Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Hétfő.

2016.12.05. 22:44 :: A Tengerész

Zsúfolt volt a nap, de szerencsére eredményes. A történet onnan indul, hogy én utálok vásárolni. Ha valamit nagyon muszáj venni akkor jól kitalálom, hogy honnan, mennyiért és mikor, ugye amióta Internet van azóta ezt mid lehet itthon, aztán ha lehet megrendelem, hogy hozzák ide, ha esetleg mégis el kell érte menni akkor odamegyek, nem nézek mást, nem veszek mást, csak amiért mentem és usgyi haza. Na erre most ráfizettem. De vissza az "utálok vásárolni"-hoz! Ráckevének ugyan nevezetessége a piac, de nekem heti kettő már sok. Már mindent tudok mi hol van, ha kell valami elmegyek szívesen J-vel, de az amit ő csinál, hogy csatolt nőkkel minden turkálós rongyost átforgatnak, mindent alaposan megnéznek, na az nekem sok. Márpedig ha csónakkal megyünk akkor nekem kell vezetni, mert az én drágám, hogy nekiálljon motort rángatni, szívatóval hidegen, anélkül melegen, kis gázzal, nagy gázzal, na arra nem hajlandó. J mindig emlegette, hogy ha lenne egy villanymotoros csónak, akkor én megúszhatnám a piacot, mert azt még ő is hajlandó lenne vezetni. Hát kinéztem egy kis motort, meg hozzá akkumulátort, meg hozzá külön töltőt és mindent megrendeltem a neten. Ez volt a hiba, mert hiába vannak szép videók a neten a Rhino Cobold motorról, ha az üzletben megnézem kézben és látom azt a vicces aprócska műanyagocska csokornyakkendőcske hajócsavarkáját, tuti nem veszem meg. De így megvettem. Ha már itt volt, rosszat sejtve kipróbáltam, kipróbáltuk, hát olyan 2-es széllel szemben, alighullámokban gond volt visszamászni vele a stéghez. GYENGE. Na ma visszavittem a boltba (14 napon belül netes vásárlásnál a vevő akár indoklás nélkül is elállhat a vásárlástól), visszakértem a pénzt, ennyi. Amikor a próba szombaton megesett annyira elkedvetlenedtem, hogy letettem az egész villanycsónak projektről, de vasárnapra feltámadt bennem a dac, hogy a fene egy meg, csak nem fogom ilyen könnyen feladni.  SP-nek van egy 66 librás ( 66 font tolóerő) villanymotorja, azt kölcsönkértem és kipróbáltuk, GPS-szel mértem, 4-5 km/h sebességgel vitte a munkacsónakot, aminek a 2,20m vízvonalhosszával a testsebessége 6,67 km/h (ha valaki esetleg nem tudná, a testsebesség az a maximális sebesség, amivel a vízkiszorításos {tehát nem sikló} hajó haladni képes, úgy számolható, hogy négyzetgyök méterben mért vízvonalhossz szorozva 4,5-el, ez adja km/órában a sebességet). Miután ez egy tepsi formájú, nagy keresztstabilitású test, az 5 km/h nagyjából a maximum amit ki lehet hozni belőle és elég is a piacozáshoz, túlpartra menéshez. Amúgy kizárt, hogy a 66 lb igaz lenne, a legnagyobb sebességi fokozatban 30 A áramfelvételt mértem, amennyire kitanultam a netről ezt a villanymotorozást, valahogy a fontban mért tolóerő nagyjából megegyezik az amperben mért áramfelvétellel. Persze nyilván nem pontosan, mégcsak valószínűleg nem is egyenesen arányosan és nem minden forma hajótestre, de ökölszabálynak elmegy. Na mitteszisten, tegnap este felhív TE, hogy talált nekem egy villanymotort a Vaterán, megnézem, pont olyan mint az SP-,é amit kipróbáltam és tetszett, úgy hogy ma miután visszavittem a kis alkalmatlan motorkát, elmentem érte az eladóhoz és megvettem. Még garanciális, szinte új, megkaptam az eredeti számlát is amivel vették idén márciusban, 27,7 %-al kaptam meg olcsóbban mit az új ára volt.

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr2812026295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

abraxas 2016.12.06. 10:12:21

Nekem ilyen Cobold-om van Kisaranyoshoz. Igaz, én csak vésztartaléknak használom szélcsend esetére.
A 4,7m-es Argie-t 4-5km/h-val viszi. De elboldogult már 3-as széllel is.
Az is igaz, hogy a barátom kissé dobozforma lengyel 4m-esével már nem nagyon boldogult.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.12.06. 10:53:09

@abraxas: Mondom, a vízvonalhossz a lényeg. Egy 6 m hosszú karcsú testre tuti hogy kielégítő sebességgel hajt.

abraxas 2016.12.06. 15:45:50

@A Tengerész: Pont azért említettem a kolléga 4m-esét (www.dinghy.pl/40m_dayboat.htm), mert a két hajó vízvonal hossza közel azonos, de az ő hajója legalább dupla súlyú, mint az enyém, és a hasábos teltsége is jócskán nagyobb.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.12.06. 18:18:25

@abraxas: Megnéztem, amúgy nagyon jó formájú hajócska. Elnézve a képeket és a rajzot nagy kedvem lett csinálni egyet, de nem vitorlásnak, az már van elég, hanem a jelenlegi munkacsónak helyett egy nagyobb, sebesebb motoros piacrajárót.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.12.07. 10:09:27

@abraxas: Olyan "kalóz"-os. Csak az orra fel van húzva valamiért, tán a hullámosabb vízhez.

abraxas 2016.12.07. 10:43:44

A bordametszet inkább a Kalóz és a 4m között van. Lapos az alja, de nem annyira mint a 4m-esé. Az orra azért magas, és azért van oldalpalánkja is, mert eredetileg a "Fok" környéki vizekre lett tervezve. A másik magyar Argie építője megpróbált kalózt faragni belőle, kevés sikerrel. Az eredmény egy rémes aluménium monstrum lett. Megpróbálta ugyanis a kalóz dekkjét ráültetni a magasított peremre, és az így kapott üregeket kifújta purhabbal :-( Az Argie összes előnyét sikerült lecserélnie a Kalóz összes hátrányára :-( Tavaly árulta, nem tudom sikerült-e neki?

whale 2016.12.08. 05:34:19

Ha komoly villanyhajtást keresel, a németek megcsinálták. Torqeedo a neve. Kb. aranyár, de nagyon komoly műszaki tartalom...

www.trinexus.hu/termekek/Torqeedo

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.12.08. 08:26:07

@whale: Ismerem, mármit olyan szinten, hogy találkoztam vele a neten. Hálistennek ilyenre nincs igényem. Itt két célpont van, a piac, az 2 km és a túlpart a HÉV állomással az 450 m. Ez a motor amit most vettem a jelenlegi munkacsónakkal ezekhez nagyjából elég. Viszont örökös mániám a maximális hatásfok elérése mindenben. Amin még spekulálok, hogy ebből a motorból egy jobb csónaktesttel a jelenlegi sebességnek közel dupláját ki lehetne venni, ugyanakkora áramfelvétellel, szóval a hajózás hatásfokát jelentősen növelni lehetne. De a csónak nem lehet nehéz, nemcsak azért mert akkor sokat merül és sok vizet tol ami ugye rontja a sebességet, hanem nehezebb kiszedni ősszel, ugyanakkor nagyon stabilnak kell lennie, hogy akár három-négy nő akiknek nem mindegyike vízhez szokott, biztonságban érezze magát rajta, könnyen manőverezhető kell legyen, könnyű legyen vele parthoz állni, be és kiszállni, tehát pl nem lehet az orra egy keskeny "V" szelvény, ami nagyon jól úszik, de kicsi a keresztstabilitása. Mindezeknek az egymást is szinte kizáró feltételeknek spekulációim szerint legjobban egy katamarán felelne meg.
süti beállítások módosítása