Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Hétfő.

2011.02.21. 09:28 :: A Tengerész

 Cseh Tamás után...Micsoda idő...Micsoda ócska idő! Kinézek reggel az ablakon, esik a hó. Már a medvének se lehet hinni. (Ugye másodikán meglátta az árnyékát és kint maradt.) Megreggeliztem, "J" még alszik, neki van igaza, azt hiszem visszaengedem az asztalt (A reggeli táncrend a következő: felkelek, bekapcsolom a rádiót, begyújtok, az ágyból étkezőt csinálok az asztal felemelésével, megreggelizek, aztán ha már jó meleg van "J" is ébredezni kezd az asztallal nem érintett backboardon, amikor én már a gép előtt ülök és a maileket olvasgatom.) és én is leheveredek egy könyvvel. Ma ha így marad az idő nem fogom a termelő munkát erőltetni, este majd folytatom a következő történettel. Juteszembe, Sün, mostanában nagyon eltűntél a kommentekből, ha olvasod a naplót "J" már hiányolja az újabb képeket a három kissünről, mert ő számon tartja, hogy mennyit nőhettek azóta, hogy itt jártatok, meg ahogy a legutóbbi képen kinéztek. Tombol benne a dajkaszellem, ha a TV-ben csecsemőt mutatnak, nem lehet elkapcsolni.

12:01 Csak csendben említem. Előrebocsátom, nem gondolom, hogy a Westbalkán baleset nyomán nincs levonni való tanulság, intézkednivaló. DE. Muszáj a legtermészetesebb módon napirendre térni napmintnap az ilyeneken? http://www.boon.hu/290-baleset-ket-halott-es-csaknem-szaz-serult-az-utakon/haon-news-charlotteInform-20110221-0748133146 Vannnak értékesebb és kevésbé értékes életek? Nem igaz, hogy nem lehet ellene tenni! Ha a repülőgépbalesetek tizedrész áldozatot követelnének, a média tele lenne a repülés betiltásának követelésével.

18:38 És akkor jöjjön a mai történet, úgyszintén Veperdi kapitány emléktarisznyájából!

 

A „Dunaújváros”, lassan közeledett az esti szürkületben, a szíriai Tartusz kikötőjének elhagyatott rakpartjához. A kikötő kongott az ürességtől. Egyetlen hajó ácsorgott a rakpart távoli sarkánál, de azon sem rakodtak. A félhomályban két ember téblábolt azon a helyen, ahol kikötni szándékoztunk.

- Na, legalább a mooringmen-ek itt vannak - jegyezte meg a hajóorrban álló Chief a bajuszát simogatva.

- Nézze csak! Jön ott még valaki biciklivel - szólt oda a bócman az I. tisztnek. - Ott, az utolsó daru alatt.

Valóban, egy kerékpározó alak közeledett. Amikor odaért, kiderült, hogy egy fiatal, díszes egyenruhájú srác. Szíriában már sok ilyennel találkoztunk. Valamelyik, Szíriában hősködő palesztin fegyveres szervezet ifjúsági tagozatához, a „Szajkához” tartoztak. Rendszeresen belátogattak a hajókra, és igen szemtelen, követelőző módon viselkedtek, az ördög tudja ki által pénzelt vadonatúj, színes egyenruháikban. Egyszer Lattakia kikötőjében feljött közülük egy a hajóra, és közölte a rakodást irányító II. tisztünkkel, hogy délben öten visszajönnek, és egy komplett ebédet, de muzulmán módra elkészítettet, fognak elfogyasztani. Mire a II. tisztünk megkérdezte, hogy netán azt hoznak magukkal? A fickó erre fröcsögve azt üvöltözte, hogy az ebédet a hajónak kell biztosítani. Nem akarom szó szerint idézni a tisztünk válaszát, de az arab srác szinte habzó szájjal távozott.

- Hát ez megint egy olyan egyenruhás „hanzir” lesz, mint a múltkor, Lattakon - szólalt meg Péter, a kabintársam.

A kerékpáros ide-oda körözgetett a parton, és hirtelen ordibálni kezdett. Nem tudtuk mi baja van, de állandóan felénk kiabált, és a hangsúlyából ítélve, nem a megérkezésünk felett érzett túláradó örömének adott hangot. Azután elkaptunk egy-két szót, amit a rakodóktól korábban megtanultunk, és amelyek nem a művelt arab emberek szótárába tartoztak.

- Az anyja istenit! Ez minket szid! - horkant fel a bócman. - De hát miért? 

A hajó közben már eléggé jól megközelítette a partot, és kezemben a dobókötéllel a fedélzet széléhez mentem.

- Sűrű! - szólt oda a Chief (ugyanis ebben az időben ez volt a gúnynevem, később voltam még Vanek is). - Ba….a oda a dobót ennek a mocsoknak a nyakába!

- Komolyan mondja? - kérdeztem, mivel hirtelenjében eszembe jutott, hogy jó két éve, majdnem fejbe dobtam a „Dunaújváros” akkori fedélzetmesterét.

- Hát persze! Majd azt mondjuk, hogy véletlen volt. Különben is. Úgysem találja el.

- No, no - mondtam. - Volt már rá példa, hogy a dobókörtével telibe találtam a célt.

A Chief szeme felvillant, mert nagyon szeretett fogadni. Az őrség alatt menetben, sokszor fogadtunk abban pl., hogy milyen nemzetiségű lesz a szembejövő hajó, hány fokot mutat a hőmérő a felső hídon, stb. - Fogadjunk, hogy nem találja el!

- Oké! Mennyi?

- Öt üveg sör.

- Rendben van - egyeztem bele, és gondolatban már le is mondtam az öt üveg sörömről, hiszen az lehetetlen, hogy megismételjem a két évvel korábbi, abszolút szerencsés mutatványomat.

- Akkor már mehet is!

Nekiveselkedtem, és a dobót a körözgető fickó felé vágtam. Már láttam, hogy kissé balra ível, és elmegy mellette, amikor a srác észrevette a repülő fakörtét, és menekülni kezdett. Természetesen ő is balra kanyarodott, és hátranézve taposta sebesen a pedált. Nem vette észre a daru sínpályáját. Az első kerékkel nekiment, mire az kifordult, és hősünk, pestiesen szólva akkorát esett, mint egy nagykabát. A dobó körtéje persze elrepült felette, vagy mellette, ezt már nem tudtuk kivenni. A parton, a köteleinket váró két arab akkora röhögésben tört ki, hogy tán még a távolabb álló kihalt hajón is meghallották. Mondanom se kell, nálunk is harsány kacaj hallatszott a fedélzetről.

- Gyerünk! Adják ki a köteleket! - vezényelt a Chief, majd hozzátette: - Szép volt Sűrű! Igaz, hogy nem találta el, de a mutatvány olyan jól sikerült, hogy maga nyerte a fogadást.

- Mi az, hogy nem találtam el? - adtam az értetlent. - Ha nem esik le a nyeregből, pont a tarkóját érte volna a körte. Látta, hogy még azt az ívet is fegyelembe vettem, amennyivel a srác elfordult balra? Már előre tudtam, és azért dobtam én is kissé balra kanyarítva!

- Na, ne fárasszon! Legközelebb majd már azt mondja, hogy a levegőben repkedő sirályokat is el tudja találni! Mindegy. Manőver után jöjjön az irodámba, odaadom a söröket.

Erre Gy. bácsi, a bócman is felélénkült. - Remélem Sűrű, nem egymagában akarja meginni mind az öt üveget - hadarta, a maga nehezen érhető gyors beszédével.

 

Kis kitekintés. A korábbi politikai töltetű blogbejegyzésemre, vigaszul  Ausztráliából kaptam  ezt.

 

  Ne hidd hogy barmelyik mas orszag jobb. Itt Ausztraliaban is a politikusok ugyanugy tehetsegtelen pocsok es mindenki lenezi oket (bar nem mernek lopni, peldaul a transport minister most vesztette el a jogsijat mert tobbszor is elcsipteek enyhe gyorshajtasert. Gondolom otthon ma meeg ez nem tortenne meg…)

-          Ne hidd hogy a te technokrata kormanyod – akarmilyen tokeletesen kormanyozna – ne bukna meg az elso valasztason. Gondolod valaki szavazna Talleyrand-ra? A szomoru igzasag az hogy a szavazast a hulye csocseleek donti el es hogy a fenebe tudnaak azok hogy ki csinal bolcs dolgokat? Szoval sajna a demokracia eleve egy rossz kormanyt kell hogy eredmenyezzen. De ha az embereket megkerdezed akkor inkabb legyen az o hulyejuk kormanyon mint akarmilyen bolcs akit nem ok valasztottak. Pelda erre Tunisz. Nagyon jo volt a kormany, dacara hogy nincs olajuk az emberek jobban eltek mint a kornyezo orszagokban. Na most elhajtottak oket, johet a demagog f@szok uralma. Mint Churchill mondta: “democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.”

 

Ezt már én teszem hozzá. Tegnapelőtt azt mondtam Bajnaira és Oszkóra, hogy félszeműek voltak a vakok közt. Nos a demokrácia a félszemű a vak diktatúrák közt. Egy "jó" diktatúrát ismerek, ez a mennyország, de ott a diktátor az Isten.

 

 

 

20:44 Hehe. Olvasgatom a Tömörkény novellákat, melyeket Pernahajder Campbell linkelt a kommentek közé. Nincs új a nap alatt!  Íme: 

 

A sajtótörvény megfoltozásáról lévén mostanában szó, ezzel foglalatoskodók bizonyára megróhatják s a foltozás nyilvánvaló okául fölhozhatják e pár sor írásomat, melyben büntetendő cselekményeket nemcsak tárgyalok, de azokat szegénységemtől telhetőleg tetszetősen előadni is igyekeztem.

 

Lámlám, a hatalom nem nyugszik...csak foltozza azt a médiatörvényt, csak foltozza, aki  benne él, alkot, az meg csak panaszolja....

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr502676360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sün77 2011.02.21. 15:15:56

Itt vagyok Tengerész!
Pusszantom Juditkát!

Naponta olvasom a blogot, követem a politikai eszmefuttatásaidat is. Örömmel olvasgatom Csárli Captain történeteit, és harcodat a rágcsálókkal.
Várom a tavaszt, hogy ne kelljen a fiúkat ennyire beöltöztetni. Szépen nőnek, már fel is tudnak állni.
Mint a csontkukacok a dobozban, úgy kúsznak-másznak, jönnek-mennek az egész lakásban.
Küldök otthonról majd képet is.

Szép napot! Jó munkát!
Sün

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.21. 17:41:18

@Sün77: Kössz a jókívánságokat, meg a gyors választ. A legpozitívabbat a sorok közül olvastam ki, idézem "Küldök otthonról majd képet is." Ez azt jelenti, hogy ismét van munkahelyed. Kicsit aggódtunk...négy gyerekkel munkahely nélkül maradni...Bár "J" azt mondta, rólad nem tudja elképzelni, hogy nem találsz magadnak gyorsan keresőfoglalatosságot. Tudod én 52 éves voltam, amikor egy szállodában, ahol már 8 éve dolgoztam egyszer egy hétfői napon kaptam egy papírt, hogy csütörtökön dolgozom ott utoljára. Három kicsi gyerekkel a hátamon...azt az érzést senkinek se kívánom.

temtom 2011.02.21. 20:35:23

A "mooringman" kifejezésről és a két legutóbbi történetről.
A mooringman (ungur marinájó nyelvjárásban: murigmen)
kikötői embert vagy kikötést segítő embert jelent.
Ő kapja el azt a bizonyos dobókötelet és vonszolja ki a partra vele a hajó vaskos kötelét, köteleit. Más dolga nincs.
(ezt a kevésbé hajós blog-olvasoknak szántam)

Az első sztorit én már valahol, valamikor hallottam. (Tehát: tipikus "igaz tengerésztörténet" :) ) Lehet, hogy a szereplők mások voltak, vagy épp a hajók neveire emlékezett rosszul a mesélő, vagy én emlékszem rosszul... -hiszen már húsz évnél is több eltelt azóta, hogy hallottam. De a saját homlokára mutogató nagyképű "ide dobjad öcsém, úgysem találsz el!"- határozottan megmaradt a fejemben.
Jó volt most újra olvasni.

Valahol al-Dunán nekem is volt egy kedvenc murigmen-em. Hogy ukrán, orosz, román vagy moldáv volt, arra nem emlékszem.
Talán Reni-ben. A levegőben kapta el a dobókörtét és olyan ön-ünneplő táncba kezdett büszke örömében, mint amilyent az amerikai focisták szoktak járni, amikor touch-downt érnek el.
Ugrált, táncolt, hajlongott, még azt a hátrafelé menős moon-walkot is bemutatta, amit a Michael Jackson tett népszerűvé.
Haláli figura volt. Nem tudom, hogy honnan szedte a koreográfiát, hiszen a nyolcvanas években még nem volt se műholdas TV, se internet, se semmi. Nagyon vicces fickó volt.
Nyerítve röhögtünk a produkcióján és nagyon megtapsoltuk.

Kis ember 2011.02.22. 01:04:21

Stanislaw Lem írta:

"A demokrácia tökfejek által választott intrikusok uralma".

harpi4 2011.02.22. 07:38:39

@temtom: Az biztos, hogy hallottad, mert ez a homlokmutogatás igen divatban volt akkoriban, és az emlékeim szerint mindig a fiatalabb matrózokat cukkolták ezzel, mintegy igy juttatva kifejezésre az öreg bócmanoknak a fiatalabb nemzedékekkel szembeni megvetését. A leírt történet viszont az utolsó szóig igaz. Az a bizonyos "K" nevű bócman, a "Kocega" volt. Biztos vagyok benne, hogy ez a név mond valamit, ha pedig akad olyan ugye akinek nem, az előtt maradjon homályban örökre. Különben a Kocega nem volt rossz fej, és az ún. "emberséges" bócamnok közé tartozott. Sajnos nem tudom mi van vele.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.22. 10:50:54

@harpi4: Kocega!!! A hírem az, hogy volt nem túl rég valaki a hajómon látogatóba, elnézést, de nem emlékszem ki volt az, és mondta, hogy megvan még a Kocega hálistennek egészségben.

rtcpt 2011.02.25. 13:09:41

Kedves Vili! Küldenék neked képet a BIOBOR-ról , aug-ban említettem Neked, ígértem, hogy elküldöm. Ez egy algaképzést gátló adalék a diesel-tartályba. Angliában is használják, az én hajóm volt tulaja kötötte a lelkemre, hogy használjam minden tankoláskor (Bár ő Kanada és a Bahamák közt ingázott legtöbbször.)
Most találtam rá a képére az archivumomban, küldj egy emailcímet, ahol képet csatolhatok és küldöm.

Üdv: Rácz Tamás (Rajna könyvek)

rtcpt 2011.03.02. 11:07:41

@rtcpt: Hát, most már tudom, hogy a Tengerész nem olvas, csak ír !!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.02. 15:49:51

@rtcpt: Néha azért olvasok is: vilmosbartyik kukac hotmail.com persze szóköz nélkül.
süti beállítások módosítása