Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Csütörtök.

2011.05.12. 22:38 :: A Tengerész

Esküdni mertem volna, hogy lefényképeztem a ma felszerelt árboclámpát, aminek 225 fokban kell előre világítani ha sötétedés után motorral megyünk, de hiába keresem, nincs a gépben, szóval úgy tűnik csak akartam. Sebaj, majd holnap. Viszont ez 

 

már sötétedés után készült. Felfújtam a gumicsónakot, leraktam a vízre és kieveztem a hajó elé. Hát csónakból elég nehéz fotózni. Át is eveztem a túlpartra és a beton szegélyre támasztott géppel kicsit jobb (bár kevésbé dekoratív ) lett a kép. 

Namármost a csónakázás nemcsak az olvasók (és jómagam) gyönyörködtetését szolgálta (csodás érzés volt a tükörsíma vízen csónakázni az éjszakában és szimatolni az olajfák áradó illatát), hanem ténylegesen meg akartam győződni a fényeim megfelelőségéről és jól tettem, mert nem vagyok megelégedve. Ugyanis ha jobban megnézitek a képen is látszik, hogy a piros fény erősebben világít. Már amikor az áramfelvételeket mértem a LEDek összeállításánál akkor feltűnt, hogy dacára az azonos típusnak, az azonos előtétellenállásoknak, a piros LED csoport valami 10-15 milliamperrel több áramot vesz fel. Akkor félretettem a problémát, de a különbség szemmel láthatólag mutatkozik a fényerőben. Úgy, hogy az áramot csökkentenem kell. A másik dolog, hogy  a hajó hossztengelyére nagyjából merőleges túlparton leléptem, hogy középről a hajó jobboldala felé lépkedve 25 lépés után vált láthatatlanná a piros fény, míg ellenkező irányban 35 lépés után tűnt el a zöld. Azaz; nem szimmetrikus a két oldalfény. Nem nagy dolgok ezek, könnyű lesz beállítani, sőt, ha így maradna se lenne belőle baj, de ha már ennyit dolgoztam ezekkel a fényekkel, legyen minden tökéletes! Amúgy a lámpák olyan baromi erősen világítanak, hogy amikor a csónakkal a hajó közelében voltam és véletlenül rájuk pillantottam, hosszas szemkáprázást okoztak.

A képek persze erős telével készültek, plusz nagyítás után kerültek ide, mert, különösen a túlpartól, csak hat (3 a víztükörről) aprócska, ámbár erős fénypontnak látszottak a "nagyképernyőn".

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr12899499

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

halaloszto 2011.05.13. 09:21:04

A piros led nyitofesze 1.7V koruli, a zolde meg 2.3V koruli.
Nemtudom hanyat tettel sorban a 12V-ra, de emiatt vilagitanak maskeppen.

Pl ha 4 van sorban es 30mA-val tolod, akkor a negy piros megeszik 4x1.7V-ot, marad 5.2V az ellenallasnak, ami 30mA eseten 5.2/0.03=170 ohmos ellenallast kivan. Ugyanez a zoldre: 4x2.3V a ledeken az 9.2, az ellenallatra marad 2.8, 2.8/0.03=92ohm.

persze ez sem vesz minden figyelembe, de az azonos ellenallasoknal pontosabb saccolas.

vajk

temtom 2011.05.13. 20:07:50

Amit szelid nicknevű olvasó kolléga kifejt itt fentebb, az a fotókon is látszik, a piros valóban erősebb. ( A szakszerű magyarázatot köszönjük. :) )
Viszont a szimmetriára vonatkozó "lelépéses" módszer szerintem nem túl egzakt. Figyelembe véve a Duna-ág szélességét, (a nézet szögének hegyességét) meg azt is, hogy milyen szélességtartományban látod mindhárom lámpádat, a 25 és 35 lépés különbség -véleményem szerint- kissé esetleges.
De persze, tudom, hogy maximalista vagy, biztos meg fogod oldani. :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.05.13. 22:34:49

@halaloszto: Két LED van sorbakötve és egy valahány ohmos ellenállás, olyan 20mA körülire állítottam be az áramot (100mA-esek a LEDek, szóval soha nem fognak kiégni, legalábbis ezt remélem)és ebből van három sor párhuzamosan kötve. Tehát 60mA körül van a zöld, ha jól emlékszem és a piros tán 90 mA volt, ennek akkor nem tulajdonítottam különösebb jelentőséget, de most nem tetszik a fényerő eltérés. Majd megmérem pontosan az értékeket és beállítom az azonos áramot sorbakötött ellenállással.

halaloszto 2011.05.13. 22:40:57

konkret tipusa a lednek van esetleg? mert akkor meg lehetne nezni a nevleges aramhoz tartozo fenyesseguket. nem akarlak elkeseriteni, de siman lehet hogy nem lesz azonos a fenyesseguk azonos aram eseten. es ne bizz a fenykepezoben, inkabb hagyatkozz a szemedre.

vajk

Sün77 2011.05.14. 19:53:08

Most lehet, hogy csak okos próbálok lenni, de emlékeim szerint a vörös fény ugyanolyan fényerő mellett, már csak a hullámhossza miatt is messzebb terjed, jobban látható.

Szép napot!
Sün

halaloszto 2011.05.14. 22:33:52

hogy messzebb terjed-e a voros azt nemtudom, de az emberi szem a zoldre sokkal erzekenyebb mint barmi masra. tehat fizikai ertelelmben gyengebb zold (kisebb teljesitmenyu) sokkal fenyesebbnek latszik az ember szamara, mint a voros.

pl ejjel azert hasznalnak mondjuk terkepolvasashoz voros munkafenyt, mert arra kevesbe erzekeny a szem, ezert nem huzza annyira be a pupillat, ha utanna felnez az ember az ejszakaba, hamarabb latja ujra a vilagot a csillagfenynel.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.05.14. 22:42:11

Nekem a vörös LED-jeim mindig sokkal fényesebbek voltak, mint a zöldek... Egyszerűen a LED konstrukciója miatt. Meg lehet próbálni beállítani őket közel azonosra, de nem látom be, miért lenne erre szükség? Csak pont szemből látszik (na, jó: +- 22.5fok...) mindkettő, amúgy meg főleg az egyik, vagy a másik. Akkor meg nem mindegy? :) Persze tudom, milyen maximalista vagy, képes leszel műszerrel bevizsgálni, ha szemre még azonosnak is látszanának...:)

halaloszto 2011.05.15. 11:50:15

Ezek alapjan:

Mindket led 15 fokos kupba adja le a fenyenek az 50%-at. A nevleges fenyesseguk azonos, es a nevleges aramuk is.

(A fenyesseguk Candelaban van megadva, es az egy olyan mennyiseg (mertekegyseg), ami mar sulyozva van az emberi szem erzekenysegere)

Igy tenyleg csak az kell, hogy az aramuk azonos legyen. (sorba kellett volna kotni oket :-) ) Persze bezavarhat ha csokkentett aramon nem azonosan csokken a fenyerejuk, de tancsak nem.

Szoval ha 2 van sorosan, es kb 12V a tapfesz, valamint kb 20mA-ra vagyunk, akkor a zoldhoz (12-2x3.6)/0.02=240ohm, a piroshoz (12-2x2.2)/0.02=380ohm ellenallas kell. Persze ebben a szakmaban is van probalkozas boven, de az elmelet segit, hogy viszonylag kozelrol induljon a keresgeles.

Ha mar precizkedes: a nagyobbik ellenallason 150mW fog futeni, ha zart helyen van, ne a legpirinyobb kivitelt hasznald.

vajk
süti beállítások módosítása