Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Péntek.

2011.05.27. 21:18 :: A Tengerész

Ma vettem műanyagbevonatos horganyzott 4-es drótkötelet, kötélszíveket és spannerokat a Szögkernél. Nem rozsdamentes semmi, minden horganyzott. Azt gondolom, hogy kibírnak rozsdásodás nélkül sok évet, nem kell mindennek evőeszközanyagból lenni a hajón. A szénacél, sokan nem fogják elhinni,  amúgyis jobb anyag mint a rozsdamentes acél, mely nem annyira stabil anyag, igaz, hogy nem rágja meg a rozsda, de sok év alatt (kevesebb alatt, mint ami alatt a nem rozsdamentes elkorrodál) átkristályosodik a szemcseszerkezete és hajlamos lesz a ridegtörésre. Ha jól emlékszem a "R P" mondta, hogy valami 8 évenként cserélni illik a rozsdamentes állókötélzetet. De a Moitessier is írja a könyvében, hogy horganyzott drótkötelekkel kötötte ki a villanypóznából készített árbocait, amikre betonvasból csinált hágcsót, márpedig ő másfélszer kerülte meg a "Joshuával" a földet, és összevissza hajózott éveket Óceániában, szóval nem feltétlen kell mindennek eszcájganyagból lenni egy hajón. És akkor még nem beszéltem az árak közti, majd egy nagyságrend különbségről. Csináltam délután egy présszerszámot, amivel az udvaron rozsdásodó  golyósprésben meg tudom nyomni a kötélvégeket. Merthogy ezt a műanyagbevonatos drótkötelet értelemszerűen nem lehet fuxolni. Van méretes vörösréz csövem, annakidején a Béla bócmantól kaptam a Viza szemetjéből (valami olajhűtőszerű csőkígyó tákolmány lehetett, mert igen mocskos), abból vágok szeleteket, kilágyítom a karikákat, egy szerszámmal megnyomom "8"-as formájúra amikor már benne van a drótkötél oda-vissza és akkor préselem rá a drótra. Annakidején a sárkányrepülőkre is így csináltuk, annyi volt a különbség, hogy a repülésnél aluminium csövet használtunk és "niko"-nak hívtuk, a vitorlázásnál, meg rézből volt és "niplinek". Ja és a repülésnél minden végre két darabot préseltünk a nagyobb biztonság végett. Amúgy ha jól tudom a kis bizbaz márkaneve "nikopress" és a technológiát meg "fülecselésnek" hívják.

Van egy nagyon ronda történetem. Összefutottam ma a "P"-vel aki 18 évig volt lakatos itt a csarnoképületben, mielőtt tönkrement volna a cég és lapátra nem tettek minden dolgozót idén év elején. Kérdezem mit csinál 60 évesen? Nos munkát nem kap, nyugdíjba nem tud menni, elvégzett (jópénzért) egy biztonsági őri tanfolyamot, most minimálbéren dolgozik, nincs bejelentve, zsebből fizetik, és csak úgy kapott állást, hogy a főnökének (!!) félhavi fizetést vissza kellett adnia az első hónapban csúszópénz gyanánt, máskülönben nem alkalmazták volna! Ennyit az emberek visszatereléséről "a munka világába". Nem nagyon tudok megalázóbb dolgot elképzelni a hétköznapok világában, mint azt, hogy ahhoz, hogy valaki dolgozhasson, még ahhoz is vesztegetni kell.

23:48 Villámlik és dörög. Már délután mindent lezéfeszteltem, mert a rádió 90km/óránál erősebb szelet jósol. Az imént amikor kint voltam körülnézni, minden, még a levegő szaga is nagy vihart jósolt. Ha Deni itt lenne, most megpróbálna a legkisebb lyukba is bebújni, annyira fél az égzengéstől. Mondjuk amióta vízen élek bennem is mindig van egy kis nyugtalanság amikor elkezdődik a tánc, a kötelek rángása, a hajó himbálódzása. Aki azt mondja, hogy nem így érez, szerintem nem mond igazat. Nos ki vagyunk kötve hat kötéllel a pontonhoz, az meg két vastag drótkötéllel a parthoz. Ennél többet nem tehetek a biztonságunk érdekében.

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr112937575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

abraxas 2011.05.28. 08:18:54

Nekem is ilyen műanyag bevonatos drótból van az álló kötélzetem.
Két év után szép barna lett mindenütt, de ez csak vakrozsda, a szerkezetbe nem hatolt. Érdemes a niplik környékét valamivel vízhatlanítani, az sokat javít a dolgon. Gondolom valami zsugorcsövet szépen rá lehet sütni.
Én elég sokat vacakoltam azzal, hogy pontosan blankoljam, nem is sikerült mindenhol. Na ott jobban is rozsdásodik :o/

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.05.28. 09:01:08

@abraxas: Blankolni??? Eszembe sincs....rásajtolom a nipliket a bevonatra. Semmi gond vele, belefolyik, megfolyik a présnyomás hatására az elemi szálak közé. De most bogarat tettél a fülembe! Mi az, hogy megbarnult?? Mi az, hogy "vakrozsda"?? Az volt ráírva, hogy horganyzott! Akkor max egy egész keveset szabad mattulnia két év alatt, de műanyag alatt még azt se! Lehet, hogy hazudták, hogy horganyzott?? Hogy a fenébe tudom kipróbálni?? Hm....megpróbálok egy darabot levágni, megblankolni és sós vízzel kezelve kitenni a levegőre. Ha nem horganyzott, rozsdásodni fog.

abraxas 2011.05.28. 14:19:27

@A Tengerész: Fura dolog ez :o/
Van olyan horganyzott seklim, aminek az alapja csupa rozsda lett egy év alatt, de a keresztstift olyan, mint új korában :-o
Pedig elvileg ugyan az az anyag.

Más: Nekem muszáj volt blankolni, mert nipli helyett csavaros szorítók vannak rajta, amibe blankolatlanul nem fért volna bele a drótkötél.
Én nem merném műanyagostul préselni :o( Egyrészt a nipli anyaga szerintem nem tud úgy belenyomódni a szálak közé, mint csupaszon, másrészt az "elfolyt" műanyag remek kenőanyag tud lenni.
Persze, ez részemről csak elméleti eszmefuttatás, gyakorlatai tapasztalatom semmi.
süti beállítások módosítása