Ma vettem műanyagbevonatos horganyzott 4-es drótkötelet, kötélszíveket és spannerokat a Szögkernél. Nem rozsdamentes semmi, minden horganyzott. Azt gondolom, hogy kibírnak rozsdásodás nélkül sok évet, nem kell mindennek evőeszközanyagból lenni a hajón. A szénacél, sokan nem fogják elhinni, amúgyis jobb anyag mint a rozsdamentes acél, mely nem annyira stabil anyag, igaz, hogy nem rágja meg a rozsda, de sok év alatt (kevesebb alatt, mint ami alatt a nem rozsdamentes elkorrodál) átkristályosodik a szemcseszerkezete és hajlamos lesz a ridegtörésre. Ha jól emlékszem a "R P" mondta, hogy valami 8 évenként cserélni illik a rozsdamentes állókötélzetet. De a Moitessier is írja a könyvében, hogy horganyzott drótkötelekkel kötötte ki a villanypóznából készített árbocait, amikre betonvasból csinált hágcsót, márpedig ő másfélszer kerülte meg a "Joshuával" a földet, és összevissza hajózott éveket Óceániában, szóval nem feltétlen kell mindennek eszcájganyagból lenni egy hajón. És akkor még nem beszéltem az árak közti, majd egy nagyságrend különbségről. Csináltam délután egy présszerszámot, amivel az udvaron rozsdásodó golyósprésben meg tudom nyomni a kötélvégeket. Merthogy ezt a műanyagbevonatos drótkötelet értelemszerűen nem lehet fuxolni. Van méretes vörösréz csövem, annakidején a Béla bócmantól kaptam a Viza szemetjéből (valami olajhűtőszerű csőkígyó tákolmány lehetett, mert igen mocskos), abból vágok szeleteket, kilágyítom a karikákat, egy szerszámmal megnyomom "8"-as formájúra amikor már benne van a drótkötél oda-vissza és akkor préselem rá a drótra. Annakidején a sárkányrepülőkre is így csináltuk, annyi volt a különbség, hogy a repülésnél aluminium csövet használtunk és "niko"-nak hívtuk, a vitorlázásnál, meg rézből volt és "niplinek". Ja és a repülésnél minden végre két darabot préseltünk a nagyobb biztonság végett. Amúgy ha jól tudom a kis bizbaz márkaneve "nikopress" és a technológiát meg "fülecselésnek" hívják.
Van egy nagyon ronda történetem. Összefutottam ma a "P"-vel aki 18 évig volt lakatos itt a csarnoképületben, mielőtt tönkrement volna a cég és lapátra nem tettek minden dolgozót idén év elején. Kérdezem mit csinál 60 évesen? Nos munkát nem kap, nyugdíjba nem tud menni, elvégzett (jópénzért) egy biztonsági őri tanfolyamot, most minimálbéren dolgozik, nincs bejelentve, zsebből fizetik, és csak úgy kapott állást, hogy a főnökének (!!) félhavi fizetést vissza kellett adnia az első hónapban csúszópénz gyanánt, máskülönben nem alkalmazták volna! Ennyit az emberek visszatereléséről "a munka világába". Nem nagyon tudok megalázóbb dolgot elképzelni a hétköznapok világában, mint azt, hogy ahhoz, hogy valaki dolgozhasson, még ahhoz is vesztegetni kell.
23:48 Villámlik és dörög. Már délután mindent lezéfeszteltem, mert a rádió 90km/óránál erősebb szelet jósol. Az imént amikor kint voltam körülnézni, minden, még a levegő szaga is nagy vihart jósolt. Ha Deni itt lenne, most megpróbálna a legkisebb lyukba is bebújni, annyira fél az égzengéstől. Mondjuk amióta vízen élek bennem is mindig van egy kis nyugtalanság amikor elkezdődik a tánc, a kötelek rángása, a hajó himbálódzása. Aki azt mondja, hogy nem így érez, szerintem nem mond igazat. Nos ki vagyunk kötve hat kötéllel a pontonhoz, az meg két vastag drótkötéllel a parthoz. Ennél többet nem tehetek a biztonságunk érdekében.