Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Szerda.

2012.04.11. 00:41 :: A Tengerész

Szóval igaz, hogy 10 perccel elmúlt éjfél,  tehát hivatalosan már szerda van, de ez még a keddi történet, azaz az alant következő "ma" még keddet jelent. Csak vacsora után rámjött az álmosság, úgy héjastul eldőltem és most ébredtem fel. Ma nekiálltam a darukarok átalakításának, első lépcsőben becipeltük mindjkettőt a lakatosműhelybe és autogénnel melegítve egyenesítettünk az íven, ettől a vége feljebb jött. Miután visszahurcoltuk a hajóra látom ám, hogy a szomszédok szerelnek az oktatóvitorláson. Rátekintve a lobogóra, friss déli szél volt, ott egye meg a fene a munkát, én is felszerszámoztam a Mákvirágot és egész délelőtt le-föl vitorláztunk. "J" is élvezte a dolgot, bár mindenféle oktatás ellen tiltakozik, a rögeszméje, hogy a vitorlázás az én dolgom, ő úgyse tudja megtanulni, hogy mi a különbség a hátszél és a raum közt. Délután már inkább nem is jött ki a vízre, valahogy alattomosabb módon kell becsempésznem az oktatást az életünkbe, mert a direkt tanulás ellen tiltakozik. Mondjuk ezen az egyik oldalon  magas parttal, a másikon meg magas fákkal szegélyezett keskeny vízen elég macerás a vitorlázás, egyik pillanatban szélcsend és döghullámok, a másik pillanatban "kiülős" szél és mindez folyamatosan változó irányú ahogy a turbulenciában csolnakázik a dolgozó. Délután amikor egyedül élvezkedtem és minden fordulónál át kellett hemperednem lúvba egyszer fültövön is vágott a bum (aki megkérdi mi ebben az élvezet az nem érti az egészet), ennyivel jobb amikor ketten ülünk a csónakban, akkor mindenki marad a helyén, egyik az egyik, másik a másik oldalon. Igaz viszont, hogy egyedül nagyobb a sebességélmény. Namost a lényeg. A gumivirsli remekül vizsgázott! Pl hátszélben ebben a forgolódós szélben állandó a halzveszély, jópárszor átvágott minden óvatosságom ellenére a bum, miközben az enyhén tarajozó hullámok dülöngéltették a hajócskát. Ilyenkor az ember ugye ottmarad leeben, annyira gyorsan játszódik le a dolog, hogy szóba se kerülhet, hogy a másodperc törtrésze alatt valahogy átkerüljön a túloldalra. És semmi probléma. Ami mondjuk egy finndihghyben azonnali borulás lenne, az itt egy kis dőlés, az új lee oldalra, a hurka felfekszik a vízre (na jó kis vízfröccs néha a kormányos tarkójára ami ilyenkor közel kerül a hullámokhoz) és a csónak leebe dőlve bár, de biztonságosan robog tovább, aztán vagy újabb halz, vagy az ember átmászva a tuloldalra kiegyenesíti a hajót. Nagyon úgy néz ki (amit a "P" Ausztráliából meg is jósolt), hogy a hurka nem fog lekerülni a bociról soha. Addig vasalgattam a hullámokat (még a Kvassay híd alatt is átvitorláztam, na itt voltak aztán szélfordulók) amíg már a fenekem se bírta tovább a gyötrést és kikötöttem Amapola mellett. A délután további részében folytattam a darukarok végére kerülő új, a korábbi helyigényes blokkok helyetti fix csigák kialakítását. Derék jó Mákvirág leponyvázva lebeg a hajó és a part közé átfeszített kötélhez kötve, mely parti tápot (villany) tartja.

23:50 No még éppen bent vagyok a szerdában, különben ma is holnap lenne. Ma folytattam a darukarok átszabását. Ez az alapjábavéve egyszerű meló egy rakás agyalás során alakult végleges (remélem) formára. Elsőre mindenféle komplikált megoldás jut az eszembe, aztán lassan tisztul le a forma. Az is fontos tényező valamely konstrukció kialakulása során, hogy mi van a kacatosban. Merthogy kiderült, hogy a megfelelő csőből kifogytam, viszont 30X30-as vastagfalú zártszelvény még van egy arasznyi. 

Más. Felhívott a Mihalik Péter a ráckevei parti party ügyben. Úgy tűnik, hogy nem május 1-én, hanem április 30-án lesz, de miután azt mondta, hogy megírja ide a kommentek közé, még megvárom a megerősítést. Csak azért, hogy akik bejelentkeztek, hogy Amapolával jönnének számítsanak rá, hogy a tárgynapon reggel 8:00-kor indulunk innen.

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr174382175

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

abraxas 2012.04.11. 06:22:17

Nagyon örülök, alig várom hogy élőben lássam! :-)

abraxas 2012.04.11. 09:31:39

Még valami esezmbe jutott!
Nemrég beruháztam egy kis ú.n. sportkamerába, amivel onboard felvételeket (eccerűt)lehet készíteni hajókázás közben.
Gondoltam, üthetnénk két legyet egy csapásra (sőt 3-at)
Szívesen kölcsönadnám egy futam erejéig. Ezzel nekem lenne egy jelmezes főpróba, mert kocsiból tesztelve azért nem ugyan az a fíling, Te pedig megörvendeztethetnéd hűséges olvasóidat egy kis videós szösszenettel (ez ugyebár dupla haszon, így meg is van a három "légy" :o)

Mit szólsz?

horgonylánc 2012.04.11. 19:31:45

A tanulásról.
Kedves Tengerész!
Tanulni mindig hasznos! De annyira különbözünk egymástól, hogy ami az egyikünknek egyszerű és magától érthető, a másikunknak legyőzhetetlen akadálynak tűnik. Már a vitorlázás szakszavai is idegenül hangzanak annak, aki nem ilyen környezetben mozog. Szerinted "J" megtud tanulni néhány 10 logikátlan, semmihez se köthető kifejezést pár hét alatt? Kitartással, gyakorlással, ismétléssel, de főleg akarattal minden megtanulható! Mi a véleményed?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.04.12. 00:04:45

@abraxas: Én nem bánom. Egy a gond, merthogy nekem is van egy kamerám, hogy ahhoz, hogy itt megjelenjen a videó 1.fel kell tenni a YouTube-ra. Sőt, 2.előtte meg kell szerkeszteni valami ingyenes programmal. Na már az első se megy nekem. Egyszerűen nem hagy beregisztrálni. A szerkesztéshez meg nem értek. Ki kéne tanulni, de sem időm, se türelmem se tudásom már a program értelmezéséhez sincs.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.04.12. 00:06:08

@horgonylánc: A szavak nem annyira fontosak. A kormányt kézbevenni se hajlandó.

abraxas 2012.04.12. 06:40:58

@A Tengerész:
Nem mindenki szereti a drága kameráját hajóra tenni, meg rögzíteni is macerás, ezért ajánlottam :-)
Ez a kis izé legalább bírja a vizet. A szerkesztést vállalom.

Kis ember 2012.04.12. 08:22:42

@A Tengerész:
Ráérek, besegítek. Van egy jó kis szerkesztőprogramom, a youtube-os fiókomba meg feltesszük. :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.04.12. 08:27:22

@abraxas: Hehe. Mindjárt ki is próbálhatnám, mert a fene egye meg esik az eső odakint. Pedig a darukarokat nem tudom a fuxműhelyben hegeszteni, mert nem igazán férek be velük. Majd hozd el, ha megyünk Ráckevére! Úszni is tud?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.04.12. 08:30:13

@Kis ember: Nem rossz és köszönöm, de az lenne a legjobb, ha megtanítanál a használatára. A fiam szerint azért nem tudok a YouTubera beregisztrálni, mert hotmailes vagyok. Ott leszel Ráckevén? Mert akkor kipróbálhatjuk.

abraxas 2012.04.12. 09:32:54

@A Tengerész: Fröccsenő vizet bír, merülni nem. Az esőt elvileg tehát bírja, bár szereti a szép napos időt :o)

Gáz Géza 2012.04.12. 09:43:36

Jó reggelt kívánok! Egy erősebb de nem színezet, teljesen átlátszó nylon zacsi lehet, hogy jó ötlet lenne. Üdv. Bandi

horgonylánc 2012.04.12. 16:36:01

@A Tengerész: Kinek a kormány, kinek a Q-kód.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.04.12. 20:30:18

@horgonylánc: Amúgy a szakkifejezésekkel nincs probléma. Miután naponta használjuk a szavakat, itt élünk a vízen "J" vágja a hajószsargont. De fog menni a gyakorlat is. Csak kell némi finom erőszak. Valamikor gondja volt a csomókkal, arra is kijelentette, hogy "Azt én nem tudom!" Aztán Balatonudvari és Földvár közt kapott a kezébe egy kötelet és százszor meg kellett kötnie a bowlinet (palstek, csat www.netknots.com/html/bowline.html )a legfontosabb csomót. Azóta tudja és igazi lenézéssel tekint azokra az amatőrökre akik bénáznak a kötelekkel.

bonnie · http://bonnie.freeblog.hu 2012.04.13. 22:46:12

Nekünk ezt a csomót úgy tanították német evezős haverok (németül rímbe szedve), hogy kijön a blöki a vízből, megkerüli a fát és visszamegy a vízbe :) Ha lennének ilyen versikék magyarul is, a csajok sokkal könnyebben tanulnák meg a csomókat.

abraxas 2012.04.14. 07:28:35

@bonnie: Ha rímbe szedve nincs is, de ugyan ez megy krokiva nálunk. Kimászik a kroki, megkerüli a ...
Igaz, leginkább a gyerkőcöknek tanítják efféle módon :o)

Mi például sokkal lelkesebben tanultuk a csajozós palstek kötését. A legenda szerint Gál Józsi leste el Fokvárosban egy néger kikötősegédtől. Mellesleg jó móka! Igaz, még senkiről sem hallottam, aki be tudott volna csajozni vele ;o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.04.14. 08:09:02

@bonnie: @abraxas: Annakidején a Vízügy siófoki klubházában gyerektáborok voltak nyaranta. Boldogult Fluck Jenő klubtársamnak volt az a trükkje, hogy amikor a csomókat tanította a gyerekeknek (ez volt a rosszidős program)azt mondta a nap végén, hogy ha valaki úgy megkötözi őt, hogy nem tud kiszabadulni az kap egy nagy csokit. (azóta mindig fennhangon nevetek amikor a filmekben megkötözött embert látok aki a vállának egyetlen rándításával megszabadulhatna a kötelékeitől, merthogy nagyon nehéz embert, pláne vastag kötéllel úgy megkötözni, hogy valóban ne tudjon kiszabadulni)Na azt a bősz kötéltekergetést amit a srácok elkövettek! De talán soha nem sikerült nekik elnyerni a csokit emlékeim szerint. Viszont megtanultak csomózni. Egyszer a Pempő mesélte, hogy a Mahartos gyerektáborban egy kissrácot lefitymált, hogy "te még egy csomót se tudsz megkötni!". Mire a gyerek a két kezét háta mögé téve (!!) megkötött egy bowlinet.
süti beállítások módosítása