Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Csütörtök.

2011.03.17. 09:04 :: A Tengerész

Hehe. Ma is okosodtam. Pernahajder Campbellnek  üzenem, hogy rájöttem a "mért" azértjára. Csakugyan ottmaradt valami beütve egy rubrikába a Hajónapló helyett.

Esik az eső, csak rajzolgatom a szerkezeteimet. Ha ilyen használhatatlan az idő, mást nem nagyon tudok alkotni. Kitaláltam, milyen legyen a felülvilágító csavaros-kurblis nyitás-zárás megoldása, a hét végén megint beszemtelenkedek a Vízügyesek műhelyébe és megcsinálom. Ilyen pocsék időben kénytelen vagyok "kihelyezni" a termelést. Ma délben nyílik egy kiállítás a Közlekedési Múzeumban, azt hiszem elmegyünk. ( http://hajosnep.hu/ ) 

19:12 No voltunk a kiállításon. Meghallgattuk a megnyitó beszédeket. Volt optimista felhang, a lényege, hogy lesz még hajógyártás Magyarországon. Szívből kívánom, hogy így legyen. Sajnos amit egyszer sikerült megszüntetni, aminek még a nyomát is eredményesen sikerült felszámolni, aminek a szakemberei anélkül haltak ki, hogy az utánpótlást kinevelhették volna, azt elképzelni nem tudom, hogy lehet haló porából feltámasztani. Az csak egy modern hiedelem, hogy fiatal okos emberek akármire képesek, ha megfelelőképpen motiváltak. Sajnos a tapasztalat, a sok év alatt megszerzett szellemi tőke, a "fogások" ismerete a gyakorlati tudás egy ilyen iparágban attól tartok nélkülözhetetlen. De szeretném ha nem lenne igazam és bebizonyosodna, hogy csak egy "kuvik", egy aggodalmasan huhogó "nyugger" vagyok. De tényleg nem tudom elképzelni, hogy pl. akik még soha nem görbítettek 12-es kazánlemezt domborúra, de még csak nem is látták, hogy kell, olyan pontos hajótestet formázva ahogy egykor az öreg hajókovácsok csinálták Angyalföldön, mit fognak kezdeni a feladattal. Bár mondjuk ha átmennek Komarnoba, ott megnézhetik, szerintem nyelvi nehézségeik se lesznek, magyarok dolgoznak ott is, csak kicsit több bölcsesség szorult a "buta tót" vezetőikbe. 

Volt sok ismerős, pofavizit, vidám csevegés, engem, aki abszolút nem vagyok "társasági ember", ilyenkor mindig feszélyez, hogy valakit megismerek és ő nem ismer rám, az meg mégjobban, ha valaki rámismer, nekem meg fogalmam sincs hova tegyem, különösen, hogy a neveket mindig elfelejtem, akiét meg megjegyzem, azt gyakran összekeverem valaki máséval. 

Amikor reggel az esőben, ernyő alatt összebújva kifelé gyalogoltunk az 1-es villamos felé, a Lágymányosi híd alatt egy szép önjárót, olyan ezervalahányszáz tonnást láttunk felfelé menni és csodák csodája, magyar lobogó volt a főhelyen. Nem is tudtam, hogy ilyen van magyar cégnek. Amikor  a kiállításon újságoltam a dolgot a Horváth Józsi kapitánynak ( http://www.uskok.eoldal.hu/ ), a mellette álló kolléga (na ez az... arcról mindenki ismerős, de a nevek...) mindjárt mondta, hogy ez az ő cégük hajója lehetett ( http://www.fluvius.hu/msregnitzhu.html ). Jó volt megtudni, hogy azért...ahogy Arkagyij Rajkin mondá: "Válámi ván..." (persze folytatni is lehet a mondást, fiatalabbaknak: "de nem áz igázi", az igazi akkor lenne ha 100 magyar hajó vinné a Dunán a magyar ipar világszínvonalú termékeit és elégítené ki a csúcsra járatott magyar ipar nyersanyagigényét).

Visszatérve a kiállításra, különösen, hogy kifelé menet még elbámészkodtunk a magyar gyártmányú gőzmozdonyok, motorkocsik 1:10- es fantasztikus modelljein ("J" különösen olyan mint a gyerek, egyszerűen nem lehet elvonszolni egy-egy vitrin elől, még zseblámpájával a szerelvények belsejébe is bevilágított), szomorú belegondolni mégcsak nem is a háború előtti (pláne az első világháború előtti) ipari kapacitás hanyatlásába, hiszen még a vad Rákosi időkben és utána is exportáltuk az "ezüstvonatokat" Argentínába, az úszódarukat Braziliába, és az oroszok, ukránok tán még ma is a jóvátételben gyártott tolóhajókkal szállítják a gabonát a Földközire. Hajót meg nemcsak Angyalföldön és Óbudán, hanem Vácott, Balatonfüreden  is gyártottunk az akkori kor igényei szerint exportképes kivitelben. Ott álltam a hathengeres Jendrassik motor félmetszeti bemutató példánya előtt és lepergett előttem a magyar hanyatlás, a nemzet dögrovásra jutásának szomorú évtizedeinek sora. És valahogy az az érzésem, hogy tán nem is a nagy csapások, nem Trianon, nem a vesztes háborúk, nem a kommunista diktatúra,nam a Szovjet elnyomás, hanem az a mindennapi rendszerfüggetlen nyomulás, ahogy az önző erőszakos  hülyeség teret nyert a nem önmaga menedzselésére, hanem teremtő  okosságra szocializálódott műszaki intelligenciával szemben.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr22746376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

temtom 2011.03.17. 20:44:35

Az utolsó bekezdéshez:
Hasonló szituációban azzal szoktam védekezni, hogy pocsék az arcmemóriám. (hozzá végtelenül kínos mosolygás) Ha ráismerek mégis, csak a neve nem jut eszembe, akkor azt mondom: "ne haragudj, de szörnyen rossz a névmemóriám." (béna vigyorral)
Ehhez hozzávesszük, hogy pin-kód, telefonszám, lakcím, bankszámlaszám is kieseik a fejemből, akkor azt is elmondhatom, hogy rossz a szám-memóriám is.
Minek szépítsem? Az egész memóriám "ánblokk" katasztrófa. :)
Ezt tudom is saját magamról, úgyhogy nagyobb társaságban mindenkinek udvariasan be szoktam mutatkozni. (Meg jó szüleim is úgy neveltek, hogy ezt így illik.) Igenám, csakhogy ez is öngól. Többször előfordult már, hogy bemutatkozáskor rámszóltak: -Ne hülyéskedj, Tamás! Tényleg nem emlékszel rám? -
...és tényleg nem. Szégyenteljes szituáció. Kellemetlen. Égés... :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.17. 21:11:25

@temtom: Na ez az! Ez a memória valami egészen érdekes dolog. Halál pontosan emlékszem, hogy úgy 40 éve valaki szájából milyen mondat hangzott el. De egy uszodai szekrény kétjegyű számát képtelen vagyok fejben tartani. Amikor még a lányom pici volt, imádott velem memori játékot (az a felfordítom a képet és ha stimmel a kettő, akkor egy pont nekem)játszani, mert ilyen 18-4 arány körül vert szarrá folyamatosan. Halál pontosan emlékszem, hogy ezt az arcot már láttam valahol, de hogy hol??? És itt van ez a blog, a blog generálta Emailtömeg, és a kommentek. Hogy kinek mi a neve, hogy ehhez mi a nicknameje, és hogy milyen az ehhez tartozó ábrázata az örök találgatás az esetek felében , kétharmadában. Természetesen akik olvassák e sorokat azok kivételek, azokra pontosan emlékszem!

pernahajder Campbell 2011.03.18. 00:21:34

A hajógyártás még hagyján, csak lenne hajózás úgy egyáltalán nálunk. Az is csoda, hogy van a Fluvius a maga három-négy hajójával. Szerintem a jelen gazdasági környezetben van bőven más lehetőség, ami gyorsabb megtérülést és nagyobb hasznot ígér, ha van befektetni való pénzed. Közben Nyugat-Európában zajlik a hajópark lecserélése az új standard típusra, heti rendszerességgel látható, ahogy a Romániában legyártott héjakat cibálják fel, hogy odahaza majd belepakolják a belevalót. Vajon mi lesz a lecserélt hajókkal?
Az ukránok meg igen, vidáman járkálnak az óbudai meg korneuburgi hajókkal.

Mindegy. Tudjátok mit? Itt egy zene, egész nap ezt hallgattam, engem feldobott. Van benne szél, meg úton levés, kell még más?
www.youtube.com/watch?v=Zkkwxxhosfs&feature=related

Ja, és örülök, és büszke vagyok, hogy segíthettem javítani a blog felhasználóbarátságát. Az ilyesmi sokat segít az év blogja választáskor :-)

whale 2011.03.18. 06:53:38

"És valahogy az az érzésem, hogy tán nem is a nagy csapások, nem Trianon, nem a vesztes háborúk, nem a kommunista diktatúra,nam a Szovjet elnyomás, hanem az a mindennapi rendszerfüggetlen nyomulás, ahogy az önző erőszakos hülyeség teret nyert a nem önmaga menedzselésére, hanem teremtő okosságra szocializálódott műszaki intelligenciával szemben."

Tökéletesen egyetértek. Sajnos...

harpi4 2011.03.18. 07:42:00

Tengerész! Sajnos osztozom a harcos pesszimizmusodban. Itt hajógyártás (komolyabb) nem lesz egyhamar. Ahogy írtad a szaktudás elveszett. Nem oly régen még volt a Műszaki Egyetemen hajóépítő mérnöki képzés, ma már valószínűleg nincs, bár ezt nem tudom biztosan, csak azt, hogy a "bálnatenyésztő szakot" meg kell szüntetni. Nos, tartok tőle, hogy ha manapság kéne megépíteni a Szent István csatahajót, vagy akár csak az Inota vagy a Sopron vontatókat, hozzá sem tudnának fogni, és nem csak a gyár hiánya miatt.
Ahhoz, hogy újra legyen hajóépítés, óriási tőkére volna szükség, ráadásul állami támogatásra és megrendelésekre, ami pedig manapság lehetetlen, de a későbbiekben is az lesz, mert nem lehet azonnal "kaszálgatni" (hogy finoman fejezzem ki magam). Ha valami csoda (de igen nagy) következtében mégis elhatároznák az újrakezdést, akkor egyetlen előny lenne, hogy az új technológiával indíthatnának, de akkor hol van még a KÉPZÉS, a hajókovácsoktól a hegesztőkön át egészen a tervező mérnökökig. Szóval szerintem is teljesen reménytelen az ügy, hiszen más szakmákban sincs nagyon képzés. A közelmúltban is Koreába és Japánba mentek a magyar szakmunkások tanulni, oda, azokba az országokba, amelyek száz évvel korábban tőlünk (is) vásároltak műszaki cikkeket. Egyszóval, ki kell mondani, hogy ebben a tekintetben (is) a jövő kilátástalan, de reménytelen.

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2011.03.18. 13:53:50

hali,
szerdán Csepelen volt dolgom, megálltam a kikötőben megnéztem Amapolát a partról. Jól néz ki! :-)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.18. 21:58:53

@hzizi: Kössz. Ha pár olyan nagyobbacska süllővel, mint ami a blogodban van erre jársz, behajíthatod a hajóba :))

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2011.03.19. 08:28:57

@A Tengerész: Most épp a süllőtilalom közepén járunk, de remélhetőleg ívás után lesz esély, és ha arra járok behajítok... :-))

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.19. 16:36:13

@hzizi: Én a hal után szeretek í(v)nni, esetleg evés közben, de így is jó lesz! Volt itt korábban szó egy nagy piknikezésről, csak végre lenne már valami időjárás is hozzá, szerintem addigra amire a süllők is abbahagyják a szerelmeskedést talán meleg is lesz és akkor valamelyik hétvégén csinálunk egy nagy parti partyt! Ha nem lesz süllő, beérjük a marhalábszárpörkölttel, meg a valaki más által javasolt rablóhússal(nyársra tűzünk pár politikust).

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2011.03.21. 08:20:25

@A Tengerész: jó ötlet, szívesen benevezek egy ilyen parti-partyra! :-)
süti beállítások módosítása