Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Vasárnap.

2010.08.01. 21:32 :: A Tengerész

Fhúú, eseménydús napunk volt. Előzetes (mint az esti híradóban) címszavakban, működik az önindító, beindult a motor, Deni meglépett (nyugi Balázs, megvan).

Reggel hatkor sétára indultam "D"-vel. Amire a fene se gondolt, csúszkál a harmatos decken, csikorgó körmökkel ugrott ki a ponton ferde fedélzetrészére és csúszott vissza kétségbeesetten kapkodva kaparászva, kénytelen voltam beüzemelni a járót, mondjuk nekünk is kényelmesebb, más kérdés, hogy most, hogy napközben felszáradt, a boga istennek se hajlandó rajta kimenni. Fogalmam sincs mit tegyek vele. Amikor visszaugrik a hajóra akkor is csúszkál, ezért a járó belső oldalán is feldeszkáztam a decket. A pontonról egy jó nagyot kell lépni az alacsonyabb uszályra, idecipeltünk egy ládát, hogy azt is megkönnyítsük a rosszlábú kutyának (a bal hátsót operálták). Továbbá amióta átálltunk az Adonyról, "J" egyfolytában nyaggat, hogy csináljak rendesebb feljárót az uszályra, mert az a két szál deszka amit én megfelelőnek tartok neki billeg, csúszik etc. Na a hőségben vándorútra indultam és a télen lebontott teherautó pótkocsi oldallapokból megtaláltam kettőt a horgászok kacatos dombjánál (nagyrészét én tüzeltem el még a télen, amikor a saját fahulladékom elfogyott), na azokból csináltam ezt, szóval mostmár olyan akadálymentesre tataroztam az útvonalat Amapoláig, hogy ha felteríteném a vörös kókusszőnyeget az angol királynő is jöhetne látogatóba.

Bevallom van egy erősáramú villamos üzemmérnöki oklevelem, de ennek ellenére ez az autóvillamosság nem erős oldalam. Itt valahogy minden másképp működik, más volt a fejlődés útja a kezdetektől. Esküdni mertem volna, hogy testzárlatos a relétekercs, mert 1 ohm alatt mértem az ellenállását, de itt minden másképp van. Átnéztem mégegyszer a kapcsolást és egy vezeték még hiányzott az izzító elektronika és a mágnestekercs 50-es pontja közt. No átkötöttem, továbbá a Kalocsabontótól kapott szovjet harckocsi kismegszakítókból egy 20A-eset beraktam a kiolvadt 16A-es olvadóbiztosító helyére, mondom egy kísérletet még teszek. (amúgy az alkatrészen, a sarucsatlakozásokon, a bekötő vezetéken, ahogy a csavar meg volt húzva, rugós+sima alátéttel, látszott, hogy ez haditechnika és nem a gagyi kereskedelmi szirszar) Még emlékszem, hogy vkljucsity=bekapcs., vükljucsity=kikapcs, no próba! Izzítás, START. És kérem röffen a motor! Juhé!!! Behasaltam a gépházba és átnéztem az üzemanyagellátást. Felszereltem egy kannát, aminek korábban beragasztottam az aljába egy csőcsonkot, ha jól emlékszem fagyállót eregettem belőle a rendszerbe, most ez lett a gázolajszűrő visszavezető ágába kötve, ide tudtam kultúráltan légteleníteni az adagoló tápszivattyújának oldalán lévő kézi dugattyúval (a dieselnek két halála van, ha hideg a motor, vagy ha levegős az üzemanyag), mert hajón nem igazán működik az autószerelők módszere akik nyugodtan folyatják a habos gázolajat a blokk oldalán végig a műhely padlójára, úgyis beszívja a kosz, én viszont lehetőség szerint igyekeznék tisztán tartani a hajófeneket. (bilge, szantina, ki hogy szereti) Szóval megtettem minden tőlem tellhetőt a próbaindításra. Mondjuk ha az adagoló utáni, a porlasztócsúcsokhoz menő magasnyomású acélcsöveket is lelégtelenítettem volna, az lett volna az igazi, de  bíztam a vadiúj erős akkujaimban és ismét indítóztam. Na ezt többször kellett tegyem, de végülis BEINDULT A MOTOR. Vártam amíg a hűtővízhőmérséklet megindul felfelé, olajnyomás rendben, majd óvatosan visszavéve a fordulatszámot előrébe és hátrába kapcsoltam az irányváltót néhányszor, és megmozdítottam a hajót pontonostúl előre-hátra. Ennyi elég is volt a próbából. Holnap alaposan átnézem a gépházat, minden kábelt, vezetéket, csövet alaposan kikötök, rögzítek, kipárnázok, nehogy a rezgések, lengések, mozgóalkatrészhez érések kicsiszatolják valahogy őket. Úgy tűnik sehol se szivárgott kipufogógáz se a hálókabinban, se a gépházban, ha így maradna nagyon boldog lennék, mert pillanatnyilag ez a legnagyobb félelmem.

A reggeli kutyasétáltatás után késő délelőtt tettünk még egy rituális sétát, semmi póráz, "D" farokcsóválva lötyögött körülöttünk, legelte a füvet, szaglászta az izgalmas illatokat szerteszana, amíg a csónakmotorját eredménytelenül indítani próbáló "G"-vel tanakodtunk a hiba mibenlétéről, békésen elheveredett az árnyékban, követett minket motorszerelésre a műhelybe, majd vissza, aztán megunta az egészet és hiába kiáltoztam utána (a gazdája azt mondta, hogy erőteljesen kell rászólni, akkor engedelmeskedik) le se sz@rt, visszabaktatott a hajóra. A vacsorát jóízűen megette, pihent, majd az esti sétán ugyanígy ment minden, jó nagyot (mondjuk fél órát) jöttünk-mentünk, időnként leült, de amúgy semmi jele a kitörésnek, szegény nem szokta a sok mozgást, kövér is kicsit, hamar fárad a rossz lábával, sebaj, nem sietünk, megyünk már vissza a hajóra. Akkor még nem sejtettem (mint a "Tanu"-ban) hogy ez csak álca, a fogolyszökések legravaszabb trükkje, együttműködésel elaltatni az őrök éberségét. Mert az esti séta végén bekövetkezett a trükkös szökés! A hajóra menet az utolsó métereknél jobbra kell fordulni, amikor is a minket 5-10 lépésről követő kutya a bokrok takarásába kerül. Megyünk, várva, hogy mindjárt befordul ő is.... semmi. "J" aki nálam jobban ért a kutyákhoz és gyanakvóbb, azt mondja, "menj vissza érte, nehogy meglépjen!" "Á, dehogy, mindjárt jön." Mondom én a naív, (engem a kéregetők is mindíg kiszúrnak a hülye balek pofámról) és felsétálunk az uszályra. De "D" nem jön. Viszamegyek a kanyarig, fekszik a fűben úgy 10 méternyire, "Deni ne hülyéskedj, gyere" mondom és fordulok visszafelé. "J" kérdezi mi van, megnyugtatom, "mindjárt jön, csak pihen kicsit, sok volt neki a mozgás." De nem jön. Három perc múlva visszamegyek megint... kutya sehol! Kiáltozok, hívom, keresem futva erre-arra, mintha a föld nyelte volna el, az idáig folyamatosan produkált  csigatempójával elképzelhetetlen, hogy ennyi idő alatt kikerült volna a látótávolságomból! És mégis. Ami megnyugtató, a kapu zárva, tehát a telepen kell lennie. Usgyi vissza a hajóra a műhelykulcsért, ott a bringa, elkezdek körbe-körbe száguldozni, de se híre-se hamva! "J" is kiáltozik, orbitálisan be vagyunk sz@rva. Amikor másodszor kerülöm meg a műhelytömböt, "J" mondja, hogy egy horgász (később kiderül, hogy tökhülye)szerint a tömb másik oldalán látta. Száguldok oda, tényleg ott szalad. Ahogy "B" mondta keményen kell rákiáltani, rákiáltok. Na ez tette be a kaput. Mint a villám szalad velem ellenkező irányba és megpróbál a túloldali kapu alatti résen oldalt feküdve átpréselődni. Szerencsére nem fér át, de okos, ahelyett, hogy beszorulva el tudnám kapni, máris a másik irányba a működő kapu felé inal. Persze nincs nála a távirányítós kapu nyitója, így csapdába szorul. Gondolom én! De az az idióta horgász naná, hogy pont most ment ki a kapun, az már majdnem teljesen bezárt utána, de a kutya még épp átszalad (az infra alatt, így az nem nyit vissza) a résnyi nyíláson, előttem  viszont már bezárul, amire előkaparom a nyitót a zsebemből, van vagy 100m előnye.(Most, hogy írom e sorokat már röhögök a burleszkbe illő jeleneten, de akkor nem volt ilyen vicces a dolog.) Hogy lassú, hogy sánta!? Hah! Mindez csak tettetés volt! Viszi a kövér valagát mint a ménkű. Ráadásul egy falka kóbor kutya ugrik ki az ABKSZ előtti csalitból, "D" gyorsít, a kóbor ebek meg énutánam vetik magukat, naná, azért tekerek eszeveszetten, mert félek tőlük, gondolják, a végén még jól beleharapnak a pedálozó lábamba. Lelki szemeim előtt felrémlik a gyorsforgalmi úton száguldó esti forgalomban palacsintává lapított "D", tekerek a lejtőn felfelé mint állat, közben kiáltozok, könyörgök a kutyának, de az csak vágtat. Szerencsére nem megy le a járdáról, mert ha beveti magát a bokrok közé, esélyem sincs arra, hogy megtaláljam és azért csak szobakutya, lassul kicsit, fogy a távolság köztünk. Úgy a harmadtávnál a Szabadkikötő felé beérem és végre az "ül" vezényszónak engedelmeskedik. Megmarkolom a nyakörvénél, de érzem minden izma feszül, el nem engedhetem, mert azonnal elszalad. Hogy a fenébe vigyem haza? Hiába hívnám telefonon "J"-t a pórázzal, nálam a kapunyitó, nem tud kijönni. A bringán van a csomagtartón egy kosár, amit gumipókok tartanak, tán ha levennék egyet póráznak? De egy kézzel rohadt nehéz levenni, a bicikli jól rádől a lábamra, miközben az állat megpróbálja kihúzni a fejét a nyakörvből. Nyakörvet megszorítom, bocs kutya, de most nem engedhetlek a saját érdekedben!  Valahogy lejön végre egy gumi, amit átfűzök a nyakörvön és ellenkezés ide, ellenkezés oda, vonszolom egyik kezemmel a kutyát, másikkal a bringát. Hab a tortán, hogy a szúnyogok százai támadnak rám, érezve, hogy szabad préda vagyok, mindkét kezem elfoglalva. A vígjáték akkor hágja meg az ő tetőfokát, amikor ismét ránktámadnak a kóbor dögök, "D" ahelyett, hogy harciasan a védelmemre kelne, megint szökni próbál, egyik kezemet a gumipórázzal húzza, másikkal a dülöngélő, akadozó bringát rángatom ( a sztenderdet nem sikerült behajtanom, mert az a másik oldalon van) és a kutyákat próbálom üvöltözéssel és rugdosással távoltartani. A megváltás,  "J" jön elénk, a kiskapu nem volt zárva hálistennek ki tudott jönni és a zseniális eszével hozta a pórázt, így átveszi a kutyát, "akinek" lassan csökken az ellenállása és a végén beletörődve, sőt farokcsóválva jön mellettünk. Csinálhatod már! Mégegyszer nem csapsz be! Éjszakára a járóból kerítést csinálok, hogy ne tudjon kiugrani a hajóról a pontonra és a cockpit ponyváját lehajtom, igaz, hogy így nem sok levegőnk lesz a fülledt éjszakában, :-(( , de megkötni mégse akarom, különben is láncom (eltekintve a 10-es horgonylánctól, aminek métere vagy 10 kiló, arra mégse kötném) nincs, a kötelet meg reggelre elrágja. De mostantól séta csak pórázon! Nem fogsz nekem mégegyszer esti edzést tartani!

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr102191993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kis ember 2010.08.02. 08:18:09

Húúúú!

Sírok, nevetek, meg vagyok hatva, gyerekek!

Elnézést, úgy látszik most realizálta, hogy nem egyszerű egy-két napos pihenőről van szó. :(

Ne félj, ilyet csinált már nekünk is. három négy nap után már meg fogja szokni.

Megható, hogy ilyen hűséges egy állat.

Sajnálom, hogy ennyi kényelmetlenséget okoz a kutya. :(

IQ_nuku 2010.08.02. 09:20:00

Ez így olvasva roppant vicces, de tapasztalatból tudom - a mi kutyánk is szökött el egy időben - hogy milyen idegesítő dolog, milyen tehetetlennek érzi magát az ember egy szót mem fogadó kutyával.

rgranc 2010.08.02. 10:11:01

Na annál csak a szót nem fogadó gyerek az idegesítőbb... :D

LadySatch 2010.08.02. 11:52:37

Hát igen, a kutyák nagy fazonok tudnak lenni.

Velem is megcsinálták kétszer is...még Amerikában vittem három kis seggdugasz kutyát sétálni (csak egyet akartam, amelyik okos volt) de nem volt szívem a többit otthagyni, így elvittem őket is. Sétálunk már egy ideje a nagy semmi közepén, vagyis egy úton amit kukorica földek vesznek körbe mindenhonnan, amikor érzem, hogy mintha kicsit könnyebb lett volna az egyik próáz. Hátranézek és látom, hogy a kis disznó rohan amilyen gyorsan csak tud a másik irányba. Próbáltam utána futni, de a másik kettő nem bírta az iramot a kis lábaik nem engedték. Sehol semmi, amihez kiköthetném őket...hát vicces volt. Persze ő se állt meg a boga istenért se, ilyenkor naná, hogy az egyszál úton jött egy autó, ráadásul pont kanyarban, na mondom ha ez kivasalja, akkor az én fogadócsaládom kinyír, és talán még a programból is kizárnak, de szerencsére látta, hogy bénázok és lassan kikerülte. Végül csak eljutottunk egy póznáig, ahova a másik kettőt kikötöttem és a harmadik után eredtem, de addigra már jó messze volt, meg kell mondjam majd kiköptem a tüdőmet mire elkaptam. Kedvem lett volna egy kicsit megrángatni a dögöt de nem tettem.

Aztán a másik családnál törtét télen, amikor suliból hazaértem mindig kiengedtem őket a kertbe, de mivel ott nincs kerítés hosszú pórázon tartottuk őket. Egy karabínert kell beakasztani a láncába...ami meg volt fagyva, és én nem vettem észre, hogy nyitva maradt egy kicsit. A kutya, Tucker természetesen azonnal kapott az alkalmon és csak azt láttam, hogy rohan mint az állat össze vissza ugrál, (nagyon szerette a havat) majd a tipikus amerikai 'ház telepen' eltűnik a fenébe, én papucsban rohanok utána, majd vissza megyek a házba egy kis 'treat'-ért, arra mindig engedelmeskedik. Nála is féltem, hogy kivasalja egy kocsi, főleg amennyire az amerikaiak nem tudnak vezetni (tisztelet a kivételnek)...végül egy sokadik ház kertjében szaglászott, épp jött ki az ottlakó, aki látta, hogy rohanok mint a hülye...persze próbálkozott még utána kibújni a nyakörvéből, de mindig törtem neki egy kis finomságot és vissza mentünk a házhoz...

beho 2010.08.02. 21:11:02

Amit tegnap írtam (meg gondoltam) mind visszavonom. Deni kutya egy csúnya kutya.
Csúnya kutya szívbajt hozta Tengerészre. Hétfőn 13 óra körül becserkésztem Amapolát. Jó öt percet tébláboltam az uszályon, mozgást nem láttam a hajón, gondoltam nem kiabálok, nem telefonálok. Ma is elmaradt a találkozás, de mi hárman semmiről sem maradtunk le.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.08.02. 22:15:37

@Kis ember, Meg IQ_nuku: Tulajdonképpen ugyanazt csinálta, mint az anya akinek a gyereke elkeveredik egy vadidegen városban. Ahelyett, hogy ülne a fenekén és erőket mozgósítana a keresésre, meg a rendőröket szekálná, kirohan az utcára és le-fel szaladgál, remélve, hogy rábukkan a gyerekre. Hát akkor mit várjunk egy kutyától? Nyilván az volt a kényszerképzete, hogy csak ki kell innen szabadulni és valahol a kerítésen túl (azt halál pontosan tudta, hol a kapu)ott várja a szeretett gazdája.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.08.02. 22:20:52

@beho: 13 órakor ebédelünk, utána legalább egy óra alvás. Időnként beesik valaki, de ha kérhetem kerüljük a 13-15 óra közti időpontot. Vasárnap is jött valaki vízről hajóval, akivel korábban beszélgettem, és szívélyesen invitáltam, pont legmélyebb álmomból vertek fel, szemüveg nélkül kipislogtam a cockpit padról, alig láttam, olyan csúnyán néztem, hogy vissza is fordultak, remélem nem sértődtek halálra.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.08.02. 22:22:32

@rgranc: A kutya pont olyan mint egy gyerek aki soha nem nő fel.
süti beállítások módosítása