Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Kedd.

2010.10.19. 20:19 :: A Tengerész

Ma addig mesterkedtem, amíg végül semmi se folyik. Se gázolaj, se víz, se kenőolaj. Mert felfedeztem még egy kenőoljszivárgást is a hajdanvolt autó szintszabályzó szivattyújánál. Ez a cucc minden funkcióját elvesztette, de kidobni nem lehetett, mert kifolyt volna a kenőolaj a helyén, egy flansnit meg nem volt kedvem csinálni oda, helyette csak eldugóztam csonkjait, meg kidobtam a járókereket belőle. Na a klingerit tömítése valahogy megadta magát, korábban nem tűnt fel, de most, hogy állandóan törölgetem a gépet és környékét, felfedeztem a hercig kis olajtócsát a hengerfej öntvény mélyedésében.  Ma a "szivárgásmentesítés világnapján" ezt  a kiherélt szivattyút is leszedtem, kidobtam az oda nem való  klingerit tömítést (olajra? nem is hallottam még ilyet, még a valahavolt DIPA is jobb, a pauszpapírról nem is beszélve) és a Loctite folyékony gumijával, amivel az irányváltót is tömítettem azt is megjavítottam. Valamikor a tengeren a  Hermeticont használtunk erre, de ez a szer amit még a "T M"-től kaptam azért sokkal kultúráltabb. Mondjuk a Hermeticon se volt rossz, mindaddig amíg szét nem kellett szedni. Mert úgy összeragasztotta a dolgokat, hogy néha szétvern is alig lehetett. Viszont nem kötött be a tubus pöcsébe, mint a Loctite szilikongumija. Már csak azért se mert emlékeim szerint fém dobozkában volt. Szóval változnak az idők és az anyagok.

A PVC csöveknél meg visszaemlékeztem, hogy a bordás csonkokra szorosan illeszkedő csöveknek eszük ágában se volt ereszteni mindaddig amíg egy csőleesés miatt rájuk nem raktam a bilincseket. Tehát csak az lehet, hogy a bilincs elnyomja a lágy vékony csőfalat egyik oldalra és ahol a bilincs átfed egy nagyon vékony rés keletkezhet, amin egy olyan penetrációjú anyag mint a gázolaj ezek szerint utat talál. (hiszen nyugodtan használható petróleum helyett krétás hegesztési varrat vizsgálatra) Na vékony réz tekercselődróttal betekertem a csöveket és arra huzattam rá a bilincseket. És lőn, megszünt a szivárgás.  De! Meg fogom fogadni a tanácsot és ezeket a PVC csöveket, mielőtt rácsukom a gépházra az ajtót, a próbák végén lecserélem olajálló gumicsövekre. Végülis nem fogom örökké az üzemanyag áramlást kukkolni a gépházban hasalva. És nemcsak azért cserélem, mert ezek  a csövek idővel elridegednek és eltörhetnek, hanem mert a gépházban alighanem meleg lesz nyáron járó motornál. A PVC meg aránylag könnyen lágyul  melegben, nehogy már ez miatt legyen valahol üzemanyag kispriccelés, majd netán tűz.

A tönkcső tömszelence tegnapi utánhúzása nyomán megszünt a víz csepegés, majd kiderül ha jár a hajócsavar akkor is így lesz e. De előtte megnyomom mégegyszer a tönkcsövet zsírral és a szomszéd  búvároktól kölcsönkért vízalatti kamerával ellenőrizni fogom, hogy rendesen kijön e a csiga tövében, majd minden menetben töltött nap végén rányomok a beépített zsírzópréssel egy adagot, hogy biztos legyen kenése a külső csapágyperselynek.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr832384533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihalik Péter 2010.10.20. 10:42:16

Hát igen...a hajtómű... én raktam a hátsó kihajtás végére a bronzpersely mögé egy szimmeringet is, biztos, ami biztos, de előtte a kardán alagutat úgy megtömtem vízálló zsírral, hogy bele ment kb 3 kiló is talán.

Missa 2010.10.20. 13:07:07

Óóóóh, drága jó Hermeticon. :-)
Volt is egy mondóka:
- Még egy vödör Hermetik,
Újra megy a Jendrassik...
Imádtam én is, kenegetni, pacsmagolni azt a lakk-szerű trutyit. De tényleg jó volt. Csak szét szedéshez tényleg kellett egy robbantómester is...

Amúgy megállás után a nagyhajókon is ment a legfiatalabb a tömszelencéhez és lökött bele pár deka zsírt. Csak a nyugodt álmok kedvéért...

silvermoon 2010.10.20. 22:31:29

En meg nem lattam ilyen nagy hajot belurol, de az en 30-as hunter-emen nincs is zsirzasi lehetoseg. Az ugynevezett Stuffing box egy nagyon egyszeru valami de nem szokott se folyni sem csepegni pedig bizony O is immar34 eves joszag.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.10.22. 21:47:12

@silvermoon: Ez azért van, mert te a tengeren vagy ahol tiszta a víz és vízkenésű gumi csapágy van hátul és a tönkcsőben is víz van egy szimmeringgel a stuffing boxban. De én iszapban hajózom, ha vízkenésű gumicsapágyam lenne gyakran kéne cserélni, mert az iszapos víz olyan mint a csiszolópaszta, kikoptatja a gumicsapágyat.
süti beállítások módosítása