Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Hétfő.

2010.09.27. 09:19 :: A Tengerész

Meg kell oldjak, méghozzá azonnal egy problémát, amivel most szembesültem. Úgy kezdődött, hogy kihoztunk újabb két tengerészzsák téli göncöt a hajóra. Egy része befért a szekrényekbe, de ami nem, azt nekiálltam...volna bepakolni a hálókabinba az ágyam alá. Tegnapelőtt húzott tiszta ágyneműt nekem "J", sajnáltam szétdúlni, de valahova el kellett volna rakjam a tartalékruházatot, illetve azt a nyári holmit ami csak jövőre kerül használatba. Szóval szedem fel a szivacspárnákat amiken ma éjjel is aludtam és legnagyobb megdöbbenésemre csuromvíz a rétegelt furnérral érintkező felületük. Bizisten szobatiszta vagyok, tehát az ok csak az lehet, hogy az éjszakai testkipárolgásom lekondenzál a deszkán. (állítólag egy alvó ember több deciliter vízet párologtat ki magából) Nem számítottam erre, azt gondoltam, hogy a motyókkal többé kevésbbé telepakolt nagylégterű ágyalatti rész elég jó hőszigetelő lesz ahhoz, hogy azt a bizonyos taupunktot (ahol a pára az adott hőmérsékleten és nyomáson halmazállapotot vált http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Phasendiagramm_MitAnomalie.svg&filetimestamp=20080408195723 ) kívül tartsa a szivacspárnámon és az azzal érintkező ágydeszkán. A megoldás valahol a fizikában rejlik, pillanatnyilag úgy gondolom, hogy a szivacs alá kell tegyek egy 2cm vastag polyfoam lapot, ez a hőszigetelő tulajdonságával kifelé tólja a kondenzációs pontot, a párazáró tulajdonságával pedig a vízgőzőmet elzárja a lefelé való terjeszkedéstől. Viszont akkor előbb-utóbb a saját levemben fogok henteregni. Ugye "civil" ágyaknál ez úgy van megoldva, hogy ágyrács van, ami alúl kiszelllőzik. Ez nálam nem lehetséges, az ágy alatt tároló van és ezen változtatni nem lehet. Most nekiindulok, mert van a látótérben egy állami kitüntetéses gumicsónakos matracgyáros, megkonzultálom vele a dolgot, de ha van valakinek használható tanácsa, szívesen fogadom.

11:37 Most értem vissza a Táblás utcából a Polifoamtól. Huh! Két  2m2-es 2cm vtg. darabért fizettem több mint 9000-et! Érdekes lesz a konyhapénz a következő havi nyugdíjig. De aludni kell! Beszabok egyet egyet mindkettőnk matraca alá egyelőre. Déltán megyek a matracoshoz megkonzultálni a dolgot az Üllői út 95-be. Ja és milyen gyagya vagyok, folyamatosan törtem a fejem ezen a taupunkton. Hogy van magyarul, de az Istennek se jutott eszembe. No összefutok Gáborral a gumicsónakok környékén, egyből vágja, hogy "harmatpont"! Pedig milyen szép szó, mégse ugrott be. Öregszem vagy mi a fene. Pedig azt hittem az utóbbi öt évben legfeljebb csak kettőt öregedtem.

19:05 A matracos ember ismeri a problémát, de nem tud rá megoldást. Viszont ismerve az anyagait amivel dolgozik, a következőt találtam ki. A matrac rétegezése a következőképpen fog kinézni. Alul 2cm polifoam, felette 5-6cm 30-as, vagy 32-es habszivacs, (ez a keményebb fajta) legfelül pedig 4cm lyukacsos latex. Ezt a legnehezebb megszerezni, csak spéci matrackészítők importálják nagy tételben, nem adnak el belőle egy decimétert se senkinek, de ismét működött a projektem varázsa, nekem mégis, sőt beszerzési áron. Ettől azt várom, hogy kemény-puhán rugalmas, kényelmes legyen, lefelé ne engedje a testpárát, de nappal anélkül, hogy a lepedővel megágyazott matracot mozgatni kellene, mindössze a takaró levételével a fűtött, vagy akár fűtetlen, de száraz levegőjű kabinban szárazra kiszellőzzön estig. Meglátjuk. Holnap csinálom.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr852326148

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihalik Péter 2010.09.27. 11:08:53

Ez a probléma nálam is jelentkezett. Én úgy oldottam meg, hogy rendszeresen szellőztetem az orrkabint. A 3 ágy úgy van megoldva, hogy alatta vannak a víztartályok és a tetejük kivehető rétegelt lemez. Ezen van a kb 8 cm vastag szivacs betét, ami erős vászonnal van behúzva, de reggelre valóban nedves lesz a falemez.Lehetne a betét és a fa közé rakni egy porózus nedvszívó és párologtató réteget, (pl.: geotextiliát, vagy ilyesmit), de a probléma nem szűnne meg. Alvás után egyszerűen élére állítom a matracokat és 15 percet szellőztetek. Nyáron nincsen ez a probléma, vagy én még nem tapasztaltam.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.27. 11:36:22

@Mihalik Péter: Hát csak én minuszokban is itt leszek és ez a naponta szétedszedem, kiteregetem mondjuk hóesésben....Végén még bedréncsövezem magam alatt:-((

Mihalik Péter 2010.09.27. 11:47:45

@A Tengerész: esetleg kiperforálni a falemezt, hogy szellőzzön lefelé?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.27. 11:55:13

@Mihalik Péter: Hú az nagyonnemjó. Alatta a tároló a ruhákkal. Itt nincs belülről hőszigetelve a fenéklemez, mert amúgy minek. Namost benyomom a párámat a lyukakon, ami szépen lekondenzál az acéllemezen. Penész és rozsdatemető. Addig jó, amíg a tároló nagyjából légmentesen le van zárva a kabin légterétől.

merges ember 2010.09.27. 12:06:38

Tégy egy vizhatlan hálózsákot, arra lepedőt. Nappal mindkettőt szellőztetheted, moshatod... Szoritok ,h beválljon!

Mihalik Péter 2010.09.27. 13:17:23

@A Tengerész: igen...ez igaz. Nálam a vízvonalig le van szigetelve az acél héj... persze ha pára van azonnal lecsapódik, de csak olyan helyeken, ahol összegyűlhet a víz és a fenékszivattyú, ha gondolja ki is tolja...bár nálam a héjon a hajó 2 oldalán van 2-2 szellőző, amin keresztül a hajófenékben és az oldalak között is átjár a levegő és a teljes fabelső mögött tud szellőzni a héj és az egyéb alkatrészek is, főleg, ha van egy kis oldalszél. Ha szélcsend van, szellőző ventillátorral csinálok huzatot a nyílások között.

halaloszto 2010.09.27. 19:21:23

Van mar paratartalommerod? Legyen!

Ilyen kis helyeken (nemtudom hany legm3-rol beszelunk), ahol a falaknak nincs tul nagy parakapacitasa, nem lehet meguszni hogy kontrollalva legyen a levego.

Barmilyen hideg is van kint, szelloztetni kell, hogy 50-60% kozott legyen a paratartalom max, inkabb 50 korul. Ennek ellenere le fog nedvesedni a derekalj, de lesz eselye napkozben megszaradni.

A polifoam jo, melegebbe teszi a matrac hatoldalat, es fontosabb, hogy elzarja a szekreny fa fedelet a nedvessegtol. A retegelt lemezen atmegy a nedvesseg, es tuti a penesz a szekrenyben. A szekrenyt igy is vagy parazartta kellene tenni, hogy a lakoter meleg, paras levegoje ne tudjon belemenni, vagy leszigetelni, hogy meleg legyen, a lakoterhez tartozzon. Szelsoseges esetben futeni kell valahogy, vagy szelloztetni a kinti hideg fele. (ekkor viszont lehet hogy a lakoter feloli fala lesz paras)

vajk

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.27. 20:02:06

@halaloszto: Van. Most 70%-ot mutat. Amúgy azonnal nemhogy 50 alá, de 30-ra, amint befűtök. A falaknak nulla a páraelszívó képessége, viszont tökéletesen párazárók az alattuk levő höszigetelés és a mögötte levő acél hajófal felé. Szerintem a lakótérben nem lesz számottevő pára, dunszt, ha főzünk szellőztetünk. Itt csak az alvás közbeni testkipárolgásról van szó. A vízvonal felett miden hőszigetelt, csak az ágyak alatt a fenék nem. Végsősoron azt is lehetne hőszigelelni, de baromi macerás és ha nem lesz ott páralecsapódás(ahogy az elöző télen se volt, márpedig a szárazon álló hajtest még hidegebb is volt, mint most a vízben lesz), nem kínlódnék vele. Az ágyak zárt ládák, nincs légcsere a kabinok levegőjével. Egyelőre reménykedem a réteges matracban.

halaloszto 2010.09.27. 20:10:00

@A Tengerész: amugy kiszelloztetni sem lenne problemas. 2centis lecek mondjuk 10 centinkent, arra megegy retegelt lemez, es lehet kozte pici ventivel fujatni. A tavtartokat akar fel lehet tenni ugy, hogy szepen kialakitsak a legcsatornat.

vajk

Mihalik Péter 2010.09.28. 09:59:28

@halaloszto: Én tegnap csak kimentem a saját hajómba és végig néztem a matracokat, de semmi pára, pedig 24-én éjjel 5-en aludtunk a hajóban... kapás nem lévén és kaját is melegítettünk. Rájöttem, hogy nálam a Webasto oldja meg a szellőztetést: A tat alól szívja a kinti levegőt és felmelegítve 10 cm átmérőjű légcsatornán jut el több helységeb is, azaz a bent megrekedő párát egyszerűen az illesztési hézagoknál kifújja szépen lassan a kültérbe. Ez egyszerű légcserés fűtési megoldás.
süti beállítások módosítása