Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Csütörtök.

2012.05.03. 21:30 :: A Tengerész

Beho küldött képeket a buliról, de sajnos nagyfelbontásúakat. Ez azért baj, mert megint túlléptem az 5 GB-omat, így  hatodikáig tetű a gépem, tízperces letöltések lennének, ennyi időm nincs rá. Hatodika után letöltöm és átméretezem őket, mert ekkora felbontásban a blog se "eszi" a képeket. Addig gyönyörködjetek a buli utáni ébredés képeiben a "MP" helyére kötött Amapoláról.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Délelőtt látogatóink voltak. Dr Rácz Tamás a vizek tudósa és fia voltak nálunk és elbeszélgettünk a hajókról. Délután véget vetettem a tespedésnek. Az a helyzet, hogy egészen elszontyolodtam valahányszor a valaha szép kikötő és horgonyköteleimre néztem. A téli használat során hol a levegőben feszülve, hol a vízben ázva, hol a fenék iszapjában feküdve rettenetesen elkoszolódtak. Amikor elindultunk és beszedtünk minden kötelet egészen iszapos lett a frissen mosott deck tőlük, amikor meg megszáradtak a napon merevek lettek és hullott belőlük a homok. Itt nem használ a régi balatoni módszer, a mosógépben való kimosás, mert 12-30 méteres 20-as köteleket betedutyálni a max 5 kiló mosására alkalmas gépbe elég reménytelen vállalkozás. Ervinnel beszélgettünk a dologról és az ő ötlete volt a magasnyomású mosás. Ma kipróbáltuk, az eredmény minden várakozásomat felülmúlta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ilyen volt, ilyen lett. Elbabráltunk vele "J"-vel pár órát, egyikünk nyomta a Karcher puskával, másikunk mezitlábas ujjakkal forgatta. Nem egy haladós meló, de valamennyi kötél olyan lett késő délutánra mint újkorában!

Késő délutánra beerősödött a szél és komor felhők gyülekeztek nyugat felől. Kicsit rohangásztunk a Mákvirággal kettesben "J"-vel. Rendes kiülős volt az idő, egy kajakos gyerek fel is borult, a kísérő motoros kiszedte, de aztán elfogyott a benzinje és a kajakos húzta ki a partra. Miután a felhők egyre közeledtek és a rádió piros viharriasztással ijesztgetett kidaruztuk és leponyváztuk a bocit, aztán mindent rögzítettünk amit a szél rángathat a decken. Hamarosan dörögni és villámlani kezdett, de csak pár csepp eső esett idáig, most este 10 óra van, egyelőre semmi jele a nagy szélnek, bár az eső erősödött és a mennydörgés is közeledik. Szóval nincs még vége a dolognak, alighanem befelé megyünk az "időbe". Hat kötelet raktam ki, ennyi biztos megtart, hacsak a Viza le nem szakad a partról, amire kötve vagyunk. Megnéztük az előttünk ugyancsak a Viza oldalára kötött helyi nevezetességet a Balabán nevű hajót is...nos nem szívesen mondok ilyet de olyan "antihajós" módon volt kikötve, hogy (miután az ő kikötésükhöz nyúlni nem akartam) félve, hogy ha leszakadnak pont ránk esnek, biztonsági kötélnek kiraktam a  horgonykötelüket előre, hogy ha "minden kötél szakad" valami azért tartson. Ennél jobban nem tudok felkészülni a riasztás jósolta százas szélre. Talán vannak akik túlzottnak vélik ezt az óvatosságot, de véleményem szerint vízen indokolt esetben semmilyen óvatosság nem lehet túlzott. A havariák többsége a veszély alábecsüléséből származik.

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr894487258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csaba03 2012.05.03. 22:57:16

A kötélmosás ősi barlangász módszere:
1. Tedd a koszos kötelet két szembe fordított gyökérkefe közé
2. Nyomd össze a keféket, tedd a víz (lavór, patak vagy Balaton) fenekére, és taposs rá, hogy ne tudjon elmozdulni (gumicsizmában persze)
3. Húzd át a kötelet a két kefe között 3-4x oda-vissza
A kötél ugyanolyan tiszta lesz, mint a képen látható darab, csak sokkal gyorsabban, egyszerűbben és hatékonyabban.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.05.03. 23:28:09

@csaba03: Hüm...hogy 20-as sodrott kötelet két embersúllyal összenyomott gyökérkefe közt húzgálni gyorsabb és egyszerűbb? Hát ki fogom próbálni, de van egy olyan érzésem, hogy meg se fogom tudni mozdítani, nemhogy 3-4x ide-oda húzgálni. Ez nem a sziklamászó körszövött vékony kötél kategória.

Jonathan 2012.05.04. 09:11:53

Szep napokat Tengeresz!
Remelem a vihar elkerult benneteket. A napokban az Adrian jartam, a Bora adott par 'fröccsöt' a hajonak, hideg is volt, esett is, megis semmihez sem foghato csodalatos erzes hajozni!

A fenykepek gyors atmeretezesere ajanlom a "FastStone Photo Resizer" c. 'ingye' programot :) Felesleges sallangoktol mentes gyors, megbizhato programocska.

Jo szelet kivanva maradok tisztelettel: Jonathan

ovitomi 2012.05.04. 10:36:20

Tengerész, Kis Ember, köszönöm a segítséget, akkor egy napra irány Ráckeve.
Térképet Cartographia web boltjában nem találtam, de majd keresem őket személyesen, illetve, ha úgy sem, akkor Kis Ember mamája...:-)

Azért, ha valakinek van még ötlete, szívesen veszem, folyamatosan olvasom Tengerész blogját.

Még egyszer elnézést a "betolakodásért".

ovitomi

Kis ember 2012.05.04. 11:04:15

@ovitomi: esetleg a google maps print screenben?

apiesze 2012.05.04. 17:54:24

@ovitomi: Nézd meg ezeket a linkeket, ki lehet nyomtatni. :o)

Mihalik Péter 2012.05.04. 17:54:59

@csaba03:A barlangászat kissé más szennyeződéseket okozhat, mint egy diesel meghajtású vízfelszínen ( x éve építés alatt lévő)úszó motoros-vitorlás hajó esetében.A módszer testmozgásnak nem rossz, de valljuk be, az ősi módszerek már lejártak, kevés kivétellel...(ezért gyújtok tüzet pl.gyufával és nem kovakővel...)

Mihalik Péter 2012.05.04. 17:59:37

@ovitomi: Horgászboltokban kapható az RSD térképe. Vagy hajo.lap.hu -t ajánlom, "térképek,kiadványok" rovat.

Gáz Géza 2012.05.04. 18:25:16

Vili lehet ez a link több mint a semmi. :) Andris
www.rdhsz.hu/home/index.php?option=com_content&view=article&id=33&Itemid=19
Hajózó térkép a Rendőrök szerint is az utóbbi időben, nem készült.
www.rdhsz.hu/home/doc/rsd_terkep.pdf

apiesze 2012.05.04. 19:52:45

@Mihalik Péter: Neked gyufa, nekem gázgyújtó! ;o) Csak a lábszár a gulyáshoz, no meg a pörkölthöz is, nálam. ;o) A halászlé meg tolnai, szegedi, bajai csak ne legyen alapleves!

csaba03 2012.05.04. 20:17:15

@Mihalik Péter: Pedig a módszer működik, a kikötő köteleket is így szoktam tisztítani, igaz csak 14-es átmérőig próbáltam (a barlangban lévő agyagos sár egyébként sokkal durvább szennyeződést okoz, mint aminek akár egy mooring vagy horgonykötél ki van téve). Ne becsüljük le a primitív módszereket, esetenként meglepően hatékonyak tudnak lenni :)

beho 2012.05.04. 22:07:27

Tengerész! Ne tölts le semmit, hamarosan lebutítja Kecsmár László a képeimet és akkor nem lesznek ilyen nagy felbontásúak. Addig kibírjuk.

Mihalik Péter 2012.05.05. 13:49:16

@csaba03: Természetesen nem vitatom, hogy vannak régi jól bevált módszerek, mint pl.: hasmenésre orvosi szén, gyomorégésre bikarbonát,vízlágyításra hamu..stb. Lassan egy magasnyomású mosóberendezés vetekedni fog 2 gyökérkefe árával, arról nem is beszélve, hogy mi mindenre alkalmas még és télen is használható.

apiesze 2012.05.05. 15:35:36

@Mihalik Péter: Bocs, de a gyomorégésre orvosságul a tűzoltó szerszáma ugrott be, végszükség esetén az önkéntestűzoltóé. Magaslabda. :o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.05.05. 19:06:31

@apiesze: Nem jársz messze az igazságtól. Ugyanis amennyire én tudom a poroltóban szódabikarbóna (is) van. De majd temtom kijavít ha tévednék.

apiesze 2012.05.06. 05:27:52

Hehe... Nem a szódabikarbónás szerszámra gondoltam íly' hajnali órán. ;o)))
süti beállítások módosítása