Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Vasárnap.

2011.05.29. 20:25 :: A Tengerész

 Valamit nagyon nem értek ezzel a német járvánnyal. Spanyol uborka fertőzte meg fél nyugateurópát, persze ha igaz és már tízen meghaltak. Annakidején amikor még szállodás voltam, a véremben fürödtek a hűtőkamrák és konyhagépek kapcsán a HACCP rettenettel kínozva engem és mindenki mást, papírkötegek, tele kérdésekkel, melyekre rendszeresen pontos választ kellett adni és ha jól tudom az ISO is arról szól, hogy mindenről papírt kell gyártani. Tehát amit annakidején a paraszt, a kofa és anyám úgy maguktól tudtak és működött, azt most a termelők, szállítók, feldolgozók, csupa felsőfokon képzett szakember, mesterséf, papírral kell bizonyítsa, hogy tudja és jól csinálja. Ha van értelme a dolognak, akkor MOST halál pontosan ki kellene derülnie, hogy azt az uborkát ki mikor honnan és hogyan, szedre, rakta, vitte, adta, ette. Ha most élesben nem működik, akkor az egész papírgyártás egy kalap szart ér és csak arra volt jó, hogy emberek idejét idegeit pusztítsa, más, jobbsorsra érdemes energiáikat koptassa.

No ennyit a tejfölös uborkasalátáról. Tegnap kihagytam a naplót, mert nem sokat végeztem, miután állandóan esett, vagy éppen lógott az eső lába szóba se jöhetett a decken való munka, bent a cockpitban szereltem a drótokat, elkötöttem, megsaruztam a végeket, minden a helyén, ha összerakom és felszerelem a hajódudát, amit szétszedtem karbantartás céljából, lesz olyan hangorkán, ha meghúzom a fogantyút, hogy a holtak kiugranak Davy Jones ládájából. A duda, akár a pozíciós lámpák, az elbontott "Ráckeve II"-ről való, elég ütött kopott jószág, de amikor elkértem a hajószétverésre szakosodott  cigányoktól ami nekik nem volt érték, megláttam benne az értéket. Elsőre úgy tűnt tévedtem, mert amikor ráadtam a 12V DC-t csak valami szánalmas nyekergő hang jött ki belőle, bárhogy is állítgattam a hangolócsavarját. De hamarosan kiderült az ok. A spirálisan feltekert hangtölcsért teljesen becementezte a darázs ami belefészkelt. Miután fáradságot nem kímélve "J"-vel kipiszkáltuk belőle a belekövesedett anyagot, megjött a hangja, igazi hajókürt lesz belőle, csak még vízhatlanná kell tegyem és a rozsdás alkatrészeket, főleg csavarokat kell kicseréljem benne. Helyén a horgonycsőrlő kapcsolójának doboza és benne a három ér a távműködtetéshez. Ezen kívül tegnap nem sokat végeztem, sőt olyan álmosító volt az eső dobolása a ponyván a cockpitban, hogy még ebéd előtt(!!) eldőltem a padládán és elaludtam, ezt az áldásos tevékenységemet ebéd után folytattam.

Ma kisütött a nap, már reggel tüsténkedtem odakint. Leszabtam vagy harminc, 14mm hosszú vörösréz csődarabot, kívül belül lesorjáztam és kilágyítottam őket. Aki nem tudja hogy kell és esetleg érdekli; a lágyítandó vörösréz anyagot (pl a dieselnél használt tömítéseket), egy samottéglára helyezve gázlámpával vörösizzásra kell hevíteni, majd vízbe pottyantani. Erre azért van szükség, mert a nálam nagyobb tudósok azt állítják, hogy a vörösréz terhelés hatására idővel felkeményedik. Ehhez persze az kell, hogy legyen kéznél samottégla, gázpalack és hozzá puska szúrólánggal, de hát gondolom ez minden hajón van. ( :-)) ...viccelek ám!). A csődarabokat ezután, benne egy 5-ös fúróval megnyomtam satuban oválisra és az első két véget megpréseltam golyósprésen, nagyon jó lett, csak le kellett vágni, mert rájöttem, hogy nem azt a spannervéget fűztem be a kötélszívbe, amit kellett volna. Holnap folyt. köv. Két korlátlábat lefestettem véglegesre, hogy ha holnapra megszáradnak egyből rányomhassam a kötélvégeket, ezzel megspórolva  8 seklit.

 

Új madárcsalád érkezett a napozóhelyre. Itt még hat fióka van. 

 

A korábbi családból két kiskacsa maradt, mostmár szép nagyok, van rá esély, hogy megmaradnak. Kemény világ a vadmadaraké, valamennyi kacsa, akármilyen nemű is elüldözi a családokat bárhol is próbálnak letelepedni, folyamatos a harc a területért, van egy különösen agresszív pár, nekik nincs "gyerekük", egymással összehangolt akcióikban kifejezetten megpróbálják elszakítani az anyát a kicsinyektől külön irányba űzve őket, egyelőre sikertelenül, a látszólag fejveszetten menekülők előbb utóbb egyesülnek, miközben a kicsik hangosan sáp-sápolva  jajgatnak.

"J" etet mindent ami állat,   egész népes kolónia telepedett meg köröttünk, a kacsák már alig félnek, lassan kézből esznek, ha ez így megy tovább, de még egy nagy ponty, vagy mi a fene, legalább 30-40 centis is jön rendszeresen a kenyérdarabokra. Na mindig rosszallással néztem ahogy a kenyerünket feleteti a kacsákkal, halakkal, erre tegnapelőtt egy nagy láda száraz kenyérrel állított be amit kiudvarolt a büfés Misitől, attól kezdve eszik minden élőlény vízben és víz alatt, csak énnekem kellett erőszakosabban fellépni ma, miközben a nyálam csorgott a friss gyulai kolbászos lecsó illatát érezve, hogy ugyan nekem is adjon már enni, ne csak az állatseregletnek! 

 Korábban azt gondoltam, hogy a régi, kukázott  mentőgyűrűkről a festék levakarása gyorsan fog menni, na jó nagyot tévedtem. Itt  éppen "J" kézimunkázik vele és ez még csak az első darab (kettő az előírás erre a hajóméretre, de van még ezen kívül egy "uraságtól levetett" mentőpatkóm is), a másikhoz még hozzá se nyúltunk.

 

 

Rengeteget kínlódtam korábban azzal, hogy nem tudok szemüveget és napszemüveget hordani egyszerre. Ugye ha csak napszemüveget veszek fel alig látok, ha meg csak szemüveget, akkor elvakít a nap. Amikor vettem szemüvegre felcsatolható napszemüveg "előtétet" megoldottam az autóvezetés közbeni káprázásmentességet, de vízre ez semmit nem ér oldalt bejön a vízről visszaverődő fény. Ugyanezen okból nem ér semmit az amúgyis méregdrága fényre sötétedő szemüveg  se. Kaptam mindenféle ötleteket, tanácsokat amik mind használhatatlanok voltak és nem is értem, hogy ez egyedül az én problémám? Mert ha nem, akkor hogyhogy nincs rá "gyári" megoldás. Illetve egy van, a dioptriás napszemüveg, amit meg se mertem kérdezni mennyibe kerülhet vajjon. De én megtaláltam a megoldást és most közkinccsé is teszem, hátha másnak is van ilyen gondja. A szemüveg marad ahogy volt és ALÁ veszek egy kissé átalakított, az áruházi turkálóban aprópénzért vásárolt napszemüveget. Ezt megfosztottam a száraitól, melyeket vékony gatyagumival pótoltam és a két szemlencsét is lefűrészeltem az orrnyeregről és apró furatokon át egy kis darab madzaggal kötöttem egybe őket, ez elfér a szemüveg orrnyerge mellett. Így néz ki és tökéletes. Amúgy senki ne dőljön be az optikusoknak, akik váltig állítják, hogy az olcsó napszemüvegeket ne vegye meg senki, mert azok UV szűrése nem tökéletes, sőt ártanak a szemnek. A Tilos rádióban volt egy műsor ami kifejezetten ezt tárgyalta és ők is ebből a feltételezésből indultak ki, de az elmélet műsor közben dőlt meg, telefonált pl olyan laborból hallgató, ahol kifejezetten ezt vizsgálták és nemhogy rosszabb minőségű az olcsó szemüveg, de kifejezetten verte egy noname vacak a márkás termékeket. Mondjuk az megvan, hogy a drágábbak stabilabbak, erősebb a keret, stb, de optikailag tökmindegy mit használunk, egyszerűen nem érdemes rosszat csinálni, mert ugyanannyiba kerül a technológia mint a jó UV szűrőé.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr222941593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JoeHorseDick · http://kifordultvilag.blog.hu 2011.05.30. 00:06:56

...a napszemüveg-megoldásról nekem Molly jutott eszembe a Neurománcból:)

akiga 2011.05.30. 00:21:09

Szemüveges ufó? Nekem ez jutott eszembe.
Mint szemüveges, a problémádat tökéletesen megértem.
Országos, ingyenes, napszemüveg UV-szűrés vizsgálás a következő boltokban: www.uvteszt.hu/uzletek.htm

abraxas 2011.05.30. 08:16:49

Biciklis napszemüvegből van olyan, ahol a napszemüvegek belsejébe lehet dioptriás betétet pattintani. Fükééknél vettem egyet annó (www.dirtydog.hu/hu/termekek/sh/index.html). Azóta a betétet már nem használom, de a szemüveg magában is szuper :o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.05.30. 09:25:51

@abraxas: Na ez az! Mindenki ilyeneket mondott. Húsz rongyért csak a napszemüveg! És akkor még hol van a külön megköszörülendő, bepattintható bifokális lencse? Merthogy gyáriban biztos nincs aszimmetrikus cilinderes bifo...Amúgy még a búvármaszkkal lesz hasonló problémám, bár ott egyszerűbb a dolog, víz alatt csak közelre kell nézni, veszek a kínai piacon olvasószemüveget és beleszerelem a maszkba.

abraxas 2011.05.30. 12:11:04

@A Tengerész: Egen! Ezért is műttettem meg a szemem. Meguntam a folyamatos rablást ;o)
Más: azt mondták Távoli partokban (www.distantshores.ca), hogy sekély vízben a polarizáció szűrés fontosabb, mint a fény, vagy UV védelem.
Ugyanis csak ilyen szemüvegben át lehet lelátni normálisan a víz alá. Shard-ék abban a részben a bahamai nagy padon hajókáztak, és majd kinézték a szemüket a korallzátonyok miatt :o)

akiga 2011.05.30. 17:51:52

Búvárszemüvegből van dioptriás, csak hát akinek romlik évente, vagy speciális lencse kell, azoknak nem érdemes venni. Nem is horror árú(10ezer a maszk, plusz 2X7ezer a lencse)aki állandóan használja annak megéri.
De a nyaralás idejére visszaadja a búvárkodás örömét a kontaktlencse is. Én vettem egy 30-as csomag egynaposat, és a kéthetes vitorlázás alatt elhasználtam 5 darabot. Nem romlik meg, és ha lencsefolyadékban tartod simán használhatod többször is. Csak akkor vettem fel, amikor bementem búvárkodni (különbem minek), de utána már nem vettem le estig. Nem nagy macera. A maradék is elfogy lassan, síszemüveg alá, meg amikor kell. Ha elfogy 2-3 év alatt, utána úgyis megint más dipotria kell.
Van akinek olyan jól bírja a szeme, hogy az egyhavi lencsét 3 hónapig hordja.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.05.30. 22:19:50

@akiga: Kontaktlencse? Hm...ez eddig eszembe se jutott.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.05.30. 22:29:07

@abraxas: A Moitessier ezért szerelte fel az árbocát létrafokokkal. Hogy hogyan kormányozta közben a hajóját azt nem tudom, de amikor ilyen vizeken hajózott mindig fent állt az árboca tetején, onnan belátott a víz alá. Amúgy az autóvezetés közben használt és a szemüvegemre kívülről ráklattyintható napszemüvegem az polárszűrős. Valamikor láttam olyan napszemüveget, amit hóvakság ellen használtak hegymászók, az foncsorozott üveg volt és oldalt egyáltalán nem lehetett belőle kilátni, mint az autogén hegesztőszemüvegből. Ilyet lenne még érdemes kibélelni egy amúgy már leharcolt szemüvegem lencséivel.
süti beállítások módosítása