Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Vasárnap.

2023.09.24. 14:02 :: A Tengerész

Bevallom időnként komoly időzavarba kerülök. Kicsit belebonyolódtam a három szálon futó történések interpretlásába. Egyrészt ugye ez egy napló, tehát dátum óra, perc mindjárt az elején. De már ezzel bajban vagyok, mert ezek az adatok csak akkor kerülnek rá amikor kimegy élesben. Ami alatt szerkesztem, tehát csak vázlat, az alatt még "előző nap" van általában. Tehát ami a netre való kikerülés az a tárgynap, de itt az elmúlt adriai utat idézem és az teljesen más időpont, ráadásul akár két nap alatt mesélek el egy napot, vagy egy nap a alatt kettőt. Segít  a képeken a "dátum/idő bélyegző", de lesz ezzel baj holnap...vagy lehet még ma ha eljutok odáig, mert a múzeumi rengeteg fotózásban lemerült az akku a gépben, cseréltem, de megfeledkeztem róla, hogy ismét beállítsam a dátumot és visszaugrott 2015-re... na ezzel még lesz bajom.

Tehát vissza a meséhez. Ez a kő a várfok tetején jelezte a legkésőbbi erődítés idejét, ami ezek szerint az első világháború idejére esett és a monarchia még úgy gondolta, hogy (ahogy nagyapámék énekelték amikor még nem haltak, sebesültek meg és vidáman masíroztak új egyenruhájukban a frontra) "meghalsz meghalsz kutya szerbia". A háborúról akkor még nem tudták, hogy ez az "első", csak úgy hívták már a vége felé, hogy "a nagy háború". Mennyi értelmetlen halál, mennyi értelmetlen erőfeszítés és szenvedés. És mennyi azóta, és mennyi lesz még?

20230911_113544.JPG

Leérve a hegyről még megyünk egy kört a városban, benézünk a Közértbe (?) kell vennem egy üveg rumot, mert a rengeteg manőver során felszívtuk a kapitány készletét, J meg ragaszkodik hozzá, hogy vesz zacskós levest, amit én utálok, de ő a folyadékhiány enyhítésére szánja, szerintem a sör alkalmasabb, de ezen ne múljon! Épp befelé bandukolunk némi fáradsággal a vádlinkban a lépcsőkön való leereszkedés okán, amikor J telefonja csörög, Gyuri captain hívja, Ibolyával autót béreltek és invitálnak minket egy hegyi túrára. Épp csak lepakolunk a hajón és rohanunk kifelé a kikötőstégen, máris fékez az autó és indulunk a hegyre. Említettem, hogy Kotort meredek sziklák veszik körül, nos a szerpentinen felfelé elérünk a tetőre.

Lenyűgöző a látvány, olyan 1600-1700 méterre vagyunk a tenger szintje felett.

20230911_133659_1.JPG

20230911_133728_1.JPG

20230911_133757_1.JPG

A kocsma teraszára csak vendégek mehetnek ki, ezért muszáj venni valami lónyálat (tengerészül mindenféle üdítőital gyűjtőneve), igazából a klotyóért mentünk volna be, de az meg zárva volt, merthogy nincs víz, remek.

20230911_134804.JPG

20230911_135444.JPG

Gyönyörű kirándulás volt, megköszönjük Gyurinak és feleségének Ibolyának. Elég fárasztó nap után tértünk nyugovóra.

Másnap délelőtti indulásra készültünk, de miután korábban említettem, hogy ahol csak lehet mindenütt elmegyek a tengerészeti múzeumba, itt is van és Gy mondja hogy szívesen megmutatja hol van. Bemegyünk az óváros  labirintusba, még ő is eltéved vagy háromszor, mire odatalálunk. Csodálatos gyűjtemény és méltó egy tengerésznemzethez. Fáj a szívem, hogy nekünk nincs ilyenünk, csak Dobozi Gábor barátom, volt tengerészkollégám magánmúzeuma létezik Makláron.

A belépő nem olcsó, de amikor látom, hogy van diákjegy, megkérdezem, hogy nincs e nyugdíjas is és meglepetésemre közlik, hogy de van és az is csak 2 €, úgy hogy ketten négyért megyünk be. 

Hatalmas anyag. Kár, hogy elég sötét van a fotózáshoz. Nagyon sajnálom, hogy kevés az időnk, mert én egy-egy kép, egy-egy tárgy nézegetésével el tudnék tölteni akár órákat is. Így csak nézek, fotózok és lépünk tovább.

Igazából most nézem meg igazán. Ez például egy színes metszet 1827-ből, amikor mindenen osztrák hadilobogó, és még minden erődítés áll. De a lépcsők ugyanott mint most. Na szegény katonák akiket ott szaladgáltathattak, fel- s alá! Nem biztos hogy annyire szerethették a helyet mint mi most. De hát ha ők AKKOR nem építik meg, akkor MOST nem csenget minden hülye 8 €-t a kasszába minden egyes felmászásért. Vajon a mi stadionjaink, amikért most annyi mindenről, többek közt a nemzet jövőéről kellett lemondanunk, mikor és főleg majd KINEK "fordulnak termőre"? Mert azt, hogy MOST kinek azt mindenki tudja, aki nem tökhülye. De hogy pár szar jachtért, kisebb palotáért és ilyen egyéb színes üvegcserepekért eltékozolni a nemzet jelenét és a jövőjét... szomorú szégyen.

20230912_091932.JPG

A képek alapján egyértelmű a hadi stratégia, a kikötőben álló hajókat a hegyeken elhelyezett tüzérségi megfigyelőpontokon lévő őrség vigyázta és nyilván megfelelő jelzésekkel adta tudtára a hajóknak és a város egyéb őrzőinek, ha készültségbe kellett helyezni a védelmet.

20230912_091943.JPG

A város és polgárai egy 1839- es festményen.

20230912_091955.JPG

Az OBILIC nevű bark hadiszolgálatban 1880-ból (azt hogy hadi, onnan lehet tudni, hogy kettős a nemzeti lobogója, a szerb piros-fehér-kék a tövében piros-fehér-piros osztrákban folytatódik. Hasonló volt anno a magyar-osztrák közös hadilobogó is, csak a kék helyett zölddel. Vajon mit jelenthetnek (felülről lefelé) a Hotel-Papa-Kilo-November lobogók a jelzőárbocon?

20230912_092011.JPG

A VESTA nevű barkentin 1879-ből. Nevessetek ki de egy ilyen képen hosszasan el tudok gyönyörködni. Pedig voltaképpen hamis (mint a legtöbb alkotás), olyan időben, amiben ilyen hullámok vannak, nincs az a hülye kapitány aki ennyi vitorlával megy kreuzban. (meg ennyire nem dől a hajója)

20230912_092037.JPG

 Az eszközök, amik még "az én időmben" szóval még nemrég is használatban voltak. Bár kicsit vegyes az összeállítás ott fent jobbra a szextáns elődje és a Jákob pálca utódja ... talán kvadránsnak hívták, vagy 200 évvel régebbi találmány. 

20230912_092212.JPG

Annyit értettem meg, hogy ezek ifjú, gyermek-admirálisok, tehát olyan fiatal kadétok, akiket a jövendőbeli utódoknak képeztek ki a hadihajózás vezetésére. Mit mondjak, megadták a módját az egyenruhákkal!

20230912_092451.JPG

A képeken az idősebb korosztály, csupa flottaparancsnok a többszáz éves történelem során.

20230912_092619.JPG

Fontos volt az egyenruha.

20230912_092659.JPG

Vajh melyik admirális és melyik történelmi pillanat legjelentősebb parancsával a kezében! Mindenesetre szigorú ember lehetett. A művészi ábrázolást felülírja a részletekre törekvés.

20230912_092753_masolata.JPG

20230912_092820.JPG

Szigorú tekintet mindenfelé.

20230912_092855.JPG

20230912_092932.JPG

20230912_093105.JPG

Az érdemrendek, melyeket  szétágyúzott tengerészekért osztottak magasabb helyről.

20230912_093200.JPG

És a jugoszláv haditengerészet utolsó tengernagya Branko "Đuro" Mamula.

20230912_093247.JPG

20230912_093308.JPG

20230912_093355.JPG

Ez egy régi admirális, aki orosz tengerészeket tanít.

20230912_093424.JPG

Ez már az újkor.

20230912_093520.JPG

Minden ami régen a GPS volt, azok alul alighanem astrolabiumok, de majd valaki kijavít a deckhandből ha mégsem..
20230912_093755.JPG

20230912_093806.JPG

Szép méretes hajók lehettek ekkora csigákkal.

20230912_093827.JPG

20230912_093835.JPG

20230912_094009.JPG

20230912_093835.JPG

Hajónaplók a XIX.-XX. század forduló idejéből.

20230912_093850.JPG

Képesítések, személyes okmányok, ezek már a reguláris idők voltak.

20230912_093910.JPG

20230912_093946.JPG

Első generációs géptelegráfok már a gőzhajózás korából.

20230912_094155.JPG

20230912_094200.JPG

20230912_094002.JPG

20230912_094009.JPG

Egy átfogó tabló a régi és az új időkről.

20230912_094216.JPG

És a jeles kapitányok, akik kiérdemelték, hogy az állami hajózási múzeumban kikerüljenek a falra. Vajon a Bauer Jóskának, vagy  Malájnak lesz e képe a Nemzeti Múzeum hajózás csarnokában? És vajon mi lesz a Dobozi Gabi magánmúzeumával, ha ő is beszáll a csónakba és átkel a Styx folyón? 

 20230912_094346.JPG

20230912_094411.JPG

20230912_094507.JPG

20230912_094516.JPG

Antik bark hajó és antik feleség.

20230912_094544.JPG

Tengerész szerszámok

20230912_094642_masolata.JPG

és a vitorlás hajó sebességmérő eszköze a "log" a hozzá tartozó homokórával. Innen a "csomó" kifejezés. A háromszögletű fadarabot bedobta a vízbe a matróz, az őrtiszt megfordította a homokórát a motolláról az első csomó lefutásakor,  ahány csomó leszaladt mialatt lefolyt a homok, annyi "csomóval" azaz tengeri mérföld per órával haladt a hajó.

20230912_094737.JPG

Kelengyés láda. A tengerészeket hűséges (reméljük) jegyesük várta otthon és közben a ládájában gyűlt a kelengyéje.

20230912_094835_masolata.JPG

Ezt a csónak alakú, szépen faragott fadarabot bármennyire is igyekeztem, nem sikerült kitalálnom micsoda.

20230912_095006.JPG

20230912_095103.JPG

Ez nem igaz,  a SLAVIANKA nem klipper, hanem brig. A klipper háromárbocos.

20230912_095125.JPG

20230912_095133.JPG

20230912_095227.JPG

Néhány részlet az admirálisok és egyéb jelesek otthonaiból.

20230912_095314.JPG

Meg kell hagyni ennek az uniformisnak volt varázsa. És ezek az emberek nem másfél méteresek voltak.

20230912_095710_1.JPG

20230912_095419.JPG

20230912_095748.JPG

J imádta ezeket a tárgyakat. De sajnos be volt üvegezve.

20230912_095846.JPG

20230912_095938.JPG

20230912_095454.JPG

Hát ezeket a bútorokat még nem forgácslapból tákolták össze. Amikor Amapolát építettem meglátogatott egy ember, talán könyvet vásárolt, már nem emlékszem pontosan, mindenesetre az Iparművészeti Múzeumban dolgozott. Mesélte, hogy ugye a múzeumi működés az olyan, hogy a tárgyakat alkalmi kiállításokon veszik elő a raktárakból, majd a végén pakolják el és más kerül elő helyettük. Na a modern dizájnbútorok ezt egyáltalán nem viselik el. A múzeumi restaurátorok mint a karbantartó asztalosok reparálják folyamatosan a darabokra hulló legújabbkori iparművészeti bútorokat. Sajnos korunk már szinte semmiben nem teremt maradandót.

20230912_095632.JPG

 

20230912_095952.JPG

Meg ez is.... beüvegezve.

20230912_100020.JPG

20230912_100031.JPG

Megannyi gyilokszerszám.

20230912_100217.JPG

20230912_100230.JPG

20230912_100247.JPG

20230912_100305.JPG

20230912_100356.JPG

Alul az "okapi' ( a magyar tengerészek divatos kése) őse

20230912_100417.JPG

Ezekről a dobozokról alul nem tudom micsodák, gyanúm, hogy abban voltak az ólom golyók, de J szerint meg azokkal a bojtokkal, amik lógnak róluk, tisztították a puskákat. A lőporszaru jobbra egyértelmű. 

20230912_100454.JPG

20230912_100539.JPG

20230912_100604.JPG

20230912_100634.JPG

Ilyen szúrószerszámmal a vállán vonult át Dubrovnik történelmi óvárosának főutcáján dobszóra menetelve a történelmi díszruhába öltözött őrség a turisták tiszteletére három napja este. Hát akit ezzel fenéken biztattak.....

20230912_100714.JPG

Amíg az admirális a tengeren kommandírozott, hitvese és gyermekei otthon várták. Kár hogy a csodaszép angyalarcú csöppség életlen lett a képen.

 20230912_100737.JPG

20230912_100844.JPG

20230912_100932.JPG

20230912_100940.JPG

Mária Terézia kelengyés ládája egy kicsit díszesebb mint az egyszerű marinájók mennyasszonyaié.

20230912_101007.JPG

20230912_101017.JPG

Ő egy nagyon marcona kapitány. Nem biztos, hogy szerettem volna alatta szolgálni.

20230912_101112.JPG

20230912_101140.JPG

Fent a falon körbe a jeles családok címerei. J összeszámolta, ha jólemléksze 133 volt belőlük.

20230912_101216.JPG

Azért már az antik időkben se úgy volt, hogy akárki csak úgy hajózhatott. Ez egy irat, amiben a velencei dózse nevezett testvéreknek engedélyezi a hajózást, "Beáta, a szent áldott szűz" nevű hajójukkal (ha jól fordítom) a páduai Antonióban.

20230912_101302.JPG

20230912_101309.JPG

20230912_101355.JPG

Szóval amit bánok, hogy egy ilyen csodálatos múzeumra mindössze másfél óránk volt.

De már ebben az ismertetésben is elfáradtam, a többit holnap.

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr6718220543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása