Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • Advocatus Diaboli: A két létra összekötése kevés lesz. Oda több és erősebb kötél kellene. (2024.04.26. 21:06) Péntek.
  • Műszaki: Kétliteres jégkrém elfogyasztása után fennmaradó műanyag doboz burkolatként? (2024.04.26. 16:20) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Hétfő.

2017.06.26. 22:38 :: A Tengerész

A hétvégi zajongási tilalom miatt csak ma folytattam a lakatosmunkát. Legutóbb mutattam, hogy a nagy átmérőjű furatokat a 3-as lemezben csak körbefurkálásal és reszeléssel tudom kialakítani. Említettem, hogy mennyire utálok reszelni. Viszont szembenézve a rideg valósággal, hogy MUSZÁJ lesz, alapos revízió alá vontam a reszeléssel szembeni idáig való hozzáállásomat. Vajh az é a megfelelő magatartás, hogy miután 15 éves koromban a technikumi műhelygyakorlatok során az életlen reszelőkkel való kínlódás egy életre meggyűlöltette velem ezt a szerszámot, hogy most is az apámtól örökölt, valamikor az előző század elejéről származó kopott reszelőkkel kínlódok? Mi lenne ha megpróbálnék egy újat? A gondolatot tett követte, reggel elbringáztam a boltba és vásároltam egy jó durva "félgömbölyű" (tudom, a szó hülyeség, de mindenki így hívja) bazinagy vasreszelőt, plusz a Bosch dekopír fűrészbe való aránylag keskeny pengélyű fűrészlapokat. A szerszámok csodát tettek. Pillanatok alatt összefűrészeltem a lyukközöket, a maradékot meg a félelmetes reszelővel pár perc alatt eltüntettem.001_78.JPG Nem mondom, hogy megszerettem a reszelőt (de még az is lehet, hogy megtörténik), de majdnem. Tanulság; az ember még 72 éves korában is változtathat fél évszázados megrögzöttségein.

De azért a külső átmérőt már sikítóval....013_10.JPG

 

Ma kedves látogatóm volt. Az apropó szomorú, pár hete meghalt Szitnyai Jenő. Aki nem ismerné, rádióműsorokból volt felejthetetlen jellegzetes mély hangja, mindig olyan dolgokról tudósított, mindig olyan műsorokat készített szerkesztő-riporterként, amik engem ( vagy mondhatom tán a "magamfajtát")érdekel. Többek közt a különböző magyar vitorlázókkal, akik földkerülő kalandokra, távoli vizekre indultak, onnan érkeztek. Így került jó barátságba Kopár István földkerülő szólóvitorlázóval ( mennyivel sallangmentesebb az eredeti angol "circumnavigator" kifejezés! ) Nos István régi tengerészkollégám, annakidején az M/S Budapesten dolgoztunk együtt, egy klubban vitorláztunk a Balatonon, sőt az édesapja  dr Kopár István is a barátom volt, azért csak "volt" mert sajnos tavaly elhunyt. (ritka értékes ember volt, nagy álma a Sió csatorna állandó hajózásra alkalmassá tétele, mely az egész somogyi térség idegenforgalmát felvirágoztathatta volna, kicsinyes gáncsoskodók miatt megbukott)  Nos Szitnyai Jenő temetése holnap délben lesz a Fiumei úti temetőben és István többek közt a temetésre érkezett haza az USA-ból, ahol több évtizede él. Ez alkalomból látogatott meg engem is ma koradélután (mégiscsak jobb így, hogy még élek), itt kies otthonunkban.003_53.JPG István újabb nagy kalandra készül, szinte pontosan egy év múlva indul a Golden Globe Race  az angliai Plymouthból http://goldengloberace.com/ggr/ és ő indul rajta. Namármost Szitnyai Jenő belekezdett István újabb kihívásának dokumentálásba, egyelőre egy erre a célra létesített facebook oldalon https://www.facebook.com/Kop%C3%A1r-Istv%C3%A1n-%C3%9Ajra-a-f%C3%B6ld-k%C3%B6r%C3%BCl-485895898201602/?fref=ts de a folytatásban a halál, mely mindnyájunk számításait képes keresztülhúzni, megakadályozta. István látogatása nemcsak a barátság megnyilvánulása volt, de valamilyen módon szeretné, ha valaki folytatná azt a munkát amit Szitnyai Jenő megkezdett vele kapcsolatban. Nos ő rám gondolt. Megtisztelő sőt túlságosan is megtisztelő feladat, számomra, ez gondot is okozott az elvállalásában. Gondom, hogy sem Kopár István "magyar hangjaként", sem Szitnyai Jenő szakmai örököseként (igaz csak ebben a témában), nem lesz e személyem szemérmetlenül jelentéktelen a feladatra.  Se jeles vitorlázó, se jeles újságíró nem vagyok, semmilyen teljesítményem nem mérhető a nagyokéhoz, mégis hogy jövök én ehhez? Ami a feladat elvállalására a lökést adta ( ezt Istvánnak nem is mondtam, akkor spekuláltam el rajta, amikor már idefelé autózott), hogy tervezett egy előadást erről a legújabb kihívásról a " megszállottak klubjában" e hónap végére. http://megszallottakklubja.hu/ Emailben meghívót küldött mindenkinek aki klubtag, meg az ismerősöknek, meg mindenkinek akit csak a barátjának gondolt, kérve visszajelzést. Nos a klubtagok közül egyedül a Monspart Sarolta jelzett vissza, azaz a nagy kihívások jelesei érdektelenül viszonyultak az ő nagy kihívásának megismerésére. Ebben is van persze valami, ha mindenki el van foglalva a saját Everestjeivel, mit neki a másé? Na erre mondtam én a kis kihívások apró mestere, hogy akkor én nem fogom az én barátomat cserben hagyni, ha szüksége van valakire aki az eredeti hazájában magyarul tudósít a legújabb kalandjáról. Sokan vártak tőlem a hajóépítés nyomán hasonló útleírásokat, ennek az elvárásnak nem tudtam megfelelni, de leszek akkor Kopár István legújabb kalandjának közvetítője. Persze aki olvas angolul, aki figyeli a netet sokkal részletesebb információkat szerezhet, de én fent fogom tartani a személyes kontaktust Istvánnal a tárgyban és azt is meg akarom oldani, hogy legyen vele egy magyar nyelvű párbeszédfal, ahol bárki kérdezhet tőle. Még nem tudom milyen formába öntöm a dolgot, mert a facebook bevallom nem a szívem csücske, ráadásul azt Szitnyai Jenő kezdte, most belekontárkodni, még ha meg is kapom a jelszót, nem tartom illendőnek. Alighanem lesz egy új blog, tán " Kopár István újra a Föld körül, Szitnyai Jenő emlékblog" , a dolog annyira új, hogy még csak kavarog a fejemben a "mit és hogyan". Egyelőre ennyi. Amint indul és ahogyan indul, itt fogom közzétenni, meg az elérhető hajós fórumokon.kopar.JPG

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr5012622385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rgranc 2017.06.27. 09:00:41

Köszönjük, Tengerész (és gratulálunk?), én pl. mindenképp követni fogom azt a blogot is, akármilyen formában csinálod majd, és biztos hogy a többi olvasód közül is sokan.

Sün77 2017.06.27. 18:26:49

Szia Vili! A jó szerszám, jó kézben csodákra képes. Amíg a régi veled öregszik, észre sem veszed a tompulását. Megéri néha váltani.
Lesz Kopár-előadás a MK-ban?
Nem láttam az oldalukon.
A tudósítás során javallom a fészbúk-ot. Ez nem olyan, mint az új szerszám, de ma ez a legkézenfekvőbb elektronikus csatorna a feladatra.
Az ifjú mancsaftod a 470-esre idén nyáron is bejelentkezett?

Szép napot! Sün

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2017.06.27. 20:45:37

@Sün77: Szia Sün! Nem lesz előadás. Pedig a termet ingyen adta volna a Ferencváros, de egyszerűen érdektelenség miatt dugába dőlt a dolog. Sajnos Fb-ot utálom. Idekopyzok egy részletet egy mai Emailemből amit e tárgyban írtam Harpinak.
"Szóval ha csak István nem instruál más irányba én nagyon nem akarom ezt a munkát facebook irányban folytatni. Ráadásul van még az István saját fb oldala koparsailing.com/ újabb szekrény megrakva anyaggal. Ha most valakire ez rázúdul, ha csak nem egy kibaszott mazochista akinek azon kívül semmi dolga, hogy ekkora anyaggal tömje magát, csak bele-beleolvas, de nem lesz a rabja a témának és nem fogja követni, az ember már csak olyan, hogy a könnyebb utat választja, én is vagyok egy sereg olyan, alapjábavéve szimpatikus szerző, számomra még érdekes irományával is, hogy annyira terjedelmes, hogy egyszerűen képtelen lennék elmélyülni benne, inkább bele se kezdek. És akkor én még egy "ráérő" nyugger vagyok( lófaszt SEMMIRE sincs időm), mit csinál, aki mellé melózik és gyerekezik? Szóval bármennyire is érdekes, az, hogy milyen faszán szörfözik valaki egy videón, hogy milyen új innováció van a sebességi vitorlázásban, egy újabb sportszer (hajónak nem nevezném) ami elérte vitorlával az 50 csomót, hogy milyen ügyesen kifoltozta valaki a hajóját valakinek, ilyesminek szerintem nincs helye a Kopárblogban, mert csak elterel a lényegről, arról, hogy van egy ember, aki magyar még Amerikában is és élete (valószínűleg) utolsó nagy kihívására készül és akihez köze lehet az összeállításom olvasójának, akár úgy is, hogy kérdez tőle. De ha ez egy Fb oldal akkor mindenki belepofázik , mondjuk, hogy megkölykezett a macskája ami nagyon cuki, csak le van szarva. Én abból indulok ki hogy a cél az, hogy olyanok számára tegyem élménnyé, együttérző baráti kapcsolattá Kopár Istvánnal a legújabb földkerülő kalandját, aki amúgy nem feltétlen beszél (jól) angolul, nem bújja az internet vitorlás oldalait (még én se teszem, pedig érdekel, de annyira terjedelmes, hogy egyszerűen nincs rá időm amikor a jóbarátaim emailjeit is többnapos késéssel válaszolom meg), akkor azt meg kell szólítani. Ha csak odabaszok egy innen-onnan kiollózott masszát nem fogja érdekelni. Az anyagnak ezért olvasmányosnak, nota bene szájbarágósnak kell lennie, nem szólhat csak az experteknek, egyrészt koránt sincsenek annyian mint akik azt gondolják magukról, másrészt akik tényleg azok, azok a Pista angol nyelvű blogjából tudnak tájékozódni, nincs szükségük a mi közreműködésünkre. Én ezt az Emailt megküldöm neki is, aztán ha helyesli, vagy hallgat (ami mint tudjuk beleegyezés) akkor így fogom csinálni. "

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2017.06.27. 20:52:43

@Sün77: Ja, sajnos Flóra idén nincs, amióta lakása lett Pesten (meg gondolom nálam izgalmasabb férfitársasága)keveset lakik itt a szomszédban.

abraxas 2017.06.28. 16:14:29

Vilmos!

Nem ismerem jeles elődöd munkásságát, de lelkes olvasóid (velem együtt) bizonyítják, Te stílusod is kiállja az idők próbáját!
Gratulálok a megtisztelő felkéréshez, és jó munkát!
Te csak írj nyugodtan, majd mi olvasunk :-)

Abraxas

MaKata 2017.06.29. 15:04:17

Hahó Tengerész ! A feladat "megtisztelő", de egyáltalán nem "túlságosan" , sőt megfelelőbbet nem lenne könnyű találni. Miért becsülöd ennyire alá magad (személyem szemérmetlenül jelentéktelen ?!), nem ismerek rád. Ha nem is jeles, de vitorlázó vagy, ha nem is jeles újságíró, de nagyon jó blog író vagy, és a teljesítményed igenis mérhető. Szóval semmi hezitálás. Én biztos olvasni fogom !! Üdv. Katóka
süti beállítások módosítása