Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Péntek.

2012.05.25. 23:27 :: A Tengerész

 Hát az indulásból nem lett semmi. Reggel rendesen vonaglott Amapola a kötelei fogságában, a vizet összefüggő tarajos hullámok borították, semmi kedvem nem volt ilyen időben nekivágni a felfelé vezető útnak. Helyette besétáltunk a városba kenyérért, amit úgyis kellett volna venni az útra, csak így több időnk volt rá, nem volt muszáj biciklivel menni. Amúgyis kezdjük átvenni a hely tempóját, itt érezhetően minden kicsit komótosabb mint Pesten. A boltokban nincs tömeg, az utcákon is kevésbé kell tartani attól, hogy valami hajszolt sofőr mobiltelefonálás közben elgázol.  

Hetek óta spekulálok a soronkövetkező jelentős változtatáson. Ahhoz, hogy felálljanak az árbocok, le kell bontsam a jelenlegi ponyvasátrat ami  a cockpit és a felépítmények egy része fölött van. Eredetileg nem is gondoltam, hogy lesz a hajón ilyen, csak addig terveztem használni, amíg épül a hajó, hogy a cockpitban legyen fedett munkatér. De időközben nagyon megszerettük ezt a "verandát", nyáron a nap és az eső, télen a hó ellen véd. Namármost ha leszedem hetekre, hónapokra amíg elkészítem a vereteket, álló és futókötélzetet, szóval összehozom a riget (akinek jobban tetszik németül, a takelázst {takelage}, magyar szó nem jut rá eszembe) közben lesz jópár zuhé, ami bever a lakóterekbe. Tehát kell csinálnom egy, a jelenleginél könnyebben kezelhető takarórendszert, ami gyorsan fel-leszedhető, viharos szélnek ellenáll, olyasmi mint a "túraponyva", a jelenlegi, többszöri toldozás során evolúciós alapon kialakult nehéz alkalmatlan, nagyjából szerelhetetlen sátortető helyett. Jó lenne, ha ezt fennhagyva vitorlázni is lehetne a hajóval, ezen agyalok már régóta, de be kell lássam, hogy ez lehetetlen. Tehát lenne egy több részből álló, de freccsenővízmentesen csatolható, a jelenleginél könnyebben szerelhető takaró zippzáras ajtókkal, ami alatt működik az élettér akár fekvő, akár felállított árbocokkal,  mely vitorlás üzemben teljes egészében eltűnne, viszont akár álló, akár fekvő árbocokkal motoros üzemben fent maradna, azaz annak ellenére, hogy fent van, biztosítanom kell a zavartalan kilátást a kormányállásból. Nos ennek a könnyen kezelhető multifunkcionális kutyaólnak még szépnek is kellene lennie. Gyártom a vázlatokat, méricskélek, spekulálok, de egyelőre sehol se vagyok a dologgal.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr524546790

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.05.26. 07:05:47

@Teel: Sprayhood csak a szembespricc ellen jó, bimini csak a fentrőlnap ellen. Most képzelj el egy hózáport úgy hogy a hátsó árboc kiáll a cockpit közepéből! Hogy csukod-nyitod a biminmit? Ezek az újmódi cuccok egy steril kicsi cockpithez vannak kitalálva.

abdulesmia 2012.05.26. 07:14:51

Üdvözletem! Sajnos csak a napokban találtam rá a blogra, melytől teljesen le vagyok nyűgözve. Minden elismerésem a projektért! Nem győzök visszaolvasni és átélni a benneteket nap, mint nap érő jó és rossz eseményeket. Még tudatlan vagyok, ezért nézzétek el nekem, ha buta a kérdés: Kalocsa vagy Baja környékére nem terveztek lecsorogni?

Mihalik Péter 2012.05.26. 08:53:13

@A Tengerész: Szívesen felajánlom az egyik stégemet Vilikém...ott, ahol nem régen kikötöttetek: van áram, fény, és a nagy asztal, akár mint szabászati asztal is rendelkezésetekre áll. Nálam, meg láttátok a műhelyt,gyakorlatilag bármilyen szerszám rendelkezésre áll. Jövő hét pénteken, pedig hozzám érkezik Attila barátom, aki nekiáll és az új csónakomra elkezdjük legyártani a középkonzolra a ponyva vázát...esetleg Neked is jól jöhet gáz-oxigén, csőhajlító, sőt lehet, ha addigra kitalálod, hogy mi hogy legyen, le is gyárthatjuk. Találtunk ugyanis tőlem kb 2 km-re lévő szerelvényboltban újfajta kadmiumozott vékonyfalú, deqrva erős feles acélcsövet,ami kiváló váz lenne.A tervezés sajna Rád marad..max. ötlettel tudnánk segíteni.

apiesze 2012.05.26. 17:07:12

@Tengerész: Most ment a Discoveryn a Hogyan készült? néhány hajós finomsággal. 610LE-s mocsárjáró, 2db 1000LE-s motor a svéd hadsereg leggyorsabb légpárnásában ami átmegy egy tojás felett gond nélkül, aztán egy konténerszállító motorjának beemelése ami egy 7 méteres csigát hajt meg, ja és előtte, hogyan készülnek a csigák. Most hungarocell (vagy hasonló) a minta, annak idején ez a mintakészítő asztalosok, majd az öntvénykészítők dolga volt, most meg gép - gép - gép. De szépek voltak.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.05.26. 18:41:29

@abdulesmia: Welcome on board abdulesmia! Jobb később mint soha. De ha valóban végig akarod olvasni Amapola történetét, hát el fog tartani egy farabig, mert ha jó számolom már 7 éve farigcsálom a hajót. A kérdés nem buta, de nem valószínű, hogy elkeverednénk arrafelé, mert ha nekindulunk a világnak azt a Dunán felfelé tervezem, de még az majd kiderül, hogy mikor és hogy tényleg így lesz e.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.05.26. 18:45:19

@Mihalik Péter: Köszönöm szépen a lehetőséget Péter, még az is előfordulhat, hogy "odáig fajulok". Azt mondd meg, ahol a kadmium leég a csőről hegesztéskor, utána mit csinálsz vele? Lefested?

Mihalik Péter 2012.05.27. 08:22:49

@A Tengerész: Hát, igen, jó kérdés...3 eset lehetséges: vagy kadmiumspray-vel az ember bejavítja, vagy a hozzá való fittingekkel szereli és akkor nem kell hegeszteni, a harmadik, meg telibe festeni olyan színnel, amivel az ember akarja. Nálam ez lesz,mivel én fehérre szeretném. Persze, ha bele kezdünk, majd informállak, hogy nálam hogy működik a dolog, sőt, meg is mutatom, mivel megyek majd arra kis csónakkal.
süti beállítások módosítása