredeti szivattyút, és ahogy reggel írtam berakni egy "igazit". Kaptam olyan tanácsot is, hogy cseréljem kisebb hőfokúra a termosztátot, vagy egyszerűen vegyem ki, de ez utóbbit biztos nem teszem. Meggyőződésem, hogy nem lenne jó mondjuk egy 8-10 fokos vizet ráengedni a hengerfejre. Kisebbre cserélni meg úgy érzem félmegoldás.
Kicsit barangoltam a neten. Tavaly 94 éves korában halt meg a legnagyobb gitáros, az elektromos gitár feltalálója Les Paul. Egy kis nosztalgia annak aki szereti ezt a fajta zenét. Én igen. https://www.youtube.com/watch?v=ByGsHTlKmWk