Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Hétfő

2012.06.11. 09:47 :: A Tengerész

Ellentétben Eric Knight Sam Small csodálatos élete könyvének "Nincs többé hétfő" című történetétől, nekem ezen a héten kettő is van. Tegnap este amikor írtam a naplót a leghatározottabban hétfőérzetem volt, ezért azt is írtam a blogba. Mára kiderült, hogy megint hétfő van, ezúttal igazán. Esik az eső, amíg el nem áll, az orrom se dugom ki a hajóból.

35 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr94578159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.06.11. 13:04:36

@dismay22: Ez egy agyrém, hogy a folyamszabályzást, gátak karbantartását a közmunkaprogram keretében gondolják megvalósítani. Egyrészt ezek nagyrészt magasan gépesített munkák, amik kezelésére ezek az emberek alkalmatlanok (lennének, ha egyáltalán gépek lennének csak úgy "kéz" nélkül). Másrészt a kézimunka is igényel bizonyos mértékű felszerszámozottságot, tapasztalatot, aktivitást. Nos ez mind hiányzik. Főleg a pénz hiányzik az egészhez( a kivágott akácfákból faragtak baltanyelet sikítóba fogott fémcsiszolótárcsával, meg az állványos köszörűn...na elképzelheted). A hajó mögött a parton nő az a bizonyos japán kesrüfű amit ugye sikerült beazonosítanunk. Ez a rendkívül életerős növény korábban elburjánzott, én nem bántam, szép zöld volt tőle a part és remek fészkelőhelye volt a tőkésrécéknek. Most egy csapat irtja kapával, ásóval, csákánnyal. Elkezdik a 100m-es szakasz egyik végén, amire a másikhoz érnek az egyik végen ismét kinőtt, kezdik újra. A part sivár porzik ha fúj a szél, de az emberek elvannak. Mondjuk nem viszik túlzásba, kicsit kapálnak, aztán inkább csak beszélgetnek, elvannak a közmunkával. Ráckevén ahol munkagéppel nyírták a területet, ami ráadásul kisebb is volt, még ennél is egyszerűbb volt a helyzet, reggel kiültek a napra, délután hazamentek. Rádióban hallgattam egy falu polgármestere mondta, hogy már minden vizesárkot kitakarítottak, minden szemetet összeszedtek (falun kevesebb is van, azért a portája előtt mindenki rendet tart), most már csak olyan munkát tud adni a közmunkásoknak, hogy egyik nap gödröt ásnak, másnap betemetik. A múlt héten betörtek a raktárba és elvittek gépeket...hát ez se volt idáig, mielőtt ezt a minden munkából kikopott népet beengedték volna a telepre. Mindenki mindent zár, a lakatos műhelyben amíg kimegy pisálni a Nándi, bezárja a szerszámait, hogy meglegyenek amikor visszajön. Qrvára lehet így dolgozni...

akiga 2012.06.11. 14:54:48

@A Tengerész: Ezt a Ráckevés riportot hallottam én is a rádióban. Meg volt valami olyan is benne, hogy volt aki első napon tönkretette, a vadi új ipari fűkaszát.

tabulator 2012.06.11. 15:26:50

@A Tengerész: анекдот: orosz újgazdag látja ám stuttgardi szállodája ablakából, hogy két német jómunkásember buzgólkodik a parkban. Az egyik takaros gödröket ás, a másik meg a nyomában haladva betemeti azokat. Kérdi az orosz a szálloda vezetőjét, hogy mit művelnek ezek a jómunkás emberek?
Válasz: facsemetéket ültetnek.
Az egyik kiássa a gödröt. A másik betemeti és megöntözi. A az pedig aki a facsemetéket kellene, hogy beállítsa snúrba, hát az bizony ma nem jöhetett dolgozni mert belázasodott.

teddybear01 2012.06.11. 20:00:56

@A Tengerész: Annak idején a Horthy-rendszerben a közmunka-programon belül csinálták, ezek a hülyék meg úgy gondolják, hogy most is jó lesz úgy.

Viszont akkor a gátépítés, folyamszabályzás rengeteg munkát adott az ország kubikosainak, szegényparasztjainak, de most már meg változott a lakosság is, meg a munka módja is. Most már a földmunkát gépekkel végzi néhány szakember, nem pedig lapáttal-talicskával egy csomó kétkezi napszámos.

rtcpt 2012.06.12. 09:12:44

A tegnapi bloghoz : az Adriára menésedet lelkesen támogatom ! Jó lenne három éven belül rávenned magad, addig talán bírom ott kikötődíjjal. Addig összedobhatnál egy kis vontatható mikro-iszapkotrót, amivel utána magunknak egy 16 decis hajózóutat kotorhatnánk társadalmi munkában minden évben a Ráckevei ágban ! Anyaggal beszállok ! Az útvonalat kijelöljük magunknak GPS-en és barátoknak ingyen, gazdagoknak zátonyra futás után eladjuk. (modern kalózkodás)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.06.12. 09:41:06

@rtcpt: Hüm...te jobban értesz ehhez mint én...de nem gondolod, hogy kotorhatunk mi akármit a mederben, azt a folyás visszarendezi seperc alatt? Mondjuk a kisduna nem nagyon folyik az igaz, de mi se tudnánk olyan kotrót csinálni ami ezerköbmétereket arrébbtesz. Márpedig ha csak kicsit meggereblyézzük a medret, az sokat nem fog érni. Aztán a gazdagék drága teknői nem merülnek 50 centinél többet sajnos. Azokat a gyors megalóerős siklóhajók vonzzák, azok meg nem merülnek. Szóval nem akarlak elkeseríteni, de ha hazaköltözöl az Adriáról, akkor ahhoz a Varunát valami kisebb merülésűre kell cseréljed.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.06.12. 09:48:55

@teddybear01: A munka annak idején úgy folyt, hogy kubikosok végezték a földmunkát, akiket eleve szerszámmal fogadtak fel, tehát mindenki vigyázott a magáéra. Ezek az emberek akartak dolgozni és tudtak is. Aki nem dolgozott megfelelően azt kirúgták, éhen pusztulhatott családostul. Nem mondom, hogy emberberát volt a dolog, de kétségtelenül működött. Most minden más, csak a sok tudatlan (és fiatal) hobbimagyar fejben támadt fel a nosztalgia a Horthyéra iránt. Pedig akkor milliók éheztek, borzalmas volt a sorsa sok embernek, de három emberöltő alatt ez elfelejtődött.

teddybear01 2012.06.12. 12:59:56

@A Tengerész: Na igen. A harmincas-negyvenes években ugyanolyan személyi kultuszt építettek ki Horthy köré, mint Sztálin, vagy Hitler köré. És persze épp olyan érdemtelenül. Horthy meglehetősen pocsék politikus volt, de a hatalomhoz nagyon tudott ragaszkodni.

A Horthy korszakban a várható élettartam kb. 45 év volt, alig több, mint a Római Birodalomban, 6 emberből 5-nek nem volt sem betegbiztosítása, sem nyugdíja. A most természetesnek vett közművek többsége nem létezett. A nagyon dicsért oktatási rendszere ellenére csak az emberek talán kétharmada tudott egyáltalán írni-olvasni.

teddybear01 2012.06.12. 13:05:08

@A Tengerész: Ami a mostani és az akkori közmunkások között a legnagyobb különbség az az, hogy akkor akartak dolgozni, a mostaniak meg nem. Ráadásul a fizetség is aránylag jóval kevesebb. Havi 47000 forintért nehéz fizikai munkát napi 8 órában? Röhej.
Ráadásul a mostani szabályok szerint muszáj időnként fél évet dolgozni egyhuzamban, különben a kegyelem szociális segélyt is elveszik tőlük.

akiga 2012.06.12. 14:51:40

Gondolom Horthyról is kissé félretaníttottak az iskolában. Olvastam Gróf Edelsheim Gyulai-Ilona Becsület és kötelesség című könyvét, amiben Horthy menyeként nem írt olyan borzalmasakat. De beleolvastam az 52-ben maga írta emlékirataiba is. Amit nálunk először és utoljára 1990-ben adtak ki, kis példányszámban. Azóta gyakorlatilag beszerezhetetlen. Ezekből én azt szűrtem le, hogy mindig próbált az ország mellett maximálisan kiállni, nehéz időkben, nagyhatalmak háborúja közepette nem volt egyszerű lavírozni.

teddybear01 2012.06.12. 15:00:25

@akiga: Amit én tudok Horthyról, azt nem az iskolában tanultam. Saját magam kutattam fel egykorú leírásokat, és hidd el, a valóság közel sem olyan hízelgő. Ami pedig Horthy önéletrajzát illeti, tiszta szerecsenmosdatás. Nem magyar hazafi volt ő, hanem kisstílű karrierista, aki habozás nélkül megtett bármilyen gazemberséget, ha épp az volt az érdekében.
Ami pedig az általad említett könyvet illeti, az is egyike a személyi kultuszának egyik elemének. Fele hazugság, fele talpnyalás, fele sem igaz.

rtcpt 2012.06.12. 15:04:12

@A Tengerész: Csak félig gondoltam komolyan : a félig komoly része az, hogy egy-két (hármat említettél felakadásilag) 100-150 m- hosszú zátonyt két-három hajós ha összeáll, egy másfél méter széles hóekeszerű valamivel 40-50 cm-t le tud mélyíteni egy két nap alatt. Ez persze egy nagyobb áradás beengedése után 10 -15 cm-t visszaiszapolódik, de hát ennyi karbantartási munkát egy sima bilge-pumpa is elvisz. Mindez az elme leállíthatatlan működésének terméke, de Varunát én már nem cserélem le (pláne 65 után !) mert szeretem. Sajnálnám a Ráckevei vész forgatókönyvet is, legfeljebb egyszer bemegyek magas vízállásnál, aztán Némó kapitányt játszok, esetleg Amapola társaságában. (A legszebb jelenet a filmben a kihajózhatatlan kráterben a reflektorral vízsírba sülyedés volt !)

Kis ember 2012.06.12. 17:55:08

@A Tengerész:

"Az „Új Élet” ládagyárba kerültem, ezt akkoriban olyan börtön-előképzőnek rendezték be. Azokat
a jogerős elítélteket, akiknek várni kellett a sorsukra, mert a túlzsúfolt börtönben nem jutott hely
nekik, viszont olyan rövid időre ítélték el őket, hogy nem kellett a szökésüktől tartani, azokat ide
utalták be, ládát szegezni. Meg, persze, akadt néhány standbeli munkás: cigány, csavargó, részeges,
jellemzésükre csak annyit mondok az uraknak, hogy engem neveztek ki a brigádvezetőjüknek. Ezek
a ládák csak nevelő célokat szolgáltak, különben nem kellettek senkinek, a telep végén egy másik
csoport szétszedte őket, visszaküldte hozzánk, és nekünk újra össze kellett szegezni a deszkákat, így
hatvan kiló fával vagy száz embert kötöttek le egész napra."

(Moldova: A házmester lánya) Itt:dia.jadox.pim.hu/jetspeed/displayXhtml?docId=0000000206&secId=0000019281&mainContent=true&mode=html

Túlképzett Közmunkás 2012.06.12. 21:21:02

@A Tengerész: Tökéletesen értelmetlen munka, olyan bérért, amiből még nyomorszinten sem lehet megélni. Egyébként mi már javasoltuk, hogy az általunk lecsupaszított partszakaszt be kellene füvesíteni, de hát itt még pár darab kapa beszerzése is megoldhatatlan feladatnak tűnik (jómagam csákánnyal irtom ezt a japán csodanövényt), úgyhogy egy zsák fűmagra valószínűleg az örökkévalóságig kell majd várni.
A lopásokról: mi (a hasznos hülyék, a közmunkások azon fajtája, kik a 47 ezer nettóért még némi munkavégzésre is hajlandók) egyáltalán nem örülünk annak, hogy néhány enyves kezű "kolléga" miatt a "közmunkás" elnevezés immár szitokszóvá változott kis hazánkban, egyenértékű a büdös cigánnyal meg a piszkos tolvaj, munkakerülővel. El lehet képzelni, milyen jól esik ez nekünk, olyanoknak, akik ledolgoztunk 20, 30 évet becsülettel, méghozzá nem segédmunkásként.

akiga 2012.06.12. 22:01:01

@teddybear01: Ha tudsz olyan fellelhető leírást, könyvet, beszámolókat, melyekből még többet, más szemszögből tudhatok meg, akkor megoszthatnád velem!
Hobbi szintem érdekel a földrajz, történelem. Az igazság általában a "két oldal között" húzódik meg, emiatt főleg érdekelne.

teddybear01 2012.06.12. 23:32:24

@akiga: Főleg magánlevelezésekből, egykorú naplókból és bennfentesek visszaemlékezéseiből tudom amit tudok Horthyról. Sajnos rengeteg minden nem került nyilvánosságra ami viszont, és még több a Horthy-korszakból származó propaganda-anyagot adnak ki mostanában megint.

Lehet hogy furcsa számodra, de amit eddig magánnaplókból és levelekből kihámoztam, az pontosan megegyezik a szoci történelemtanítással. Horthy ténylegesen elkövetett pár olyasmit, amit hazaárulásnak lehet csak nevezni. Viszont a történelmi helyzet miatt sohasem emeltek vádat ellene, sőt fel sem merült ilyesmi.

Na meg ott van egypár következtetés, amit nem hajlandó végiggondolni senki.

Az egyik. A fővárosi zsidók kiszolgáltatása a németeknek. A magyar királynak koronázásakor esküt kell tennie arra, hogy megvédi mind a királyságát, mind az alattvalóit minden külső és belső ellenségtől. Horthy kormányzónak, mint a király helyettesének kötelessége lett volna a magyar állampolgárok megvédése, azaz nem csak akkor megtiltani a deportálást, amikor már az egész nemzetközi diplomácia tiltakozott ellene, hanem eleve nem is engedni. Ez akárhogy nézem az egyik mulasztásos hazaárulásnak nevezhető cselekedete.

akiga 2012.06.12. 23:46:37

@teddybear01: Mint huszonpár éves ember nehezen igazodok ki, bizonyos történelmi személyekről, mert nem éltem akkor, és nem is tudok olyanokkal beszélni akik éltek. Maradnak a könyvek leírások. De a mostani politikai korszakban az sem mindegy kiírta a könyvet. Objektív tényalapú történelem tehát erről a korszakról se nagyon van. A történészek is még vitatkoznak erről-arról, a politika pedig kénye-kedve szerint tálalja a múltat. Ha tudsz olyan leírást ahonnan politikai szemüveg nélkül lehet tájékozódni, azt örömmel veszem.
Egyéni kutatásaid pusztán a személyes érdeklődés, vagy mi vezette?

teddybear01 2012.06.13. 00:10:31

@akiga: Ajánlanám a lemil blogot. lemil.blog.hu/
Nem hivatásos történészek írnak ezt-azt, gyakran mondhatom meglehetősen magas szinten. Gyakran a hozzászólások olyasmiket is hozzáfűznek a témához, amit nem is gondolna az ember.

Amúgy én sem vagyok annyira idős, hogy élhettem volna a Horthy-érában, de a szüleim, és az életben maradt idősebb rokonaim sokat meséltek arról a korszakról. Egyiknek sem tetszik, amit a mostani politikusok egy része megpróbál beállítani arról az időszakról.

Ja és a családom színmagyar, nem üldözött bennünket senki. mielőtt még valaki el kezd bunkósodni.

apiesze 2012.06.13. 06:47:52

@teddybear01: Valószínű, nem régen követed a blogot, itt nem divat a bunkóság. DE: Ez elsősorban (majd valaki megerősíti) nem politikai blog, hanem a természettel, közlekedéssel (földön, vízen, levegőben) foglalkozik. Nem lenne (szerintem) szerencsés, ha elmennénk más irányba. Mint már írtam: bár a politika befurakszik (legalábbis megpróbálja) a magánszférába is, nem feltétlenül kell hagynunk is. A polémiátokhoz csak annyit: nem én mondom meg a tuttit, de minden kor(szak) a neki megfelelően értelmezte a közel és távoli múlt eseményeit. Pl.: Dózsa parasztvezér - kisstílű martalóc -, Görgey áruló - nem áruló -, stb., stb. Olyan, hogy történelmi objektivitás szerintem nem létezik, csak tényszerű esetekben. (Akkor is max. elismerik, hogy megtörtént, de a miért az már gyakorlatilag a hit kategóriájába tartozik.) Az ok-okozat már egészen más téma. Nos, ezért utálom a politikát.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.06.13. 12:58:01

@akiga: Én ha jól emlékszem nagyjából semmit se tanultam Horthyról az iskolában, de a szüleimtől nagyon sokat tudok arról az időről. (Apám 1901.ben anyám 1909-ben született.)Ha egy mondatban akarom összefoglalni akkor azt mondom, hogy keveseknek boldogság, sokaknak nyomorúság. Ezután "ütött vissza" a mostanság "kommunizmusnak" nevezett, amúgy nemkommunizmus, nemszocializmus bő 50 éve amit személyesen volt módom megélni és a bőrömön megtapasztalni. Arra meg, hogy ..." nehéz időkben, nagyhatalmak háborúja közepette nem volt egyszerű lavírozni." Azt mondom igaz! De akkor mi a helyzet a Kádárral? Nem a szívem csücske Csermanek elvtárs, de ha Horthynál elnézzük a fehérterrort akkor Kádárnál az 56 utáni akasztásokat? Mondom én ezt akit atyai szigor tartott vissza attól, hogy most utcát nevezzenek el rólam, mert nagyon akartam menni Molotov koktélokat dobálni a tankokra.

apiesze 2012.06.13. 16:16:47

@A Tengerész: Nagyon sokáig nem érdekelt, most meg már nem érdekel a politika. Horthyék: Nagyapámat 1919-ben agyonverték a csendőrök, mert vöröskatona volt, nagyanyám terhesen ottmaradt 2 gyerekkel. A sors fintora: a nagybátyám (apámék mostohaapja zsellér volt), hogy el tudják tartani a családot - beáll csendőrnek -. '56-ról nekem az jut eszembe, hogy az ablakunk alatt kapták el a "felkelőket", akik ott vitatkoztak azon, hogy azonnal, vagy csak reggel dobják e be a gránátköteget.
Aztán a mostani rendszer: Ki adott felhatalmazást ennek a sok lovagnak és Hofival élve "lóvaginának", hogy rólunk, nélkülünk döntsön?
Amikor a "gengszterváltás" idején egy kollégám azt mondta, hogy az emberek birkák, akkor kikértem magunknak. Elmúlt több mint 20 év és rá kellett jönnöm, igaza volt. Tényleg birkák az emberek (... a kivételnek). ég mindig kell egy aktuális, nyalható segg, egy aktuális vezér, akit követni lehet. Mit lehet! Követni kell!

Az úrnők és urak nem gondoltak bele, hogyha nincs Trianon, akkor nálunk robban ki az a polgárháború, ami elemeire tépte szét Jugoszláviát.

harpi4 2012.06.13. 18:20:54

@teddybear01: @akiga: @apiesze: Érdeklődéssel követtem az eszmefuttatásotokat. Mint a történelem iránt erősen érdeklődő laikus ember (aki az iskolában szintén nem tanult két mondatnál többet Horthyról, mégpedig azt, hogy "leverte a cattarói matrózlázadást" ami meg abszolút hazugság, mert ott sem volt, lévén akkor a Polában állomásozó "Prinz Eugen" csatahajó, Szt. István testvérhajója, parancsnoka). Én is hozzátok hasonlóan másodkézből szereztem információkat. Ajánlanék viszont egy könyvet, "Otrantói ütközet" a címe. Szerzője Paul G. Halpern amerikai történészprofesszor. Ez teljesen elfogulatlanul és objektíven tekinti át az o-m., az olasz, francia, és brit hadicselekményeket, és az egész jelentőségét. Nálunk persze a két háború között a talpnyalók szerint az ütközet felért Nelson trafalgári győzelmével, majd 45 utána másik ideológia talpnyalói Horthy miatt teljesen elhallgatták az egészet, mert amiről nem beszélünk, az nincs is.
A mai Horthy vitákról csak annyit, hogy ő egyáltalán nem volt egy kimagasló szellemiségű ember, inkább gyakorlati ismeretekkel bírt. Katona (haditengerész) volt, "szakmáját" jól megtanulta, és jól művelte. Arra képezték ki, hogy a tengeren azonnali döntéseket hozzon, ráadásul harchelyzetekben, és végrehajtsa a kapott parancsokat. A hajózásnál, amint azt a legtöbben tudjátok, nem lehet a döntések előtt ideológiai vitákat lefolytatni, és különböző elvi oldalakról közelíteni mondjuk egy viharos időben végrehajtandó manőver végrehajtásához. Tehát ebben jó volt. Az már más kérdés, hogy mint országvezető és politikus csapnivaló volt, hiszen távol állt tőle minden politikusi csűrés csavarás, hiányzott belőle az a széles látókör, ami ebben a pozícióban elengedhetetlen. Igaz történet, hogy valami vita miatt, végső kétségbeesésében kihívta párbajra Benest, a csehszlovák köztársaság fejét. Ettől persze egész Európában körülröhögték.)
Különféle tanácsadókra hallgatva hozta meg az általában rosszul sikerült politikai döntéseit. Az pedig, hogy az uralma alatt bekövetkezett bizonyos gazdasági fellendülés, az egyáltalán nem neki volt köszönhető, ő csak felugrott arra bizonyos haladó szekérre. Az akkori nagytőkések igyekeztek a háború utáni helyzethez igazodva, újabb profitot szerzeni, és ez maga után vonta az ipari termelés felfutását. Lásd a Weiszmannfréd, Hoffer, Ganz, Győri Vagongyár, Diósgyőri Vasmű, stb. műveket, ahol akkoriban világszínvonalat is elértek bizonyos termékeikkel, és még lehetne sorolni. Na és hol vannak ezek a gyárak manapság? Még a nevük is elfelejtődik. Ebben természetesen benne van a 45 éves ún. szocializmus is, de a "gengszterváltás" utáni hozzá nem értő gazdaságpolitika is. Tehát nem Horthy érdeme az, hogy bizonyos rétegek jobban éltek, mint korábban, de azért azt is látni kell, hogy a nagy többség nyomorgott.
Mindent összevetve, igaz az a mondás, hogy "suszter maradjon meg a kaptafájánál". Horthynak sem kellett volna politikai pályára lépni, olyanra, amihez egyáltalán nem értett, és a korábban kialakított habitusa sem volt erre alkalmas.
Sajnos azóta is, és manapság is sok ilyen, a kaptafát odahagyó suszterral van dolgunk.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.06.13. 18:28:05

@Túlképzett Közmunkás: Welcome on board Túlképzett! Gondolom te vagy az, aki pár hete megszólított a parton, hogy olvastad a blogot és nem mindenki "olyan". Azt kell mondjam hálistennek. Akik a csarnokban bent dolgoznak azoknak is gratuláltam és a Vízügy büszkeségének neveztem őket, mert teljesen maguktól elvégezték azt a, leginkább lakatosmunkának nevezhető karbantartást, ami nyomán azokat a görgőkön függő kapuszárnyakat, amiket az ittlétem hét éve alatt csak teljes erőmből és testsúlyommal tudtam megmozdítani, most "J" is egy kézzel könnyedén nyit,csuk. Nem irigyellek benneteket. Ez a rendszer csapnivaló. Olyan mint a sorkatonaság volt, ahol mindenféle ember összeraktak és egyenlőre szabtak. Csak hogy az legfeljebb 36 hónap volt és aki jobb volt az kapott csillagot és akkor már nagyobb volt a megbecsülése, itt nem látszik a vége és semmi mód az egyenlősdi felszámolására. Bekevertek téged és a hasonlókat a korpa közé és tűrnöd kell ahogy nem csak megzabálnak a disznók, de még meg is magyarázzák miért helyes ez így. Talán Karinthy írta valamelyik novellájában (vagy Hunyadi Sándor?? nem vállalok felelősséget a szerzőért), hogy hét közben be kellett vonulniuk katonai alapkiképzésre ahol az öreg katonák élvezettel szívatták az intellektueleket pár héten keresztül. Aztán az egyik a kiképzés vége felé megkérdezte, hogy
-Na aztán mit fog csinálni maga ha vége a szolgálatnak?
-Hát én megyek a színházba.
-Osztán mért?
-Mert bemutatják a darabomat.
-És utána?
-Ha jól tudom maga civilben bérkocsis nem?
-De igen.
-Nahát a legszebb színésznőt beültetem magam mellé a maga kocsijába aztán azt mondom magának, hogy hajts büdös parasztja, de hátra ne fordulj, mert a pofádba verek!

apiesze 2012.06.13. 18:48:14

@harpi4: Lehet, hogy én értem félre, Orbán jogászkodjon? (Suszter, kaptafa) :o) Bár mindannyian jobban jártunk volna egy rossz ügyvéddel, ne adj isten még egy bíróval, vagy ügyésszel is ...
Antal és tanácsadói legfőbb bűne volt szerintem, hogy a privatizálást a kereskedelem-vendéglátás vonalon kezdték, talán nem véletlenül, - de ez már akár összeesküvés-elmélet is lehet -. 92-93-ra sikerült annyira lezülleszteniük az addig itt-ott még működő ipari üzemeket (és most nem a milliárdos vagyonokkal rendelkezőkre gondolok elsősorban - de persze azokra is - , hanem az 500-800 millió közöttiekre), hogy szó szerint szarért-húgyért el lehetett őket kótyavetyélni. A mi gyárunkban a felszámoló egyik első intézkedése az volt, hogy az egyedi 20eFt nem meghaladó tárgyakat nem kell leltárba venni. Innentől indult a szabadrablás.
Nagyon sok esetben nem a gépek, nem az emberek kellettek, hanem csak a piac. Az én műhelyemben egy 200 milliós gépparkot üzemeltetett 12 ember. És ez csak az egyik gyártó egység volt. Mellesleg 4 év múlva a csehekhez hívtak egy gépbeállításhoz. Ugyanolyan, ugyanannyi idős gépeik voltak, mint a mieink anno. Nekik megérte?

Mihalik Péter 2012.06.13. 19:28:07

@apiesze: Érdekes, mi(?), hogy ahol nem volt kommunizmus, nem is lopnak és minden működik a mai napig is, mert vigyáznak rá?! 40 év a pincében, fény és kaja nélkül...csasztuskára táncolni...Úgy látom, hogy a jobbos kormányoknál negyede annyi anyagi visszaélés sem volt, mint a baloldali posztkommunista kormányoknál...( MÁV-ozhatunk, BKV-zhetünk, Kormányzati negyedezhetünk..satöbbizhetünk)... sőt,lehet személyeskedni is... "tessék: el lehet menni..tessék!!!" ...jé??? mégis megbukott. (..és ilyet mond egy magyar miniszter elnök a közszolgálati médiában???) persze, hogy itt lopnak, csalnak és hazudnak, mert mindig a fejétől büdös a hal! A nagyparasztot elűzték a földről mert, hogy kulák... a munkást, akiből mérnök lett, kiverték a gyárból és jött helyette sok jó elvtárs, akinek fingja sem volt egy esztergáról...( ami persze nem is termelt, max. raktárra, mert nem is ismertük a piac igényeit,mert nem is volt piac)Persze, hogy minden működés képtelen dolgot annyiért adtak el, amennyiért volt rá Dollár, vagy DEM... ettől vagyunk még itt és nem attól, amit az ún. átkosban termelt az ország ( szovjet barátaink útmutatásai által és "útján")szóval szerintem hajókázzunk...egyszerű dolog...kell hozzá víz, meg hajó!

apiesze 2012.06.13. 20:04:24

@Mihalik Péter: Minden csak kommunikáció kérdése.
Moldova (Kis Embernek is) a (ha jól emlékszem a sógorával egy olaszországi vendéglőben, az étlapon pacsirtapörkölt állandóan kapható) megkérdezi, hogy tényleg mindig kapható?
Pincér: Az az igazság, hogy hígítjuk egy kicsit ...
Moldova: Igen? Mivel?
Pincér: Lóval.
Moldova: És milyen arányban?
Pincér: 1 pacsirta, 1 ló.

Amit írtál csak részben igaz (voltak ilyen cégek is, gondoljunk pl. a MAHART-nál valami hozzáértő lecseréltette a Lángok nagy részét SKL motorokra). És most figyeld a dátumot 1974-ben jönnek be az első nyugatnémet, majd amerikai, angol, holland gépek. Nem lehetett annyira rossz a produktum, mert a Krupp egyik beszállítói voltunk, ott meg a minőséget nem forintban mérték.

Hol van ma a forgácsoló-szerszámgyártásunk, az alumíniumiparunk (Kolontár?), vagy a szabolcsi almánk? Kell még?

Lehel - Ikarusz - Hajó és darugyár ...

Túlképzett Közmunkás 2012.06.13. 20:34:39

@A Tengerész: Igen, én vagyok az. A legborzasztóbb az egészben, hogy az arány itt a Vízügynél kb. fele-fele, vagyis fele korpa, a másik fele meg csak közékeveredett. A tartós munkanélküliség már rég nem csak a kisebbséget sújtja. És remény sincs a kilábalásra. Egyre inkább nosztalgiával gondolok arra a létbiztonságra, amit az emberek Kádár-rendszerben élveztek. Egyébként szerintem messze nem igaz az, hogy "átkosban" itt minden sz@r volt és ráfizetéses, pl. a Csepel Művek (a hajdani Weiss Manfréd) a közvélekedéssel szemben (bár mindig voltak gyengén teljesítő ágazatai) egészen a nyolcvanas évek végéig összességében mindig nyereséges volt.

apiesze 2012.06.13. 22:39:18

@Mihalik Péter: Egy dolog (vagy több) lemaradt. Teli a póttartályom, ezzel a "tessék: el lehet menni..tessék!!!", ez ugyanaz, mint az öszödi beszéd, szövegkörnyezetből kiragadott papagájkommandós szöveg. Hátha valaki nem tudja: A kormányfő Széles Gábornak, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége elnökének válaszolva az OÉT plenáris ülésén azt mondta: lehet Szlovákiával példálózni, s el lehet dönteni, hogy szlovák viszonyokat szeretnénk-e, szlovák nyugdíjakkal. Mint mondta: "El lehet menni Magyarországról, itt lehet bennünket hagyni. Tessék, lehet menni, majd mi elleszünk a nyugdíjasokkal."

Ugye ez nem egészen ugyanaz?

teddybear01 2012.06.14. 11:06:27

@harpi4: Amit írsz, az kisebb hibákkal többé-kevésbé igaz.
Ami viszont hibás: A Prinz Eguen egy Thegethoff - osztályú nehézcirkáló volt, nem pedig Viribus Unitis -osztályú csatacirkáló(drenaught). Ettől viszont még komoly hadihajónak számított, ugyanakkora vízkiszorítással, de kevésbé korszerű kialakítással.

Bátor katona(tengerésztiszt) volt, nem is lehetett más, hisz erre nevelték. Viszont az egykorú bennfentesek napló és levélrészletei alapján a karrierjét nem a szolgálatban tanúsított teljesítményének, hanem a főhercegnők ágyában mutatott helytállásának köszönhette. A talpnyalók is elismerik hogy ebben az időben "elhidegült" a feleségétől.

Ettől függetlenül ő volt a legaktívabb főnöke a háború alatt a K. und k. hadiflottának kár, hogy a két másik gyakorlatilag semmit sem csinált.

Ami az otrantói-csatát, pontosabban csatákat illeti, az kudarc volt. Az elsőnél ugyan rajtaütöttek a járőröző fegyvertelen halászhajókon, és jó részüket elsüllyesztették, de aztán a reagáló antant-flotta elől vissza kellett vonulniuk. Némi károkozáson kívül nem sokat értek el, aztán a korabeli újságok ebből csináltak világraszóló győzelmet. A továbbiakban a halászhajók helyett rombolók járőröztek a szorosban.
A második csatát viszont már a felvonulási szakaszban elveszették, ekkor torpedózták meg a Szent Istvánt.

Ami a kormányzóságát illeti, elsősorban azért maradhatott meg ilyen sokáig a pozíciójában, mert nem sok beleszólása volt az államvezetésbe. Dísznek hagyták meg a tényleges hatalommal bírók, amolyan királypótléknak.

teddybear01 2012.06.14. 11:19:01

@Mihalik Péter: Amit itt összehordtál, annak a többsége nem igaz.
Lopás mindig volt, mindig is lesz, de az előző korszakban jóval kisebb mértékben kellett elviselnünk. De a szocializmus alatt kevesebben, kevesebbet loptak. Akkor például még nem volt alapfelszerelés a zárható benzintank-sapka, mégsem kellett félni hogy üres lesz reggelre a tartály. Most meg gyakran az udvaron parkoló kocsi benzintankját lyukasszák ki.

Sajnos sok igazságtalanságot követtek el az előző rendszerben, de ami előtte-utána folyt, az sem valami igazságos.

Az ország lakosságának legalább háromnegyede most alacsonyabb életszínvonalon kénytelen élni, mint a szocializmus alatt.

Világszínvonalú mezőgazdaságunk volt, most még magunkat is csak nehezen látjuk el, köszönhetően a te jobboldali kormányaidnak. Mert a tsz-rendszer tönkretételében, a feldolgozóipar elsorvasztásában, kiárusításában ők jártak az élen.

teddybear01 2012.06.14. 12:13:36

@teddybear01: Na ezt rosszul írtam. A Tegetthoff, a Viribus Unitis, a Prinz Eguen, és a Szent István ugyanabba a hajóosztályba tartozik. Ezt főleg Tegetthoffnak nevezik, de néha Viribus Unitis - osztálynak is említik. A magyarázat a dolognak az, hogy nem a Tegetthoff készült el elsőnek, hanem a Viribus Unitis.
A négy hajó egyformának épült, kivéve a Szent Istvánt, amelynek a gépészeti kialakítása más volt. Négy csavartengely helyett csak kettővel épült meg, és a felépítménye is kissé más volt.

Mihalik Péter 2012.06.14. 14:36:12

@teddybear01: Kedves Barátom! Amit én összehordtam, azok sajnos a tények!Az,hogy az Általad előző korszaknak nevezett időszakban nem volt objektív tájékoztatás ( gondolj csak Csernobilra...) arról nem tehetek, de attól még kőkeményen folyt a közvagyon magánosítása. Ott elvtársak döntötték el, mi kerülhet az írott médiába és mi nem. Természetesen nem piti ügyekről írtam, mint pl. Te, a zárható benzin tanksapka okán(vagy írhattam volna a 60-as 70-es években itt a Kis Dunán lévő gyárból lopott présmaradványokból készült kerítésekről és ki tudja miből készült vízparti horgásztanyákról is...)hanem felső szintű visszaélésekről, melyeket ma vizsgálnak és csodák csodájára ülnek páran, pl. több szocilaista polgármester is ,főleg Budapesten. ha ez nem igaz, akkor cáfold meg, tényekkel alátámasztva. Önmaguknak osztogatnak többtíz, sőt esetenként több százmilliós végkielégítéseket, ingatlanokkal élnek vissza és sorolhatnám.
Ami az igazságtalanságot illeti, abban egyet értek Veled, mert az igazság a nem más mint logika: 2 tényeken alapuló, egymásnak ellentmondó állítás közül az egyik igaz, a másik nem.Harmadik eset nem létezik!!!
Az, hogy az ország 3/4-e alacsonyabb életszínvonalon él, mint a szocializmus alatt, azt köszönhetjük többek között annak, hogy mi csak harcoltunk a nem létező ellenséggel, a proletárdiktatúráért, meneteltünk nyakkendőkben, egy pártrendszerben teljesedett ki a demokrácia, úgy, hogy a KGST döntötte el, hogy ki mit termeljen és nem a piac, ami kereslet és kínálat alapján működik.

A világszínvonalú mezőgazdaságunkról csak annyit, hogy ez nem igaz! A franciáknak és a hollandoknak, vagy az USA-nak annak idején volt világszínvonalú mezőgazdasága, nekünk nem! A kommunista propaganda ezt is úgy idealizálta, hogy a miénk a legjobb, azt sajnos elfelejtették hozzá tenni, hogy a KGST-n belül és miért is? Azért , mert csak a vasfüggönyig láttak és nem tovább, köszönhetően a rendszernek. Egyetlen egy hírforrás volt csak a Szabad Europa rádió...talán..legalább is emlékeim szerint. A TSZ-rendszernek, meg kérlek olvass utána... (..az 50-es években kötelezően be kellett szolgáltatni a közösbe a saját termelőeszközöket és termelő erőket, amelyeket olyan jó elvtársak vettek át, akik pl. kitalálták a magyar narancsot, a Balaton feltöltésének lehetőségét, de sorolhatnám). Kötelező,ide vonatkozó film alkotás: A Tanú. ( némi íróniával)

harpi4 2012.06.14. 17:06:26

@teddybear01: Bizonyára így van mert senki sem olyan okos, hogy ne kövessen el kisebb nagyobb hibákat. Látom, hogy utólag kijavítottad a tévedésed egyikét. Van még más is. Ez a négy hajó, egyáltalán nem nehézcirkáló, hanem a létező legnagyobb hadihajó típusba, a csatahajók közé tartozott, mégpedig az akkortájt legmodernebb dreadnoughtok közé. Nekem elhiheted. Már több mint 30 éve foglalkozom az o-m. hadiflottával, rengeteg könyvet cikket írtam, illetve fordítottam a témában. Ha érdekelnek az ilyen témák, akkor látogass el a mateinfo.hu weboldalra, és nyisd ki a Haditengerészet témakört. Ott rengeteg dolgot találhatsz az o-m flottáról, sőt egy teljes hajóállomány jegyzéket, az egyes hajók adataival és teljes élettörténetükkel, továbbá képeket. Nem dicsekvésképpen, de mindezt én követtem el, persze rengeteg forrásmunka segítségével. Ott viszont a saját és nem a nick nevemen.
Az otrantói ütközetben nem az volt a fő fegyvertény, hogy elsüllyesztettek egy rakás gyengén felfegyverzett hálótartó halászgőzöst, hanem az, hogy az ellenség által akkor már erősen ellenőrzött szűk tengerrészen odajutottak, illetve hazaértek. Ez utóbbi során folyt le maga az ütközet, amikor a nagyon nagy túlerőben lévő ellenség elvágta őket a bázistól (Cattarotól, de sikerült "becsapni" őket, és végeredményben ez a saját bevallásuk szerint igen nagy kudarcot jelentett az antant erők számára.
A 18-as hadművelet, melynek során a Szt István elsüllyedt, alapvetően nem volt rossz terv, csak a a kivitelezésbe csúsztak be fatális hibák.
Szóval csak ennyiben akartam módosítani az általad leírtakat.
süti beállítások módosítása